Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wil jij een samenleving waar moslims en christenen vredig samen kunnen leven?
Ja 22 62,86%
Nee 13 37,14%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2004, 13:24   #1
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Wil jij een samenleving waarbij moslims en christenen vredig samen kunnen leven? Een samenleving waarbij de verschillen geaccepteerd worden en waarbij ze elkaar niet lastigvallen?
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2004, 14:03   #2
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turk4Ever
Wil jij een samenleving waarbij moslims en christenen vredig samen kunnen leven? Een samenleving waarbij de verschillen geaccepteerd worden en waarbij ze elkaar niet lastigvallen?
Ik wel ja, en ik heb ze gevonden ook.
Ben zopas terug uit Turkije en heb er na veel overleg en gepraat met m'n vrouw uiteindelijk een bescheiden huisje gekocht.
Een tien jaar oude droom die eindelijk in vervulling is gegaan.
Ik ben bijna 39, heb gedurende m'n leven zowat overal ter wereld geweest, met uitzondering van het verre oosten en ik ben nooit een gastvrijer volk tegen gekomen dan de Turkse mensen. Vanaf de eerste keer dat ik er kwam, nu 10 jaar geleden, ben ik verliefd geworden op dat volk.
Weet je, steeds als ik terugkom naar Vlaanderen, heb ik een week en meer nodig om te a-climatiseren. Om weer te wennen aan de lakse en dikwijls onvriendelijke manier waarop obers in het restaurant, winkelbediendes, ed. je behandelen.
Ik heb nog wel wat werk om de oh zo moeilijke taal onder de knie te krijgen, maar het begint al aardig te lukken.
Dus hier gaat men mij in de toekomst niet veel meer zien.
Hoscakal!
Oud 23 mei 2004, 14:07   #3
Sebastiaan81
Partijlid

Sebastiaan81's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Ja, zo'n samenleving zie ik wel zitten. Er zitten natuurlijk wat voorwaarden aan voor slagen van zo'n samenleving... het kunnen accepteren van elkaars religies en van het feit dat er mensen niet geloven en de vrijheid, die men krijgt om hun godsdienst te belijden, mag nooit ten koste gaan van de vrijheid van anderen. Dus dwz dat er geaccepteerd moet worden, dat er andersdenkenden zijn en deze ook in hun vrijheid hun denkbeelden mogen uiten!
Oud 23 mei 2004, 15:08   #4
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

alleen jammer dat de moslims dat niet willen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2004, 17:54   #5
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wil jij een samenleving waarbij moslims en christenen vredig samen kunnen leven?
Ja.

Citaat:
Een samenleving waarbij de verschillen geaccepteerd worden
Nee, niet alle verschillen. Moslims die hier komen leven moeten een aantal aspecten van hun cultuur opgeven, en deze van de Westerse cultuur overnemen: taal, wetgeving, en principes zoals scheiding van religie en staat, gelijkwaardigheid man en vrouw, enz.

Citaat:
en waarbij ze elkaar niet lastigvallen?
Nee. Integratie, geen segregatie.
Oud 23 mei 2004, 19:08   #6
Turkse Nederlander
Minister-President

Turkse Nederlander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Ben zopas terug uit Turkije en heb er na veel overleg en gepraat met m'n vrouw uiteindelijk een bescheiden huisje gekocht.
Ik ben bijna 39, heb gedurende m'n leven zowat overal ter wereld geweest, met uitzondering van het verre oosten en ik ben nooit een gastvrijer volk tegen gekomen dan de Turkse mensen. Vanaf de eerste keer dat ik er kwam, nu 10 jaar geleden, ben ik verliefd geworden op dat volk.
Weet je, steeds als ik terugkom naar Vlaanderen, heb ik een week en meer nodig om te a-climatiseren. Om weer te wennen aan de lakse en dikwijls onvriendelijke manier waarop obers in het restaurant, winkelbediendes, ed. je behandelen.
Ik heb nog wel wat werk om de oh zo moeilijke taal onder de knie te krijgen, maar het begint al aardig te lukken.
Hoscakal!
Gule gule Ik ben heel blij voor jou. Hopelijk kan ik je binnenkort volgen. Als je wilt weten hoe je dingen in het Turks moet zeggen, stuur dan een prive bericht.
Turkse Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2004, 22:54   #7
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk wil ik dat. Maar daarvoor wil het niet zeggen dat het realiseerbaar is in de nabije toekomst.
Aan de snelheid waar moslims aan het kweken zijn in het continent en de traagheid waarmee ze assimileren , kan het niet anders dat beide culturen in de clinch zullen komen. Er is niet genoeg tijd om een werkbaar samenlevingsmodel te hebben.
Tenzij er een soort Euro-Islam wordt ontwikkeld in de Islamietische subcultuur in Europa, die een compromis zou zijn tussen de Westerse beschaving en de Islam religie (zoals het Christendom), zie ik dat niet gebeuren. Jullie moeten in de eerste plaats Europeanen zijn en dan pas moslim , enkel dan hebben we een gemeenschappelijk lotsbestemming die vredig samenwonen mogelijk zou maken.

Stel je de vraag : zou je willen sterven voor Europa ?
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2004, 23:06   #8
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max
Natuurlijk wil ik dat. Maar daarvoor wil het niet zeggen dat het realiseerbaar is in de nabije toekomst.
Aan de snelheid waar moslims aan het kweken zijn in het continent en de traagheid waarmee ze assimileren , kan het niet anders dat beide culturen in de clinch zullen komen. Er is niet genoeg tijd om een werkbaar samenlevingsmodel te hebben.
Tenzij er een soort Euro-Islam wordt ontwikkeld in de Islamietische subcultuur in Europa, die een compromis zou zijn tussen de Westerse beschaving en de Islam religie (zoals het Christendom), zie ik dat niet gebeuren. Jullie moeten in de eerste plaats Europeanen zijn en dan pas moslim , enkel dan hebben we een gemeenschappelijk lotsbestemming die vredig samenwonen mogelijk zou maken.

Stel je de vraag : zou je willen sterven voor Europa ? ;)
Laten we hopen dat we niet even lang moeten wachten als op het Euro-Judaïsme.

We weten allemaal waaraan dat lag he..
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2004, 23:18   #9
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:

Stel je de vraag : zou je willen sterven voor Europa ?

Correct , maar gelukkig evolueert een cultuur en leert uit haar fouten. Het is verkeerd volgens mij de lijn door te trekken vanuit het Europa van toen. Er is véél gebeurd sinds die tijd.
Oud 23 mei 2004, 23:25   #10
Aangebrande Phönix
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:

Correct , maar gelukkig evolueert een cultuur en leert uit haar fouten. Het is verkeerd volgens mij de lijn door te trekken vanuit het Europa van toen. Er is véél gebeurd sinds die tijd.
Misschien, maar gewoontes zijn moeilijk uit te roeien. En zelfs shocktherapie lijkt niet te helpen. Kijk maar naar het wederkerend anti-semitisme.. (alhoewel dat ook aan andere factoren ligt)

Enfin, mijn standpunt is duidelijk dacht ik. Enkel actieve tolerantie kan de moslims de verlichting er in spoedcursussen doorsleuren.
Oud 24 mei 2004, 01:20   #11
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Hoewel ik "ja" geantwoord heb, immers ik zou dat wel willen; is het een complete utopie.

Omdat er grenzen zijn aan de tolerantie van westers-europese (crhistelijke) zijde, en grenzen aan de intolerantie en hypocrisie van de moslim zijde.

"Hoe tolerant moet je zijn om intolerantie te blijven tolereren?"
Oud 24 mei 2004, 08:43   #12
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

... gewoontes zijn moeilijk uit te roeien. En zelfs shocktherapie lijkt niet te helpen. Kijk maar naar het wederkerend anti-semitisme....
Fout argument. Het antisemitisme in Vlaanderen is precies voor de overgrote meerderheid te wijten aan de moslims die niet integreren.
De autochtone Vlaming heeft weinig problemen met 'zijn' joodse gemeenschap en is over het algemeen geen antisemiet.
Oud 24 mei 2004, 09:19   #13
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

ik vrees ook dat het een utopie is. Kan iemand een voorbeeld geven van een maatschappij waar een "gezellig samenzijn" bestaat tussen moslims en andere overtuigingen?

(en het huidige anti-semitisme heeft totaal niets met autochtonen te maken! Maar we krijgen wel een veeg uit de pan! Ocharme, ze zouden de moslims wel eens op hun teeentjes kunnen trappen)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 10:00   #14
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Ik vraag mij af welke 6 bosapen "nee" hebben gestemd.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 10:39   #15
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik vraag mij af welke 6 bosapen "nee" hebben gestemd.
Oh ik kan wel op één of 2 namen komen
Oud 24 mei 2004, 10:43   #16
JoeQpublic
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Ik ben bijna 39, heb gedurende m'n leven zowat overal ter wereld geweest, met uitzondering van het verre oosten en ik ben nooit een gastvrijer volk tegen gekomen dan de Turkse mensen.
Hoscakal!
Ben jij (al) 39 jaar democratsteve?
'k Vermoedde vanwege uw onderschrift eerder een puber maar blijkbaar heb jij die uitspraak van Freewheeling Franklin indertijd nog kunnen lezen in de originele comics.

Mensen die hun dromen in vervulling brengen: altijd schoon!
Het ga je goed ginds. En internet kennen ze ginds ook dus weinig reden om hier niet af&toe te posten.

ivm topic: ik ben er vrij zeker van dat huidige en zeker toekomstige moslims niet gaan kunnen weerstaan aan de verlokkingen van onze "decadente" cultuur. De mannetjes zullen waarschijnlijk ietske minder meekunnen, spijtig, maar de moslim-dames lijken mij veel meer de vruchten van ons systeem te plukken.

Ik beweer of hoop niet dat ze hun achtergrond moeten verloochenen maar een madam met diploma zie ik niet zo rap haar leven lang thuis blijven en voor de klein mannen zorgen zoals hun moeders en grootmoeders deden.
Zeker niet als de man des huizes niet veel verder komt dan interim-werk en wat in het zwart klommelen
Oud 24 mei 2004, 10:57   #17
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic

... maar de moslim-dames lijken mij veel meer de vruchten van ons systeem te plukken.

Ik beweer of hoop niet dat ze hun achtergrond moeten verloochenen maar een madam met diploma zie ik niet zo rap haar leven lang thuis blijven en voor de klein mannen zorgen zoals hun moeders en grootmoeders deden.
Zeker niet als de man des huizes niet veel verder komt dan interim-werk en wat in het zwart klommelen

Da's niet vanzelfsprekend voor die vrouwen om hun familietraditie tegen te gaan en de Westerse gebruiken over te nemen. De overheid zou deze mensen moeten steunen.
Dit kunnen ze door :

1) het woord "Assimilatie" uit te taboesfeer te halen. "Integratie is ok , assimilatie is beter" moet het moto zijn.
2) agressieve promotiecampagnes (lees: propaganda) naar allochtonen over het heil van te assimileren (het is goed voor de toekomst van de familie : sociaal/financieel/ enz. , assimileren => niet noodzakelijk je cultuur helemaal verloochenen)
3) Opvangtehuizen (bestaat al) en bemiddelaars voor wanneer het mis loopt

We kunnen natuurlijk niemand verplichten , maar ik geloof in actieve assimilatie. De 3 punten verplichten niemand , maar het zou een psychologiche steun zijn om te weten dat de maatschappij je steunt.

Het huidige beleid doet/kan dit niet vanwege de taboesfeer die er rond gecreeerd is.

Breek Links , breek het taboe
Oud 24 mei 2004, 11:10   #18
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Indien autochtonen zich bekeren tot de islam, vanaf dan zou er een kans in zitten anders niet.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2004, 12:13   #19
Aangebrande Phönix
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:

... gewoontes zijn moeilijk uit te roeien. En zelfs shocktherapie lijkt niet te helpen. Kijk maar naar het wederkerend anti-semitisme....
Fout argument. Het antisemitisme in Vlaanderen is precies voor de overgrote meerderheid te wijten aan de moslims die niet integreren.
De autochtone Vlaming heeft weinig problemen met 'zijn' joodse gemeenschap en is over het algemeen geen antisemiet.
Vandaar mijn tekst tussen haakjes. Die andere factoren zijn de moslims.

Maar ondanks de verlichting en de verstedelijking (Het een versterkt het ander) heeft Europa nog altijd niet haar intolerante inborst verteerd, al komt ze meestal niet meer naar de oppervlakte (buiten enige erupties gerekend). Het is eerder een gebrek aan enthousiasme en wantrouwen tav de nieuwkomers. We verwachten veel van hen, maar maken het hen niet duidelijk genoeg en helpen hen er niet bij. We zijn dus wel in theorie tolerant, maar in feite verwachten we nog altijd dat ze handelen zoals wij (denken dat we zouden doen) als we in een vreemd land zouden aankomen. Zoiets is niet alleen naïef, het is ook gevaarlijk, want het ondermijnt het begrip in onze samenleving.
Oud 24 mei 2004, 12:15   #20
Aangebrande Phönix
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Indien autochtonen zich bekeren tot de islam, vanaf dan zou er een kans in zitten anders niet.
Blijkbaar is de band tussen de (van het moederland geïsoleerde) Europese islam en de wortels in de Arabische wereld groter dan die tussen hen en hun buren. Zoiets ligt niet uitsluitend aan de islam.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be