![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Aan de hand van morele dilemma's zullen we een rationele, ethische onderbouwing geven voor het idee dierenrechten. Ik zal aantonen dat onze ethische consensus inconsistent is: we vinden het gebruik van mensen (zoals slavernij, kannibalisme, mensproeven, mensenhandel) immoreel, we zijn tegen elke vorm van discriminatie (zoals seksisme of racisme) omdat dat onrechtvaardig is, maar toch eten we dieren op. We zullen argumenteren dat de enige logisch consistente houding die van het veganisme is. Daar de logische consistentie bijzonder sterk is, is het vreemd dat mensen toch nog ongestoord hun triviale belangen boven de vitale belangen van anderen stellen. De rechtvaardigheidsstrijd zal zich dus ook moeten toeleggen op het ontmantelen van de dierenuitbuitingsindustrie.
Je kind is bij de buren aan het spelen. Plotseling merk je dat hun huis in lichterlaaie staat. Vliegensvlug ren je door de vlammen naar binnen. In de brandende kamer zie je je kind liggen naast de hond van de buren. Bewusteloos, maar ze leven nog. Je kunt ze niet allebei tegelijk dragen. Dus wie ga je nog net kunnen redden? Je kind of de hond, dat is de vraag. Dit is een berucht dierendilemma. De meeste mensen kunnen hierop snel antwoorden: “Mijn eigen kind natuurlijk!” En ze gaan verder: “Kinderen hebben dus meer recht op leven dan honden. Dieren zijn dus minder waard dan mensen. Dus… mogen wij dieren opeten.” Er lijkt enige logica in te zitten, maar wacht even! Stel dat in het brandend huis niet die hond lag, maar het kind van de buur. Waarom concluderen die mensen dan niet dat men dan ook kinderen van buren mag opeten? Want diezelfde mensen zeggen nochtans dat ze opnieuw hun eigen kind zouden redden. Trouwens, “Eigen kind eerst”, is dat niet zoals het racistische “Eigen volk eerst!”? Is dat geen discriminatie? Diezelfde mensen zeggen nochtans dat ze geen racisten zijn, en dat alle mensen gelijkwaardig zijn. Dat is toch wel straf! Zijn diezelfde mensen dan massaal aan het liegen? Waar is die gelijkwaardigheid dan naartoe? Is ze door de vlammen in rook opgegaan? Ethische dilemma’s kunnen ons veel leren. Zo kunnen we een scherper inzicht krijgen in de ideeën ‘dierenrechten’ en ‘gelijkwaardigheid’. Laten we eens een poging wagen om aan de hand van twee beruchte dilemma’s een consistente ethiek op te bouwen. Want zou het niet fantastisch zijn om de verstokte vleeseter met één slag te overtuigen door een ijzersterke rationele argumentatie? We gaan een poging wagen… De razende trein. Je staat (toevallig) aan de wissel van een treinspoor. Je ziet dat de trein in volle vaart komt aangereden. Maar… plots merk je dat op het linkerspoor twee mensen vastgebonden liggen. Doe je niets, dan zal de trein het linkerspoor nemen, met alle gevolgen van dien. Je kan de wissel overhalen zodat de trein het rechterspoor zal nemen. Maar op dat rechterspoor zie je één persoon liggen. Samengevat: niets doen staat gelijk aan twee doden, aan de wissel trekken resulteert in één dode. “De wissel overhalen,” zullen de meesten antwoorden, “want één slachtoffer is toch altijd nog beter dan twee.” Prima, maar als onze beste lezer er ook zo over denkt, dan slaat een volgend zwaar dilemma recht in zijn gezicht. Het ziekenhuisdilemma. Twee patiënten met een zeldzame bloedgroep liggen op de chirurgische afdeling. De ene heeft een nieuwe lever nodig, de andere een hart. Maar er is geen lever en geen hart beschikbaar. Plots komt de verpleegster binnen. De chirurg weet dat zij (toevallig) ook dat zeldzame bloedtype heeft. De chirurg beseft dat hij met haar lever en hart die twee mensen nog kan redden. “Toch beter één mens (de verpleegster) dood dan twee mensen (de patiënten),” denkt hij, en hij grijpt stiekem naar zijn scalpel… En dat vinden de meeste mensen (onze lezer?) dan weer geen goed idee… Zijn we dan zo ethisch inconsequent? Of is de mens gewoon dom? We geloven in gelijkwaardigheid, maar kiezen toch eerst ons eigen kind. We zeggen dat we de wissel moeten overhalen om netto één leven te redden, maar toch mag de chirurg niet de verpleegster vermoorden. Hoe komt dat? Waar zit ’m het verschil? Het basisrecht Het antwoord op bovenstaande vragen is eigenlijk vrij eenvoudig. Mensen hebben een basisrecht: het recht om niet ‘geïnstrumentaliseerd’ te worden, om niet zonder een bewuste vrijwillige toestemming als middel (gebruiksvoorwerp, instrument) gebruikt te worden voor iemand anders zijn doelen. De verpleegster wordt door de chirurg geïnstrumentaliseerd: ze wordt gereduceerd tot object, tot een hart en een lever. De aanwezigheid van de verpleegster is daarbij cruciaal. Als ze niet in de buurt is, kan het plan van de chirurg niet werken. Iemand wordt dus geïnstrumentaliseerd als diens aanwezigheid noodzakelijk is om anderen te redden. Kijken we naar het dilemma van de razende trein, dan kun je nog steeds de wissel overhalen en twee mensen redden, zelfs indien er niemand op het rechterspoor zou liggen. Als je aan de wissel trekt en de persoon op het rechterspoor sterft, is dat geen moord: die persoon werd niet door jou geïnstrumentaliseerd. Ook de hond of het kind van de buren wordt niet geïnstrumentaliseerd, want ze worden geen objecten om uw kind uit de brand te redden. Een recht is een bescherming van een belang. Maar wat voor status heeft dit basisrecht? Ten eerste is het niet zomaar een recht, maar een fundamenteel recht. Zonder dit basisrecht zouden de andere universele mensenrechten geen poot hebben om op te staan. Ten tweede is het een negatief recht. Het verschil tussen positieve en negatieve rechten is als volgt in te zien. Iedereen praat over het recht op leven, maar wat wil dat zeggen? Wil dat zeggen dat ik jou mag doden en opeten als ik dreig te verhongeren? Of wil dat zeggen dat jij mij niet mag doden en dat je dus de plicht hebt om me te laten leven? Het eerste is een positief recht om zelf iets wel te mogen doen, het tweede is een negatief recht waarbij jij een plicht hebt om iets niet te doen. Het basisrecht houdt dus in dat anderen een plicht hebben om jou niet te instrumentaliseren. Ten derde is het basisrecht een niet-consequentiële bescherming van een belang. We mogen die ene verpleegster niet instrumentaliseren, zelfs indien we daardoor meerdere mensen kunnen redden. We mogen dus niet kijken naar de gevolgen (de consequenties) om te gaan tellen hoe we zo veel mogelijk levens kunnen redden. Kortom: het basisrecht heeft dus een wel zeer sterke status. En dan rijst de vraag: wie kan aanspraak maken op dat basisrecht? Het principe van gelijke morele consideratie In de huidige Westerse cultuur wordt het basisrecht toegekend aan alle en alleen mensen. Baby’s, mentaal gehandicapte weeskinderen, dementerende bejaarden: alle mensen kunnen aanspraak maken op het basisrecht. Maar dieren worden nog wel gebruikt. En dat is allesbehalve logisch, want er is geen enkel moreel relevant criterium waarom we dieren nog wel zouden mogen instrumentaliseren en mensen niet. Zelfbewustzijn, rationeel denkvermogen, moreel oordeelvermogen, taalvaardigheid, intelligentie, creativiteit,… het mag niet baten: ofwel zijn er mensen die die speciale eigenschap niet hebben, ofwel zijn er dieren die die wel hebben. Stel maar een criterium voor, ik knal ze allemaal af. Ook het idee dat alle en alleen mensen een ziel of een vrije wil zouden hebben, wil ik weerleggen: behalve uit onbetrouwbare bronnen en mensen die dat blindelings geloven, hebben we geen enkele aanwijzing om dat arbitraire bijgeloof kracht bij te zetten. Hoe kun je zien of een baby wel en een varken geen ziel heeft? Blijft nog één veelgehoord criterium over: mensen hebben het basisrecht… omdat ze mens zijn. Misschien wat te simplistisch, maar goed, laten we dit argument eens ernstig onder de loep nemen. Heeft het niet wat weg van de racistische uitspraak dat blanken meer rechten hebben omdat ze een blank zijn? Discriminatie zoals seksisme of racisme is het ontzeggen van iemands rechten (belangen) op basis van een eigenschap dat niet relevant is. Als we kunnen aantonen dat ‘mens zijn’ net zoals ‘man zijn’ of ‘blank zijn’ moreel irrelevant is, dan is vlees eten een vorm van ‘speciëcisme’: een aparte, discriminerende behandeling op basis van soort. Van dit argument zal de speciëcistische vleeseter nachtmerries krijgen. We gaan aantonen dat het doden van meer dan 50 miljard dieren (exclusief zeedieren) per jaar voor onze voeding een apartheidsregime van afschuwelijke omvang. Waarom zijn geslacht, huidskleur of soort irrelevante criteria? Omwille van twee redenen. Ten eerste liggen er aan deze criteria geen moreel relevante gevoelens zoals empathie, bezorgdheid of verwondering ten grondslag. Ten tweede is het ongeveer even moeilijk om van een man een vrouw te maken als van een vrouw een man. Het is ongeveer even moeilijk om van een mens een dier te maken als omgekeerd. Mannen en vrouwen, blanken en zwarten, mensen en dieren, allemaal zijn ze even kwetsbaar en hebben gelijke belangen. Hieruit blijkt welke criteria wel moreel relevant zijn, namelijk leven en lijden. Levende wezens en subjecten (wezens die een perceptueel bewustzijn hebben dat de mogelijkheid geeft om gevoelens zoals pijn, angst of stress te kunnen gewaarworden) zijn dus intrinsiek waardevol. De criteria leven en lijden zijn gebaseerd op waardevolle emoties van medeleven en medelijden. En het is duidelijk dat het veel gemakkelijker is om een levend wezen te doden of een subject pijn te doen of bewusteloos te meppen, dan om een levenloos object een bewustzijn te geven. Leven en bewustzijn (welzijn) zijn fragiele en daarom waardevolle eigenschappen. Levende wezens en subjecten hebben belangen om die kwetsbare eigenschappen te behouden. Door die kwetsbaarheid krijgen bewuste wezens en levende wezens het basisrecht. Subjecten zijn alle dieren die duidelijk de mogelijkheid hebben ontwikkeld om te kunnen voelen, en die die mogelijkheid nog niet voorgoed verloren hebben. Voor al die dieren geldt het principe van gelijke morele consideratie: ze kunnen allemaal in gelijke mate aanspraak maken op het basisrecht. Als kannibalisme, mensproeven, slavernij en mensenhandel niet mogen, dan mogen vlees eten, dierproeven, dierenarbeid en dierenhandel ook niet toegelaten zijn. Alle dieren hebben dus het basisrecht om niet louter als middel te dienen voor de doelen van mensen. En wat met planten? Die hebben ook een intrinsieke waarde en het recht om niet als middel gebruikt (gedood) te worden voor de luxedoelen van mensen. We mogen dus nog wel planten instrumentaliseren voor onze basisbehoeften, want anders zit er niets anders op dan het plegen van zelfmoord door uithongering. Getolereerde keuze gelijkwaardigheid Alle dieren en mensen zijn moreel gelijkwaardig omdat ze even sterk aanspraak kunnen maken op het basisrecht. In het brandend huis werd echter niet het basisrecht van die hond geschonden. Er is nog wel sprake van een gevoelsmatige ongelijkwaardigheid omdat we ons eigen kind prefereren. Is dat dan toch nog geen klein beetje discriminatie? Niet noodzakelijk, want er kan nog een subtiele vorm van gelijkwaardigheid aanwezig zijn. Waarschijnlijk zou je buurman besluiten eerst zijn kind te redden, en niet jouw kind. Mocht je morele bezwaren hebben op zijn keuze, mocht je tegen hem zeggen: “Lieve buurman, wat jij deed was totaal fout, want mijn kind heeft meer waarde en meer recht op leven”, dan is er wel degelijk sprake van discriminatie. Maar als je antwoord: “Hoewel ik het erg vind van mijn kind, respecteer ik uw keuze”, dan is er sprake van een gelijkwaardigheid omdat we de keuze van de ander tolereren. Dus om bij een gevoelsmatige ongelijkwaardigheid te bepalen of je iemand discrimineert, kun je jezelf afvragen of je de keuze van uw buurman respecteert. Wat indien de buur heel graag zijn hond ziet? Welnu, daar honden en andere dieren net als mensen ook subjecten zijn, zijn ze niet alleen moreel gelijkwaardig, maar zou er ook een getolereerde keuze gelijkwaardigheid moeten zijn. Hoewel wij onze eigen kinderen zouden redden, moeten we de keuze van uw buur om de hond te redden tolereren en mogen we er geen morele bezwaren mee hebben. Nog een laatste dierendilemma Is bovenstaande ethische theorie wel consistent? Ik zie dat onze kat (wel, eigenlijk is de kat van zichzelf) een muisje gevangen heeft. De kat instrumentaliseert dat muisje. Mag dat? Of moet onze kleine carnivoor dan maar verhongeren? Nog een dilemma! Wij mogen geen dieren instrumentaliseren, en onze kat mag dat wel? “Discriminatie!”, hoor je de menselijke vleesliefhebber dan zeggen: “Katten hebben niet meer rechten dan mensen”, en hij besluit dat wij dan ook dieren mogen eten. Toch klopt dat argument niet. Het basisrecht van een dier impliceert dat anderen een basisplicht hebben. Maar wie draagt die plicht? Wie is verplicht om het basisrecht van anderen te respecteren? Simpel: alle wezens met een morele verantwoordelijkheid. Die morele verantwoordelijkheid impliceert een voldoende kennis van ethiek, de mogelijkheid om bv. te kunnen argumenteren. Ik heb een kat nog nooit met ons weten te discussiëren over dierenrechten. Een kat heeft dus geen morele verantwoordelijkheid, wij mensen hebben die wel. Als een kat vlees eet is dat amoreel (dat staat buiten de ethiek), als een mens vlees eet is dat immoreel. Maar er zijn ook inheemse volkeren die overleven van de jacht. Voor hen is de jacht van vitaal belang. Die volkeren zouden uitsterven zolang ze geen alternatief hebben. Alweer een dilemma! Voor die volkeren geldt een ‘uitzonderingsclausule’: in principe mogen ze geen dieren instrumentaliseren, maar omdat ze in een noodsituatie verkeren, zijn ze niet aansprakelijk en niet toerekeningsvatbaar. Dus we mogen hun duurzame overlevingsjacht niet bestraffen, en we hebben de plicht om te zoeken naar verantwoorde diervriendelijkere alternatieven. Voor de vleesliefhebbers in België wacht nu nog een laatste dilemma. Wij kunnen gezond leven zonder dieren te gebruiken. Dus ofwel erkennen we de kracht van bovenstaande argumenten en weigeren we nog om dieren uit te buiten en te instrumentaliseren. Ofwel blijven we genieten van een sappige steak en stellen we onze triviale belangen boven de vitale belangen van anderen. De enige redenen waarom we nog vlees eten, zijn gemakzucht, gewoonte, smaak of persoonlijk voordeel. Dat zijn geen gewichtige argumenten. Uit ervaring blijkt dat de vleeseters die hun gedrag willen rechtvaardigen met argumenten, zeer vaak hun toevlucht nemen tot drogredenen. Uiteindelijk wordt de vleeseter geconfronteerd met het beruchtste dilemma van de zichzelf voorliegende speciëcistische egoïst… Stijn Bruers |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
|
![]() deknt ge dat het voor die muis een fluit uitmaakt als het gedood wordt door de amorele kat, of de immorele mens?
denkt ge dat het voor de plant een fluit uitmaakt dat het wordt gedood om in onze basisbehoeften te kunnen voorzien, en niet voor "luxeproducten" (en is een stoel een luxeproduct?)? En Stijn, als dieren niet meer mogen gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek, mogen wetenschappers dan u gebruiken? En een echt inhoudelijk antwoord komt er nog wel eens ooit aan, maar nu niet
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
|
![]() Citaat:
om de andere te genezen. Dan overleeft er ook 1 ![]() zonder dat de verpleegster gedood wordt.
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ Laatst gewijzigd door diminike : 29 december 2008 om 16:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
|
![]() Hebben planten dan ook evenveel rechten als mensen die hersendood
zijn, volgens jou DeepEco? Waarom niet? Als je plantaardig materiaal eet, kan een andere herbivoor of omnivoor daar niet meer van eten. Je treedt dus in competitie met dit dier, als deze niet voldoende eten vindt, gaat het dood. Is er een verschil als je dat dier direct dood of laat uithongeren? Een ander verhaaltje: Er zwemmen vissen in de zee, die sterven na 10 jaar aan natuurlijke dood. Vind je het immoreel deze vissen na 9 jaar uit het water te halen en op te eten? Wat maakt het uit, dat ze gemiddeld nog een jaartje langer zwemmen?
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ Laatst gewijzigd door diminike : 29 december 2008 om 17:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
|
![]() Wat dood jij niet? Alle dieren of hogere dieren?
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ Laatst gewijzigd door diminike : 29 december 2008 om 17:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||||||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
Voor die muis maakt het misschien niet veel uit, maar voor die amorele kat of die immorele mens wel. De attitude waarmee je dood is belangrijk, want dat heeft te maken met het feit of we de muis al dan niet respectvol benaderen. En ik zou zelf wel liever sterven bij experimenten voor AIDS, dan voor de morbide pleziertjes van een psychopaat. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() En nog eentje: stel dat die twee patienten in het ziekenhuis nieuwe nieren moeten hebben. De verpleegster kan aan elk één nier afstaan, en dan blijven de zieken leven... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Deepeco : 29 december 2008 om 18:34. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
|
![]() Citaat:
Citaat:
uithongeren niet?
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ Laatst gewijzigd door diminike : 30 december 2008 om 07:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
|
![]() DeepEco, als de razende trein afgaat op twee mensen,
en je kan de hendel omdraaien naar 3 honden, dan doe je dat toch om die twee mensen te redden?
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
|
![]() en op zijn minst even sadistisch. Ze spelen met die muis... en brengen het lijkje dan mee om het te tonen
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar moreel is er een verschil indien er al dan niet sprake is van instrumentalisering. Stel jij en ik hebben een nieuwe lever nodig. Er is er maar eentje beschikbaar. Het lot beslist: jij krijgt die en ik sterf. Is dat even erg als wanneer ik een gezonde lever heb en jij mij doodt om mijn lever te bemachtigen? Het tweede is immoreler. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
|
![]() Citaat:
Rechten, welke rechten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
|
![]() Citaat:
ik een mens (of een dier want we zijn volgens jou morreel evenwaardig) mocht doden? ![]() Citaat:
zij eenzelfde morele status hebben?
