![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een gesubsidieerde onderneming van de staat sinds een jaar of zo.
Dit verdiende ook een plaats in 't VTM nieuws vandaag en gisteren was er melding van een (ander) initiatief op de VRT radio, 'Ervaringsfonds voor 55+', vandaag in 't Nieuwsblad met een halve pagina waar ze dit jaar 5, later misschien 10 miljoen € in subsidiëren. En hoeveel jobs gaan er nu weer verloren per maand? Ik vraag me af wat ik hier nu verder nog moet toevoegen... 2 miljoen werklozen door HUN HOGE LOONLASTEN en ze vinden uit en subsidiëren organisaties om gehandicapten en allochtonen en 55+'s aan een job te helpen! Voor mijn part mogen die gehandicapten gewoon thuis zitten met een uitkering. Der zijn toch 2 miljoen Belgen en mensen die wèl poten aan hun lijf hebben (sorry) maar die met hun vingers mogen of moeten zitten draaien??? En ze weten dat maar al te goed! En toch proberen ze ons dit soort kul wijs te maken. Waarom? Omdat dat geld toch 'maar' van belastingen is? Omdat ze denken dat we stom zijn? Of beide??? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is het ergste van de twee? Als die gehandicapte zich thuis verveelt, wel, hoe moet die niet gehandicapte en werkwillige werkloze zich dan voelen? Ik heb niks tegen initiatieven om gehandicapten een beter leven te bezorgen maar deze manier vind ik serieus scheefgetrokken hoor! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kwestie van prioriteiten! Klojo's @ de regering willen indruk geven dat ze iets doen voor gehandicapten, 55 en 45+'ers, allochtonen maar aan die 2 miljoen werklozen doen ze nikske. Vanwaar gaan ze dat geld halen voor 'Jobkanaal' en 'Ervaringsfonds' en 'blabla' denk je? Door stillekes allerlei geniepige maatregelen uit te voeren die resulteren in nog hogere belastingsdruk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Burger
|
![]() Misschien loont het eens de moeite om je wat verder te informeren vooraleer je uit je sloffen schiet.
Dat van het ervaringsfonds heb ik gezien en het lijkt me net de bedoeling om 55+ ers aan de slag te houden op een waardevolle manier opdat ze minder met burn-outs en andere zaken te maken krijgen. Op die manier zou het aandeel oudere werklozen moeten dalen. Er is dus blijkbaar over nagedacht. Uit je post kan ik niet opmaken waar je dat van allochtonen en gehandicapten vandaan haalt, dus daar zwijg ik zedig over. Over het ervaringsfonds vind je mits wat zoekwerk meer info terug: QUOTE: Lancering van het Ervaringsfonds: toelagen voor bedrijven en hun 55-plussers Kathleen Van Brempt: donderdag, 15 april 2004 Vandaag, donderdag 15 april 2004, lanceerden minister van Werk en Pensioenen Frank Vandenbroucke en staatssecretaris voor Arbeidsorganisatie en Welzijn op het werk Kathleen Van Brempt het Ervaringsfonds. Via dit fonds wordt in 2004 tot 5 miljoen euro ter beschikking gesteld van bedrijven die acties ondernemen ten voordele van hun 55-plussers. De minister en de staatssecretaris lanceerden het fonds tijdens een ontbijtgesprek met werknemers, bedrijven, sectoren die ervaring hebben met een leeftijdsbewust personeelsbeleid. Ze stelden tijdens de persconferentie nadien, ook een folder voor die de bedrijven aanmoedigt de ervaring van hun oudere werknemers te waarderen. Werknemers tenminste houdbaar tot einde loopbaan Met deze slogan wordt het Ervaringsfonds gelanceerd. Het fonds ondersteunt sectoren en bedrijven om aanpassingen te doen of studies uit te voeren die de arbeidsomstandigheden van oudere werknemers verbeteren. Op die manier kunnen 55-plussers langer aan de slag blijven. De toelage kan variëren van 4000 euro tot 20.000 euro, afhankelijk van de aard van de aanpassing en/of studie en afhankelijk van de grootte van het bedrijf (hoe kleiner het bedrijf, hoe hoger de toelage). Vandenbroucke en Van Brempt willen in het najaar 50 projecten kunnen evalueren en een werkmethode ontwikkelen om ervaringen uit te wisselen. Vandenbroucke en Van Brempt noemen het Ervaringsfonds een noodzaak omdat ook bedrijven zich moeten aanpassen aan een vergrijzende samenleving. Bij de werkenden is nu de grootste groep tussen de 40 en 50 jaar. Omdat de instroom van jonge werkkrachten niet veel zal verhogen de volgende jaren, mogen bedrijven zich verwachten aan een stijgend aantal werknemers die ouder zijn dan 55. Zij zullen zich moeten aanpassen aan deze groep. Het Ervaringsfonds wil deze aanpassingen ondersteunen. Eerst door een financiële hulp bij het ontwikkelen van acties en studies, daarna door