![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Oei! Wat nu? En: zijn hedendaagse Russische jongeren beter geïnformeerd over de Sovjet-Unie en Stalin dan Westerse jongeren? Of is het net andersom? Moeilijke kwestie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als die peiling betrouwbaar is dan is het toch duidelijk dat ze minder goed geinformeerd zijn dan de Westerse jongeren. Zo moeilijk is die kwestie toch niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idioten vind je overal nietwaar.
En zolang het internet in Rusland ongecencureerd kan zijn, zie ik de terugkeer naar het Sovjet systeem niet gebeuren. Net zomin dat de nazi's terug kunnen keren.
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is geen land in de wereld waar neonazi's meer in opmars zijn dan Rusland en er is geen land in de wereld dat meer onder de nazi's te lijden heeft gehad. Jouw polleke bevestigd dus gewoon dat Russen ofwel erg vergeetachtig ofwel erg sadomasochistisch ingesteld zijn.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) Laatst gewijzigd door Nierika : 3 augustus 2007 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]()
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd. Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() ![]() Wel, voor mij is dat toch een belangrijk teken. De gepeilde jongeren hebben allemaal zowel de Sovjet als de Kapitalist meegemaakt, en kunnen dus goed oordelen. Het kapitalisme werkt niet, dat weten ze ondertussen (zie ook het recente interview in Der Spiegel met Solsjenitsin: het kapitalisme is een ramp). Werkt Stalinistische repressie en genie? Dat wel, daar zijn geschiedkundigen het over eens (Stalin creëerde het meest succesvolle, nog steeds ongeëvenaarde economische mirakel in de geschiedenis van de mensheid, en bevrijdde 800 miljoen mensen van de nazi-terreur). De conclusie van deze jongeren: Stalin was goed. Historische gezien is dat ook zo, maar het had even goed gekund dat die jongeren, die toch onder het kapitalisme leven, een ander beeld voorgeschoteld hadden gekregen, waardoor ze de historische waarheid geweld zouden aandoen. Kortom, het is interessant om zien hoe Russische jongeren de geschiedenis objectief kunnen beoordelen - veel beter dan hun Westerse leeftijdsgenoten. Laatst gewijzigd door C2C : 3 augustus 2007 om 20:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Pubers hé. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
Dus terug naar de werkelijkheid. Waarom bewondert een nieuwe generatie Russen, waar wij dus de komende decennia gaan mee moeten dealen, Stalin? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 3 augustus 2007 om 20:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Minister-President
|
![]() De Sovjet meegemaakt als 0-4 jarige, ja.
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Yup, en Stalin meegemaakt toen ze zelfs nog niet eens vloeibaar waren.
![]() |
#14 | |
|
![]() De fouten uit het verleden kunnen het huidige Russische regime niet goedpraten, maar de fouten van het huidige regime kunnen evenmin het Sovjetregime verschonen.
Wie Stalin verdedigt, is wat mij betreft geen haar beter dan een neo nazi. Wie de goelag ontkent, is wat mij betreft geen haar beter dan een negationist.
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Gij countert dat met fantasie ("jongeren in Duitsland bewonderen Hitler"). En gij verwijt mij geen bronnen te geven. Dus we gaan de zaak omkeren: ik heb een bron gegeven die aantoont dat jonge Russen Stalin bewonderen. Gij moet nu maar een bron geven die aantoont dat uw jonge Duitsers Hitler bewonderen. Ik zeg u, ge zevert, want er zijn zo geen peilingen. Laten we dus het verwijt over zever toebedelen aan zij die het verdienen. In dit geval ondubbelzinnig gij. Ok, en nu terug naar het onderwerp. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kortom, de ideologie achter de goelag is Leven, die achter exterminatie-kampen is Dood. Ik ben een groot voorstander van de goelag, want zonder die heropvoedingskampen was het Stalinisme nooit zo succesvol geweest en leefden de Russen vandaag nog altijd in een achterlijke toestand in plaats van de grote natie te worden die ze vandaag zijn. De goelag deed wat hij moest doen: mensen leren dat ze geen egoïstisch krapuul moeten zijn, maar solidair moeten zijn met hun medemensen. Stalin is er met de goelag in geslaagd van miljoenen Russen voorbeeldige Sovjets te maken. Kijk naar Solsjenitsin. In diens recente interview met Der Spiegel (waarschijnlijk het laatste interview dat de haast stervende man zal gegeven hebben), zegt hij ondubbelzinnig: het kapitalisme is een ramp. Van wie heeft hij dat denkkader meegekregen denkt ge? Inderdaad, van de opvoeders in de goelag. Moest Solsjenitsin daar nooit gezeten hebben, zou hij zo'n kritisch vermogen nooit hebben gekweekt. Kortom, op zeer veel vlakken is de goelag als heropvoedingsinstrument zeer verdedigbaar. De goelag zorgt er ook voor dat er geen nazis opstaan die uitroeiingskampen - het complete tegendeel van de goelag - oprichten. Toch een belangrijk voordeel. Laatst gewijzigd door C2C : 3 augustus 2007 om 22:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Geef ze toch wat tijd. En ga er als stalinistische dorpsgek niet meer achter zoeken dan er is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar enfin, hou toch een beetje de eer aan u zelf, zeg. Verman u!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |