![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Dag allemaal,
Ik post hier een voorstel voor BHV. In principe heb ik er geen probleem mee dat de splitsing van het kiesarrondissement BHV gestemd wordt in de kamer van volksvertegenwoordigers. Maar ik vind het ook geen slecht idee om eventueel een zogenaamde onderhandelde oplossing uit te dokteren om eventueel rekening te houden met redelijke Franstalige opmerkingen, frustraties of eisen. In die denklijn heb ik een kernvoorstel uitgewerkt. Niet op basis van het willen maken van een compromis - belabberde compromissen maken al te vaak de bodem klaar voor conflicten later - maar op basis van oplossingen die ook op lange termijn oplossingen blijven. Ik lees graag jullie opmerkingen en suggesties voordat ik het op een aantal Franstalige fora post. Ziehier het kernvoorstel :
Wat vinden jullie ervan? Opmerkingen welkom. Alternatieven ook. ![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 november 2009 om 15:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Als ik het goed begrepen heb staan de Vlamingen volledig in hun recht om dat eenzijdig te splitsen, dus in mijn ogen hoeft daar niks tegenover te staan. Lekker splitsen dus
![]() Weet iemand hoe dat dadelijk gaat als Van Rompuy gekozen wordt als EU president? Kunnen er dan daarna wel verkiezingen komen met dat gedonder van BHV van nu? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 november 2009 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn ondertussen al een paar premiers geweest zonder dat dit heeft geleid tot verkiezingen. Het aftreden van Van Rompuy staat los van de verkiezingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Ik denk dat ik nog 2 punten ga toevoegen aan het kernvoorstel rond BHV :
* Het faciliteitenonderwijs wordt hervormd tot immersieonderwijs. Naast de lessen in de taal van de ouders wordt minstens 25% van de lessen gegeven in de taal van de regio. ( dit om de kinderen van jongsaf aan beter voor te bereiden op hun integratie in de regio waar ze school lopen en wonen) * Een overlegstructuur Vlaams-Brabant - Brussel- Waals-Brabant wordt gevormd voor het samenwerken en overleggen rond provinciegrens-overschrijdende problematieken zoals misdaadbestrijding, mobiliteit, vervuiling, .... ( dit moet het gemeenschappelijk werken rond gemeenschappelijke problemen van Brussel en haar directe buren gemakkelijker maken) ![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 november 2009 om 16:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je ne suis demandeur de rien.
Een eerste korte reaksie: Ik zie niet in waarom inwoners uit een fasiliteitengemeente een bijkomende fasiliteit moeten krijgen, namelijk ergens anders mogen gaan kiezen. (nota bene: als je in het buitenland woont, of als buitenlander in Vlaanderen, dan kan je het recht bekomen om op je woonplaats te stemmen - meestal beperkt tot de lokale verkiezingen; als je als Vlaming in het buitenland woont, dan kan je toch via de ambassade gaan stemmen ... Dus, niks belet om in een onafhankelijk Walenland, de in het buitenland (Vlaanderen) wonenden een zeker stemrecht te geven. Maar niet voor de federale verkiezingen, want dan kreëer je een ongrondwettelijke diskriminasie.) Ik zie ook niet in waarom de fasiliteiten moeten uitgebreid worden 'door in het gemeentehuis in het Frans te worden ontvangen'. Men lukt er nog niet in om dit te realizeren in het offisieel tweetalige Brussel. Ik zal je wat voorspellen: na de Vlaamse onafhankelijkheid, worden binnen de kortste keren in alle Vlaamse gemeenten alle vreemdelingen perfekt ontvangen in vier talen. En mini-vertalinkjes van dokumenten in zeven talen. En wonder boven wonder: de integrasie of de inburgering of de assimilasie, of hoe je het ook een naam wilt geven, zal plots toch veel beter gaan. In Walenland zal dat in één taal zijn. Die drie kandidaat burgemeesters hebben bewezen dat ze nooit de burgemeester willen zijn van 'alle' inwoners. Zij hebben een brevet van onbekwaamheid gehaald voor nog minstens drie lokale legislaturen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Niet echt mee akkoord. Want daardoor geef je onredelijk veel macht aan een minderheid. Een bestaande situatie die alleen door een minderheid wordt gedragen kan daardoor blijven voortbestaan tegen de wil in van een meerderheid. Dat is ondemocratisch. Dergelijke logica werd uitgedokterd door politici die schrik hadden van verandering en een bestaande situatie zoveel als mogelijk wouden betonneren. Dat is nogal reactionair in mijn ogen.
Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 november 2009 om 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn een aantal zaken in die de Franstaligen zeker zullen bevallen (en die tot voor kort geen enkel voorwerp van discussie vormden in Vlaanderen laat staan dat er iemand van wakker lag.) Ik vermoed alleen dat het niet evident zal zijn omdat dit een groot verschil is met de (leugenachtige) stelling dat BHV zal worden gesplitst zonder compromissen (uit pure electorale overwegingen). Het enigste wat een beetje complex is dat de faciliteiten alleen maar voorbehouden zouden zijn voor de huidige bewoners. Allé het lijkt me niet zo evident omdat dit misschien het gelijkheidsbeginsel zou schenden. Bijvoorbeeld de omzendbrief Peeters van de SP.a. Pure pesterij van een lokale nobody die stemmen hoopt te winnen in de regio door een sektarische koers te varen maar ondertussen is die brief bijgezet in de galerij van de Vlaamse dogma's en enkel te openen met een een kaakslag voor Vlaanderen. (De SP.a zal uit puur electoralisme nooit die brief intrekken (omdat Franstaligen niet voor de SP.a stemmen.) Idem voor de benoeming van die drie pippo's in de rand die een gevolg daarvan zijn. (Zal de frontrunner van de VLD Marino Keulen die zijn carière zo'n beetje heeft opgebouwd met steun van die pippo's daarmee instemmen? Lijkt me weinig waarschijnlijk.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wat het omgaan met minderheden betreft : hoe gaan we om met de Vlaams Belang kiezers? Ook zij zijn een minderheid. ![]() Als je aan elke minderheid een blokkeringsmogelijkheid gunt dan heb je geen democratie meer maar een patstelling. Je kan eventueel wel een blokkeringsrecht geven aan een minderheid maar dan moet je ook het recht geven aan de meerderheid om het project op te zeggen. Een democratisch proces dat voortdurend gegijzeld kan worden door een minderheid dat is verschrikkelijk frustrerend. Kijk maar naar de Veiligheidsraad van de VN waar de USA telkens een kritische motie langskomt ivm Palestina/Israël haar veto bovenhaalt. Maar bon, het ging hier eigenlijk over BHV. ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 november 2009 om 16:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementslid
|
![]() Commentaar over BHV op het forum van de Franstalige krant LE SOIR :
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...s-734743.shtmldemocratie �* la francophone Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 november 2009 om 16:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() Zelfkennis is de sleutel tot wijsheid.
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eerst en vooral: mijn oprechte felicitaties voor de denkoefening als dusdanig.
En dan geef ik nu graag een paar bedenkingen. In gesprekken over BHV stel ik altijd een eerste, steeds dezelfde vraag: waarover gaat het hier eigenlijk? Zien we nog helder in deze poel? Gaat het over taalkwesties, over niet-benoemde burgemeesters of worden deze kwesties erbij gehaald om er een stammendiscussie van te maken? Er wordt steevast geschermd met de 'rechten van de franstaligen'. En omgekeerd: ook aan Vlaamse zijde worden die kwesties erbij gehaald. Nochtans lijken die mij van een andere aard dan de BHV-kwestie en staan ze daar los van: met of zonder de splitsing van BHV kennen we in Vlaams-Brabant verfransing, ook buiten die kieskring. Een splitsing van BHV als dusdanig is geen oplossing, eventueel wel een vertraging. Het lijken me dus twee aparte discussies die daarom ook een aparte benadering moeten krijgen. Terwijl de eerste reeks discussies te maken heeft met taalrechten enzomeer, heeft BHV meer met partijbelangen en electorale overwegingen te maken. Aan Vlaamse zijde, maar meer nog aan franstalige liberale zijde. Zolang het kartel MR-FDF in die kieskring een belangrijk deel van zijn stemmen haalt, zal die tegen een splitsing blijven ijveren. Er zal een compensatie voor het verlies aan electorale slagkracht op tafel moeten komen, zoals bijvoorbeeld een federale kieskring. Compensaties voorstellen in termen van rechten voor franstalige inwoners behoren tot een ander pakket. Tot zover deze tussenkomst. Later misschien meer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Parlementslid
|
![]() Nog een interessante reactie ivm BHV van iemand op het forum van de Franstalige krant LE SOIR :
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...s-734743.shtmlBeaucoup de personnes sur ce forum parlent de choses qu'ils ne connaissent pas. J'habite �* BHV depuis 6 ans et je n'ai jamais eu de problème avec nos amis flamands. Maintenant il est sur que si vous allez habiter l�*-bas et que vous refusez d'essayer de parler un peu le flamand, cela n'ira pas. Mais ils feraient la même chose chez vous, seriez-vous content ? Mon épouse est hispanique. Et bien elle fait l'effort de suivre un cours de néerlandais le soir après son boulot. Et bien c'est apprécié, même si elle a difficile ! Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 3 november 2009 om 16:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Punt 2. Hier wordt in feite aan de Vlamingen gevraagd om, na reeds 46 jaar wachten op een bereidheid van de Franstaligen om zich aan te passen, nogmaals ettelijke decennia te aanvaarden dat het voor les Franco-Bruxellois uit de rand onmogelijk is om zich een elementaire kennis van het Nederlands eigen te maken. En tegelijkertijd aanvaarden dat het electoraal privilege van la Francophonie (ik noem een electorale apartheid) ook nog decennia lang zal blijven voortbestaan. Neen dus. Punt 3. Als ze de moeite niet willen doen om Nederlands te leren, dan moeten ze maar de consequenties van die houding aanvaarden. Namelijk dat ze dan een wat langere administratieve procedure (voorzien in de omzendbrief Peeters) moeten doorlopen. Punt 4. Die drie charlatans hebben "loud and clear" bij herhaling verklaard dat ze alleen maar het gezag van de Federale Regering erkennen. Niet dus die van de wettelijke voogdij-autoriteit, met name de Vlaamse Regering. Daarmee geven ze in feite te kennen dat in hun visie de gemeenten waarvan ze burgemeester zijn niet behoren tot Vlaanderen. Er is een naam voor dergelijke houding: incivisme. Een houding die perfect overeenstemt met het FDF-kaartje dat je aan je bericht nr. 10 hebt toegevoegd. Hen toch benoemen is er voor mij teveel aan. Punt 5. Daar kan ik mij mee verzoenen. Er mogen, wat mij betreft liefst ook nog boeken gekocht worden in andere Europese talen. Punt 6. Ingevolge mijn reactie op de vorige punten worden de taalfaciliteiten gewoon overal afgeschaft. Wanneer men gaat wonen in een ander taalgebied moet men de consequenties aanvaarden van zijn keuze. Met name dat de overheidsinstellingen de taal van de deelstaat gebruiken, niet die van de immigrant. In de persoonlijke levensfeer is iedereen, uiteraard, vrij inzake het gebruik van talen.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 3 november 2009 om 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen dergelijk onderwijs in de grensstreek tussen De Panne en Menen, en verder ook nergens tussen de Duits-Waalse grens. Dus is er geen behoefte aan om zoiets te voorzien aan de toekomstige staatgrens Vlaanderen - Walenland. Overlegstruktuur. Er mag overleg zijn maar men moet niet overdrijven. Gelijk overleg als tussen steden gelijk Kortrijk en Lille; Antwerpen en Breda, Maaseik en Maastricht .... of tussen grotere gebieden (beide Limburgen). En niet meer dan dat, of het wordt een praatbarak voor niks.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Franstalige Belgen vormen in Halle-Vilvoorde een minderheid, net als de Nederlandstalige Belgen in Brussel. Dat is de sociologische realiteit, al de rest is propaganda.
Opinies BELGIAN JOURNAL: ONGECENSUREERD, NON-CONFORMISTISCH, BELGISCH Hoe grappig Vlaams-nationalisten kunnen zijn: een mooi voorbeeld ![]() Omtrent de nederlaag van "Hallebarde" "Shadowke" geeft eens commentaar bij een bericht uit het dagblad Le Soir... ![]() FONNE, of het verlies van een laatste greintje geloofwaardigheid... BREEK DE CENSUUR Een Vlaamse held :bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag::bevlag: |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
net alsof de Nederlandstalige Brusselaren tot een minderheid behoren die zich niet aanpast.
![]() |