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ Laatst gewijzigd door diminike : 30 december 2008 om 16:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
Misschien luidt het beste oordeel: het is in principe immoreel, maar je handelde in een noodsituatie, dus krijg je strafvermindering, want je bent minder aansprakelijk. Hoeveel straf je krijgt is dan weer afhankelijk van allerlei factoren (zie onder). Nu kan ik me voorstellen dat de eskimos in het hoge noorden ook in principe geen dieren mogen doden, maar ze niet aansprakelijk zijn omdat ze in een noodsituatie handelden en omdat als ze geen dieren aten heel hun volk zou uitsterven en omdat het belang van een volk (of soort zoals de kat) primeert boven het basisrecht van individuen. Dus we hebben het belang van een volk (soort) dat kan overwegen, we hebben het bewustzijnsniveau van het slachtoffer dat een rol kan spelen, en we moeten rekening houden met de getolereerde keuze gelijkwaardigheid (zie tekst). En met dat alles kunnen we een ethisch oordeel vellen, maar om dat in alle gevallen hier neer te typen.................. Citaat:
En misschien vraag je je af: aan wie moeten we nu prioriteit geven in Afrika. De kindjes in Ethiopie of de uithongerende zebra's? We kunnen niet iedereen evenveel helpen. Kindjes eerst? Discriminatie van de zebra's? Niet noodzakelijk: hier geld het principe van getolereerde keuze gelijkwaardigheid. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 15 mei 2008
Berichten: 301
|
![]() Citaat:
simpel: ieder moet voor zich bepalen wat kan en wat niet kan. Ik voel met niet slecht als ik een lammetje, vis of koe eet. Ik weet dat ik een levend wezen dood, ik voel me daar niet slecht bij. Wat doe je met invasieve exoten (dieren)... doden of de locale inheemse dieren laten uitsterven?
__________________
Mijn blog: http://thethumbingtraveler.tk/ Laatst gewijzigd door diminike : 30 december 2008 om 22:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
|
![]() Citaat:
Het zit hem dus allemaal in the eye of the beholder. Als de amorele muis doodt, kan de toeschouwer zijn geweten sussen door te stellen dat het dier het niet beter weet, en tegelijkertijd de de zichzelf voorliegende speciëcistische egoïst moreel streng veroordelen... Denk je dat de jager zijn prooi met respect benadert? Daarmee dat die kat de dood van die muis uitstelt door er een beetje mee te spelen. Daarmee dat sommige jagers hun prooi al opeten nog vooraleer de prooi dood is. Daarmee dat sommige vogels hun prooi volledig doorslikken, nog vooraleer het beest dood is. Citaat:
Citaat:
Verder gaat u voorbij het feit dat er bevolkingsgroepen zijn voor wie vlees en vis essentieel is. Desaturase-deficiente mensen, zoals vele Inuit en Scandinaven, zijn door de eeuwen heen afhankelijk geweest van vis om in hun poly-onverzadigde vetten te kunnen voorzien. Poly-onverzadigde vetten waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze bevorderlijk/essentieel zijn voor de gezondheid. Meat is murder. Daar komt uw betoog op neer. En mensen die geen vlees eten zijn moreel superieur aan mensen die dat wel doen. Tegelijkertijd roept u situaties uit waarin die meat wel nog murder is, maar toch een beetje minder erg. U geeft uzelf dus het recht om uitzonderingen te bepalen waarin het doden van dieren minder immoreel is dan in andere situaties. Kijk, ofwel is het doden van dieren immoreel, ofwel niet. Als u uzelf het recht toekent om uitzonderingen te bepalen, dan mag ik, als gelijkwaardige mens, mijzelf datzelfde recht ook toekennen. En mag ik, op basis van ratio, logica of welke andere redenering dan ook, uitzonderingen definiëren waarin het doden van dieren te rechtvaardigen is. In de meest humane omstandigheden, dat spreekt vanzelf. Citaat:
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||||||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
Ik beweer ook dat we geen bewuste wezens (subjecten met een gevoelswereld, zoals de meeste gewervelde dieren) mogen doden voor de basisbehoefte van een individu. Dat konden we bv zien in dat dilemma van de verpleegster: we mogen geen mensen zonder hun toestemming doden indien wij een nieuw orgaan nodig hebben. Bewuste, pijngevoelige dieren hebben ook dat recht om niet gedood te worden voor onze vitale behoeften. Wat daarentegen weer wel mag, is het doden voor de overlevingsbehoeften van een soort, een volk,... Het belang van een soort (volk) staat immers boven dat van individuen. Dus een kat mag nog wel muisjes eten, want anders sterven de katten uit. Idem voor de eskimos die afhankelijk zijn van vis. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.150
|
![]() Citaat:
En ik weet zeker dat uzelf het er niet mee eens bent dat ieder voor zich moet bepalen wat kan en wat niet kan. Citaat:
Mijn excuses; het was geschreven voor ik het wist ![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |