Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2009, 20:28   #1
edeses
Burger

edeses's schermafbeelding

Standaard De jeugd van tegenwoordig.

Ben ik de enige wiens tenen gaan krullen als de zoveelste zuurpruim begint met zagen over hoe vreselijk de jeugd van tegenwoordig wel niet is en hoeveel beter het in hun tijd was? Dit alles uiteraard gebaseerd puur op anekdotes van de nonkel van de buurvrouw van de slager.

De jeugd verandert uiteraard, maar in essentie blijven het gewoon jongeren die plezier willen maken en tot zelfontplooiing proberen te komen. Zijn er nog mensen die zich hieraan storen? Of ben ik degene die zijn mening moet herzien, zo ja waarom?
edeses is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 20:50   #2
Cisalpina
Gouverneur

Cisalpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edeses Bekijk bericht
Ben ik de enige wiens tenen gaan krullen als de zoveelste zuurpruim begint met zagen over hoe vreselijk de jeugd van tegenwoordig wel niet is en hoeveel beter het in hun tijd was?
ja, want mijn tenen kunnen niet krullen.

Ik begrijp wat je bedoelt. Persoonlijk stoor ik me er niet aan, want ik heb weinig interesse in het gewauwel van anderen, soms zelfs niet in dat van mezelf.
Oud 28 september 2009, 20:51   #3
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Er is m.i. altijd een bepaald gedeelte van de jeugd dat overdrijft of te ver gaat bij al die zgn zelfontplooiing. Ze denken bijvoorbeeld dat ze helemaal geen rekening meer moeten houden met hun familie, vrienden, (toekomstige) partner(s), etc. Maar dat soort waardeloze jeugd heb je zowat in elke maatschappij. Ofwel blijven zo'n jongeren randgevallen voor de rest van hun leven, ofwel herpakken ze zich op een later tijdstip. Ik zou me er in elk geval niet al te druk om maken...
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2009, 21:20   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Mocht niet ieder zoon slimmer zijn dan zijn vader, we leefden nog in holen.

Oud worden is erg. Vergeten dat je jong geweest zijt, is echter onvergeeflijk.

('k zou eigenlijk eerst moeten opgezocht hebben wie dit gezegd heeft, want zoals ge kunt vermoeden zijn het geen domme uitspraken zoals die die doorgaans uit mijn mond vallen ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 28 september 2009 om 21:20.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 08:36   #5
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben ik de enige wiens tenen gaan krullen als de zoveelste zuurpruim begint met zagen over hoe vreselijk de jeugd van tegenwoordig wel niet is en hoeveel beter het in hun tijd was? Dit alles uiteraard gebaseerd puur op anekdotes van de nonkel van de buurvrouw van de slager.

De jeugd verandert uiteraard, maar in essentie blijven het gewoon jongeren die plezier willen maken en tot zelfontplooiing proberen te komen. Zijn er nog mensen die zich hieraan storen? Of ben ik degene die zijn mening moet herzien, zo ja waarom?
Ouwe zakken willen de jeugd onder controle houden omdat ze zo denken dat ze de snel veranderende maatschappij zullen kunnen tegenhouden. Dwaas hè?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 08:53   #6
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

met de jongeren is er niets mis, wel met de ouders. de jeugd van tegenwoordig zal wel op z'n pootjes vallen, het probleem zit hem bij de oudere generatie.

trouwens, er is geen snel veranderende maatschappij, dat willen enkele slimme reclamejongens ons doen geloven, maar ik vind dat de maatschappij in 20 jaar, behalve wat meer technische snufjes, nauwelijks veranderd is.
Oud 29 september 2009, 09:40   #7
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Het probleem zijn de bejaarden van tegenwoordig. THE SPOILT GENERATION.

Die het milieu hebben uitgebuit om een historisch ongeëvenaard hoge rijkdom te creëren en volledig op te souperen en daarbovenop dan nog schulden op te bouwen voor volgende generaties (bijvoorbeeld door het repartitiestelsel in de pensioenregeling in te voeren)...

En dan nog het lef hebben om te proberen voor te kruipen aan de kassa van de Delhaize !
Oud 29 september 2009, 10:03   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Met de jeugd zelf is niets mis. Er zijn wel bedenkingen over de aan opvoeders door de overheid opgelegde aanpak wat opvoeding betreft.
Na de emancipatie van de vouw, kwam de emancipatie van de jeugd, begin jaren tachtig zoiets. Ouders begonnen te experimenteren met 'vrije opvoeding'. Op scholen kregen de kinderen allerhande 'groene nummers' voorgeschoteld, en werden hun rechten ingepeperd. Het resultaat was, en is, dat de ouders van kinderen die het niet eens waren met sancties thuis en die op school hun beklag deden zich thuis aan een bezoek van een of andere opvoedondersteunende overheidsinstantie mochten verwachten.
Zoals het vroeger was, was het zeker niet beter. Zeker niet wat de lijfstraffen betreft. De mening van de jeugd, kinderen in het bijzonder, is belangrijk.
Ik vind wel dat de overheid wat sterk overdreven heeft wat die emancipatie van de jeugd betreft. Uiteindelijk begint men in te zien als het kind van z'n verworven vrijheid profiteert, dit niet per definitie te wijten is aan een verkeerde aanpak van de ouder(s).
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 11:46   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Het probleem zijn de bejaarden van tegenwoordig. THE SPOILT GENERATION.

Die het milieu hebben uitgebuit om een historisch ongeëvenaard hoge rijkdom te creëren en volledig op te souperen en daarbovenop dan nog schulden op te bouwen voor volgende generaties (bijvoorbeeld door het repartitiestelsel in de pensioenregeling in te voeren)...
Ze hebben niet alles opgesoepeerd hoor. Daar wordt serieus geërfd, geloof me maar.

Dat van het repartisiestelsel: dat is inderdaad de grootste B. roofbouw en diefstal ooit. Naar mijn weten echter, zijn we het enigste (on)land in die situasie.
En het betert er niet op. Da's een van de redenen (één van de ...) waarom ik elke dag nog heviger flamingant word.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
En dan nog het lef hebben om te proberen voor te kruipen aan de kassa van de Delhaize !
Dat moeten ze dus bij mij niet proberen !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 12:24   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik ergerde mij er vroeger ook aan, maar moet wel vaststellen dat er inderdaad dingen veranderen, en ik vraag mij ook af of die wel altijd goed zijn...

ik ga u nu dus wat pesten met wat cliches te herhalen, zodat ik absoluut zeker ben dat mijn imago van uiterst rechtse conservatieve zak bewaard blijft.

In restaurants zie je bvb die irritante jengelende kinderen rondrennen, terwijl jezelf rustig een veel te grote lap vlees zit binnen te werken... mijn vader had mij in den tijd een strenge blik toegeworpen, dat was genoeg geweest mij zonder dralen terug naar mijn stoeltje te dirigeren, en daar stil te blijven zitten. Tegenwoordig mag daar niks meer van gezegd worden , ze doen maar op.

En er zijn zo nog situaties te zien, meestal komt het erop neer dat de ouder/ouders hun gezag is herleid tot ne scheet in ne netzak. Dit meestal doordat ze zelf niet of nauwelijks optreden.

Ook de manier waarop ze soms ouderen of meerderen aanspreken, uw tante een bitch noemen (ook al is ze er effectief een) is not done. in onzen tijd zou de nonkel in kwestie u een peer verkocht hebben en zou uw vader dat nog eens dunnetjes overgedaan hebben. Ook al zij hij 2 weken later dat ge inderdaad gelijk had en ze dus een bitch is. Waar het op neer kwam is / was dat ge dat als kleine snotter niet doet.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 12:29   #11
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ouwe zakken willen de jeugd onder controle houden omdat ze zo denken dat ze de snel veranderende maatschappij zullen kunnen tegenhouden. Dwaas hè?
Meestal hebben ze die veranderingen zelf in gang gezet, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 13:31   #12
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

De jeugd op zichzelf verandert inderdaad niet. De opvoeding wel. Verantwoordelijkheden maken steeds meer ruimte voor persoonlijke vrijheden en individueel geluk. We kunnen daar voor een groot stuk de '68-generatie de vinger wijzen.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 15:19   #13
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
De jeugd op zichzelf verandert inderdaad niet. De opvoeding wel. Verantwoordelijkheden maken steeds meer ruimte voor persoonlijke vrijheden en individueel geluk. We kunnen daar voor een groot stuk de '68-generatie de vinger wijzen.
De 68 generatie de vinger wijzen is achterlijk. Veel van uw eigen vrijheden waarvan ge zelf geniet zijn daar ook aan te danken.
Oud 29 september 2009, 15:30   #14
vesivius
Partijlid

Standaard

Dat "de jeugd" niet veranderd is kan ik beamen, maar toch zie ik een paar dingen die mij storen
Het ontlopen van verantwoordelijkheden, niet willen volwassen worden, ligt dat ook aan de opvoeding?
De nijd en de afgunst tegen mensen die hun heel leven gewerkt hebben ligt dat ook aan de opvoeding?
Natuurlijk kan men niet veralgemenen er is een jeugd die zich inzet in jeugdbewegingen, die wel verantwoordelijkheid neemt maar het worden meer en meer uitzonderingen ipv algemene regel
vesivius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 15:45   #15
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Elke oudere generatie 'klaagt' over hun 'jeugd van tegenwoordig' en denkt met heimwee terug aan hun eigen jeugd - eens jij zo ver bent, mag jij dat óók doen over de jeugd van 'dan'!

...en waarom is Uh-Huh verbannen???

Laatst gewijzigd door SDX : 29 september 2009 om 15:46.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 17:55   #16
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vesivius Bekijk bericht
Dat "de jeugd" niet veranderd is kan ik beamen, maar toch zie ik een paar dingen die mij storen
Het ontlopen van verantwoordelijkheden, niet willen volwassen worden, ligt dat ook aan de opvoeding?
De nijd en de afgunst tegen mensen die hun heel leven gewerkt hebben ligt dat ook aan de opvoeding?
Natuurlijk kan men niet veralgemenen er is een jeugd die zich inzet in jeugdbewegingen, die wel verantwoordelijkheid neemt maar het worden meer en meer uitzonderingen ipv algemene regel
Wat doet men om "volwassen worden" terug aantrekkelijk te maken? Niks!
Oud 29 september 2009, 18:17   #17
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Come mothers and fathers
Throughout the land
And don't criticize
What you can't understand
Your sons and your daughters
Are beyond your command
Your old road is
Rapidly agin'.
Please get out of the new one
If you can't lend your hand
For the times they are a-changin'.

//Bob Dylan
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 18:18   #18
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Wat doet men om "volwassen worden" terug aantrekkelijk te maken? Niks!
Klopt. Wie wil er nu worden als een saaie, zure, Pavloviaanse bejaarde die een stropdas aandoet bij snikheet weer om niet ontslagen te worden, omdat zijn even zure baas vindt dat er nog steeds grenzen moeten zijn en dat het fatsoen de klederdracht bepaalt.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 29 september 2009 om 18:19.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 18:30   #19

Karma's schermafbeelding

Standaard

De jeugd van tegenwoordig zijn allemaal tsjiepmuilen. Voor het minste beginnen ze te bleiten. En 't zijn verwende snotneuzen die vinden dat ze alles moeten KRIJGEN.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2009, 18:32   #20

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht

...en waarom is Uh-Huh verbannen???
Uh-huH ook al?
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be