![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Lees je boeken? | |||
| Neen, een verspilling van tijd |
|
0 | 0% |
| Ja, één van mijn liefste hobbies |
|
16 | 64,00% |
| Af en toe wel eens, maar geen romans. Alleen informatief dus |
|
7 | 28,00% |
| Allen romans, geen informatieve boeken |
|
2 | 8,00% |
| Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Burgemeester
|
Blijkbaar is het zo dat in Italië 80% van de bevolking NOOIT een boek leest en volgens een aantal professoren is dat de voornaamste reden waarom de Italianen zo dwepen met Berlusconi die zo ongeveer alle media in handen heeft.
Nu zou ik wel eens willen weten wie er hier allemaal boeken leest en denk je dat zoiets ook bij ons zou kunnen gebeuren nu de VRT moet afslanken.
|
|
|
#2 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Italianen zijn zowiezo nogal patritotisch, nationalistisch, noem het zoals je wil ingesteld.
Als je de vurigste vlaams belanger pakt, dan kom je ongeveer in de buurt van een gematigde Italiaan , ik zal er niet ver afzitten. Wij Vlamingen kunnen wat chauvinisme en vaderlandslievendheid betreft nog serieus wat opsteken, van de Fransen, Italianen, Spanjaarden, ... Dan is er uiteraard ook de scholingsgraad, ... en ja, ... daar is inderdaad wel iets mis... Pas op ik heb hier te maken met heel intelligente types ook, he, en Ferrari, Ducati, en nog een heleboel andere bedrijven hebben brilliante ingenieurs en zakenlui in huis, onderschat ze niet, ze hebben wel degelijk serieuse technologie in huis. Maar gasten die op hun 30 ste nog altijd bezig zijn Dottore, te worden... (Dottore is zowel voor graduaat als unif overigens. ) ondertussen wel werken enz... maar kom... `s middags is de schooltijd overigens al gedaan en de zomervakantie loopt van half juni tot half september... Een tweede taal, ... ja het begint hier en daar, maar doorgaans moet ge nen universitair vinden om iemand te hebben die wat Engels of Frans spreekt en meestal is dat dan nog met een behoorlijke bos haar op. Maar er zijn dus ook uitzonderingen, doorgaans als ze zelf in het buitenland geweest zijn hebben ze het licht gezien en komen ze tot de constatie dat er ook nog wel andere dingen zijn die goed zijn en ja dat in bella italia niet alles rozegeur en manneschijn is... Het zijn dan ook meestal diegene die wel snappen dat den berlusconi ook niet de oplossing is. Trouwens de media zijn hier serieus gekleurd, ik lees meestal meer over de great leader in de buitenlandse pers dan dat er hier lokaal gedrukt word. De goednieuwsshow, ... Je moet je trouwens ook goed realiseren wat het alternatief is, ... de italiaanse politiek is voor italianen al bijna niet te volgen , ... laat staan voor een buitenlander. Er zijn ook immense verschillen tussen het noorden en het zuiden... Het is echt allemaal zo simpel niet, Er is niet voor niks een Lega Nord, als je dan nog massa`s immigranten binnekrijgt, ... en een sociaal stelsel zoals je dan in den belziek kent, ... vergeet het maar he. Dus ik denk niet dat het enkel te maken heeft met de hoeveelheid boeken die je leest. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Minister-President
|
ik ontbreek de optie: alleen informatieve boeken, geen romans
|
|
|
#4 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
Het schoolse systeem is niet zo slecht, ze hebben nog steeds de beste restaurateurs ter wereld omdat die opleiding daar écht wel een uitdaging is, de Italiaanse ingenieurs zijn ook niet de eerste de beste en ze zijn zowat de enige regisseurs die een beetje kunnen standhouden tegen het Amerikaanse geweld. Maar blijkbaar slaagt men er niet in om dit door te trekken van de school naar het volwassen leven, terwijl er toch zoveel en goede schrijvers zijn (of waren) van de tijd van Petrarca tot Dario Fo. Iedereen hier weet dat Berlusconi een zakkenvuller van de ergste soort is die banden heeft met de maffia en die gewoon die kant van het politiek spectrum uitkiest die hem op dat moment het beste uitkomt, maar daar wordt het niet (genoeg?) beseft doordat alle media op z'n hand is en doordat er té weinig andere talen worden gesproken.
|
|
|
|
#5 |
|
Burgemeester
|
derde optie.
|
|
|
#6 |
|
Parlementslid
|
Vroeger las ik 80% informatieve boeken, 20% romans.
Nu is de verhouding omgekeerd. Ook nu meer boeken dan tijdschriften, terwijl het vroeger wel soms anders was. |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#8 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Vroeger lazen de Nederlanders gemiddeld dubbel zoveel boeken als de Vlamingen (misschien dertig jaar geleden). Als ik dat Italiaanse cijfer zie, wrijf ik wel mijn ogen uit. Maar hoe zit het met onze achterstand t.o.v. NL? Nog actueel? (toch wel een beetje, vermoed ik).
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Misschien regent het er niet vaak genoeg, en zijn de vrouwen te mooi.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Post deze poll ook eens op flair.be en Zattevrienden.be.
|