Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2004, 12:26   #1
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

We hebben het al vaker gezegd: de openheid waarmee onze noorderburen het debat over de multiculturele samenleving voeren, staat in schril kontrast met de taboes en de politiek-correcte denkverboden in ons land.

De bekende Nederlandse filosoof Paul Cliteur schreef eerder al "Moderne papoea's - Dilemma's van een multiculturele samenleving". Een wat moeilijk boek dat worstelde met vragen als 'hoe tolerant moeten we zijn en wanneer wordt tolerantie gevaarlijk', 'zijn culturen wel gelijkwaardig' of 'moeten wij onze ogen dichtknijpen voor het oprukken van de hoofddoekjes' ...

In zijn nieuwe boek "Tegen de decadentie" borduurt Cliteur verder op hetzelfde thema. "We gooien onze moeizaam verworven vrijheden te grabbel en tolereren veel te lijdzaam dat de conservatieve islam weer de duistere middeleeuwen wil importeren".

Humo sprak deze week met Paul Cliteur. Over de multiculturele samenleving en de grenzen van de verdraagzaamheid. Over moslimextremisten. En over de linkse dogma's. Een sterk interview.

PAUL CLITEUR OVER DE MULTICULTURELE SAMENLEVING EN DE DECADENTIE

Zijn culturen gelijkwaardig?

"Ik heb nergens geschreven dat de westerse cultuur -in zijn algemeenheid- superieur is. Dat zou onzin zijn. (...) Maar ik beweer wèl dat onze politieke cultuur superieur is, in het bijzonder onze belangrijkste instituties: rechtsstaat en democratie. Wij hebben een systeem ontwikkeld dat de individuele vrijheden, mensenrechten en waardigheid van de burgers beter beschermt dan de politieke arrangementen die je in andere delen van de wereld vindt. Ik geef dus een waardeoordeel: culturen zijn niet per definitie gelijkwaardig."

Berlusconi noemde onze beschaving ook superieur ...

"Beoordeel uitspraken op hun merites, niet op de bron. Berlusconi zei dat de Arabische cultuur gestagneerd is in de twaalfde, dertiende eeuw, zeg maar in haar adolescentieperiode. Ik was gecharmeerd dat hij dat wist! Wel, daarmee vertelt hij precies hetzelfde als de gereputeerde Franse oriëntalist Ernest Renan, of de Amerikaanse Arabist Bernard Lewis in 'What Went Wrong' en 'The Crisis of the Islam'."

Politiek-correct of historisch correct?

"Mogen we dat uit politiek-correcte overwegingen niet meer zeggen? Moeten we het zachter zeggen? Ik geloof graag dat Belusconi ooit wel eens onzin verteld heeft, maar zijn uitspraak over de islam is historisch correct. Dan moet je ook de moed hebben dat toe te geven."

Humo: "De Nederlandse veiligheidsdienst AIVD heeft vastgesteld dat moslimjongeren naar de jihad worden gedreven door columnisten die kritisch over de islam schrijven. Voelt u zich aangesproken?"

"Wellicht heeft de veiligheidsdienst goede redenen om dat te beweren, al stel ik vast dat moslimterroristen in Madrid 200 mensesn hebben vermoord terwijl het werk van Nederlandse columnisten daar niet gelezen wordt ..."

Humo: "Waarom zou je in een vrij land niet vrijelijk over fenomenen als eerwraak, uithuwelijkingen, besnijdenis en geweld tegen vrouwen mogen schrijven."

"Ik vind het inderdaad gevaarlijk als dat advies op een beperking van de vrije meningsuiting zou neerkomen. Vergelijk het met de Spaanse troepen die zich nu terugtrekken uit Irak: dat is meer dan een concessie, het is capitulatie voor de terreur. Als we ook moeten buigen voor het politiek correcte denken, dan noem ik dat een teruggang in het beschavingsniveau."

Vrije meningsuiting!

"In een open samenleving moet je vrij over een godsdienst kunnen discussiëren, of het nu het christendom, d islam of het hindoeïsme is. Uitgerekend de vrijheid van gedachte heeft de West-Europese beschaving zo groots gemaakt. Denk aan Luther en Voltaire, die destijds debatten losmaakten waarbij onze discussies over de multiculturele samenleving theekransjes lijken."

Pim Fortuyn

"In Nederland hebben we een vreselijk politiek correcte elite, met mensen als Marcel van Dam en Piet Grijs, onze nationale grootinquisiteur. Toen Marcel van Dam een debat dreigde te verliezen van Pim Fortuyn, zei hij tegen hem: 'U bent een minderwaardig mens'. Alsof Fortuyn Nederland naar het fascisme zou voeren. Een walgelijke opmerking die achteraf zeer gevaarlijk gebleken is."

Politiek correct paternalisme

"Politieke correctheid is een vorm van dédain, het is paternalisme. Je spreekt de mensen niet aan op wie ze zijn, maar op hun huidskleur, op hun religieuze identiteit. Terwijl je ze net zonder taboes op hun Nederlands burgerschap moet aanspreken."

Censuur en zelfcensuur

"Politiek correcte lieden hebben een nieuw soort slachtoffers geadopteerd, over wie niks mag gezegd worden: 'Wij zijn de nobele, moreel superieure beschermheren van die mensen'. Dat is een vals, schadelijk discours dat leidt tot censuur en zelfcensuur."

Rem op integratie

"Die politieke correctheid heeft het integratieproces van nieuwkomers zelfs aanzienlijk geremd omdat reële problemen niet benoemd mochten worden. Daardoor hebben we enorm veel kostbare tijd verloren."

Mondige allochtonen wijzen ons op onze waarden

"In Nederland leert onze politieke elite weer wat democratie en rechtsstaat is van mensen uit andere culturen, ik durf ze zelfs geen immigranten te noemen: Hafid Bouazza, Ayaan Hirsi Ali, Sylvain Ephimenco en anderen. Zij komen uit landen waar ze hebben geleerd wat democratie en rechtsstaat niét moeten zijn, en zij hebben de moed onze decadente politieke elite voor te rekenen dat ze naïef is door slonzig met onze liberale verworvenheden om te springen. Zij hebben, meer dan wie ook, een essentiële correctie aangebracht op het linkse discours over multiculturaliteit."

Terrorisme vereist meer controle

"Je hebt niets aan vrijheid van meningsuiting, privacy en godsdienst als je auto elk moment de lucht in kan vliegen. Geen enkel grondrecht kan belangrijker zijn dan de fysieke veiligheid van de burgers."

Niet immuun

"Na bijna drie jaar war on terror is het netwerk van Al Qaida springlevend. En waarom zouden wij, Belgen en Nederlanders, de dans ontspringen."

Aanslag op de democratie

"Het zijn niet alleen aanslagen op de Europese democratie, maar ook op de Europese rechtsstaat. Als we het islamitisch terrorisme niet kunnen beheersen, zal dat verregaande gevolgen hebben voor onze vrijheden."

Integratie

"Ik vind niet dat we migranten moeten 'witwassen': ze hoeven echt geen bier en hutsepot te lusten. (...) Maar ik vind wèl dat migranten -waar dan ook- zich moeten oriënteren op een universeel, kosmopolitisch burgerschap, gesteund op het gelijkheidsbeginsel, vrijheid van meningsuiting en privacy."

"De enige andere eis die je aan migranten kan stellen, is dat ze de taal spreken van het gebied waar ze vertoeven. De Nederlandse taal heeft geen universele betekenis, maar als je in Amsterdam of Antwerpen niet met elkaar kan communiceren, dan kan je elkaar ook niet begrijpen. Dat is vragen om problemen."

Humo: "In de Brusselse randgemeenten wonen vrijwel totaal gesegregeerde gemeenschappen: de Engelstalige immigranten leren zelden Nederlands, ze hebben hun eigen scholen, eigen sportverenigingen en eigen supermarkten. Toch hoor je nergens dat ze slechte nieuwkomers zouden zijn. Waarom gelden er blijkbaar andere inburgeringsnormen voor een armeluis uit het Marokkaanse Rifgebergte dan voor Eu-ambtenaren of kaderleden van Microsoft?"

"Als ze hier tien jaar wonen en ze spreken nog altijd geen Nederlands, dan zijn ze slecht geïntegreerd. Ik heb geen enkele moeite om dat te zeggen. Het moet ook gezegd dat die Britten en Amerikanen niet wegen op onze sociale zekerheid en totaal afwezig zijn in criminaliteitsstatistieken. Ook dat zijn criteria die een aanduiding geven van de graad van integratie."

