Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 14 september 2010, 09:39   #1
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard Al 10 dagen geen contact meer tussen De Wever en Di Rupo

Citaat:
Tussen 3 september, de dag dat de preformateur naar de koning ging om zijn opdracht terug te geven, en gisteren is er geen contact meer geweest tussen Bart De Wever en Elio Di Rupo. De N-VA begint zich ernstige vragen te stellen, schrijven de Concentrakranten vandaag.
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...-Di-Rupo.dhtml

Citaat:
Op 3 september gaf preformateur Di Rupo zijn opdracht terug aan de koning. Sindsdien is er geen enkel contact meer geweest tussen hem en Bart De Wever.

De eerste vijf dagen leek hij zelfs van de aardbol verdwenen, voor niemand bereikbaar. Wie dacht dat er achter de schermen onderhandeld wordt, terwijl de koninklijke bemiddelaars André Flahaut en Danny Pieters proberen tijd te winnen, zit fout.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...eikbaar-2.aspx

2 bedenkingen :
- Als BDW het verwijt krijgt (van sommigen) geen verantwoordelijkheid te nemen, hoe benoem je dan het onbereikbaar zijn van EDR?

- Wat zit hierachter? Ik ben er eigenlijk met de dag meer van overtuigd dat de PS samen met het Belgisch establishment via de oude krokodillen in de verschillende partijen de VLD en CD&V aan het bewerken zijn om zonder de NVA in een federale regering te gaan zitten. Kwestie van staatsmanschap en zin voor verantwoordelijkheid te tonen... (Probleem is dan wel dat ze ook op Vlaams niveau de NVA gaan moeten inwisselen.)
sjarel is offline  
Oud 14 september 2010, 09:40   #2
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht

2 bedenkingen :
- Als BDW het verwijt krijgt (van sommigen) geen verantwoordelijkheid te nemen, hoe benoem je dan het onbereikbaar zijn van EDR?

- Wat zit hierachter? Ik ben er eigenlijk met de dag meer van overtuigd dat de PS samen met het Belgisch establishment via de oude krokodillen in de verschillende partijen de VLD en CD&V aan het bewerken zijn om zonder de NVA in een federale regering te gaan zitten. Kwestie van staatsmanschap en zin voor verantwoordelijkheid te tonen... (Probleem is dan wel dat ze ook op Vlaams niveau de NVA gaan moeten inwisselen.)
Dát zou werkelijk een prachtig scenario zijn. Ik kan niet wachten op de uitslag van de verkiezingen die daarna volgen.
Oud 14 september 2010, 09:42   #3
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Dát zou werkelijk een prachtig scenario zijn. Ik kan niet wachten op de uitslag van de verkiezingen die daarna volgen.
Verkiezingen winnen is één. Er iets mee DOEN is duidelijk wat anders...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 september 2010, 09:44   #4
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

2 bedenkingen :

BdW gedraagt zich al van de avond van 13 juni als een voetveeg
het is onbegrijpelijk dat hij dit onverantwoord gedrag van DiRupo toedekt door het niet in de media te brengen

BdW zal nog sterk moeten terugkomen ...
Anna List is offline  
Oud 14 september 2010, 09:47   #5
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
BdW gedraagt zich al van de avond van 13 juni als een voetveeg
het is onbegrijpelijk dat hij dit onverantwoord gedrag van DiRupo toedekt door het niet in de media te brengen

BdW zal nog sterk moeten terugkomen ...
Laten we het even bekijken als een boksmatch. De eerste ronde is voorbij en de tegenstander heeft de pijp aan maarten gegeven. Op naar ronde twee, want edr moet onderhandelen tegen wil en dank. Hij kan neen zeggen op onze eisen, maar zoals het in een boksmatch betaamt, moeten we wachten wie er tegen het canvas gaat of de handdoek in de ring gooit
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 14 september 2010, 09:48   #6
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Verkiezingen winnen is één. Er iets mee DOEN is duidelijk wat anders...
Hmmm... je snapt 'm niet.
Oud 14 september 2010, 09:52   #7
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Laten we het even bekijken als een boksmatch. De eerste ronde is voorbij en de tegenstander heeft de pijp aan maarten gegeven. Op naar ronde twee, want edr moet onderhandelen tegen wil en dank. Hij kan neen zeggen op onze eisen, maar zoals het in een boksmatch betaamt, moeten we wachten wie er tegen het canvas gaat of de handdoek in de ring gooit
ge beseft toch dat in uw quote EdR perfect vervangbaar is door BdW

ik zie geen enkele Franstalige momenteel tegen het canvas liggen hoor

BdW heeft zich perfect (laten) inschakelen in een Belgische (lees gerust Franstalige) onderhandelingslogica ...

zonder één Franstalige toegeving werd het vlaamse uitgangspunt confederalisme verlaten voor het onderhandelen over meer geld en meer macht voor Brussel ... tegenover borrelnootjes �* la een geregionaliseerd (naar gewest dan nog!) doorgeefluik van een federale kindergeldadministratie (en blijvend fed beleid) ...
Anna List is offline  
Oud 14 september 2010, 09:54   #8
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Die zijn pas in 2014 eh. Wie herinnert zich 2010 dan nog? Er is een eeuwigheid om aan het imago te werken... Het momentum is NU, BDW mag dat niet laten schieten. 't is hoog tijd dat hij de stilte doorbreekt. Dat kan evt. door Pieters zijn opdracht te laten teruggeven. Als PS geen contact heeft met de NVA, dan hebben ze dat zeker met iemand anders en dan zou het goed fout zijn van de NVA om die anderen voldoende tijd te geven om hen voor voldongen feiten te zetten.

Nuja goed, ik zie nog altijd niet in hoe ze een federale regering gaan vormen met die 25 miljard besparingen... Anderzijds als ze de NVA overboord kieperen gaan ze die staatshervorming en besparingen ook wel in de frigo stoppen. BHV zal in ruil voor die 500 miljoen en de benoeming van de kandidaat-burgemeesters wel gesplitst worden.
sjarel is offline  
Oud 14 september 2010, 09:57   #9
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die zijn pas in 2014 eh. Wie herinnert zich 2010 dan nog? Er is een eeuwigheid om aan het imago te werken... Het momentum is NU, BDW mag dat niet laten schieten. 't is hoog tijd dat hij de stilte doorbreekt. Dat kan evt. door Pieters zijn opdracht te laten teruggeven. Als PS geen contact heeft met de NVA, dan hebben ze dat zeker met iemand anders en dan zou het goed fout zijn van de NVA om die anderen voldoende tijd te geven om hen voor voldongen feiten te zetten.

.
Ja, klopt. Maar ik ga er dan van uit dat die verkiezingen iets vroeger komen. Vraag me niet hoe en waarom, hé.
Maar je hebt gelijk: waarom nog langer wachten. Ik denk niet dat er al een tijdstip is geweest dat zo perfect is voor een snel manoeuvre richting zelfbestuur. Iedereen zit zoals kiekens naar elkaar te staren.
Oud 14 september 2010, 10:01   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Nuja goed, ik zie nog altijd niet in hoe ze een federale regering gaan vormen met die 25 miljard besparingen... Anderzijds als ze de NVA overboord kieperen gaan ze die staatshervorming en besparingen ook wel in de frigo stoppen. BHV zal in ruil voor die 500 miljoen en de benoeming van de kandidaat-burgemeesters wel gesplitst worden.
als ik mij niet vergis gaan we in 2012 toch ook naar gemeenteraadsverkiezingen ... de partijen hebben ervoor gezorgd dat ze alle verkiezingen door elkaar haspelen ... dus de kiezer zal ook daar afrekenen met het nationale beleid, hoe onlogisch dat ook is, het zal gebeuren.
Anna List is offline  
Oud 14 september 2010, 10:06   #11
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, klopt. Maar ik ga er dan van uit dat die verkiezingen iets vroeger komen. Vraag me niet hoe en waarom, hé.
Maar je hebt gelijk: waarom nog langer wachten. Ik denk niet dat er al een tijdstip is geweest dat zo perfect is voor een snel manoeuvre richting zelfbestuur. Iedereen zit zoals kiekens naar elkaar te staren.
Zelfbestuur in de vorm van echt confederalisme dan. Dat is waar er nu in Vlaanderen een breed draagvlak voor is.
In zekere zin vind ik wat er nu op tafel ligt genoeg ALS dat gekoppeld wordt aan responsabilisering, lees : fiscale autonomie. Dat is m.i. een onomkeerbare stap, maar wel eentje die de Franstaligen uiteraard niet willen zetten...
NVA - VB - LDD hebben jammer genoeg 5 zetels te kort om echt zwaar druk op de ketel te zetten.
sjarel is offline  
Oud 14 september 2010, 10:07   #12
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hmmmm, ja, laat die verkiezingen maar komen, waar moet ik kleuren?
plakker is offline  
Oud 14 september 2010, 10:08   #13
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
als ik mij niet vergis gaan we in 2012 toch ook naar gemeenteraadsverkiezingen ... de partijen hebben ervoor gezorgd dat ze alle verkiezingen door elkaar haspelen ... dus de kiezer zal ook daar afrekenen met het nationale beleid, hoe onlogisch dat ook is, het zal gebeuren.
Dat is zo... En zeker als ze de NVA federaal en Vlaams aan de kant zetten zal daar een afrekening komen.
Hoe dan ook, NVA moet vandaag of ten laatste morgen de stilte doorbreken vind ik en dat doen ze m.i. best door Pieters zijn taak te laten teruggeven. 't is duidelijk dat die bemiddelingsopdracht nergens naartoe gaat.
sjarel is offline  
Oud 14 september 2010, 10:11   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is zo... En zeker als ze de NVA federaal en Vlaams aan de kant zetten zal daar een afrekening komen.
Hoe dan ook, NVA moet vandaag of ten laatste morgen de stilte doorbreken vind ik en dat doen ze m.i. best door Pieters zijn taak te laten teruggeven. 't is duidelijk dat die bemiddelingsopdracht nergens naartoe gaat.
zie maar dat N-VA niet afgerekend wordt op al te grote toegeeflijkheid ...

again, waar is het confederalisme van de verkiezingscampagne naartoe ?
Anna List is offline  
Oud 14 september 2010, 10:13   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zelfbestuur in de vorm van echt confederalisme dan. Dat is waar er nu in Vlaanderen een breed draagvlak voor is.
In zekere zin vind ik wat er nu op tafel ligt genoeg ALS dat gekoppeld wordt aan responsabilisering, lees : fiscale autonomie. Dat is m.i. een onomkeerbare stap, maar wel eentje die de Franstaligen uiteraard niet willen zetten...
NVA - VB - LDD hebben jammer genoeg 5 zetels te kort om echt zwaar druk op de ketel te zetten.
waar, maar een irrelevante redenering

NVA-CD&V-VLD-VB vertegenwoordigen 80 % van de Vlamingen en gaan (minstens) voor confederalisme

waarom gaan de onderhandelingen niet over confederalisme ????

waarom ???

en let wel, wat er op tafel gegooid wordt ... daar beslissen niet de Franstaligen over he, dat is de keuze van deWever en Beke en Genez en Besien ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 14 september 2010 om 10:14.
Anna List is offline  
Oud 14 september 2010, 10:20   #16
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
zie maar dat N-VA niet afgerekend wordt op al te grote toegeeflijkheid ...

again, waar is het confederalisme van de verkiezingscampagne naartoe ?
Mja, dat vraag ik mij eigenlijk ook af... Ik snap niet goed waarom BDW initieel al akkoord ging met SPa en Groen! langs Vlaamse kant. Daar heeft hij zich al goed in de verdrukking laten duwen. Al dat onnozel symmetrie en familie gedoe om de uitslag van de kiezer niet te volgen ...

Maar goed, als NVA en BDW er nu nog fiscale autonomie door zou krijgen dan zet hij een immense stap. Als hij dat niet doet, zou hij "het compromis" niet door het congres mogen krijgen. Maar ik maak me geen illusies hoor. Fiscale autonomie komt niet op tafel met de PS.
Kun je overigens spreken over fiscale autonomie zonder over de (verdeling van de) staatsschuld te spreken? Ik denk het niet eigenlijk...
sjarel is offline  
Oud 14 september 2010, 10:21   #17
EddyBal

Standaard

Citaat:
ge beseft toch dat in uw quote EdR perfect vervangbaar is door BdW

ik zie geen enkele Franstalige momenteel tegen het canvas liggen hoor

BdW heeft zich perfect (laten) inschakelen in een Belgische (lees gerust Franstalige) onderhandelingslogica ...

zonder één Franstalige toegeving werd het vlaamse uitgangspunt confederalisme verlaten voor het onderhandelen over meer geld en meer macht voor Brussel ... tegenover borrelnootjes �* la een geregionaliseerd (naar gewest dan nog!) doorgeefluik van een federale kindergeldadministratie (en blijvend fed beleid) ...
Ik zei: dit is ronde één er ligt idd nog niemand tegen het canvas.
EddyBal is offline  
Oud 14 september 2010, 10:23   #18
EddyBal

Standaard

Citaat:
Mja, dat vraag ik mij eigenlijk ook af... Ik snap niet goed waarom BDW initieel al akkoord ging met SPa en Groen! langs Vlaamse kant. Daar heeft hij zich al goed in de verdrukking laten duwen. Al dat onnozel symmetrie en familie gedoe om de uitslag van de kiezer niet te volgen ...

Maar goed, als NVA en BDW er nu nog fiscale autonomie door zou krijgen dan zet hij een immense stap. Als hij dat niet doet, zou hij "het compromis" niet door het congres mogen krijgen. Maar ik maak me geen illusies hoor. Fiscale autonomie komt niet op tafel met de PS.
Kun je overigens spreken over fiscale autonomie zonder over de (verdeling van de) staatsschuld te spreken? Ik denk het niet eigenlijk...
IDD, er moet een verdeling van de staatsschuld komen, dan zeg ik al eeuwen maar of iemand dat op tafel durft leggen...
EddyBal is offline  
Oud 14 september 2010, 10:28   #19
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
waar, maar een irrelevante redenering

NVA-CD&V-VLD-VB vertegenwoordigen 80 % van de Vlamingen en gaan (minstens) voor confederalisme

waarom gaan de onderhandelingen niet over confederalisme ????

waarom ???

en let wel, wat er op tafel gegooid wordt ... daar beslissen niet de Franstaligen over he, dat is de keuze van deWever en Beke en Genez en Besien ...
Mag JMDD er ook bij?

NVA zou nu idd beter ipv te gaan lunchen met Reynders werken aan een sterk Vlaams blok. Zelfs al doet VB niet mee dan nog hebben NVA-CD&V-VLD-LDD 58 Vlaamse zetels (eentje te kort voor een Vlaamse 2/3 maar ik kan me niet inbeelden dat VB confederalisme van uit de oppositie niet zal helpen goedkeuren door 1 stem te leveren). Die partijen zouden een te nemen of te laten voorstel voor een staatshervorming op tafel moeten leggen (om België te redden).
Uiteraard zullen de Franstaligen die niet nemen, maar als ze dan voet bij stuk houden is de impasse compleet en hebben de Franstaligen ervoor gekozen om België op te doeken...
sjarel is offline  
Oud 14 september 2010, 10:30   #20
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Mag JMDD er ook bij?

NVA zou nu idd beter ipv te gaan lunchen met Reynders werken aan een sterk Vlaams blok. Zelfs al doet VB niet mee dan nog hebben NVA-CD&V-VLD-LDD 58 Vlaamse zetels (eentje te kort voor een Vlaamse 2/3 maar ik kan me niet inbeelden dat VB confederalisme van uit de oppositie niet zal helpen goedkeuren door 1 stem te leveren). Die partijen zouden een te nemen of te laten voorstel voor een staatshervorming op tafel moeten leggen (om België te redden).
Uiteraard zullen de Franstaligen die niet nemen, maar als ze dan voet bij stuk houden is de impasse compleet en hebben de Franstaligen ervoor gekozen om België op te doeken...
beetje politiek realisme hé ldd is dood en verleden tijd.

zelfs in uw logica van hierboven compleet misbaar
wat denk jij dat een regeringsvorming is ? een liefdadigheidsonderonsje ?
Anna List is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be