Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2010, 13:54   #1
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard Boedhisme - holebi's

Ik zou hier graag wat advies vragen over een werkstuk. Ik studeer sociaal werk en in functie van een opleidingsonderdeel moeten we per 5 een werkstuk maken. De groep waarin ik zit heeft als onderwerp gekozen voor "Religie en holebi's". Om meer specifiek te zijn onderzoeken we de houding van:

A) Islam en moslims
B) Boeddhisme en boeddhisten
C) Hindoeïsme en hindoes

Tegenover homosexualiteit, de visie van volgelingen van deze religies (en in welke mate deze overeenstrookt met de houding van de religie op zich) en hoe holebi's die zichzelf beschouwen als een lid van deze religies zich voelen binnen deze religie.

Dit zijn alvast onze startvragen. De taak moet pas binnen enkele maanden ingeleverd worden maar ik wens op tijd te beginnen. Ik heb zelf al wat opzoekwerk gedaan maar gezien de expertise van sommige leden in verband met religie leek het me zinnig hier advies te vragen. Als jullie boeken, teksten, films,... kunnen aanraden zou ik zeer dankbaar zijn. Ik focus me voor het moment op het boedhisme maar informatie over de andere religies (ben zelf ook al relevante koranverzen, hadiths,... aan het zoeken) zouden ook handig zijn voor mijn groepsgenoten.

Alvast dank

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 27 februari 2010 om 13:54.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 00:40   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
ben zelf ook al relevante koranverzen, hadiths,... aan het zoeken
Hoe beoordeelt ge hun relevantie en wat is het nut daarvan voor uw doelpubliek? Religieuze teksten en verzen zijn vaak geschreven om lang en diep over na te denken, niet als hapklare brokken of receptinstructies.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2010, 09:54   #3
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Ik zou aanraden langs te gaan bij de verschillende tempels. Hou daarbij rekening dat er grote verschillen zijn tussen bijvoorbeeld Chinees-Boeddhistische tempels en Thais-Boeddhistische tempels. Ook onderling zijn er grote verschillen. Ik hoor wel eens dat bepaalde tempels veel geld vragen, maar niet echt de teksten volgen, enz...

Hier heb je in ieder geval een lijstje met Thaise tempels: http://www.thaiembassy.be/index.php?...id=7&Itemid=21 . De Wat Dhammapateep in Mechelen heeft bij mijn kennissen een goede reputatie.

Voor een Chinees-Boeddhistische tempel heb je bijvoorbeeld de Fo Guang Shan tempel in de Van Wesenbekestraat in Antwerpen.
Oud 28 februari 2010, 16:30   #4
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Op zich is onze doelpubliek gewoon onze medestudenten. We gaan niet alle subgroeperingen behandelen maar vooral de grote stromingen binnen de vermelde religies. De relevantie? We zoeken dan vooral informatie over de rollen van de geslachten etc.
Oud 5 maart 2010, 14:47   #5
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

vrede,

Citaat:
Ik zou hier graag wat advies vragen over een werkstuk. Ik studeer sociaal werk en in functie van een opleidingsonderdeel moeten we per 5 een werkstuk maken. De groep waarin ik zit heeft als onderwerp gekozen voor "Religie en holebi's". Om meer specifiek te zijn onderzoeken we de houding van:

A) Islam en moslims
C) Hindoeïsme en hindoes

Tegenover homosexualiteit, de visie van volgelingen van deze religies (en in welke mate deze overeenstrookt met de houding van de religie op zich) en hoe holebi's die zichzelf beschouwen als een lid van deze religies zich voelen binnen deze religie.

Dit zijn alvast onze startvragen. De taak moet pas binnen enkele maanden ingeleverd worden maar ik wens op tijd te beginnen. Ik heb zelf al wat opzoekwerk gedaan maar gezien de expertise van sommige leden in verband met religie leek het me zinnig hier advies te vragen. Als jullie boeken, teksten, films,... kunnen aanraden zou ik zeer dankbaar zijn. Ik focus me voor het moment op het boedhisme maar informatie over de andere religies (ben zelf ook al relevante koranverzen, hadiths,... aan het zoeken) zouden ook handig zijn voor mijn groepsgenoten.

Alvast dank
ik ben moslim en ik ben al sinds mijn 14 actief in de holebi-beweging. als ik je ergens mee van dienst kan zijn, laat het maar weten.

vrede,

redwasp
Oud 6 maart 2010, 23:37   #6
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

A) Islam en moslims
C) Hindoeïsme en hindoes

Alvast dank
De geschiedenis uit de bijbel over Lot, in Genesis, wordt in de Koran hertaald. Mijn Koranvertaling van Elsevier, prof. dr. J.H.Kramers geeft heel veel verwijzingen in de index. De nummering van de verzen kan verschillen. Bijvoorbeeld: Soera 7:80-84 (of 78 e.v.):"En Lut, toen hij zeide tot zijn volk, Zult gij zedeloosheid begaan, waarin nog geen enkel der wereldwezens u is vóórgegaan? 81. Gij nadert immers de mannen in wellustige begeerte in plaats van de vrouwen? Neen, gij zijt overmoedige lieden. 82. En niet was het andwoord van zijn volk anders dan dat zij zeiden: Verdrijft hen uit uw stede, zij zijn mensen, die zich rein houden. 83. Toen redden Wij hem en zijn huisverwanten, doch niet zijn vrouw, die behoorde tot de talmenden. 84. En wij deden regen vallen op hen. Zie dus aan hoe het einde was van de hooggezinden."
In de index vind ik verder niets bij over mannen bij lemma's ontucht en zedeloosheid en ook zo gauw niet in de geschiedenis van Noach (Nuh); wel in de bijbel.
Veel sucses.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2010, 13:27   #7
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Bedankt voor het aanbod Redwasp . Het groepswerk zit nog maar in zijn startfase dus ik doe momenteel verkennend werk, verdere uitdieping en concrete vragen zijn we nog aan het opstellen. Momenteel ben ik vooral op zoek over er enig vermeldingswaardige houdingsverschillen zijn binnen de diverse stromingen binnen de islam. Ken je toevallig wel enkele site's van holebi moslimorganisaties? Kan ook wel interresant zijn om te lezen, ik heb er zelf al een deel gevonden maar hun kwaliteit en bekendheid inschatten is soms moeilijk :S.

Bedankt voor de tekst Piero, ik heb zelf ook al eend eel bronnen gevonden. De hoeveelheid hypocrisie dat dit zoekwerk tentoonstelt is verbazingwekkend. Op de site van een religie kan ik zowel klachten vinden hoe ze "gediscrimineerd" worden ergens terwijl ze zelf discriminatie promoten tegen holebi's.
Oud 8 maart 2010, 18:24   #8
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Voor wat het boeddhisme betreft : "niet oordelen" is daar een basisregel. Voor het zen-boeddhisme kan ik je daarvoor naar één regel uit de 'jukai' verwijzen, maar ongetwijfeld kun je het in de andere strekkingen in andere gedaantes aantreffen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be