Humo: "Abou Jahjah geeft nog een andere, interessante definitie van burgerschap: je hoort erbij als je de wet respecteert, verder leef je zoals je wil."

"Dat vind ik een lage ambitie. Het helpt natuurlijk om je aan de wet te houden, maar burgerschap is toch meer: ik heb al gewezen op het spreken van de taal. Daarnaast mag je ook rekening houden met omgangsvormen, beleefdheid, en de oriëntering op de waarden van de Westerse Verlichting."

Mei '68

"Ook tijdens mijn rechtenstudies had ik progressieve professoren met een missie. In de lessen criminologie werd ons bijvoorbeeld voorgehouden dat criminelen slachtoffers zijn van onze maatschappij. Het stoorde me dat zo'n romantische visie aan een degelijke universiteit serieus genomen werd. Vandaag durft vrijwel niemand dat nog zo simpel te herhalen, maar toen was het bijna een geloofsartikel: wij zijn verantwoordelijk voor de ontsporing van criminelen ..."

Waarom is rechts een scheldwoord?

"Jullie hebben het Vlaams Blok waarmee niemand ter rechterzijde zich wil associëren, d�*t is het hele probleem. Dan is het voor de linkse partijen verleidelijk om hun tegenstanders ergens vaag in de buurt van het Blok te situeren. In het integratiedebat gebruiken ze soortgelijke handigheidjes, door voortdurend woorden te gebruiken als 'gevaarlijk', 'stigmatiserend' en 'stereotyperend'. Dat is onnozele stemmingmakerij, maar vaak werkt het wel."

Het simplisme van Stevaert

"Ik ken Stevaert alleen van een uitspraak in de hoofddoekendiscussie: 'Het gaat er niet om wat er op je hoofd ligt, maar wat er in je hoofd zit'. Voor mijn part mag een leraar dus met een Ku-Klux-Klanmuts voor de klas staan. Een hoofddoek kan wel degelijk iets vertellen over wat de drager denkt. Stevaert lijkt me een man met een nogal simpel wereldbeeld."

Linkse gedachtenpolitie

"Linkse mensen vinden het vaak zeer belangrijk dat ze ook als links gezien worden, ze bakenen dwangmatig een territorium af waarbinnen ze zich ideologisch mogen bewegen. Als je een enigszins afwijkende opinie hebt, dan ben je voor hen op de verkeerde weg. Ik heb de indruk dat rechtse mensen minder wakker liggen van hun imago. Mij zegt het in elk geval niks: ik wil gewoon mijn gedachten de vrije loop laten."

Paul Cliteur in Humo, 23.03.2004

Bron: http://vlaamsblok.be/index.shtml
Oud 24 maart 2004, 17:15   #2
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
"Als je een enigszins afwijkende opinie hebt, dan ben je voor hen op de verkeerde weg. Ik heb de indruk dat rechtse mensen minder wakker liggen van hun imago. Mij zegt het in elk geval niks: ik wil gewoon mijn gedachten de vrije loop laten."

Paul Cliteur in Humo, 23.03.2004

Bron: http://vlaamsblok.be/index.shtml
... zeker als ie door in te spelen op recente gebeurtenissen en de angsten die mensen daar aan over houden, er ook een schone cent aan kan verdienen

Ik neem ook aan dat die Cliteur z'n boekske verschenen is bij een ietsje minder obscure uitgeverij dan degene waartoe we ons gewoonlijk moeten wenden voor meer euh... spraakmakende 'historische herbeschouwingen' �* la "opa, vertel een over Auschwitz"
Oud 24 maart 2004, 17:20   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Cliteur is wel al een paar jaartjes langer aan het schrijven dan "enkel inspelen op de recente gebeurtenissen" hoor, maar je moet het willen lezen natuurlijk 8)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2004, 17:32   #4
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe
Cliteur is wel al een paar jaartjes langer aan het schrijven dan "enkel inspelen op de recente gebeurtenissen" hoor, maar je moet het willen lezen natuurlijk 8)
tenzij hij de opbrengsten van z'n boeken integraal aan een goed doel (vrouwengroepen in Yemen ofzo) schenkt, zie ik niet waarom hij anders zou zijn dan al die andere zelfverklaarde 'experts' en columnisten...
maja, aan boekentop10 en kijkcijfers te merken ben ik deel van een te kleine doelgroep. Ocharme ik

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be