Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2004, 13:18   #1
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

De B.U.B.vindt dat het niet kan dat tal van burgemeesters in Brussel-Halle-Vilvoorde het democratisch recht van de burger op de helling zetten door middel van het niet-organiseren van de Europese verkiezingen in hun gemeenten.

Nochtans leggen deze burgemeesters een eed af,waarin ze trouw zweren aan de grondwet waarin het Europees stemrecht is opgenomen (art.8 en 117).

Niet alleen pleegden ze meineed,echter ook artikel 11 van de grondwet wordt geschonden:"Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden.", waaronder het recht om te mogen stemmen.

Het is dus ondenkbaar dat deze zogenaamde burgervaders in die omstandigheden hun gemeente nog verder zouden vertegenwoordigen . Zij dienen dan ook hun ontslag in te dienen.

Daarbij vragen wij ook één Brabantse kieskring waar tweetalige lijsten toegelaten worden. In Zuid-Afrika werd de apartheid al 14 jaar geleden afgeschaft, in België bestaat ze nog steeds !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 13:35   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Niet zeveren, Hanske.
Ook de regering legde de eed af dat ze de grondwet zal respecteren en zij deed dit als eerste niet.
Oud 17 april 2004, 13:45   #3
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De B.U.B.vindt dat het niet kan dat tal van burgemeesters in Brussel-Halle-Vilvoorde het democratisch recht van de burger op de helling zetten door middel van het niet-organiseren van de Europese verkiezingen in hun gemeenten.

Nochtans leggen deze burgemeesters een eed af,waarin ze trouw zweren aan de grondwet waarin het Europees stemrecht is opgenomen (art.8 en 117).
Dat is heel grappig dat u de grondwet aan haalt, want BHV gaat in tegen die grondwet waaraan ze hebben trouw gezworen. Daar zijn de landsindelingen territoriaal zo bepaald dat er drie niveaus onder het federale liggen: het Vlaamse, het Waalse en het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest. Zie maar bij artikel 3. Artikel 5 bepaalt de inhoud van deze gewesten. Voor Vlaanderen zijn dat de provincies Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen. Ook de gemeentes zijn onder de bevoegdheid van de gewesten.

Een kieskring die zich uitstrekt over deze entiteiten heen is dus ongrondwettelijk. Uw oproep om trouw te blijven aan de grondwet is dus een beetje vreemd, aangezien die uit gaat van een splitsing van BHV.

Nu ja, we zijn wel wat gewend van u zenne...
Oud 17 april 2004, 14:00   #4
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Daarbij vragen wij ook één Brabantse kieskring waar tweetalige lijsten toegelaten worden.
Dream on!

Van de officiële site van de provincie Vlaams-Brabant:

Citaat:
Het beleid ‘Vlaams karakter’ is een specifiek beleid van de provincie Vlaams-Brabant.
De ligging van onze provincie rond het Brussels hoofdstedelijk gewest en grenzend aan drie Waalse provincies zorgt voor een aantal specifieke problemen. De meest in het oog springende zijn de verfransing en de internationalisatie van voornamelijk de Vlaamse rand rond Brussel.
Deze tendensen vormen enerzijds een bedreiging voor de Vlaamse identiteit van de regio maar bieden anderzijds ook troefkaarten. De provincie Vlaams-Brabant heeft van het vrijwaren en bevorderen van het Vlaams karakter dan ook een prioritaire beleidsoptie gemaakt. De coördinatie van het beleid gebeurt door de bestuurssecretaris Vlaams karakter.
Meer info over de initiatieven ter bevordering van het Vlaams karakter van de provincie hier.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 14:22   #5
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Ik moet ook stemmen in de kring B-H-V. En van alle domme dingen in ons Belgenlandje vind ik dit echt zowat het allerbelachtelijkste mechanisme dat er bestaat. Iemand die in Limburg woont, mag ook niet stemmen op iemand van net over de grens in Antwerpen. En Vlamingen in een Waalse gemeente over de taalgrens kunnen ook niet stemmen op een Vlaamse partij. En dat is maar logisch ook. Welnu, Walen die in Vilvoorde wonen kunnen wel stemmen op franstalige partijen. Compleet oneerlijk natuurlijk...

Afschaffen dus die handel!
Oud 17 april 2004, 14:25   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Ik moet ook stemmen in de kring B-H-V. En van alle domme dingen in ons Belgenlandje vind ik dit echt zowat het allerbelachtelijkste mechanisme dat er bestaat. Iemand die in Limburg woont, mag ook niet stemmen op iemand van net over de grens in Antwerpen. En Vlamingen in een Waalse gemeente over de taalgrens kunnen ook niet stemmen op een Vlaamse partij. En dat is maar logisch ook. Welnu, Walen die in Vilvoorde wonen kunnen wel stemmen op franstalige partijen. Compleet oneerlijk natuurlijk...

Een vrouw naar mijn hart!
Oud 17 april 2004, 14:27   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Juist daarom wil Hanske die handel houwen, hoor. Omdat die handel in het voordeel werkt van Franstaligen die in dit land altijd al van oneerlijke praktijken hebben gebruik gemaakt om Vlaams gebied te verfransen.
Oud 17 april 2004, 14:35   #8
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Citaat:

Nou ja, ik ben nog altijd voor één België hoor, voldoende gefederaliseerd... en met kieskringen die de taalgrens volgen natuurlijk (Brussel apart).
Oud 17 april 2004, 14:39   #9
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[...]
[...]
Daarbij vragen wij ook één Brabantse kieskring waar tweetalige lijsten toegelaten worden. In Zuid-Afrika werd de apartheid al 14 jaar geleden afgeschaft, in België bestaat ze nog steeds !
De niet-splitsing van BHV is ongrondwettelijk. De reactie van de betr burgemeesters is dus volledig in overeenstemming met de belgische grondwet. Zuid-Afrika: het Afrikaans heeft er nu ook een statuut van 'toegelaten' 'boerkes'taal. Brabant terug 2-talig maken gaat in tegen de vastlegging van de taalgrens, die wat mij betreft, niet 'goedschiks' kan gewijzigd worden. Mbt de term 'goedschiks' kan ik niet duidelijker zijn want ... 'oproepen tot geweld is verboden'...
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 14:48   #10
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:

Nou ja, ik ben nog altijd voor één België hoor, voldoende gefederaliseerd... en met kieskringen die de taalgrens volgen natuurlijk (Brussel apart).
Nobody's perfect hé 8)
Oud 17 april 2004, 14:54   #11
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:

Maar ja, die eis tot splitsing van BHV is dan ook nodig om échte solidariteit tussen Vlaanderen en Wallonië tot stand te helpen brengen. Een land dat een ander land via zulk imperialisme invadeert, kun je toch moeilijk solidair noemen?
Oud 17 april 2004, 15:47   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Apartheid betekent dat twee bevolkingsgroepen NAAST elkaar leven. Ze leven geografisch in het zelfde gebied maar de ene heeft andere rechten dan de andere.
Stel u bijvoorbeeld eens voor dat Franstaligen in Halle, Asse, Opwijk, Liedekerke,... op Franstalige lijsten kunnen stemmen, maar Vlamingen in Waver, Waterloo,... niet op Vlaamse lijsten kunnen stemmen. DAT zou apartheid zijn.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 16:17   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Zuid-Afrika werd de apartheid al 14 jaar geleden afgeschaft, in België bestaat ze nog steeds !
Dat alles heeft niets met apartheid te maken. In ieder land bestaan er administratieve indelingen die een aantal gevolgen hebben op een aantal vlakken. Apartheid is een institutionalisering van een onrechtvaardigheid waarbij bepaalde bevolkingsgroepen minder rechter hebben dan andere. Een Franstalige inwoner van de Vlaamse Rand heeft niet minder rechten wanneer hij plotseling alleen op Vlaamse partijen zal kunnen stemmen. Z'n taalgenoot uit Luik kan dat immers ook niet.

