Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 oktober 2010, 10:14   #1
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard Sensoa: 'Leraar aait een leerling beter niet'

Aldus Erika Frans van Sensoa (www.sensoa.be)

"Het is goed dat leerkrachten en opvoeders nadenken over wat geoorloofd gedrag is. Maar Sensoa heeft met experts al zo'n leidraad uitgewerkt. Dat is het vlaggensysteem (zie tekeningen), waarbij leerkrachten aan de hand van criteria kunnen beoordelen welk gedrag aanvaardbaar is of niet"

Leraar aait leerling van 7 door het haar. GELE VLAG: voorzichtig zijn, niet elk kindt vindt dit leuk

Lerares leunt over een 15-jarige leerling. GELE VLAG: voorzichtig, kan intimiderend zijn.

Een moeder wast de piemel van haar 12-jarige zoon. Dit is een RODE VLAG: not done dus.

Het interview is te lezen op
http://www.standaard.be/artikel/deta...T&subsection=3

Waar eindigt dit ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 10:18   #2
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

man man man, ze zijn zot geworden.
Een mens zou bang beginnen worden normaal met je kind om te gaan.
Ik vind er bijvoorbeeld niets raars aan dat mijn ouders me als kind gewassen hebben en zelfs samen met hen in bad zat.
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 10:23   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ook niet als die leraars hun handen eerst goed wassen?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 10:36   #4
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Ik vind er bijvoorbeeld niets raars aan dat mijn ouders me als kind gewassen hebben en zelfs samen met hen in bad zat.
ik vond dat ook niet raar, en heb blijkbaar veel langer dan veel anderen met m'n ouders in bad gezeten.
maar de geslachtsdelen van een 12-jarige wassen kan volgens mij toch ook alleen maar als die 12-jarige ziek of gehandicapt is zenne. Waarom zou je de piemel van je 12-jarige zoon wassen? That's fucked up.

Die drie prentjes die daarboven staan vind ik terecht. Niet alle kinderen hebben graag dat je aan hen komt, en in de 'persoonlijke zone' komen kan heel intimiderend zijn. Aangezien je als leerkracht in een hogere positie staat, loop je ook het risico dat het kind zijn ongenoegen daarover niet durft uiten. Volgens mij wordt er in alle lerarenopleidingen wel aandacht besteed aan lichamelijkheid met kinderen en jongeren, maar ik denk dat scholen best de discussie af en toe nog eens hebben.
Oud 4 oktober 2010, 10:38   #5
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik vond dat ook niet raar, en heb blijkbaar veel langer dan veel anderen met m'n ouders in bad gezeten.
maar de geslachtsdelen van een 12-jarige wassen kan volgens mij toch ook alleen maar als die 12-jarige ziek of gehandicapt is zenne. Waarom zou je de piemel van je 12-jarige zoon wassen? That's fucked up.

Die drie prentjes die daarboven staan vind ik terecht. Niet alle kinderen hebben graag dat je aan hen komt, en in de 'persoonlijke zone' komen kan heel intimiderend zijn. Aangezien je als leerkracht in een hogere positie staat, loop je ook het risico dat het kind zijn ongenoegen daarover niet durft uiten. Volgens mij wordt er in alle lerarenopleidingen wel aandacht besteed aan lichamelijkheid met kinderen en jongeren, maar ik denk dat scholen best de discussie af en toe nog eens hebben.
Dat van die 12-jarige klopt, maar de vraag is of je dan een grens moet afspreken.
Tot wanneer is dat dan wel nog ok?
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 10:47   #6
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ja tante Julia
Ik lijk al weer veel ouder
Speel piano als u wil
Maar haal uw borsten van mijn schouder

Den Boudewijn wist dat al te vertellen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 10:51   #7
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat van die 12-jarige klopt, maar de vraag is of je dan een grens moet afspreken.
Tot wanneer is dat dan wel nog ok?
Ik zie hier geen grenzen vastgelegd worden hoor.
Eigenlijk vind ik een systeem met groene, gele en rode vlaggen een uitstekend document om aan de hand daarvan bij jezelf te overdenken wat kan en niet kan en wat de implicaties ervan zijn als je het wel doet. Zowel voor leerkrachten als voor ouders.

Als ouder sta je daar niet altijd bij stil eh. Je doet dingen die op een bepaalde leeftijd doodnormaal zijn, maar je kind groeit sneller op dan je denkt, en dan zijn er mensen die zonder slechte bedoelingen de voorheen normale handeling blijven verder doen terwijl het kind zelf daar eigenlijk niet meer mee gediend is. Grote trauma's komen daar meestal niet van, maar opvoeden is wel niet alleen een zaak van "grote trauma's vermijden" eh. Opvoeden is niet alleen "hoe vermijden we seksueel misbruik" maar ook "hoe zorg je dat een kind uitgroeit tot een persoon die op seksueel en lichamelijk vlak evenwichtig en gelukkig is".

