Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2011, 16:08   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard Electrabel....de leegloop eindelijk begonnen?

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...5076900296.htm

Ik vind het een beetje kort door de bocht om dat op die zonnepanelen alleen te steken maar het goede nieuws is dat de gewone consumenten in dichte drommen Electrabel aan het verlaten zijn....Volgens een artikel elders zou electrabel het laatste jaar alleen al 1 op 8 van zijn privé-klanten electriciteit en 1 op 5 van zijn privé-klanten klanten gas kwijt zijn....

Goed zo,consumenten,hetgeen de politici hier in Belgie niet DURFDEN,reeds vooraf de Europese regelgeving met scheiding tussen producent,distributeur en netbeheerder opleggen voor iedereen,kunnen wij,consumenten,ZELF doen....dankzij Europese regelgeving en dankzij de site van de VREG waar je goed kunt volgen wie wat aanbiedt en tegen welke prijs...

trouwens...het scheelt inderdaad nogal wat centen..... "Het is jouw energie" en we doen nu zelf onze "Customer Solutions"

Laatst gewijzigd door kelt : 4 augustus 2011 om 16:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 17:34   #2
freelancer
Banneling

Standaard

Electrabel....de leegloop eindelijk begonnen?

Laat ons hopen...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2011, 22:17   #3
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Ik lees dat de electriciteitsfaktuur in Vlaanderen 20 tot 25% gestegen is. Kan mij iemand zeggen hoeveel dat in Wallonië of de ons omringende landen is?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 00:24   #4
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht

Ik vind het een beetje kort door de bocht om dat op die zonnepanelen alleen te steken maar het goede nieuws is dat de gewone consumenten in dichte drommen Electrabel aan het verlaten zijn....Volgens een artikel elders zou electrabel het laatste jaar alleen al 1 op 8 van zijn privé-klanten electriciteit en 1 op 5 van zijn privé-klanten klanten gas kwijt zijn....

Goed zo,consumenten,hetgeen de politici hier in Belgie niet DURFDEN,reeds vooraf de Europese regelgeving met scheiding tussen producent,distributeur en netbeheerder opleggen voor iedereen,kunnen wij,consumenten,ZELF doen....dankzij Europese regelgeving en dankzij de site van de VREG waar je goed kunt volgen wie wat aanbiedt en tegen welke prijs...

trouwens...het scheelt inderdaad nogal wat centen..... "Het is jouw energie" en we doen nu zelf onze "Customer Solutions"
Nja mocht Electrabel te veel klanten verliezen dan kopen ze gewoon de concurrentie op en dan staan we weer even ver.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 03:07   #5
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Goed zo,consumenten,hetgeen de politici hier in Belgie niet DURFDEN,reeds vooraf de Europese regelgeving met scheiding tussen producent, distributeur en netbeheerder opleggen voor iedereen,kunnen wij,consumenten,ZELF doen....dankzij Europese regelgeving en dankzij de site van de VREG waar je goed kunt volgen wie wat aanbiedt en tegen welke prijs...

Hoeveel procent van de mensen liggen daar wakker van?

Erger nog: wie kan dat allemaal nog volgen? Voor een simpele factuur heb je tegenwoordig een leesbril nodig.
Oud 5 augustus 2011, 06:48   #6
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vraag me af waar die andere leveranciers hun elektriciteit halen.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 07:24   #7
chan
Burger

chan's schermafbeelding

Standaard

iedereen heeft het maar over elektrabel
maar in mijn geval zijn ze de goedkoopste (alhoewel het nog duur genoeg is).
Zit iedereen dan in een verkeerd elektrabel pakketje, of heb ik gewoon geluk?
chan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 07:54   #8
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chan Bekijk bericht
iedereen heeft het maar over elektrabel
maar in mijn geval zijn ze de goedkoopste (alhoewel het nog duur genoeg is).
Zit iedereen dan in een verkeerd elektrabel pakketje, of heb ik gewoon geluk?
Voor kleine gebruikers, zeker in West-Vlaanderen en andere provincies waar de netbeheerder duur is, is Ecopower goedkoopst.

Laatst gewijzigd door artisjok : 5 augustus 2011 om 07:55.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 08:03   #9
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Voor kleine gebruikers, zeker in West-Vlaanderen en andere provincies waar de netbeheerder duur is, is Ecopower goedkoopst.
Ecopower heeft net zijn prijs verhoogd van €0,18/kWh naar €0,22. Daarmee is Ecopower niet langer de goedkoopste voor mij, volgens de V-test, maar... Luminus met Click.

Onbegrijpelijk, want Luminus is in mijn ogen een dure leverancier.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 08:19   #10
chan
Burger

chan's schermafbeelding

Standaard

gewoon vergelijken, elk jaar opnieuw : http://www.mijnenergie.be/index_gen....FRk03wodVnwn7A
dat geeft natuurlijk geen garantie dat je het volgende jaar ook goedkoop zit
chan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 09:16   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Ecopower heeft net zijn prijs verhoogd van €0,18/kWh naar €0,22. Daarmee is Ecopower niet langer de goedkoopste voor mij, volgens de V-test, maar... Luminus met Click.

Onbegrijpelijk, want Luminus is in mijn ogen een dure leverancier.
Dat is een ander probleem.....Electrabel en Luminus (en ik heb de indruk dat Essent aan het volgen is.....) bieden allerlei pakketjes aan,ze geven de consument "de keuze"....

Ongetwijfeld,en gezien er continue nieuwe "pakketjes" ontwikkeld worden,staan er soms goede aanbiedingen tussen...mogelijk zelfs al eens bij Luminus....(ik zelf ga weg bij Luminus,na 10 jaar,en ga nu voor een paar jaar naar Essent voor e en g)

Maar het is dus tegenwoordig aan de CONSUMENT om het beste voor zichzelf te gaan zoeken,en niet aan de leverancier om U het beste qua prijs/kwaliteit aan te bieden...En dat "beste" kan volgende maand gewoon anders zijn!

Met andere woorden,electriciteit en gas worden nu,net als bankprodukten,communicatiecontracten,margarine en sperzieboontjes verkocht als "consumables"...en een trouwe klant is tegenwoordig een domme klant......

De ganse wereld één grote bazar,waarbij leveranciers U een kl**t zullen aftrekken als je niet afdingt...

Ik vind dit jammer,maar ja,dit zijn de tijden,en we hebben ons maar te schikken...en iedere paar jaar eens alles te bekijken en desnoods te veranderen,of we worden bij de bok gezet

Laatst gewijzigd door kelt : 5 augustus 2011 om 09:22.
Oud 5 augustus 2011, 10:50   #12
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik lees dat de electriciteitsfaktuur in Vlaanderen 20 tot 25% gestegen is. Kan mij iemand zeggen hoeveel dat in Wallonië of de ons omringende landen is?
Dat wil ik nu ook wel eens weten.
Oud 5 augustus 2011, 10:55   #13
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Ik geef eerlijk toe dat ik noch aan de faktuur, noch aan al tijd vergelijkende tabellen aan uitkan. Het lijkt op de misleiding die de communicatie aanbieders de lucht inblazen: zoveel per sms, zoveel per seconde behalve voor 7 uur en na kwart na zes, tenzij je eerst een rondedansje maakt en naar Belgacom belt om hen te bedanken.. etc.. etc... dan een geit die ongevraagd steeds blijft mekkeren hoeveel er nog op mijn beltegoed staat en dit zelf aanrekent, zodat het beltegoed vanzelf leegloopt.

enfin, mijn dak staat verkeerd dus kan ik geen gebruik maken van de subsidies voor zonnepanelen, maar ik moet wèl de extra prijs daarvoor betalen? gewone zuivere afzetpraktijken.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 14:08   #14
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een ander probleem.....Electrabel en Luminus (en ik heb de indruk dat Essent aan het volgen is.....) bieden allerlei pakketjes aan,ze geven de consument "de keuze"....

Ongetwijfeld,en gezien er continue nieuwe "pakketjes" ontwikkeld worden,staan er soms goede aanbiedingen tussen...mogelijk zelfs al eens bij Luminus....(ik zelf ga weg bij Luminus,na 10 jaar,en ga nu voor een paar jaar naar Essent voor e en g)

Maar het is dus tegenwoordig aan de CONSUMENT om het beste voor zichzelf te gaan zoeken,en niet aan de leverancier om U het beste qua prijs/kwaliteit aan te bieden...En dat "beste" kan volgende maand gewoon anders zijn!

Met andere woorden,electriciteit en gas worden nu,net als bankprodukten,communicatiecontracten,margarine en sperzieboontjes verkocht als "consumables"...en een trouwe klant is tegenwoordig een domme klant......

De ganse wereld één grote bazar,waarbij leveranciers U een kl**t zullen aftrekken als je niet afdingt...

Ik vind dit jammer,maar ja,dit zijn de tijden,en we hebben ons maar te schikken...en iedere paar jaar eens alles te bekijken en desnoods te veranderen,of we worden bij de bok gezet
Tja het is ironisch dat trouwe klanten genaaid worden om nieuwe klanten te kunnen binnenhalen. Als je vandaag een probleem hebt bij Telenet mag je wachten tot die overlopers van Belgacom hun voetbal is geïnstalleerd. Eigenlijk zou een mens zoals u zegt om de paar jaar moeten veranderen van bank, telecom, energieleveranciers. Nu het moet zijn dan de meeste mensen in Vlaanderen geld teveel hebben.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 5 augustus 2011 om 14:09.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2011, 14:34   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Tja het is ironisch dat trouwe klanten genaaid worden om nieuwe klanten te kunnen binnenhalen. Als je vandaag een probleem hebt bij Telenet mag je wachten tot die overlopers van Belgacom hun voetbal is geïnstalleerd. Eigenlijk zou een mens zoals u zegt om de paar jaar moeten veranderen van bank, telecom, energieleveranciers. Nu het moet zijn dan de meeste mensen in Vlaanderen geld teveel hebben.
Het is hemeltergend te moeten vaststellen dat DEZELFDE stroom (en vermoedlijk opgewekt in een bruine- of een nucleaire centrale van Suez) al "groen" kan betiteld worden,en dat ze bovendien tot wel 30% per kWh kan schelen in prijs,een verschil dat in het blok waar ik woon al bestaat tussen 2 klanten die 5 meter van elkaar wonen....

Dat is geen "markt" meer,op die stroom is een systeem van afgeleide produkten geplaatst,en nu moet de consument zelf maar zien aan wie hij zijn centen geeft....

Dat is geen "marktwerking"...dat zijn pogingen tot afzetterij,(in andere sectoren zou dit voor de rechtbank komen)......die "leveranciers" bieden geen enkele toegevoegde waarde,de electroontjes gaan niet sneller of trager stromen,of er komt niet meer of minder rook uit je stopcontacten als je wisselt van leverancier.Eigenlijk worder wij,consumenten,gedwongen op onze tellen te passen om zaken die NIKS met de exploitatie van gas of de opwekking van electriciteit te maken hebben

Nog eens : leve de VREG-website!!!

Laatst gewijzigd door kelt : 5 augustus 2011 om 14:37.
Oud 5 augustus 2011, 16:12   #16
thefishdoesntthink
Gouverneur

thefishdoesntthink's schermafbeelding

Standaard

Lampiris en Ecopower
rulen
Oud 5 augustus 2011, 16:34   #17
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is hemeltergend te moeten vaststellen dat DEZELFDE stroom (en vermoedlijk opgewekt in een bruine- of een nucleaire centrale van Suez) al "groen" kan betiteld worden,en dat ze bovendien tot wel 30% per kWh kan schelen in prijs,een verschil dat in het blok waar ik woon al bestaat tussen 2 klanten die 5 meter van elkaar wonen....

Dat is geen "markt" meer,op die stroom is een systeem van afgeleide produkten geplaatst,en nu moet de consument zelf maar zien aan wie hij zijn centen geeft....

Dat is geen "marktwerking"...dat zijn pogingen tot afzetterij,(in andere sectoren zou dit voor de rechtbank komen)......die "leveranciers" bieden geen enkele toegevoegde waarde,de electroontjes gaan niet sneller of trager stromen,of er komt niet meer of minder rook uit je stopcontacten als je wisselt van leverancier.Eigenlijk worder wij,consumenten,gedwongen op onze tellen te passen om zaken die NIKS met de exploitatie van gas of de opwekking van electriciteit te maken hebben

Nog eens : leve de VREG-website!!!
Vandaar dat ik nooit weet wat ik met kritiek op het "kapitalisme" moet aanvangen. Vallen al deze door regulering en overheidsingrijpen gecreëerde vervalsingen van de concurrentie onder "kapitalisme" omdat het grootkapitaal de middelen heeft om de overheid naar zijn hand te zetten? Of kun je alleen de vrije markt als kapitalisme bestempelen? Het bestaande systeem is crimineel en grosso modo economisch, en gedeeltelijk ook politiek, fascisme. Ik denk dat zowel de "linksen" als de "rechtsen" daar fel tegen gekant zijn, en ik mis een beetje de synergie tussen beiden op dit forum.
Oud 5 augustus 2011, 17:53   #18
MakingProgress
Schepen

MakingProgress's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nja mocht Electrabel te veel klanten verliezen dan kopen ze gewoon de concurrentie op en dan staan we weer even ver.
Ik zie Electrabel nog niet een groep als RWE (met oa Essent) overnemen.
Het zal eerder andersom zijn.
MakingProgress is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 14:12   #19
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Al een geluk dat ik dan zonnepanelen heb.

Trouwens ik heb er niet in geïnvesteerd omdat ik het een goede oplossing vind, maar louter omdat het met de huidige regeling meer geld opbrengt dan op de bank laten staan EN omdat ik dan een punt zet achter dit soort van wilde prijsverhogingen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 14:42   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Europa moet dat wel toestaan he, ...

in elk geval die luchtbel van die windmolens, en zonnepanelen die bijna zo goed als gratis energie leveren lijkt wel doorprikt te zijn...

Behalve wat ecofundi's dan die nog altijd geloven dat we allemaal met de zon en wind onzen airco kunnen laten draaien...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be