Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2010, 00:52   #1
openeye
Gouverneur

openeye's schermafbeelding

Standaard Belg verdient weinig (maar leeft goed) en bedrijfswagen maakt het verschil niet

Citaat:
Belg verdient weinig (maar leeft goed) en bedrijfswagen maakt het verschil niet

De Belg is een van de zwaarst belaste werknemers van Europa, maar toch voelt hij zich vrij welvarend. Een hogere kinderbijslag en lagere huizenprijzen in de steden en lagere kosten van het dagelijks leven compenseren een en ander, zo schrijft De Tijd.
Een tweede opmerkelijke conclusie is dat de bedrijfswagen weinig verschil maakt in de rangorde van meest belaste werknemers. Bedrijfswagens genieten in ons land een vrij gunstig fiscaal regime, maar toch blijft bijvoorbeeld een bediende met een jaarlijks brutoloon van 50.000 euro én een bedrijfswagen de zwaarst belaste in alle onderzochte landen. Zonder de bedrijfswagen zou het nettoloon van de Belgische werknemer nog verder achteruitgaan ten opzichte van zijn Europese collega's.

Alleen wordt gestraft
De derde conclusie is dat de belastingdruk in ons land uitzonderlijk hoog is voor wie veel verdient en alleenstaand is. In weinig andere Europese landen is het verschil tussen een kostwinner in een gezin met twee kinderen en een alleenstaande zo groot.

De krant voerde samen met consultant Deloitte een onderzoek naar de Belgische lonen. De Belg houdt met een relatief laag nettoloon voldoende koopkracht over, luidt de conclusie.

Elf landen
Daarbij werden elf landen vergeleken, alsook verschillende statuten (arbeider, bediende en zelfstandig bedrijfsleider) en verschillende gezinssituaties. Om te beginnen maakte Deloitte niet alleen de vergelijking met de buurlanden van België, maar met een bredere selectie Europese landen. Ook Italië en Spanje zijn in het onderzoek opgenomen, omdat zij samen met Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland de grootste vijf economieën van de EU vormen.

Ierland is dan weer dankzij zijn lage vennootschapsbelasting aantrekkelijk voor internationale hoofdkwartieren. De studie bekijkt ook twee Oost-Europese landen: Polen, de grootste Oost-Europese economie, en Tsjechië, een belangrijke concurrent van België voor de auto-industrie. Zweden werd opgenomen om de toets met het Scandinavische model te maken. Consultants van Deloitte uit al die landen hebben de cijfers gevalideerd.

Zelfstandigen
Een laatste punt is dat managers en bedrijfsleiders in ons land doorgaans niet als bediende werken, maar als zelfstandig bedrijfsleider. Dat maakt dat ze een lagere bescherming in de sociale zekerheid krijgen, maar netto wel meer overhouden om zelf te sparen.

Nemen we bijvoorbeeld een gehuwde man met twee kinderen die de enige kostwinner is in het gezin en een brutoloon van 125.000 euro verdient. Als bediende houdt hij in dat geval maar 37 procent van de werkgeverskosten over als nettoloon. Als zelfstandig bedrijfsleider wordt dat 48 procent. Meteen scoort België in de rangschikking beter dan bijvoorbeeld Zweden of Frankrijk. Dat komt omdat in die landen het statuut van zelfstandig bedrijfsleider niet bestaat.

Mythe van de bedrijfswagen
Het onderzoek van Deloitte in samenwerking met De Tijd maakt meteen een einde aan een belangrijke mythe over de Belgische loonkosten. Die wil dat Belgische werknemers heel zwaar belast zijn, maar dat vaak compenseren via een fiscaal gunstige bedrijfswagen.

Dat klopt niet echt. Deloitte bekeek ook de loonkosten voor bedienden met een bedrijfswagen. En ook in die scenario's blijken Belgische werknemers het zwaarst belast van die in de elf Europese landen uit de studie. Een bedrijfswagen verzacht misschien wel de belastingdruk, maar verandert niets aan het feit dat België kampioen in de personenbelastingen is.

'Dat is een merkwaardige vaststelling', zegt Deloitte-partner Patrick Derthoo, 'omdat we algemeen aannemen dat België het land van de bedrijfswagens is. Voor velen is de bedrijfswagen dan ook de kers op de taart in het loonpakket. We moeten wel beseffen dat zonder die auto de vergelijking met andere Europese landen vanaf een bepaalde loonschaal ronduit dramatisch zou zijn.'
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...html#reactions
Ik moet zeggen dat 1 van de achterlijkste onderzoeken is dat ik ooit onder mijn ogen heb gezien. Het onderzoek dat ze hier neerzetten gaat op voor managers en hoger. Niet voor 90% van de mensen.

Wat mij nog verbaast is dat ze er expliciet moeten erbijzetten "maar leeft goed" in de titel...Ze moeten gaan aankondigen dat mensen goed leven, terwijl ze het zwaarst belast worden. Het hypocrisie viert hoogtij in dit land. Nu, dit artikel heeft mij wel geholpen een beslissing te nemen. Volgend jaar verhuis ik mijn boeltje naar Tjechië.

Ok, wie gaat er werken hier op het forum en verdient 50000 bruto per jaar bruto?

Laatst gewijzigd door openeye : 12 december 2010 om 01:21.
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 01:05   #2
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Het brutojaarloon dat op papier staat komt bij mij absoluut niet overeen met wat ik effectief per maand bruto verdien.

Op jaarbasis is dat zo'n 38000 euro.

Uiteraard verdien ik het om een pak meer te krijgen. Maar ja, mijn naastenliefde is te groot hé. Ik wil ook niet té goed leven.
Oud 12 december 2010, 01:16   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Vanwaar ze die "(maar leeft goed)" halen snap ik toch niet goed ...

Dat van die bedrijfswagen klopt wel denk ik.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 01:23   #4
openeye
Gouverneur

openeye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het brutojaarloon dat op papier staat komt bij mij absoluut niet overeen met wat ik effectief per maand bruto verdien.

Op jaarbasis is dat zo'n 38000 euro.

Uiteraard verdien ik het om een pak meer te krijgen. Maar ja, mijn naastenliefde is te groot hé. Ik wil ook niet té goed leven.
38000 euro op jaarbasis is nog niet eens zo slecht. heb jij problemen om rond te komen of totaal geen problemen?
Citaat:
Vanwaar ze die "(maar leeft goed)" halen snap ik toch niet goed ...

Dat van die bedrijfswagen klopt wel denk ik.
Ik snap het ook niet hoe ze zoiets kunnen publiceren terwijl meer dan een miljoen met armoede sukkelen.
openeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 01:38   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye Bekijk bericht
38000 euro op jaarbasis is nog niet eens zo slecht. heb jij problemen om rond te komen of totaal geen problemen?
Ik woon samen en mijn vriendin werkt eveneens voltijds, wij hebben weinig moeite om rond te komen en dragen beiden in verhouding tot ons inkomen bij tot het huishoudbudget. Daarnaast is alles gescheiden.

Maandelijks zet ik gemiddeld zo'n €500 opzij.

Wat "niet eens zo slecht" is, weet ik uiteraard niet. Het hangt af van mijn leeftijd, ervaring, sector, ... Pas als je dat weet, kun je zeggen of het terecht is of niet. En ik denk dat ik gelukkig mag zijn met die €38000.
Oud 12 december 2010, 01:42   #6
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door openeye Bekijk bericht
Ik snap het ook niet hoe ze zoiets kunnen publiceren terwijl meer dan een miljoen met armoede sukkelen.
Misschien hebben ze dat gewoon bevraagd?
Het zou me helemaal niet verbazen mocht de gemiddelde Belg vinden dat hij het best wel goed heeft.
Oud 12 december 2010, 15:49   #7
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik woon samen en mijn vriendin werkt eveneens voltijds, wij hebben weinig moeite om rond te komen en dragen beiden in verhouding tot ons inkomen bij tot het huishoudbudget. Daarnaast is alles gescheiden.

Maandelijks zet ik gemiddeld zo'n €500 opzij.

Wat "niet eens zo slecht" is, weet ik uiteraard niet. Het hangt af van mijn leeftijd, ervaring, sector, ... Pas als je dat weet, kun je zeggen of het terecht is of niet. En ik denk dat ik gelukkig mag zijn met die €38000.
Hoop dat je beseft dat niet iedereen dat loon heeft uiteraard.. de grootste groep mensen krijgen slechts tussen de 18000 en 26000€ he...
Je mag jezelf al bij de beter betaalden rekenen in ons landje.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 16:06   #8
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

De kosten op arbeid voor zowel de werkgever als de werknemer zijn degoutant hier en het uiteindelijke resultaat of opbrengst daarvan is steeds minder en minder waarneembaar voor elke doorsnee burger. Meer nog we mogen ons al een paar decennia afvragen waar dat allemaal naar toe is of gaat.

Ik ben alvast redelijk tevreden met mijn verloning en mijn firma wagen.
Onlangs nog eens de berekening voor mezelf gemaakt;
tweedehands opel vectra break (full option) met 12 fiscale Pk:
550€ per maand waarin: verzekering, basis onderhoud, rijtaksen en 4 tankbeurten
tweedehands Golf (full option) met 10 fiscale Pk:
500€ per maand met zelfde inhoud als hiervoor uiteraard.
En dan heb ik het nog niet over die mooie nieuwe splinternieuwe wagen...
Tel daar bij nog eens 500€ huur of aflossing aan lening aankoop huis, 50 a 80€ voor de digitale TV en/of internet, 75€ aan elektriciteit, 80€ aan GSM rekening,
drank, eten, waterrekeing, brandverzekering, hospitalisatie, ....

500+550+50+75+... = 1175€ aan vaste kost per maand alleen al.
Als alleenstaande onmogelijk, zeker als je zonder goed betaald werk valt.
Om dan nog maar van de zo gedoodverfde "profiteurs" of werklozen te zwijgen: 1078€ per maand werkloosheidsuitkering... en na een jaar nog 875€...

Ach ja als we al voor onszelf al eens wat eerlijker zouden zijn..
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2010, 16:51   #9
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Hoop dat je beseft dat niet iedereen dat loon heeft uiteraard.. de grootste groep mensen krijgen slechts tussen de 18000 en 26000€ he...
Je mag jezelf al bij de beter betaalden rekenen in ons landje.
Ik stelde mij eigenlijk niet zozeer de vraag of ik veel verdien in verhouding tot het gemiddelde dan wel of ik dat daadwerkelijk verdien.

Even eerlijk zijn tegenover mezelf.

Veel hangt ook af van je eerste job. Als dat een mooie naam is en je er goed verdiende, ben je gesetteld. Als je als universitair begint aan €1300 netto dan lijkt €1600 netto in je volgende job al een gigantische loonstijging.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be