![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Hallo luitjes
Ik ga het simpel houden: wie is voor jullie de ultieme klassieke componist, en waarom ? Dit is mijn persoonlijke top 10. Schumann 9. Stravinsky 8. Wagner 7. Haydn 6. Bach 5. Mussorgsky 4. Bizet 3. Beethoven 2. Chopin 1. Mozart |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ik die dacht dat Bizet een metrostation in Anderlecht was...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Burger
|
![]() Enkel mijn klassieke toppers (ben ook favoriet van andere genres......)
Het is niet uitputtend, elke dag ontdekt een mens nieuwe pareltjes: * Rennaissance: De vlaamse polyfonisten vooral de latere generaties die ook in Italië het schone weer maakten. * Barok: JOHAN SEBASTIAN BACH als hoogtepunt (motetten, Wohltemperiertes Klavier, Brandenburger concerti, het integrale orgelwerk.......pfffff eigenlijk 90% van wat hij gemaakt heeft) Georg Friedrich Haendel Concerti Grossi (door Trevor Pinnock met zijn English Consort) Dixit Dominus (het "De torrente in via bibet" met Choir of King's College en English Chamber Orchestra olv Stephen Cleobury is om je ziel uit te janken van deugd) Antonio Vivaldi De talrijke concerti voor o.a. piccolo, en ook dat voor twee trompetjes in Eb Giovanbatista Pergolesi frisse fluitconcerti Stabat Mater!!!!!! * Klassiek: Joseph Haydn Miskend genie. Hoe meer je van hem beluistert hoe groter hij wordt naast zijn overroepen bombastische tijdgenoot-kloothommelcomponist Bêtehooven Zijn symfonieën Fluitconcerto in D Die Schöpfung!!! Wolfgang Amadeus Mozart Jupitersymfonie Pianoconcerti Fluitkwartetten Concerto in D voor fluit (hoewel de hoboïsten het claimen in C) Klarinetkwintet De toverfluit Ave Verum e.v.a. * Romantiek en later Frankrijk Francis Poulenc Concerto voor 2 piano's Sonate voor fluit Sonate voor hobo Gabriël Fauré Requiem (het Pie Jesu eruit: als dat eens met de perfecte intonatie, uitspraak, en jongensstem bestond .........) nocturnes voor piano Maurice Ravel Pianoconcerti (G: tweede deel met sublieme solo van cor anglais) Gaspard de la nuit Ma mère l'oie de rest van zijn muziek Claude Achille Debussy La Cathedrale engloutie Children's corner Deux Arabesques César Franck Symfonie in d Chorales Rusland Nicolai Rimsky Korsakov Sheherazade Concerto voor trombone Peter Illitsch Tsjaikowsky Serenade voor strijkers Zesde symphonie (het deel met de 5-kwartsmaat met verschuiving 3+2, 2+3 toppietoppie) Sergeï Prokowief Peter en de wolf Fluitsonate (met Paul Meisen: subliem) Igor Strawinsky Petrousjka Sacre (Bernsteins versie niet kopen hee!) Pulcinella Psalmensymfonie Antonin Dvorack Slavonic Dances 9e Symfonie (Nieuwe Wereld) Duitsland Felix Mendelsohn Symfonieën Orgelwerken (polyfonie een Bach waardig) Pianomuziek (idem) Robert Schumann Pianoconcerto (geplagieerd door Grieg) Richard Strauss Letzte Lieder (met de stokoude Elisabeth Schwarzkopf, en ook met Jessie Norman) Polen Frederick Chopin Al zijn werken voor piano alléén (zijn concerto is affreus van orchestratie) Engeland Edward Elgar Enigma variaties (vooral Nimrod) Ralph Vaughn Williams Zijn symfonische oeuvre Concerto voor bastuba: uniek!!!! USA Charles Ives liederen Leonard Bernstein Westside Story Chisester Psalms Kaddisjh Samuel Barber Symfonieën adagio for strings Spanje Isaac Albeniz - Asturias (deze versie is ideaal voor op mijn crematie en om dit zéér onvolledige lijstje af te sluiten). Laatst gewijzigd door Divine : 12 maart 2010 om 15:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beethoven is ook romantiek.
Deze componist overroepen vinden kan ik niet begrijpen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Jean Sibelius
Waarom? Geen idee eigenlijk. Misschien wel vanwege de verwerking van traditionele volksmuziek in zijn composities. Ook een Richard Wagner kan ik soms wel waarderen vanwege zijn groots opgezette, bij tijd en wijle zelfs bombastische werken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is inderdaad steeds barok op z'n best.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() haydn
beethoven |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mozart, Rachmaninov, Bach.
![]() |
#9 |
|
![]() 1. Sibelius en Gorecki
2. Beethoven en Mahler 3. Rodrigo, Albinoni, Barber, Leifs, Moussorgsky, Debussy, Prokovjev |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb lak aan "beste-lijstjes"...
beste prof van Vlaanderen beste componist beste gepersonaliseerde nummerplaat beste niks beste kok beste niks beste danser beste niks beste beste beste beste beste beeste beeste beestenboel bestenboel poëzie ![]()
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Vreemdeling
|
![]() Wim Mertens
Preisner |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Weekend ![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klassieke muziek is niet mijn ding maar ik ben altijd verbaasd als ik hedendaagse muziek die invloed bij klassieke muziek vind :
A+ - Enjoy yourself : mix van rap en bekende klassieke nummer http://www.youtube.com/watch?v=OQOgDwUyB9I Sweetbox - Everything's gonna be alright (het klassieke nummer dat men hoort, komt van Jean-Sebastien Bach) http://www.youtube.com/watch?v=lNyjkRlgO5s François Feldman - Les Valses de Vienne (geen cover/sampling maar het invloed van de walsen is er duidelijk) http://www.youtube.com/watch?v=UDQ9f2eEixM Dana Winner - Hopeloos en verloren (een nummer van Mozart aangepast in een populair liedje) http://www.youtube.com/watch?v=_z6zKjSL7bE |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() wermbout fuyck van stronkel (fuik met de pruik), een 18de eeuwse minnezanger en komponist met hits als 'kater karmeliet', 'die avond dat ick loech en die mugge mi steeckte', 'den dorsvlegel en de hooimijt' en 'als ick veel eyckels vreet moet ick spauwen'.
Laatst gewijzigd door Mitgard : 12 maart 2010 om 19:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Palestrina niet vergeten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Hier is de versie van Schumann: http://www.youtube.com/watch?v=oY70MFw9zYA Hier is de versie van Grieg http://www.youtube.com/watch?v=Dxzpy1b1_BY Hier is geen enkele vorm van plagiaat te bespeuren, ten hoogste beïnvloeding van Grieg door Schumann, artiesten beïnvloeden elkaar nu éénmaal. De in mijn ogen superieure compositie is dan ook het piano concerto van Grieg, niet dat van Schumann. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() John Cage
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
![]() |
![]() |