![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Nieuw mosselseizoen kent vreugde en wanhoop
Het nieuwe mosselseizoen is er een van vreugde en wanhoop. Dat zei Ton Verbree van de Nederlandse mosselproducentenorganisatie donderdag bij de presentatie van de nieuwe mosselen in Yerseke. Vreugde om de goede kwaliteit, maar wanhoop over een naderend einde van de Zeeuwse mossel. (belga) - In de derde week van juli zijn de nieuwe Zeeuwse mosselen in de winkel te koop. De aanvoer is dan echter nog beperkt, waardoor de prijs kan oplopen. Hoe duur ze precies worden, is nog niet duidelijk. Een doorsnee Imperial mossel kan, volgens de grootste handelaar Ron Barbé wellicht 10 euro per kilo kosten. De mosselsector is echter op zijn hoede voor een naderend einde. Natuurorganisaties dwongen bij de Raad van State in februari een verbod af op het vangen van mosselzaad en mosselen in de Waddenzee. De mosselsector haalt 98 procent van de Zeeuwse mosselen uit de Waddenzee en moet nu zijn uiterste best doen aan te tonen dat de vangst geen schade aanricht, maar dat onderzoek duurt nog tot 2014. Verbree is bang dat vanaf 2010 nauwelijks meer mosselen op de markt komen. Er zijn momenteel wel proeven met de kweek van mosselen op het vasteland. Een ervan is met installaties waarbij mosselzaad aan touwen vasthecht, waaraan de mosselen daarna groeien. Die proef lijkt succesvol, maar zal nog niet voldoende ontwikkeld zijn om aan de vraag te voldoen. 14:05 - 03/07/2008 Bron: De Tijd Wat nu? andere mossels dan de zeeuwse eten en ook opsouperen? Natuurorganisaties doen wat ze kunnen voor veel zaken maar zoals altijd geld heeft voorrang. Wat erna komt jach... dat zien we wel, korte termijn winstbejag. Zo gaat het ook met de tonijn in de middelandse zee. Deze soort is met uitsterven bedreigt overgens met vele visbestanden wereldwijd bv: haaien. Link: http://oceans.greenpeace.org/nl/onze-oceanen/tonijn (tonijn) http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF23052008_011 (haaien) Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 3 juli 2008 om 14:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Heb onlangs hetzelfde meegemaakt te Zuiddorpe, waar in een restaurant vlakbij de geboortplaats van mijn moeder, tal van toeristen van over de grens asperges kwamen eten....zo mag het zijn... Luke |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat die natuurgroepen nu ineens willen is me ook een raadsel.
Terwijl het mosselzaad decennia en langer diende voor de mosselkweek, moet dat nu ineens dienen voor het voedsel van de vogelkes????? En welke mosselboer gaat er nu nog mosselzaad in de waddenzee uitzetten zodat de vogelkes er beter van worden?
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eigen mossel eerst!
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Noorse mosselen zijn veel beter.Trouwens dat gedoe van imperialmosselen enz..is gewoonweg bedrog.
De Hollanders houden hun grote mosselen voor zichzelf,heb genoeg vrienden in Holland die dat bevestigen.Is alleen maar een kwestie van meer in je zakken te zitten. Jumbo's van Dingemans en zo,doet me lachen.Enorme schelp en niks in ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik vraag mij af waarom Ierland die mosselen niet rechstreeks op de belgische markt gooit. Eindelijk eens een echte concurrentie op de mosselmarkt! De hollanders zouden dan wel stoppen met de zever over kleinere duurdere mosselen en die kunstmlatige prijsstijgingen.
Ik liep gisteren aan de kust, 26 euro voor een portie mosselen alstublieft én het seizoen moet nog beginnen (+ 2 �* 4 euro)!! Waar gaan we naartoe?? Ik koop mijn mosselen altijd in de Aldi ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Nu heeft de natuur in de Waddenzee voorrang gekregen boven geld. De mosselzaadvisserij was al aan hele strenge banden gelegd die strikt werden nageleefd. Nu is het totaal verboden. Zonder zaad kan een boer niet zaaien en dus stopt de mosselkweek. Mosselkweek is juist geen korte termijn winstbejag. Het is een lange termijn traditie die al sinds 1825 bestaat. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Mosselboeren hebben meerdere belangen: - Mosselzaad vangen, verplaatsen naar eigen percelen, opvissen als ze groot zijn en verkopen. - Een gezonde natuur. Wat grond is voor een boer is de waddenzee en de oosterschelde voor een mosselboer. Helaas heeft deze keer de natuurgroep gewonnen, zodanig dat de mosselboeren geen mosselzaad meer mogen opvissen. RED DE ZEEUWSE MOSSEL! http://www.reddezeeuwsemossel.nl/kal...st%20flyer.pdf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb veel klanten, familie en vrienden die in de mosselsector werken. Waar gaan de allerbeste naar toe: Vlaamse restaurants. Je zet een echte wijnkenner ook geen goedkoop wijntje voor. Dan Nederlandse restaurants, dan supermarkten. Bij de Aldi liggen gewoon mosselen uit Yerseke. |
|
![]() |
![]() |