Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2004, 22:02   #1
Groen Valkje
Banneling

Groen Valkje's schermafbeelding

Standaard

MEERJARENPLAN VERHOGING UITKERINGEN
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
De bijzondere ministerraad in
Raversijde heeft ook een meerjarenplan
voor een verhoging van de sociale
uitkeringen goedgekeurd.

Minister van Werk Frank Vandenbroucke
(SP.A) wil nu twee dingen doen. "Er
komen in principe om de twee jaar on-
derhandelingen met vakbonden en werkge-
vers. Die adviseren dan de regering wat
kan en niet kan qua verhoging van de
uitkeringen. Maar dat systeem zal pas
goed op gang komen tegen 2007.

Wie al lange tijd een uitkering heeft
voor invaliditeit, beroepsziekte,
arbeidsongeschiktheid of pensioen, zou
volgend jaar al een verhoging krijgen
van twee procent.

tijd worden dat kloof rijk en arm kleiner worden...
Groen Valkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 22:20   #2
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Tcoh wel straf dat men zulke dingen kan beloven terwijl men weet dat men binnen enkele jaren de belastingen niet meer gaat kunnen betalen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 22:58   #3
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Tcoh wel straf dat men zulke dingen kan beloven terwijl men weet dat men binnen enkele jaren de belastingen niet meer gaat kunnen betalen.
Eerst de Ziekteverzekering laten ontsporen. Nu de sociale uitkeringen. Goe bezig. Het Cuba-model werkt !
Oud 21 maart 2004, 23:39   #4
Groen Valkje
Banneling

Groen Valkje's schermafbeelding

Standaard

Ministerraad: aanpassing uitkeringen aan de welvaart

(Belga) Om de sociale uitkeringen aan te passen aan de welvaart, besliste de ministerraad om vanaf 2007 een tweejaarlijks systeem van onderhandelingen met de sociale partners in te voeren. Dat houdt in dat de sociale partners een voorstel doen aan de regering. Indien de regering dit advies niet wil volgen, moet ze onderhandelen met de sociale partners, maar het is uiteindelijk de regering die beslist.

Voor de overgangsperiode is voorzien dat in 2005 de plafonds voor de uitkeringen voor invaliditeit, arbeidsongevallen, beroepsziekten en pensioenen met 2 procent verhogen, boven op de indexaanpassingen. Voor 2007 wordt een gelijkaardige enveloppe uitgetrokken voor de onderhandelingen met de sociale partners. Tegelijk wordt de inspanning voor de "oudste" uitkeringen versneld. In 2005 krijgen de rechthebbenden die reeds 8 jaar in het systeem van invaliditeit, arbeidsongevallen en beroepsziekten zitten (sinds 1997), een verhoging met twee procent van hun uitkering. In 2006 geldt dat voor mensen die 7 jaar in het systeem zitten, in 2007 voor mensen die 6 jaar in het systeem zitten. Voor de invaliditeitsuitkeringen worden de vergoedingsplafonds opgetrokken zodat de gezinshoofden voortaan steeds 65 procent krijgen van het gederfde loon en alleenstaanden 50 procent, rekening houdend met de loonplafonds. Daarnaast is nog afgesproken dat het leefloon en de sociale uitkeringen worden opgetrokken met 4 procent tegen 2007.
Groen Valkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2004, 23:54   #5
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de invaliditeitsuitkeringen worden de vergoedingsplafonds opgetrokken zodat de gezinshoofden voortaan steeds 65 procent krijgen van het gederfde loon en alleenstaanden 50 procent, [size=6]rekening houdend met de loonplafonds.[/size]
Die twee procentjes waar ze in de vorige paragraaf over praatten heeft geen enkel belang.
Over de loonPLAFONDS wordt niet gepraat!

Zeven jaar geleden bedroeg het loonPLAFOND minder dan 2/3 van mijn inkomen! (in de jaarlijks gepubliceerde statistieken over lonen zat ik nét over de middelmaat)
Of je daar dan 60% of 65% van ontvangt maakt niet veel verschil uit!
Ik werd misselijk toen ik die loonPLAFONDS te zien kreeg! Zestig procent lijkt namelijk een heel pak aanvaardbaarder dan 60% van 2/3de van je inkomen (= uiteindelijk minder dan één derde van je inkomen)!

Mijn werkgever (of mijn extra-legale voordelen) zorgen dus (gelukkig)voor de twee andere derden van mijn inkomen, na invaliditeit door een medische (niet rechtstreeks bewijsbare) fout! NIET DE STAAT!
Raar maar waar: die laatste extra legale verzekering kostte me geenszins 16% of meer van mijn maandelijks bruto inkomen aan RSZ! Nochtans zijn ze nog steeds niet failliet!

Ze hadden gewoon al heel lang de loonplafonds mee moeten laten indexeren (of ze nu herwaarderen) en niet gewoon een 2% (nep)verhoging moeten toepassen op de geplafonneerde uitkeringen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 00:49   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rood Valkje
MEERJARENPLAN VERHOGING UITKERINGEN
�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�* �*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*�*
De bijzondere ministerraad in
Raversijde heeft ook een meerjarenplan
voor een verhoging van de sociale
uitkeringen goedgekeurd.

Minister van Werk Frank Vandenbroucke
(SP.A) wil nu twee dingen doen. "Er
komen in principe om de twee jaar on-
derhandelingen met vakbonden en werkge-
vers. Die adviseren dan de regering wat
kan en niet kan qua verhoging van de
uitkeringen. Maar dat systeem zal pas
goed op gang komen tegen 2007.

Wie al lange tijd een uitkering heeft
voor invaliditeit, beroepsziekte,
arbeidsongeschiktheid of pensioen, zou
volgend jaar al een verhoging krijgen
van twee procent.

tijd worden dat kloof rijk en arm kleiner worden...
Onderhandelingen houden niet noodzakelijk een verhoging in, een rechtstreekse koppeling aan de index zou meer garantie inhouden.
Wat de kloof tussen arm en rijk ermee te maken heeft is mij niet duidelijk.
Niet alle armen zijn ook steuntrekkers hoor.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 00:59   #7
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Bobke, voor zover ik heb kunnen nagaan is er weldegelijk een rechtstreekse koppeling voor de UITKERINGEN (geplafonneerd) aan de index hoor.
Maar vermits alle indexaties zowat onder x-aantal verschillende zuilen vallen, kon ik nooit echt volgen. (bouw, textiel, petro-chemie, etc. vallen allemaal onder een verschillend indexatie stelsel, ik weet niet waar de sociale uitkeringen onder vallen, in elk geval niet gelijklopend met mijn vroegere werkgever).

Maar indien men "eerlijk" zou zijn, dan zou men de indexatie moeten toepassen op de loonPLAFONDS! niet zozeer op de 60% (of minder) uitkering die men ontvangt als invalide(werkonbekwame).

De goednieuwsshow die men nu wil spelen behelst dus enkel een extra indexatie op de uitkeringen, terwijl men ALLE werkonbekwame mensen jarenlang de gewone indexatie op hun normaal loon (weliswaar beperkt tot 60%) heeft ontzegd. En dat is weldegelijk een heleboel geld, zeker voor de mensen die geen extra legale verzekering hebben en al langere tijd invalide zijn. (terwijl ze voordien toch op hun 100% loon hun bijdragen betaalden zeker?)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2004, 01:22   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waarom krijgt mijn vriendin, als alleenstaande dan een geplafoneerde uitkering die in realiteit het netto van 30% van haar orgineel loon niet overschreid?

Of mijn([size=2]potentiële)[/size] schoonmoeder, die maar 45% krijgt van het theoretische bedrag van haar weduwenpensioen?

Zelfs al voegt men er 4% aan toe , ten opzichte van het uitgekeerde bedrag, het is alleen maar een echte vooruitgang voor ambtenaren die een voordeel genieten van niet geplaffoneerde uitkeringen.
Oud 22 maart 2004, 01:32   #9
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
...
Onderhandelingen houden niet noodzakelijk een verhoging in, een rechtstreekse koppeling aan de index zou meer garantie inhouden.
Wat de kloof tussen arm en rijk ermee te maken heeft is mij niet duidelijk.
Niet alle armen zijn ook steuntrekkers hoor.
Klopt! Als 13% van de Belgische bevolking als arm gerekend wordt, dat zijn 1,3 miljoen mensen. Deel dat nog door 5 om het aantal gezinnen te hebben en je hebt er nog steeds meer dan het aantal OCMW klanten. Van dat aantal OCMW klanten moet trouwens het aantal niet-Belgen eerst afgetrokken worden om de vergelijking te maken.
Oud 22 maart 2004, 08:48   #10
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Kostprijs van deze "sociale" top: 287 Miljoen Euro per jaar. Op een ogenblik dat de economie slabakt, de werkloosheid torenhoog is, de overheidsfinancieen dreigen te ontsporen, de vergrijzing dreigt, enz. Goe bezig !!

De onvermijdelijke correcties zullen nog zo pijnlijk zijn, maar dat is voor na de verkiezingen, nietwaar !
Oud 22 maart 2004, 08:59   #11
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Ja maar het is alleen om stemmen te doen ! ! ! !

Van welke stemmen moeten ze het hebben ? Ha, voor die gaan ze zorgen!
De werkende mens in de privé die voor alles mag opdraaien, daar heeft zowel de partij voor het "grootkapitaal" als de partij voor de "sociaal zwakkeren" lak aan.

En de staatsschuld, de werkloosheid, de tekorten in de SZ, de vergrijzing, enz. ?

Nee, cadeautjes en iedereen zoet houden want die roodgekleurde bolletjes achter de goede namen is het enige dat telt!

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be