![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Turkije en hazelnoten,en kinderarbeid
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/...nze_hazelnoten Ik probeer uit te leggen dat Turkije niet in de EU past,want kinderarbeid kan niet binnen de EU Wat denken jullie hiervan? Laatst gewijzigd door duveltje382 : 31 oktober 2010 om 12:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar de band met Europa is er toch, dus zullen ze wel aansluiten bij de EU. Daarbij gaat daar maar is op vakantie, die spreken daar allemaal vlaams en hebben een neef in Antwerpen wonen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit vind ik geen reden om Turkije uit te sluiten uit de EU. De kinderarbeid moet uiteraard aangepakt worden. "Stop Kinderarbeid vraagt Nederlandse bedrijven die Turkse hazelnoten verwerken in producten hun invloed aan te wenden om er voor te zorgen dat volwassen Turkse seizoenwerkers een leefbaar loon krijgen betaald, zodat kinderen niet meer hoeven te werken. Stop Kinderarbeid vindt het ook belangrijk dat er in Turkije onderwijsvoorzieningen komen die kinderen van seizoensarbeiders in staat stellen onderwijs te volgen terwijl hun ouders seizoensarbeid verrichten." http://www.peopleplanetprofit.be/artikel.php?IK=2259 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is seizoenarbeid. Kinderen hebben in de hele menselijke geschiedenis overal op aarde seizoenarbeid verricht. Daar is momenteel niets op tegen als de arbeidsomstandigheden redelijk zijn en als het vrijwillig is. Het verbod op kinderarbeid is vooral bedoeld om het recht op scholing te ondersteunen. In veel landen is er een leerplicht van x uur per jaar. Daar buiten is het kind vrij.
Als ik het goed heb verdienen veel volwassenen in Turkije 4 Euro per uur. Misschien is 1 Euro p.u. voor kinderarbeid wel wat weinig. Ik stel ook geen leeftijdsgrens voor deze vorm van arbeid, daar hoeft u het niet mee eens te zijn, maar elke grens is willekeurig. Laat een bevolking haar eigen verantwoordelijkheid dragen voor haar bestaan, of wilt u soldaten sturen? Als u gaat letten op afwijkende opvattingen en gedragingen in de EU landen dan kunnen we alle landen weren of er uit flikkeren om een of andere reden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uit een werkstuk op scholieren.nl van 2006: 4.2 Kinderarbeid in Europa. In 4 landen die lid zijn van de Europese Unie komt toch nog kinderarbeid voor. Niet in Nederland of België, maar wel in de armere landen zoals Griekenland, Portugal, Italië en Spanje. Maar ook in Engeland is kinderarbeid geen uitzondering. In Spanje wordt het aantal werkende kinderen op 100.000 geschat. In Portugal tussen de 90.000 en 150.000. In Italië had men het tot voor kort over ongeveer 100.000 kindarbeiders. Vooral van de streek rond Napels is bekend dat er vele duizenden kinderen werken in ateliers waar merkkleding wordt gemaakt, ook voor Nederland. In februari 1998 kwamen er echter andere cijfers naar buiten, waaruit bleek dat in heel Zuid- Italië zo’n 300.000 kinderen werken; niet alleen in ateliers, maar ook in cafés, winkels en garages. Ook in Engeland zijn er nog steeds kinderen die zeer zwaar werk doen. Een veelvoorkomend geval van kinderarbeid in Europa is prostitutie. In heel wat landen zijn er kinderen die in deze sector werk verrichten. Het zijn vaak minderjarige meisjes die op straat leven. ..... http://www.scholieren.com/werkstukken/27236 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() 11 uur per dag is natuurlijk lang, maar met hazelnoten plukken is niks mis.
Ik heb een aantal keer, in't zwart weliswaar, gewerkt op plantages op die leeftijd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik werkte op de aardbeienplantages in Hittarp, dat is dicht bij Helsingborg. Ik kreeg toen 10 kronor (zo'n 1 euro) per uur. Het was aangenaam zomerweer en met vrienden kon ik gemakkelijk 8 uur doorwerken per dag. Met dat geld kocht ik mijzelf een balletjesgeweer. Ik was de enige van die leeftijd die er eentje had, want al de rest mocht er geen hebben van de mama want zo'n dingen waren toch wel gevaarlijk. Ik weet nog dat daarna op een dag een groep grote jongens (12 jaar, sommigen zelfs 13!) bij mij aanbelden en vroegen of ik balletjesgeweeroorlogje wou meespelen in het bos want hun ploegen kwamen oneven uit en ze hadden gehoord dat ik er nog eentje had. Toen voelde ik mij cool en belangrijk. Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 31 oktober 2010 om 13:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() En nu bent u weer betrokken in een chocolade-oorlog.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Klein Azië zou bij Europa kunnen, maar niet in de huidige vorm als Turkije.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() @ Artisjok
Politiek opportunisme. Ga eerst maar eens na wat er op de chocola verdiend wordt. Dan zie je dat het meeste bij de tussenhandel blijft zitten al voor er nog maar een stukje verwerkt is. Bovendien zit de cacao in een kartel. Net zoals koffie en bananen. Dat kartel wordt globaal door de politiek in stand gehouden. (Zie: United Fruits)
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Deze chocolade was ongetwijfeld niet slavenvrij. "Voka : Chocolade voetbal voor Europese ministers van Sport" http://forum.politics.be/showthread.php?t=145373 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Neem als voorbeeld azie. Vele mensen baten daar thuis een klein winkeltje uit. Het is daar heel normaal dat de kinderen na schooltijd soms op dat winkeltje letten als de ouders weg zijn. Hou er rekening mee, in belgie ben je niet volwassen tot 18, in andere landen nog tot 21. In belgie is dit, helpen van de ouders, ten strengste verboden. Wat moeten we dan als regel nemen volgens jouw? En als het je te doen is om de kinderen, is het toch veel beter voor de kinderen dat turkije lid wordt van europa, omdat je ze dan kan verplichten om onze normen en waarden te respecteren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() We zijn niet zozeer bezorgd over de kinderen etc van Turkije, wat ons nachtmerries
bezorgt is tot betalen verplicht worden voor véél te véél kinderen die geen fatsoenlijke opvoeding en scholing kregen omdat hun ouders véél te véél kinderen wensten en op de wereld hebben gezet. Met andere woorden: Europa kan best helpende handen gebruiken en wil voor die helpende handen een redelijke prijs betalen. Het heeft echter niet serieus zin om mensen van elders te betalen om kinderen te krijgen die ze niet behoorlijk kunnen opvoeden met eigen middelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ah ja? Bent U daar zo zeker van? Roemenië is lid van de EU en het probleem van kinderarbeid is er urgenter dan in Turkije. Romania: 70,000 children in worst child labour http://www.scoop.co.nz/stories/WO0511/S00564.htm In particular, there are 3.9 million economically active children in Romania, including over 300,000 child labourers in agriculture and low skilled jobs, and 60,000 to 70,000 engaged in the worst forms of child labour. Laatst gewijzigd door tomm : 1 november 2010 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |