Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2009, 11:22   #1
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard Groen! pleit voor 32-urenweek.

Ik zal u het artikel besparen omdat er toch wel veel nadelen aan kleven. Maargoed soit laten we het eens positief bekijken. Moest je dat kunnen invoeren... lijkt me 32uren enorm veel werkgelegenheid te creëren. In plaats van in 3 ploegen kan men dan in 4 ploegen aan de slag wat veel meer jobs opleverd. Persoonlijk vind ik de rest bullshit van GROEN! Weet je wanneer het betaalbaar zou worden moest de logge bureaucrasie afslanken. De overheid kan gemakkelijk de belastingen met 25% doen dalen per kop. Door alleen al te snoeien in tal van onnnodige departementen en instituties die toch maar versnipperde bevoegdheden hebben.

link artikel: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...iedereen.dhtml

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 11 januari 2009 om 11:23.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 12:01   #2
MIS
Banneling

Standaard

Werkherverdeling in functie van onze behoeften ...

Op de goede weg ...
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 12:14   #3
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Werkherverdeling in functie van onze behoeften ...

Op de goede weg ...
Ja vind dat eigenlijk ook niet slecht. Moesten we wat minder belastingen moeten betalen zouden we perfect minder moeten werken. Ook de New deal met de industrie is toch perfect bezig zijn met de toekomst. Jammer dat de groenen dat natuurlijk willen financieren uit vermogen. Misschien zou er zoiets als Groene Liberalen moeten bestaan .

Mja er zit wel iets in hoor.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 12:23   #4
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja vind dat eigenlijk ook niet slecht. Moesten we wat minder belastingen moeten betalen zouden we perfect minder moeten werken. Ook de New deal met de industrie is toch perfect bezig zijn met de toekomst. Jammer dat de groenen dat natuurlijk willen financieren uit vermogen. Misschien zou er zoiets als Groene Liberalen moeten bestaan.
Kunnen er inderdaad lang over dromen, zolang het monetaire systeem (idem dito voor het denken dat in wisselwerking staat met elkaar) geen transformatie ondergaat zal het daarbij blijven, vrees ik.

Laatst gewijzigd door MIS : 11 januari 2009 om 12:23.
Oud 11 januari 2009, 13:39   #5
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

herverdeling van de werkweek zorgt voor een lager vakantiegeld, eindejaarspremie én pensioen.
Ook al wordt het in de loop van je carrière geld toegestopt van de overheid, het zal wel niet meetellen voor de rest.
Stomme zet
Oud 11 januari 2009, 13:42   #6
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht
Ik zal u het artikel besparen omdat er toch wel veel nadelen aan kleven. Maargoed soit laten we het eens positief bekijken. Moest je dat kunnen invoeren... lijkt me 32uren enorm veel werkgelegenheid te creëren. In plaats van in 3 ploegen kan men dan in 4 ploegen aan de slag wat veel meer jobs opleverd. Persoonlijk vind ik de rest bullshit van GROEN! Weet je wanneer het betaalbaar zou worden moest de logge bureaucrasie afslanken. De overheid kan gemakkelijk de belastingen met 25% doen dalen per kop. Door alleen al te snoeien in tal van onnnodige departementen en instituties die toch maar versnipperde bevoegdheden hebben.

Dan gaan de bedrijven zeker lopen
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 13:50   #7
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Herverdeling van de werkweek zorgt voor een lager vakantiegeld, eindejaarspremie én pensioen. Ook al wordt het in de loop van je carrière geld toegestopt van de overheid, het zal wel niet meetellen voor de rest. Stomme zet
Misschien iets gemist?
Oud 11 januari 2009, 13:53   #8
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Misschien iets gemist?

wat heb ik dan gemist?
Oud 11 januari 2009, 14:05   #9
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat heb ik dan gemist?
De essentie van economie misschien?
Oud 11 januari 2009, 14:07   #10
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De essentie van economie misschien?
Jammaar, leg het me dan uit, he.
Inderdaad, er komen banen bij, maar voor de persoon in kwestie, die uren moet inleveren is dit toch geen goede zaak?
In eerste opzicht niet, want de staat steekt een stukje bij, maar op lange termijn komt dit toch niet ten goede lijkt mij.
Oud 11 januari 2009, 14:11   #11
Lysander
Provinciaal Statenlid

Standaard

Ik denk niet dat er veel banen zullen gecreëerd worden door dat plan. Werklozen vind je voornamelijk in bepaalde groepen en in andere groepen vind je helemaal geen werklozen. Bvb: iedere burgerlijk ing. die wil werken heeft werk. Beroepen met weinig werkloosheid (dit zijn hoger opgeleiden of geschoolde arbeidskrachten) brengen het meeste bij aan de welvaart in dit land. Door dit plan zal de totale tewerkstelling (hiermee bedoel ik het totaal aantal gepresteerde uren) in de sectoren met de hoogste opbrengst sterk dalen en dus ook de welvaart. De belastingopbrengst daalt, lonen dalen en consumptie daalt. Dit effect zal nog sterker zijn in de knelpuntberoepen.

Eventueel zou de redenering kunnen gemaakt worden dat in groepen met hoge werkloosheid de tewerkstelling zal stijgen. Maar volgens mij zal dit niet het geval zijn. Het totaal aantal gepresteerde uren aan de top (de hoogopgeleiden) is verwant met het totaal aantal gepresteerde uren aan de basis (laagopgeleiden). Bvb: een ingenieur werkt samen met 5 arbeiders aan een brug. Per uur dat de ingenieur werkt, creëert hij 5 uur werk voor de arbeiders. Werkt de ingenieur minder uren dan zullen arbeiders ook minder uren werken. Er wordt geen extra werkgelegenheid gecreëerd voor de arbeiders. Het is zelfs mogelijk dat doordat de ingenieur minder werkt, het aantal tewerkgestelde arbeiders daalt zelfs al werken de arbeiders minder uren per man.

Het verlies aan welvaart (in dit voorbeeld toch) kan je zien aan het aantal bruggen dat gebouwd wordt. In een 32 urenweek zal het aantal bruggen lager zijn. Het aanbod van een hele hoop andere goederen zal ook lager zijn en de prijzen ervan zullen hoger zijn.

Bepaalde jobs kunnen minder goed worden uitgeoefend wanneer deze worden uitgeoefend door 2 personen die weinig werken in plaats van door 1 persoon die intensief met het project bezig is. Bvb: 2 architecten die aan een huis moeten werken ipv 1. Nu moeten 2 architecten de wensen van de klant kennen en begrijpen, moet de inspanning om het project te kennen en dergelijke allemaal dubbel gedaan worden. Allemaal moeite die kan vermeden worden en nutteloze moeite werkt kostenverhogend.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 14:17   #12
bentje
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Ik denk niet dat er veel banen zullen gecreëerd worden door dat plan. Werklozen vind je voornamelijk in bepaalde groepen en in andere groepen vind je helemaal geen werklozen. Bvb: iedere burgerlijk ing. die wil werken heeft werk. Beroepen met weinig werkloosheid (dit zijn hoger opgeleiden of geschoolde arbeidskrachten) brengen het meeste bij aan de welvaart in dit land. Door dit plan zal de totale tewerkstelling (hiermee bedoel ik het totaal aantal gepresteerde uren) in de sectoren met de hoogste opbrengst sterk dalen en dus ook de welvaart. De belastingopbrengst daalt, lonen dalen en consumptie daalt. Dit effect zal nog sterker zijn in de knelpuntberoepen.

Eventueel zou de redenering kunnen gemaakt worden dat in groepen met hoge werkloosheid de tewerkstelling zal stijgen. Maar volgens mij zal dit niet het geval zijn. Het totaal aantal gepresteerde uren aan de top (de hoogopgeleiden) is verwant met het totaal aantal gepresteerde uren aan de basis (laagopgeleiden). Bvb: een ingenieur werkt samen met 5 arbeiders aan een brug. Per uur dat de ingenieur werkt, creëert hij 5 uur werk voor de arbeiders. Werkt de ingenieur minder uren dan zullen arbeiders ook minder uren werken. Er wordt geen extra werkgelegenheid gecreëerd voor de arbeiders. Het is zelfs mogelijk dat doordat de ingenieur minder werkt, het aantal tewerkgestelde arbeiders daalt zelfs al werken de arbeiders minder uren per man.

Het verlies aan welvaart (in dit voorbeeld toch) kan je zien aan het aantal bruggen dat gebouwd wordt. In een 32 urenweek zal het aantal bruggen lager zijn. Het aanbod van een hele hoop andere goederen zal ook lager zijn en de prijzen ervan zullen hoger zijn.

Bepaalde jobs kunnen minder goed worden uitgeoefend wanneer deze worden uitgeoefend door 2 personen die weinig werken in plaats van door 1 persoon die intensief met het project bezig is. Bvb: 2 architecten die aan een huis moeten werken ipv 1. Nu moeten 2 architecten de wensen van de klant kennen en begrijpen, moet de inspanning om het project te kennen en dergelijke allemaal dubbel gedaan worden. Allemaal moeite die kan vermeden worden en nutteloze moeite werkt kostenverhogend.
Boeiende post.
Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Oud 11 januari 2009, 14:19   #13
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Jammaar, leg het me dan uit, he. Inderdaad, er komen banen bij, maar voor de persoon in kwestie, die uren moet inleveren is dit toch geen goede zaak?
Waarom niet, we dragen toch allemaal ons steentje bij om vervolgens van het leven te kunnen genieten door de vrije tijd zinvol in te vullen. Waarom zou dan het verhogen van deze vrije tijd geen goede zaak zijn?
Citaat:
In eerste opzicht niet, want de staat steekt een stukje bij, maar op lange termijn komt dit toch niet ten goede lijkt mij.
Begrijp wat je wil zeggen maar op zich is het een attractor om een duurzame economie te installeren. Als dat duidelijk wordt, verandert ook het verhaal op lange termijn waardoor je stelling onterecht zal blijken. Wanneer je dus uitgaat van de huidige manier van economie voeren, kan ik je stelling bijtreden, niet in een menswaardige economie.

Laatst gewijzigd door MIS : 11 januari 2009 om 14:40.
Oud 11 januari 2009, 14:22   #14
MIS
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat er veel banen zullen gecreëerd worden door dat plan. Werklozen vind je voornamelijk in bepaalde groepen en in andere groepen vind je helemaal geen werklozen. Bvb: iedere burgerlijk ing. die wil werken heeft werk. Beroepen met weinig werkloosheid (dit zijn hoger opgeleiden of geschoolde arbeidskrachten) brengen het meeste bij aan de welvaart in dit land. Door dit plan zal de totale tewerkstelling (hiermee bedoel ik het totaal aantal gepresteerde uren) in de sectoren met de hoogste opbrengst sterk dalen en dus ook de welvaart. De belastingopbrengst daalt, lonen dalen en consumptie daalt. Dit effect zal nog sterker zijn in de knelpuntberoepen. Eventueel zou de redenering kunnen gemaakt worden dat in groepen met hoge werkloosheid de tewerkstelling zal stijgen. Maar volgens mij zal dit niet het geval zijn. Het totaal aantal gepresteerde uren aan de top (de hoogopgeleiden) is verwant met het totaal aantal gepresteerde uren aan de basis (laagopgeleiden). Bvb: een ingenieur werkt samen met 5 arbeiders aan een brug. Per uur dat de ingenieur werkt, creëert hij 5 uur werk voor de arbeiders. Werkt de ingenieur minder uren dan zullen arbeiders ook minder uren werken. Er wordt geen extra werkgelegenheid gecreëerd voor de arbeiders. Het is zelfs mogelijk dat doordat de ingenieur minder werkt, het aantal tewerkgestelde arbeiders daalt zelfs al werken de arbeiders minder uren per man. Het verlies aan welvaart (in dit voorbeeld toch) kan je zien aan het aantal bruggen dat gebouwd wordt. In een 32 urenweek zal het aantal bruggen lager zijn. Het aanbod van een hele hoop andere goederen zal ook lager zijn en de prijzen ervan zullen hoger zijn. Bepaalde jobs kunnen minder goed worden uitgeoefend wanneer deze worden uitgeoefend door 2 personen die weinig werken in plaats van door 1 persoon die intensief met het project bezig is. Bvb: 2 architecten die aan een huis moeten werken ipv 1. Nu moeten 2 architecten de wensen van de klant kennen en begrijpen, moet de inspanning om het project te kennen en dergelijke allemaal dubbel gedaan worden. Allemaal moeite die kan vermeden worden en nutteloze moeite werkt kostenverhogend.
Mooi betoog, ik vrees echter dat je kwantiteit wisselt met kwaliteit. Zo ook lijk je de randfenomenen van een pathologische maatschappij te willen aangrijpen om een kwalitatieve verbetering te verwerpen. Mijn mening.
Oud 11 januari 2009, 14:37   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Doen alsof je met leuke dingen voor de mensen bezig bent....dat is ook een manier om "klanten" te winnen..

"Steve Gratis" is alweer een tijdje uit de politieke schijnwerpers weggmaneuvreerd.
Het wordt tijd dat iemand anders dat gat in de markt bezet...

Go Mieke...Go!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 14:55   #16
de mensen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Doen alsof je met leuke dingen voor de mensen bezig bent....dat is ook een manier om "klanten" te winnen..

"Steve Gratis" is alweer een tijdje uit de politieke schijnwerpers weggmaneuvreerd.
Het wordt tijd dat iemand anders dat gat in de markt bezet...

Go Mieke...Go!

Hj was vandaag de centrale gast in De Zevende Dag.
de mensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 15:40   #17
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Buyck Ruben Bekijk bericht

Elke stap in de goede richting is mooi meegenomen.
Nog beter zou het natuurlijk zijn mocht werken om den brode helemaal afgeschaft worden (enkel nog werken vanuit interesse, zou het ooit mogelijk zijn?)
Maar dit is reeds een begin, hopelijk volgt de massa, al is dit natuurlijk te vrezen.
Ik heb het niet altijd voor de groenen, maar hier kan ik ze in bijtreden
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 15:50   #18
de mensen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Elke stap in de goede richting is mooi meegenomen.
Nog beter zou het natuurlijk zijn mocht werken om den brode helemaal afgeschaft worden (enkel nog werken vanuit interesse, zou het ooit mogelijk zijn?)
Maar dit is reeds een begin, hopelijk volgt de massa, al is dit natuurlijk te vrezen.
Ik heb het niet altijd voor de groenen, maar hier kan ik ze in bijtreden
Rijstpap met gouden lepeltjes...

Hoever kunnen sommige mensen zich van de realiteit verwijderen?
de mensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 16:17   #19
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mensen Bekijk bericht
Rijstpap met gouden lepeltjes...

Hoever kunnen sommige mensen zich van de realiteit verwijderen?
Waarom is dat zo onmogelijk volgens u?
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 16:25   #20
cor
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Werklozen vind je voornamelijk in bepaalde groepen en in andere groepen vind je helemaal geen werklozen. Bvb: iedere burgerlijk ing. die wil werken heeft werk.
Helaas is dit een dagelijks gemaakte veralgemening, veroorzaakt door een technisch denken, waaruit elke menselijke factor verwijderd is.
Juister zou zijn bijvoorbeeld: iedere burgerlijk ing. die wil werken en kan werken heeft werk.
In de werkloosheid zitten ook heel wat mensen, die om gewoon menselijke redenen niet aan werk toe komen. Bijvoorbeeld mensen die vechten tegen trauma's, depressies, lichte karakterstoornissen kunnen soms al nefast zijn. En die horen heus niet allen in de ziekenkas. Velen functioneren redelijk normaal in onze samenleving, maar niet onder druk.
De (zieke) manier waarop onze samenleving werkt, belet die mensen een 'normale' rol in die samenleving te spelen.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be