Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 oktober 2008, 21:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Vivant: Meer economische groei door verschuiving van belasting

Roland Duchâtelet: "economische situatie vraagt bezinning over financiering van ons sociaal model"Willen we het koopkrachtverlies inperken en onze economie opnieuw zuurstof geven, dan moeten we durven nadenken over een hervormde financiering van ons sociaal model, aldus Roland Duchâtelet. Om daartoe te komen zijn twee drastische maatregelen nodig. Een eerste betreft de vermindering van de sociale zekerheidsbijdragen van de werknemers, met als gevolg meer netto-inkomen voor die werknemers, een tweede gaat over de invoering van een sociale BTW ter compensatie en als alternatieve financieringsbron voor de sociale zekerheid.



Duchâtelet baseert zich hiervoor op een studie van de Franse EDHEC business school (zie bijlage). Zij maakten een grondige en gedetailleerde analyse van de effecten van een mogelijke vermindering van de lasten op arbeid en een gelijktijdige invoering van een sociale BTW-heffing in Frankrijk. Uit de studie blijkt dat deze gecombineerde en gelijktijdige maatregelen een zeer gunstig effect zouden hebben op de werkgelegenheid, de inkomens van de werknemers en op de groei van de economie. Tegelijkertijd wordt vastgesteld dat een verhoging van de BTW slechts zeer beperkte negatieve herverdelingseffecten heeft.

In een eerste hoofdstuk wordt de sociale BTW gekaderd in de logica en de geschiedenis van de financiering van de sociale zekerheid. De auteurs vertrekken van de vaststelling dat de welvaartsstaat in Frankrijk in crisis is en dat jaar na jaar de sociale zekerheid in het rood gaat, zodat de gezondheid van de Fransen betaald wordt ten koste van toekomstige generaties, een evolutie die door de vergrijzing alleen maar wordt versterkt. Zij besluiten dat de mogelijkheid om de bijdragen van de Franse werknemers aan de sociale zekerheid te verminderen en de BTW met een gelijk bedrag te verhogen tot op heden in Frankrijk nog niet ten gronde bestudeerd werd.

In een tweede luik worden de macro-economische effecten van deze maatregelen bestudeerd op de werkgelegenheid, de inkomens en de groei. Door de verschuiving van 25 miljard euro van sociale zekerheidsbijdragen van de werknemers naar sociale BTW, komen de auteurs tot een verwachte groei van het bbp van 0,4% en 114.000 nieuwe jobs (in Frankrijk). De verwachte effecten van deze twee maatregelen tonen een verhoging aan van de koopkracht van de werknemers en vergroten zo de werkbonus. Door middel van een grafische analyse verduidelijken de auteurs het onevenwicht tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt veroorzaakt door het grote verschil tussen bruto- en nettoloon. Ten tweede, door het gestegen netto-inkomen, wordt er meer geconsumeerd en dus meer groei gegenereerd, wat opnieuw zorgt voor de creatie van meer werkgelegenheid. Ten derde worden door de sociale BTW gedelocaliseerde producten belast die zo mee bijdragen aan de Franse sociale zekerheid. Tot slot wordt de concurrentiekracht van de ondernemingen niet verder belast terwijl de koopkracht van de werknemers toeneemt.

Micro-economische simulaties geven een beeld van de gevolgen op de inkomens van een gemiddeld gezin alsook de verwachte minimale impact op de inkomensongelijkheid. Een gemiddeld gezin zou op deze manier 594 euro per jaar extra betalen aan BTW, terwijl zij 953 euro extra netto-inkomsten zouden hebben. Anderzijds wordt de koopkracht van de vervangingsinkomens bewaard door de te verwachten indexaanpassing en leidt deze maatregel dus niet tot een groeiende inkomensongelijkheid. Tevens verschaft de studie inzicht in die groepen die toch negatief zouden beïnvloed worden en waarvoor ondersteunende maatregelen kunnen getroffen worden.

Tenslotte wordt ingegaan op de Europese regelgeving waaraan een nieuwe sociale BTW zou moeten voldoen. De auteurs stellen voor om de sociale BTW te integreren in de bestaande BTW-heffing in Frankrijk, zonder het niveau van 25% te overstijgen.

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be