het bundelen van ervaringen en goede praktijken. Graag werken = blijven werken De DIOVA-databank van de federale administratie toont aan dat oudere werknemers het moeilijk hebben met bepaalde aspecten van hun job.. Het gaat dan om werklastaspecten (werkdruk, emotionele belasting,…); effectaspecten (vermoeidheid, moeilijker slapen, piekeren,…); veranderingen in het werk en loopbaanmogelijkheden. Uit onderzoek van de VUB van 2003 blijkt dat de werknemers die deze elementen negatief ervaren, sneller willen stoppen met werken. De acties die ondernomen worden in het kader van het Ervaringsfonds moeten zich dan vooral richten op de verbetering van deze ‘negatieve’ jobelementen. Op die manier wordt de kwaliteit van de arbeid voor oudere werknemers verbeterd, zullen zij zich goed voelen tijdens het werk en zullen ze daardoor bereid zijn langer te werken. Dat bedrijven ook winnen bij het aanpassen van arbeidsomstandigheden, blijkt uit een aantal projecten die al gerealiseerd zijn in bedrijven. Bedrijven die specifieke acties ontwikkelden voor hun oudere werknemers, breidden die acties al gauw uit tot al hun werknemers. Initiatieven voor ouderen komen dus ook de jongeren ten goede. Het bedrijf Elia bijvoorbeeld startte na interviews van een aantal oudere werknemers, die onder meer tot doel hadden de balans werk/leven na te gaan, een telewerkproject op. Dit project bleef echter niet beperkt tot de ‘ervaren’ medewerkers in het bedrijf, maar werd ook voor jongere werknemers mogelijk gemaakt. UNQUOTE bron: http://www.vanbrempt.com/index.php?id=221&lang=nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die Kathleen Van Brempt 'waarschuwt' zelfs: "55- plussers worden een groeiende groep actieven, de bedrijven zullen zich moeten aanpassen".
Terwijl ze nu langs alle kanten buitengegooid worden omdat de hoge loonlasten ervoor zorgen dat besparen op personeel het meest opbrengt. Wie moet er zich hier aanpassen??? De bedrijven of de staat? Hoe moet je problemen aanpakken? Ik dacht toch bij de oorzaak in plaats van de gevolgen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Burger
|
![]() o ja, je sprak over VOKA, dat het is het Vlaams netwerk van ondernemingen, de oude kamer van koophandel, niet meteen de staat dus
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We zijn content! Geef werkgevers de kans om iemand aan een nettoloon aan te werven en ze zullen die folder rap in de vuilbak kloppen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer gaan ze dit een succes noemen? Bij 500 werknemers? Bij 500000? Neem volgende factoren in acht: - Hoeveel belastingen brengen deze nieuwe werknemers op? - Hoeveel heeft het uitvoeren van de maatregel gekost? Dan zullen de schellen van de ogen vallen. 't is zoals in de natuurkunde: elke verandering (maatregel) kost energie (geld) en als de uitgangsenergie lager is dan de ingangsenergie dan zijn we 'nie goe bezig'. Zoals één van de vorige maatregelen: 200 effectieve jobs na een eerste evaluatie. De 800 andere waren verschuivingen. Veel media interesse bij het invoeren, 't resultaat stond in een kolommeke op de 5de pagina. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Burger
|
![]() over welke vorige maatregel heb je het?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb eens gezocht via Google op "maatregel nieuwe jobs", 'k denk dat dit het is: http://www.agoria.be/gen-nl/press/20...miebrussel.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Burger
|
![]() Uit de tekst die verspreid werd bij de lancering van Jobkanaal: "Het VEV, de Kamers en 'Gent, stad in werking' gaan de inspanningsverbintenis aan om via Jobkanaal tijdens het eerste jaar van de actie (2003) 1.700 vacatures te kunnen aanbieden aan de deelnemende bemiddelingsorganisaties, en telkens 6.000 vacatures tijdens het tweede jaar (2004) en het derde jaar (2005). Het VEV, de Kamers, en 'Gent, stad in werking' gaan de inspanningsverbintenis aan om over de hele duur van de acties 40% van de vacatures of 5.480 werkzoekenden uit de kansengroepen via Jobkanaal te plaatsen. "
Doelstelling dus ruimschoots gehaald wat betreft het aantal vacatures, en dat is het makkelijke deel van het verhaal natuurlijk, maar het aantal plaatsingen (511 van de 4526 of 11,3%) blijft ver achterop in vergelijking met het doel van 40% (1810 van de 4526). Het gaat hier dus (voorlopig) allesbehalve over een succes! Perceptie en naakte cijfers; het blijft een voor paars moeilijke combinatie... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |