Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2004, 19:55   #1
Hanne
Banneling

Standaard

Speciaal voor Rafke

Binnenland: AGALEV-ANTWERPEN WIL TABOE OVER HOMOFILIE BIJ MOSLIMS DOORBREKEN

De voorzitter van Jong-Agalev, Carim Bouzian, wil in wijken met veel moslims affiches hangen met twee kussende gesluierde vrouwen en met kussende islamitische mannen. Hij hoopt zo het taboe in de moslimgemeenschap over homofilie te doorbreken. Dat schrijft Gazet van Antwerpen.

"Ik wil reageren op de toenemende haat bij de moslims tegenover homo's", zegt Bouzian. Volgens Bouzian neemt het moslimextremisme toe. "De imams doen in de moskeeën steeds meer krasse uitspraken. Ze omschrijven homoseksualiteit als een ziekte. Ik heb de koran nauwlettend bestudeerd, maar ik lees dit nergens. Er staat alleen dat het een beproeving is voor de ouders, maar dat kan je zowel positief als negatief interpreteren."

Hij merkt dat steeds meer islamitische homo’s en lesbo’s zwaar lijden onder de sociale druk in de moslimgemeenschap.
" Het aantal zelfmoorden neemt toe. Er zijn geen cijfers, maar ik merk het wel in mijn omgeving. Wie uitkomt voor zijn geaardheid, wordt in de moslimgemeenschap hard aangepakt. Wat mij stoort is dat niemand zich hier iets van aantrekt. De politie gaat niet in op de klachten van allochtone homofielen. De politici zijn te bang van de moslimgemeenschap om deze problematiek aan te pakken, ook mijn eigen partij. Ik besef dat ik mijn nek nu zwaar uitsteek door deze problematiek aan te kaarten." Om de discussie hierover in de moslimgemeenschap te stimuleren, werkt Bouzian aan een opmerkelijke affichecampagne. "Ze is vooral gericht naar de moslimgemeenschap. Ze moet een duidelijke boodschap geven, maar ik wens de moslims ook niet te choqueren."

"Het initiatief van Bouzian met de affiches is een pure provocatie", vindt Saïd M'daouchi van de Unie der Moskeeën en Islamitische Verenigingen (Umiva). "Ik ontken dat de imams oproepen tot haat in de moskeeën. We ontvingen daarover geen signalen. De islam zegt wel dat homofilie niet aanvaardbaar is. Dat wil niet zeggen dat we iets tegen homo's hebben. De koran schrijft voor om respect te hebben voor de keuzes van anderen, alleen kan een moslim geen homo zijn."

"De uitspraken zijn totaal misplaatst", verklaart Ahmed Azzuz van de erg omstreden Arabisch Europese Liga (AEL). "Hij wil dat homofilie in de islam als norm wordt gerespecteerd, terwijl dit zelfs niet het geval is binnen het christendom en het jodendom. Ik pik het niet dat de islam de schuld krijgt voor de haat tegenover homo's. Ik heb als moslim geen enkel probleem met homo's. De koran schrijft voor dat je iedereen moet respecteren. Ik ken homofiele Marokkanen die geen problemen hebben in hun gemeenschap."

"Wij steunen de bezorgdheid van Carim Bouzian", zegt Tom Caals, politiek secretaris van Agalev-Antwerpen. "Agalev-Antwerpen is bereid om iets te doen rond de taboes die leven in de moslimgemeenschap. De verhalen van allochtone homo's (en lesbo’s) zijn schrijnend." "Dat wil niet zeggen dat we beginnen met een affichecampagne, zoals Carim voorstelt. Enkele mensen zijn geschrokken door zijn initiatief. Ik denk dat er andere manieren zijn om de problematiek aan te kaarten."

De AEL, die zoals bekend bij grote delen van de bevolking afwijzende reacties uitlokt, is volgens een persbericht "geschokt" door de plannen van Agalev-Antwerpen om in allochtone wijken affiches van homo en lesbische koppels in islamitische kledij te gaan ophangen "om te provoceren". De AEL "waarschuwt" Agalev voor deze "openlijke belediging en minachting van de islamitische gemeenschap". "Indien dit land echt werk wil maken van een vreedzame samenleving tussen de allochtone en autochtone gemeenschappen dan moet het leren te beseffen dat het met zulke belachelijke en wansmakelijke voorstellen geeneens het geval zal zijn."

"Dit is tevens een perfect voorbeeld van de steeds toenemende beledigende houding tegenover moslims in dit land. Laat een ding duidelijk zijn: homoseksualiteit is verboden in de islam en zal dat altijd blijven. Het is niet omdat een groepje zich "islamitische" homo's gaat noemen dat dit plots gaat veranderen." De AEL laat naar verluidt iedereen vrij in zijn of haar seksuele voorkeur, maar is ook heel duidelijk: blijf van ons geloof af. "Wij hebben geen enkele boodschap aan een stelletje provocateurs!" De extremistische organisatie, die zelf nooit vies is van enige provocatie, eist "een openlijke veroordeling van deze plannen door de Agalev-top en excuses tegenover de islamitische gemeenschap in dit land".

met dank aan het RozeHuis-De Regenboogkoepel
bron:Het Roze Huis
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2004, 20:06   #2
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

kan het dat dit al "oud" is ?
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2004, 20:43   #3
Hanne
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz
Misschien, maar daarom niet minder actueel !
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2004, 20:45   #4
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanne
Citaat:
das waar

percies niet veel van in huis gekomen, van dat initatief
spijtig genoeg
Oud 11 april 2004, 21:37   #5
Weisse Wolf
Minister

Weisse Wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanne

das waar

spijtig genoeg
Bij naïef links heeft men wel meer van die dwaze initiatieven die in de realiteit niet werkbaar zijn.
Oud 11 april 2004, 21:40   #6
Spetsnaz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wolf
Citaat:
das waar

spijtig genoeg
Bij naïef links heeft men wel meer van die dwaze initiatieven die in de realiteit niet werkbaar zijn.
waarom zou dit geen goed initiatief zijn ?

dit is natuurlijk geen zaligmakende oplossing maar het zou toch sensibiliseren
Oud 11 april 2004, 21:44   #7
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

Ge zijt zelf homofoob Hanne!

Toch geen moslim?
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be