![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() De N-VA keurde het rapport van de commissie Spoorwegveiligheid in de Kamer niet goed: bij de stemming hebben de parlementsleden van de N-VA zich onthouden. "Het rapport is te vaag over wie verantwoordelijk is voor het gebrekkige veiligheidsbeleid. Het ontwikkelt ook geen visie over de toekomstige structuur van de NMBS-groep", zegt Steven Vandeput. De N-VA pleit voor een depolitisering van het spoor.
Vandeput beklemtoont dat de N-VA met haar onthouding geen afbreuk wil doen aan het geleverde werk van de commissie. "Maar wij konden niet voor stemmen. Dit rapport is te vaag over wie nu verantwoordelijk is en over wat men denkt te doen aan de drieledige structuur van de NMBS. Die heeft gefaald, alvast wat het veiligheidsbeleid betreft." Een veiligheidsbeleid betekent een duidelijke rolverdeling en verantwoordelijkheid. Dat mist de N-VA in het rapport. "Tijdens de bespreking van het eindrapport diende ik talloze amendementen in die de verantwoordelijkheid voor veiligheid preciezer wilden omschrijven, maar elke poging in die zin werd weggestemd", aldus Steven Vandeput. "Zo vroeg ik om in elk van de ondernemingen (NMBS, Infrabel en NMBS-Holding) een verantwoordelijke voor veiligheid in het directiecomité op te nemen – een redelijk evidente aanbeveling, lijkt me – maar zelfs dat kon niet op genoeg steun rekenen. Ook de vraag om de depolitisering van de Raden van Bestuur was een brug te ver." De N-VA is niet tevreden met de teneur van dit rapport, maar wil het geleverde werk ook niet volledig afschieten. Zo lijken zowel de operator als de infrastructuurbeheerder gewonnen voor een verhaal van verantwoordelijkheid en kiest de commissie ook duidelijk voor een versnelde uitrol van het Europese veiligheidssysteem ETCS. "Ik heb ook gepleit voor een scheiding tussen politiek en bedrijfsvoering. In de beheerscontracten moeten duidelijke doelstellingen geformuleerd worden, waaraan budgetten gekoppeld zijn. Dat zijn de fundamentele politieke keuzes op lange termijn. Daarna moet de politiek zijn handen afhouden van het dagelijks management. Nu zien we hoe politieke partijen hun zeg willen hebben. Niets is meer nefast voor een bedrijfscultuur dan steeds wisselende doelstellingen." Debat over de toekomst Voor de N-VA is het rapport-Buizingen geen eindpunt maar een begin van een breed debat over de Belgische spoorwegen. Waar willen we staan, als in 2019 de Europese markt voor het binnenlands reizigersvervoer opengaat? Hoe zullen we dan concurreren met de buitenlandse maatschappijen? Hoe zullen we het sociaal overleg herstructureren? Hoe komt het dat overal in Europa de oude staatsmaatschappijen gesplitst zijn in een bedrijf dat de treinen beheert en een bedrijf dat de sporen beheert, terwijl België nog een extra bedrijf overhoudt waarin alle personeel ondergebracht is? "A catastrophy is a failure of the organisation", aldus nog Steven Vandeput: "Dat is de zin die mij het meeste bijgebleven is uit vier maanden commissie. Het is hoog tijd dat de verantwoordelijkheden binnen de NMBS-Groep duidelijk afgelijnd worden. Dat vraagt een volgehouden zoektocht naar de functionaliteit van de huidige structuren." Contactinfo: Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA E-post: [email protected] Auteur(s): Steven Vandeput, Kamerlid Thema('s): Mobiliteit & verkeersveiligheid Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |