Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2004, 13:40   #1
Bloxbuster
Banneling

Bloxbuster's schermafbeelding

Standaard

500.000 gezinnen hebben schulden

500.000 Belgische gezinnen betalen hun schulden niet op tijd. Dat zegt de BVI, de Belgische Vereniging van Incasso- ondernemingen. In totaal staan er in Belgie voor meer dan 1 miljard euro aan schulden open. De helft van dat bedrag komt op reke- ning van gezinnen, de andere helft van bedrijven. In opdracht van de schuld- eisers moet de BVI de onbetaalde De BVI incasseerde vorig jaar meer dan 442 miljoen euro. Maar op dit moment zijn er dus meer mensen die hun schulden niet betalen. De gemiddelde schuld per particulier of bedrijf, is wel gedaald.

Bloxbuster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 15:55   #2
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Arm zijn is erg. Niet weten dat je arm bent, is nog erger. Maar niet weten dat er vele arme Vlamingen in dit land zijn, is waarschijnlijk het ergste van allemaal.

Ik hoor steeds hoe men volop massa's geld steekt in de integratie. Om zo de armoede van de allochtonen te bestrijden. Want dat is het politiek correcte om te doen. Maar men vergeet die armoede die ons het meeste zou moeten treffen. De armoede van het eigen volk. Alsmaar meer vergeten.

Loop maar eens langsheen de kortrijksepoortstraat in Gent, of langsheen het station van Hasselt. Neen, geen arme bedelaars wiens taal je niet verstaat.... maar Vlamingen zoals jij en ik, bedelend om een euro.
Oud 29 april 2004, 16:07   #3
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

De mensen moeten maar zorgen dat ze niet boven hun stand leven: verantwoordelijkheidszin heet dit.

Roeien met de riemen die je hebt ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 16:08   #4
Klauwaart
Vreemdeling

Klauwaart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven
(...)
Loop maar eens langsheen de kortrijksepoortstraat in Gent, of langsheen het station van Hasselt. Neen, geen arme bedelaars wiens taal je niet verstaat.... maar Vlamingen zoals jij en ik, bedelend om een euro.
Ik heb nog nooit Vlamingen bedelend om een euro aan't station van Hasselt gezien?!?! Ik zeg niet dat die er NOOIT zijn, maar je kunt van een algemeen beeld spreken als ze er regelmatig zijn en als iedereen het weet. En het is niet dat ik niet vaak in Hasselt kom... Of dat ik niet vaak aan't station kom...
Oud 29 april 2004, 16:10   #5
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
De mensen moeten maar zorgen dat ze niet boven hun stand leven: verantwoordelijkheidszin heet dit.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 16:13   #6
De Zuiveraar
Banneling

De Zuiveraar's schermafbeelding

Standaard

En hoeveel Vlamingen maken zich niet van kant omdat ze te trots zijn om te bedelen op straat , OCMW ,.... onze soort gaat kapot voor de invasie van vreemdelingen die bevoordeeld worden... en al die auto-ongelukken , zogezegd ongelukken , maar ik denk denk dat mensen zich gewoon te pletter rijden van miserie , onder invloed van anti-depressiva, kalmeermiddelen of drank.... wie ziet het nog zitten in multicultureel Vlaanderen en de enige partij die voor ons nog op komt wordt monddood gemaakt.... hoelang gaan we dat nog slikken kameraden, zijn we te laf, worden we de slaven van de vreemdelingen en de corrupte politici... of gaan we vechten....
De Zuiveraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 16:15   #7
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaart
Citaat:
(...)
Ik heb nog nooit Vlamingen bedelend om een euro aan't station van Hasselt gezien?!?! Ik zeg niet dat die er NOOIT zijn, maar je kunt van een algemeen beeld spreken als ze er regelmatig zijn en als iedereen het weet. En het is niet dat ik niet vaak in Hasselt kom... Of dat ik niet vaak aan't station kom...
ach niet zeveren.
mensen die echt arm zijn, zo arm dat ze moeten bedelen zijn haast altijd autochtonen terwijl de overheid maar geld pompt in ontwikkelingshulp naar achterlijkistan. de 'kansarme' Allochtonen vaak degenen met dure snobkleren die arme vlamingen en nederlanders pesten en slaan voor de fun zoals recent in nederland. en ook de rijke Vlaming is niks solidair met zijn arme volksgenoot en geeft nog liever aan 11.11.11 dan zijn eigen bloedbroeders en zusters te helpen. dit is natuurlijk het gevolg van links-liberalisme en materialisme en het consumentisme dat de volkssolidariteit kapot maakt.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 16:24   #8
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Citaat:
Ik heb het over mensen die in de schulden komen door eigen schuld, niet over overmacht.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 16:27   #9
De Zuiveraar
Banneling

De Zuiveraar's schermafbeelding

Standaard

met aanslagvoet van 52 �* 55 % geraak je natuurlijk in de schulden en wanneer allochtonen heel uw inboedel stelen en de verzekeringen onbetaalbaar worden... wordt je zeker straatarm en als je verdedigd ,maken ze je gerechtelijk kapot... Tybergien en anderen.... alles gaat goed in de modelstaat ye right
De Zuiveraar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 16:41   #10
Klauwaart
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:

ach niet zeveren.
mensen die echt arm zijn, zo arm dat ze moeten bedelen zijn haast altijd autochtonen terwijl de overheid maar geld pompt in ontwikkelingshulp naar achterlijkistan. de 'kansarme' Allochtonen vaak degenen met dure snobkleren die arme vlamingen en nederlanders pesten en slaan voor de fun zoals recent in nederland. en ook de rijke Vlaming is niks solidair met zijn arme volksgenoot en geeft nog liever aan 11.11.11 dan zijn eigen bloedbroeders en zusters te helpen. dit is natuurlijk het gevolg van links-liberalisme en materialisme en het consumentisme dat de volkssolidariteit kapot maakt.
zonder te reageren op uw stellingen en uitspraken: wat is het verband tussen wat ik zei en uw reactie??? ik zei enkel dat het voorbeeld van Raven niet klopte...
Oud 29 april 2004, 16:52   #11
Klauwaart
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Zuiveraar
met aanslagvoet van 52 �* 55 % geraak je natuurlijk in de schulden en wanneer allochtonen heel uw inboedel stelen en de verzekeringen onbetaalbaar worden... wordt je zeker straatarm en als je verdedigd ,maken ze je gerechtelijk kapot... Tybergien en anderen.... alles gaat goed in de modelstaat ye right
wat heeft die "aanslagvoet" nu met schulden te maken? schulden maken = meer uitgeven dan je netto verdient. Dat staat los van wat we aan de gemeenschap (onszelf dus, maar dan niet ieder voor zich) betalen en in feite niet in rekening gebracht moet worden bij de persoonlijke bestedingen. Directe belastingen maken geen deel uit van je beschikbaar inkomen. Als je liever zelf betaalt voor aanleg van wegen, onderwijs, veiligheid, gezondheidszorg, ... (wat trouwens een andere discussie is), dan hou je als kleine verdiener waarschijnlijk nog minder over (of beter: dan heb je nog hogere schulden) ! De solidariteit (lees: de belastingen) zorgen immers voor de herverdeling van de welvaart.

(Dat er nog veel werk aan de winkel is, daar ben ik het mee eens.)
Oud 29 april 2004, 16:55   #12
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Arm zijn is erg. Niet weten dat je arm bent, is nog erger. Maar niet weten dat er vele arme Vlamingen in dit land zijn, is waarschijnlijk het ergste van allemaal.

ik denk dat je een ouderwets beeld hebt van "armen". Zeer zeker dat bedelaars in dikke ellende zitten, maar daarvan zijn er geen 500.000 in België (zie artikel)

Uw schulden niet (meer) kunnen betalen, constant in 't rood staan en besparen op "luxe" zoals auto-verzekering. Aanhet merendeel van de mensen kan je het niet zien omdat ze alle mogelijke moeite doen de schone schijn op te houden, maar de getallekes en uittreksels liegen niet.

Een gedeelte van de verantwoordelijkheid zit bij de vele firma's die hun eigen kredietmogelijkheden aanprijzen: "slecht € xx per maand!" Automakers zetten ze integraal in hun advertenties, VISA- en andere kredietkaarten tonen de gemaakte kosten achteraf. GSM-hotlines en andere brol doet aan een erg verkapte vorm van aanrekening (€ 0.5 per ontvangen bericht)

maar dat mensen nog steeds moeten weten dat ze niet kunnen opdoen wat ze niet hebben, is natuurlijk ook juist...
Oud 29 april 2004, 17:03   #13
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Citaat:

ik denk dat je een ouderwets beeld hebt van "armen". Zeer zeker dat bedelaars in dikke ellende zitten, maar daarvan zijn er geen 500.000 in België (zie artikel)

Uw schulden niet (meer) kunnen betalen, constant in 't rood staan en besparen op "luxe" zoals auto-verzekering. Aanhet merendeel van de mensen kan je het niet zien omdat ze alle mogelijke moeite doen de schone schijn op te houden, maar de getallekes en uittreksels liegen niet.

Een gedeelte van de verantwoordelijkheid zit bij de vele firma's die hun eigen kredietmogelijkheden aanprijzen: "slecht € xx per maand!" Automakers zetten ze integraal in hun advertenties, VISA- en andere kredietkaarten tonen de gemaakte kosten achteraf. GSM-hotlines en andere brol doet aan een erg verkapte vorm van aanrekening (€ 0.5 per ontvangen bericht)

maar dat mensen nog steeds moeten weten dat ze niet kunnen opdoen wat ze niet hebben, is natuurlijk ook juist...
we moeten de mensen bewust maken van het feit dat er belangrijker dingen zijn int leven dan consumeren en materiële luxe, want door het opgedrongen consumentisme komen ze vaak in de financiele problemen.
de competitieve sfeer is op zich goed, maar mag geen extreme vormen aannemen zodat het mensen van elkaar losweekt. het belangrijkste in het leven is niet eigen profijt, maar broederschap en volkssolidariteit. want anders zal het volk verdampen in multikul, overheersing, vermenging, afgunst, haat en oorlog. een nieuwe auto is volgend jaar weer oud, maar een cultuur en een volk overleeft de generaties.
eerst de mensen, niet de winst.

8)

@klauwaert: voel u niet aangevallen kameraad.
Oud 29 april 2004, 17:51   #14
MC Soleil
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser

500.000 Belgische gezinnen betalen hun schulden niet op tijd. Dat zegt de BVI, de Belgische Vereniging van Incasso- ondernemingen. In totaal staan er in Belgie voor meer dan 1 miljard euro aan schulden open. De helft van dat bedrag komt op reke- ning van gezinnen, de andere helft van bedrijven. In opdracht van de schuld- eisers moet de BVI de onbetaalde De BVI incasseerde vorig jaar meer dan 442 miljoen euro. Maar op dit moment zijn er dus meer mensen die hun schulden niet betalen. De gemiddelde schuld per particulier of bedrijf, is wel gedaald.

Dit is erg. De overheid moet deze mensen helpen.
Oud 29 april 2004, 18:08   #15
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Er zijn in dit land een kleine 10.000 falingen per jaar. De overgrote meerderheid daarvan zijn kleine zelfstandigen.
Deze mensen krijgen dan systematisch een forfaitaire navordering van de fiscus. Meestal 50.000 euro.
Hierop rekent het RSZ dan nog een een achterstal die nog eens 25.000 euro kan bedragen.
Deze mensen zijn dus volledig uitgeteld. Voor altijd.
Komen ze toch aan werk of gaan ze naar het OCMW, dan legt de fiscus ook daar nog eens beslag.
De fiscus heeft namelijk een maas ontdekt in de sociale wetgeving.
Een bedrag dat op een bankrekening wordt gestort verliest de eigenheid van zijn oorsprong.
Dus: het niet beslagbaar gedeelte van het loon, de uitkering van de mutualiteit, van het OCMW, zijn beschermd door de wet...tot dat geld op een bankrekening staat.

Ik ben onlangs tussen gekomen in een dergelijke zaak en Didier Reynders in persoon heeft mij dit bevestigd.
Er is een wet in de maak om die onrechtvaardigheid te niet te doen, maar dat kan nog jaren duren.
Ondertussen staan we voor een toestand, die erger is dan in de donkerste middeleeuwen. Toen sloot men schuldenaars op, maar gaf hen nog te eten. Nu neemt men hen het geld om te eten af.

Hoe sociaal dit land wel is!

Die 500.000 'armen' verdienen aandacht en hulp, maar ook gewoon menselijkheid vanwege openbare diensten, de fiscus op kop.
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2004, 18:10   #16
zarathustra
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser

ook degene die er zichzelf in geprutst hebben?
Oud 29 april 2004, 18:13   #17
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas!

nee, die moeten dood
Oud 29 april 2004, 18:26   #18
zarathustra
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zarathustra

nee, die moeten dood
gogo sarcasm
Oud 29 april 2004, 19:17   #19
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
(...)
Mijn "verklaring" is uiteraard niet representatief noch objectief. Net zoals jij zal ik er geen 24u op 24u vertoeven, maar ook slechts wekelijks als
ik toevallig van mijn trein stap.

En uiteraard, het wemelt daar niet van daklozen, want ik kom ze niet elke keer tegen. Maar de keren dat ik het al heb meegemaakt is het bedroevend op z'n minst. Zeker als je in het achterhoofd houdt dat dit één van de rijkste regio's ter wereld hoort te zijn, en hasselt toch enigzinds economisch goed boert. Allezinds beter als haar buren, Sint-Truiden of Genk.
Oud 29 april 2004, 19:20   #20
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Roeien met de riemen die je hebt ...
Inderdaad, het wordt tijd dat de mensen opnieuw leren sparen. Wie schulden heeft, moet maar leren om wat op zijn uitgaven te besparen, of moet maar werk of een bijverdienste zoeken. Op de momenten dat hij werkt, kan hij dan tenminste geen geld verspillen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be