Het plan om plotseling een Brabantse kieskring in te voeren, zal daar niets aan veranderen. Kortom, een maat voor niets. Natuurlijk is het plan van de Blubberclub op maat geschreven van de Franstaligen. Eens te meer wordt duidelijk dat Hans I de Grote aan het hoofd staat van een Fransdol clubje.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 16:24   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Niet alleen pleegden ze meineed,echter ook artikel 11 van de grondwet wordt geschonden:"Het genot van de rechten en vrijheden aan de Belgen toegekend moet zonder discriminatie verzekerd worden.", waaronder het recht om te mogen stemmen.
De burgervaders handelen juist wel overeenkomstig de Grondwet. Immers, de huidige regeling is juist in strijd met de administratieve afbakingen zoals die in de Grondwet staan beschreven. Niet alleen valt de bestaande kieskring niet samen met de door de Grondwet vastgelegde taalgebieden, maar daarenboven worden de Belgen niet op gelijke voet behandeld. Een inwoner van Halle-Vilvoorde kan immers op Franstalige partijen, maar een inwoner van het vroegere kiesarrondissement Oudenaarde kan dat dan weer niet. Dat laatste arrondissement is immers een onderdeel van het Nederlandse taalgebied. Halle en Vilvoorde ook, maar daar kan het dan wel weer. Kortom, er is hier geen sprake van gelijke rechten.

Uw "bewijsvoering" rammelt aan alle kanten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 17:08   #15
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Ik stel voor naar analogie met Hans1, ook 1 europese kieskring in te voeren. Ik zou wel eens voor Batasuna willen stemmen
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 18:44   #16
johan
Provinciaal Gedeputeerde

johan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar johan
Standaard

De 9 burgemeesters die dreigen om de Euro-verkiezingen te boycotten verdienen onze steun.
Enkel deze gemeentebesturen en het vlaams blok zijn konsekwent in deze zaak.
Dit dossier ligt al veertig jaar te rotten.
Nu moet het hard gespeeld worden.

Weet dat uw stem door niemand wordt aanhoord,
zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort!
Willem Elschot
johan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 20:07   #17
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johan

De 9 burgemeesters die dreigen om de Euro-verkiezingen te boycotten verdienen onze steun.
Enkel deze gemeentebesturen en het vlaams blok zijn konsekwent in deze zaak.
Dit dossier ligt al veertig jaar te rotten.
Nu moet het hard gespeeld worden.

Weet dat uw stem door niemand wordt aanhoord,
zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort!
Willem Elschot
Doe eens niet belachelijk! Het Vlaams Blok heeft zich onthouden en zo passieve medewerking verleend aan een kieswet zonder splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Alleen de CD&V en N-VA hadden de ballen om tégen te stemmen.

Ik wil best geloven dat het Vlaams Blok even hard voor die splitsing is als de N-VA, maar jezelf tot kampioen van het splitsingsstreven van BHV kronen na een lauwe onthouding, is arrogant.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 20:15   #18
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Daar is iets van Zorroaster maar van de arrogantsie van een Vilvoordse CD&V-burgemeester kan ook veel geleerd worden.

We zullen wel zien wanneer en door wie deze splitsing er na al die tientallen jaren CD&V bestuur uiteindelijk gaat komen...
eens ze weer uit de oppositie zijn.
Oud 17 april 2004, 20:22   #19
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Daar is iets van Zorroaster maar van de arrogantsie van een Vilvoordse CD&V-burgemeester kan ook veel geleerd worden.

We zullen wel zien wanneer en door wie deze splitsing er na al die tientallen jaren CD&V bestuur uiteindelijk gaat komen...
eens ze weer uit de oppositie zijn.
Wel, over de taalgrens denkt men daar anders over. Alle pijlen van Di Rupo en het FDF worden nu op Dehaene gericht, zo zal je ongetwijfeld al wel gelezen hebben?

Dehaene koos niet voor de radicaalste oplossing (de boycot), maar evenmin doet hij niets: Vilvoorde steunt niet alleen de 11 boycottende burgemeesters, ook zijn zij bereid de verkiezingsresultaten ongeldig te laten verklaren indien er geen splitsing was op de verkiezingsdag. Het is niet alles, maar toch ook al iets.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2004, 22:05   #20
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Alleen Vlaams-nationalisten liggen wakker van zo'n belachelijke splitsing van een kieskring.

De kikker die zich opblaast, zal gewoon ontploffen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be