Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wat doen we met die dinges ?
Weg met die dingen 11 91,67%
Neen, liever twee of drie soorten geld in mijn brieventas 0 0%
Ik leg me neer bij de beslissing van Di Rupo 1 8,33%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 april 2010, 10:23   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Maaltijd- en Eco-cheques

Het verwondert me dat hier nog geen draad over opgestart is.

Gisteren liet UNIZO haar licht hierover schijnen.
Wegens drukken, verdelen, administrasie ... lopen de kosten, waarmee enkel de Franse uitgevers van die sjeks goed mee zijn, aardig op.

Vandaag laat Guy Tegenbos in de standaard ook zijn licht schijnen.

En wat we eigenlijk al wel wisten: we zijn met zijn allen één en al schijnheiligheid.

Ik zal den Tegenbos hier aan het woord laten, hij kan het beter zeggen dan ik.

Maar het punt van diskussie is en blijft: waarom gooien we geldverslindende nep-dinges niet gewoon buiten, zonder dat één iemand ervoor moet inleveren ? Of zijn we echt liever schijnheilig ?

link: http://www.standaard.be/Meningen/Commentaar/

tekst:
Citaat:

Ontwijken kost ook geld

* donderdag 15 april 2010
*
* Auteur: GUY TEGENBOS

COMMENTAAR — Dit is een vreemd land. Iedereen vindt de sociale en fiscale lasten op de lonen van werkenden te hoog. En iedereen vindt dat wie werkt, onvoldoende beloond kan worden. Een werkgever die 1 euro extra wil geven aan een werknemer, moet daarvoor 3 euro neertellen.
Wat is daarop gevonden? Een verlaging van die sociale en fiscale lasten? Neen, dat was te simpel. Daarover raakten werkgevers- en werknemersorganisaties en overheid het niet eens. Ze ‘ontwijken' die lasten. De nationale sport. Ze doen alsof een deel van de beloning die de werkende ontvangt, geen loon is maar iets anders, en spreken af dat daarop geen sociale en fiscale bijdragen betaald worden. Daarover raakten ze het wel eens, al is het effect hetzelfde: fiscus en sociale zekerheid krijgen minder binnen.

Doen alsof een deel van het loon geen loon is, houdt echter de lasten op de rest van het loon extreem hoog. Met alle perverse gevolgen van dien.

Zo ontstonden dus onder meer de maaltijd- en de ecocheques: nepgeld waarmee, officieel althans, alleen bepaalde producten mogen worden aangekocht.

Ontwijken kost echter ook geld. Twee Franse bedrijven verdienen aan het uitgeven van die cheques: Sodexo en Accor. Eén werkgeversorganisatie, Unizo, begint dat te duur te vinden. Sommige werkgevers betalen zelfs dubbel: eerst moeten ze Sodexo of Accor betalen om hun eigen werknemers cheques te kunnen geven, en achteraf moet de werkgever-winkelier die bedrijven nog eens betalen om het geld te krijgen van de cheques waarmee bij hem is aangekocht.

De overheid promoot de elektronische maaltijdcheque als kostendrukkende oplossing hiervoor. Maar de winkeliers hebben geleerd dat die firma's, net als de banken, dan wel iets anders vinden om hen wat aan te rekenen: de apparaatjes om de e-cheques te lezen.

Unizo stelt voor die cheques af te schaffen en die bedragen voortaan, vrij van lasten, handje contantje uit te betalen aan de werknemer.

Dat is al een doodzonde volgens sommigen, al is het maar een halve oplossing. Want om de hoge sociale en fiscale lasten op de lonen te ontwijken, zijn niet alleen maaltijd- en andere cheques uitgevonden. Belgische werkgevers betalen hun personeel om dezelfde ontwijkingsredenen ook met bedrijfswagens, pc's, gsm's en verzekeringen allerhande. En de truc met de cheques hebben we ook nog eens aan de andere kant toegepast: omdat die lasten het poets- en strijkwerk in gezinnen extreem duur maakten, zijn – met Accor en Sodexo – de dienstencheques uitgevonden waarmee de overheid ... twee derde van de kosten betaalt.

Schaf heel die ontwijkhandel af! Verlaag de fiscale en sociale bijdragen op alle lonen evenredig, en je houdt een rechtvaardiger en goedkoper systeem over met minder perverse neveneffecten! Zo menen sommigen. Maar naar verluidt is dat te simplistisch als oplossing. En niet toepasbaar. In dit land.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 10:36   #2
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Weg ermee. Typisch Belgische adhoc compromis tussen soep en patatten oplossing.
Die truken van de foor, ik moet ze niet.
Een daling van de Vlaamse lasten op arbeid, dat moeten we hebben!
Oud 15 april 2010, 10:43   #3
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Belgische werkgevers betalen hun personeel om dezelfde ontwijkingsredenen ook met bedrijfswagens, pc's, gsm's en verzekeringen allerhande

Afschaffen al die rommel of iedereen laten meegenieten ... in mijn ogen is het een legale vorm van belastingontduiken .....iedereen gelijk voor de wet .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 10:44   #4
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Weg ermee. Typisch Belgische adhoc compromis tussen soep en patatten oplossing.
Die truken van de foor, ik moet ze niet.
Een daling van de Vlaamse lasten op arbeid, dat moeten we hebben!
Hebben die lasten een identiteit?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 10:55   #5
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Een bedrijf kan er nu toch ook al voor opteren om een maaltijdvergoeding te geven? Ik krijg bijvoorbeeld 5,5 euro per gewerkte dag, maar geen maaltijdcheques. Dit komt voor de werknemer in ieder geval op hetzelfde neer. Iemand die het verschil weet tussen die vergoeding en maaltijdcheques voor de werkgever?
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 11:06   #6
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Hebben die lasten een identiteit?
Dat was wat ironie en sarcasme.
Oud 15 april 2010, 11:08   #7
Sfax
Banneling

Standaard

Uiteindelijk valt alles inderdaad te reduceren tot de idiote lasten die je hier betaalt op een loon om onder het mom val solidariteit. Die moeten dringend omlaag. Maar tot zolang is het idee van Unizo zeker ok.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 16:21   #8
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

In tijden van elektronica en nanotechnologie lijken zulke papieren cheques me inderdaad vrij archaïsch. Waarom niet gewoon het bedrag van de maaltijdcheques aan de werknemers uitkeren als belastingvrije som (dus rechtstreeks een netto bedrag van de werkgever) ? Dan kan men met dat geld doen en kopen wat men wil. Nu hoor ik van de trotse bezitters van maaltijdcheques dat er in de winkels en supermarkten heel wat willekeur bestaat in het aanvaarden van deze cheques. Sommigen zijn heel streng en willen ze enkel aanvaarden als je basisproducten koopt (dus geen alcohol of luxegoederen). Anderen aanvaarden een zekere hoeveelheid luxe- en genotsmiddelen en nog anderen aanvaarden bij wijze van spreke een gehele kar sterke drank en champagne. Enige consequentie is hier vaak zoek.

Niet dat ik jaloers ben op maaltijdchequesbezitters, ikzelf heb er geen maar kan vermits ik nog een bijkomendstudentenstatuut en dito kaart heb (doctoraat), zeer goedkoop en redelijk goed in de resto van de universiteit eten. Voor 3,50 euro heb ik een volledige warme maaltijd, dus extra maaltijdcheques heb ik niet echt nodig.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 16:28   #9
Anna List
Banneling

Standaard

afschaffen en heel de fiscaliteit terug van 0 opbouwen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 17:09   #10
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is zoals met elke gestruktureerde methode waarbij ofwel staatsgeld te krijgen is,ofwel de staat zichzelf ontzegt waarop ze recht heeft.Op den duur ontstaat daar een gans eco-systeem rond van bedrijven die meepikken uit die ruif.

Het is wel een beetje ironisch dat de vertegenwoordigers van de werkgevers moeten vaststellen dat het systeem (waarom was dat ook alweer?) nu gekaapt is door een paar....."bedrijven"......en,wie weet,straks duurder zal zijn dan gewoon een werkmens zijn loon en premies uitbetalen met de verschuldigde belastingen et al...

Ik vraag me trouwens af of het voor de werknemer ook nog nuttig is om dat "pseudo-geld met gelimiteerde betaalkracht" te krijgen...

Inderdaad..ik ben het eens met eerdere posts hier,het systeem heeft zichzelf overleefd,dumpen maar

Laatst gewijzigd door kelt : 15 april 2010 om 17:12.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2010, 17:51   #11
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

typische luchtledig politicigedoe. Die gasten hebben geen enkele interesse in onze welvaart; mij lijkt het soms alsof onze verkozenen eigenlijk voor de Fransen werken en enkel door ons betaald willen worden.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be