Zelfde voor leerkrachten. Een kind gaat niet getraumatiseerd raken als het iedere keer over de bol geaaid wordt terwijl het dat niet graag heeft. Dat is geen seksueel misbruik. Maar het lijkt me toch de bedoeling dat een leerkracht die psychische component van lichamelijkheid respecteert én ten volle laat openbloeien op een positieve wijze. En dat doe je dus niet door kinderen tegen hun zin te knuffelen of te aaien. Maar hoe herken je wie dat graag heeft, en wie net niet? Hoe ga je om met kinderen die naar jouw aanvoelen te vaak willen geknuffeld worden? Wat is 'te vaak'?
Sorry, maar ik vind dat allemaal heel relevante thema's.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 4 oktober 2010 om 10:51.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 11:43   #8
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar is dan ook niks raar en en laat u niks anders wijsmaken.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 12:16   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

ik had bij die prentjes liever een woordje rechtstreeks naar het kind gezien : zoals in : "hier mag je gerust van zeggen dat je hier niet van houdt" ... zou de positie van 'twijfelende' kinderen versterken, me dunkt zo ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 12:56   #10
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik had bij die prentjes liever een woordje rechtstreeks naar het kind gezien : zoals in : "hier mag je gerust van zeggen dat je hier niet van houdt" ... zou de positie van 'twijfelende' kinderen versterken, me dunkt zo ...
Mag een kind ook vragen om lekker voort en eventueel verder te gaan?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2010, 13:00   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Mag een kind ook vragen om lekker voort en eventueel verder te gaan?
gij zijt een vies ventje.

sommige kinderen moet je nu eenmaal uitleggen dat ze zich in sommige gevallen wel mogen/moeten verzetten tegenover een 'gezagspersoon'.
Oud 4 oktober 2010, 13:10   #12
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Heeft niemand een bemerking op het eerste prentje ? Een leerkracht die een kind van zeven jaar eens bemoedigend over de haarbos streelt.
Aan lichamelijkheid wordt zo te zien veel zwaarder getild dan aan kwetsende uitspraken.
Oud 4 oktober 2010, 13:11   #13
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Heeft niemand een bemerking op het eerste prentje ? Een leerkracht die een kind van zeven jaar eens bemoedigend over de haarbos streelt.
Aan lichamelijkheid wordt zo te zien veel zwaarder getild dan aan kwetsende uitspraken.
idd, dat zijn schouderklopjes die sommigen wel eens nodig hebben

maar er staat als tekst bij dat 'sommigen dat niet leuk vinden' en dat klopt ook als een bus, ik weet pertinent zeker dat die van mij zouden 'wegtrekken'

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 oktober 2010 om 13:12.
Oud 4 oktober 2010, 13:16   #14
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juist. Een dezer dagen zal er worden geëist dat kinderen die zich wassen de mogelijkheid moeten hebben zich totaal af te schermen van het zicht van ouders, broers en zussen.
Precies of alle jongetjes van 12 jaar bewust zijn van het feit dat ze best ook eens hun eikel wassen.
Oud 4 oktober 2010, 13:19   #15
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
idd, dat zijn schouderklopjes die sommigen wel eens nodig hebben

maar er staat als tekst bij dat 'sommigen dat niet leuk vinden' en dat klopt ook als een bus, ik weet pertinent zeker dat die van mij zouden 'wegtrekken'
Hmm. Ben je dat pertinent zeker van je 7-jarige kid(s) ?
Oud 4 oktober 2010, 13:19   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist. Een dezer dagen zal er worden geëist dat kinderen die zich wassen de mogelijkheid moeten hebben zich totaal af te schermen van het zicht van ouders, broers en zussen.
Precies of alle jongetjes van 12 jaar bewust zijn van het feit dat ze best ook eens hun eikel wassen.
als ge dat op 12 nog gaat moeten uitleggen, dan zitten we wel in een familie van stinkerdjes, niet ?
Oud 4 oktober 2010, 13:21   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Hmm. Ben je dat pertinent zeker van je 7-jarige kid(s) ?
ze zijn geen 7

maar ik ben er zeker van, ze houden niet van aanrakingen.
Oud 4 oktober 2010, 13:27   #18
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan hadden jullie wel een groot bad. Wij werden destijds gewassen in een metalen teil waarin je de knieën moest optrekken.
Maar ok. Samen in bad impliceert ook dat de ouders zien of je je geslachtsdelen wast.
Oud 4 oktober 2010, 13:29   #19
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als ge dat op 12 nog gaat moeten uitleggen, dan zitten we wel in een familie van stinkerdjes, niet ?
Die bestaan wel hé Anna. Zo zijn er nog steeds kinderen die niet geleerd hebben hun tanden te poetsen.
Oud 4 oktober 2010, 13:32   #20
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
ze zijn geen 7
maar ik ben er zeker van, ze houden niet van aanrakingen.
Het gevolg van een afstandelijke vader omdat hij het zelf nooit liefde en genegenheid kreeg van zijn vader?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be