![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Eerstdaags start het Aartsbisdom Mechelen-Brussel een tweetalige promotiecampagne in Vlaams-Brabant en het arrondissement Mechelen. De campagne viert het 450-jarige bestaan van het Aartsbisdom en start eerstkomende zondag met tweetalige baniers in elke parochiekerk en de verspreiding van honderdduizenden tweetalige strooibriefjes.
Vlaams volksvertegenwoordiger Mark Demesmaeker en Kamerlid Ben Weyts dachten dat het om een grap ging, toen ze het nieuws vernamen. De vicaris-generaal van het Aartsbisdom Mechelen-Brussel wist de informatie evenwel telefonisch te bevestigen. Volgens hem was een tweetalige campagne nu eenmaal goedkoper dan het respecteren van de grondwettelijke eentaligheid van Vlaanderen. .. “Zeer onverstandig, dat is het minste wat je kan zeggen” zegt Demesmaeker. “Dit illustreert toch dat de Kerk soms nog ver van haar eigen basis staat. Zo’n tweetalige promotie gaat volledig voorbij aan de grondwettelijke eentaligheid van Vlaanderen. Maar vooral negeert men de gevoeligheden bij de gelovigen zelf. De facto ondersteunt het Aartsbisdom de Franstalige politieke partijen die de uitbreiding van Brussel en een veralgemening van de faciliteiten in heel Vlaams-Brabant bepleiten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?” zegt de Hallenaar. Volgens Weyts flitst het Aartsbisdom ons terug naar de 19de eeuw: “Heel wat priesters en andere mensen van het terrein zijn er in geslaagd om het imago van Kerk in Vlaanderen op te poetsen. De kerk is al lang niet meer het Franstalig bastion van de 19de eeuw, van waaruit men neerkeek op de Vlamingen en hun taal. De nieuwe campagne is dan ook zeer ongelukkig.” Weyts lanceert ook een expliciete oproep : “Wij roepen de aartsbisschop op om snel met de actie komaf te maken. Ik wist niet dat het bisdom krap bij kas zat, maar als geld echt het probleem is, dat men dan maar enkele supplementaire omhalingen doet tijdens de misvieringen van Halle-Vilvoorde. Ik denk dat onze gelovigen maar al te bereid zullen zijn om iets dieper in de geldbuidel te tasten als we daarmee zulke blunder kunnen vermijden. Wij roepen alleszins iedereen op om een stem van protest te laten horen, nog voor de campagne deze zondag van start gaat”. Ook het Taal Aktie Komitee reageert furieus Wij roepen de parochieploegen en pastoors in het Aartsbisdom Mechelen-Brussel op om hun medewerking te weigeren aan deze campagne en alle materiaal terug naar afzender te sturen. Eventueel kan de teruggave ook aangekondigd worden bij het Aartsbisdom 015/29 84 51 persverantwoordelijke Dhr. Gijbels 015/29 26 16 de vicaris-generaal Dhr. Billoen 015/29 26 28 Deze tweetalige promotie gaat volledig voorbij aan de grondwettelijke eentaligheid van Vlaanderen. Het Aartsbisdom Mechelen-Brussel negeert op provocerende wijze de taalgevoeligheden die in Vlaams-Brabant leven. Meer nog: door de ontkenning van de eentaligheid van Vlaanderen en de unitaristische aanpak van de campagne, zet de Katholieke Kerk zich ongeremd in voor de Franstalige politieke partijen die de uitbreiding van Brussel en een veralgemening van de faciliteiten bepleiten. Een kerk die de politieke indeling van het land niet respecteert, misbruikt de kansel om aan politiek te doen. Het is onbegrijpelijk dat de kerk net in de gebedsweek voor de eenheid van de christenen tweedracht zaait onder de gelovigen door voluit de Franstalige kaart te trekken. Na het wegsturen van de Vlaamsgezinde priester Jos Verstraeten uit zijn parochie te Wezembeek-Oppem een paar jaar geleden, geeft het Aartsbisdom opnieuw de indruk dat er sinds kardinaal Mercier nog niets veranderd is. De Franstalige bourgeoisie vindt in de leiding van het Aartsbisdom andermaal een bondgenoot in haar strijd om het behoud van haar voorrechten. Na de splitsing van BHV is het de hoogste tijd voor de splitsing van het Aartsbisdom Mechelen – Brussel !
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
'La Belgique sera latine ou ne sera pas' was destijds ook een slogan gelanceerd door de geestelijkheid...
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Lap. Nadat de vakbonden tegen de Vlamingen waren, de politici van de traditionele partijen etc en etc.... keert nu ook God zich tegen ons.
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 28 januari 2009 om 18:10. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Die pastoor uit Rode (ben zijn naam kwijt) die begrafenissen weigert te doen in het Frans, zal die posters wel niet ophangen in zijn kerk. |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
|
God heeft nooit met ons geweest.
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
de rapper België barst, de beter!
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben niet katoliek en niet gelovig. De kerk is een privé klub. Ik moet me dus onthouden van kommentaar ...
alhoewel, die mannen leven van ons belastingsgeld ... en mijn flamingantenkarakter herinnert me ook aan het feit dat de hogere klerus nogal eens de kant koos van macht en geld ...
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Europees Commissaris
|
En waar neemt solidarnosc het op voor de Kerk?
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
dat zal (bijna) altijd zo het geval zijn, dus in belgie waarschijnlijk pro Belgie maar in andere landen pro-wie/wat er aan de macht is Laatst gewijzigd door toccata : 28 januari 2009 om 18:36. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
De top van de kerk is niet de basis. Er zijn niet veel katholieke Vlamingen enthousiast hierover, denk ik.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Scheiding tussen kerk en staat wil dat o.m. ook zeggen dat de kerk zich tot al haar gelovigen in al hun talen mag richten ? Ik kan me best voorstellen dat er "nieuwe religies" zijn die zich ééntalig in het Engels, Hindi, Arabisch of zelfs het Esperanto
tot hun volgelingen wil richten - mag dit dan overal behalve in Vlaanderen ?
|
|
|
#14 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
De katholieke franstalige Vlamingen - de katholiek-conservatieve Vlamingen zouden het liever in het Latijn horen. De Katholieke Esperantisten luisteren naar radio Vatikaan in het Esperanto...
|
|
|
#16 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Heeft God al gereageerd?
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Bon, het is dan wel een tweetalig bisdom maar het is inderdaad nogal onhandig. Zou ander campagnemateriaal voor elk van de taalgebieden (Nederlandstalig, Franstalig, tweetalig) nu echt zo'n grote meerkost betekend hebben?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ach man. Iedereen in Vlaanderen die niet kan aantonen dat hij een rechtstreekse afstammeling is van de Graven van Vlaanderen, lid is sinds zijn geboorte van respectievelijk NVA of Vlaams Belang en last but not least een abonnement voor het leven heeft op 'Pallieterke is in uw ogen een Belgicist.
|
|
|
|