Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2011, 13:45   #1
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard RTBF over de schreef

RTBF ziet in uitvaart Morel vooral doorbreking cordon

Het is logisch dat Wallonië niet wakker ligt van de dood van Marie-Rose Morel, maar de manier waarop de RTBF verslag uitbracht was toch beneden alle peil. De reportage had het enkel over het politieke verleden van "een ster van extreem-rechts". De massale opkomst voor de uitvaart van de politica zien ze over de taalgrens als een doorbreking van het cordon sanitair.

Vlaanderen heeft Vlaams Belang is z'n armen gesloten. Dat klonk duidelijk in de reportage van RTBF. En dat heeft de partij te danken aan de ziekte van Marie-Rose Morel. Ze kreeg van de Vlaamse media immers een forum om haar strijd tegen kanker uit te spelen. Ook de aanwezigheid van andere politici kon de Waalse pers niet begrijpen. Zo was Leo Delcroix aanwezig en de tranen van Bart De Wever konden ook op weinig sympathie rekenen.

De hele reportage bleef zich focussen op de politieke en extreem-rechtse achtergrond van Morel. Het menselijke aspect, dat in de Vlaamse media gelukkig wel aanwezig was, werd genegeerd. De volgende vertaling spreekt voor zich: "Vandaag in Antwerpen leek alles vergeten. Vandaag bracht Vlaanderen hulde aan wat de Vlaamse media noemen: 'Een heldin in de strijd tegen kanker'. Ze vergeten te benadrukken dat deze kanker misschien gediend heeft om haar extreem-rechtse ideeën in de media door te drukken." (gb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...g-cordon.dhtml

Vooral die laatste zin is bij mij in het verkeerde keelgat geschoten. Net of iemand er om vraagt te mogen sterven aan kanker om zo zijn of haar politieke overtuiging in het strot van anderen te kunnen rammen.
Zoiets noem ik riooljournalistiek van de laagste soort.
En of dit nu over Mevr. Morel gaat of iemand anders, dat speelt voor mij geen rol. En dan moeten wij respect hebben voor de Walen? Vergeet het!!!

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 13:50   #2
Vlaamse Leeuwin
Minister-President

Vlaamse Leeuwin's schermafbeelding

Standaard

Sorry, dubbel topic...had ik niet gezien.

Live! Laugh! Love! If that doesn't work... ...LOAD! AIM! SHOOT! (repeat if you missed)
Vlaamse Leeuwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 14:57   #3
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

RTBF = Radio Mille Collines
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2011, 18:51   #4
Europese Vlaming
Provinciaal Gedeputeerde

Europese Vlaming's schermafbeelding

Standaard

RTBF dient haar waalse politieke meesters, niks nieuws onder de zon ...

Daar lijkt de politieke journalistiek mij eerder de regel dan de uitzondering

Laatst gewijzigd door Europese Vlaming : 13 februari 2011 om 18:52.
Europese Vlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 00:38   #5
pries
Vreemdeling

Standaard

Die kruik lijkt wel stollingsgesteente.
pries is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 00:47   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

De begeleidende reportagetekst is er meer dan zwaar over. Ik vraag me af of zoiets voor de deontologische commissie kan komen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 00:52   #7
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Laat de RTBF maar doen.

Politiek gezien is het een belangerijke steun voor het Vlaamse bewustzijn.
Oud 14 februari 2011, 00:59   #8
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuwin Bekijk bericht
RTBF ziet in uitvaart Morel vooral doorbreking cordon

Het is logisch dat Wallonië niet wakker ligt van de dood van Marie-Rose Morel, maar de manier waarop de RTBF verslag uitbracht was toch beneden alle peil. De reportage had het enkel over het politieke verleden van "een ster van extreem-rechts". De massale opkomst voor de uitvaart van de politica zien ze over de taalgrens als een doorbreking van het cordon sanitair.

Vlaanderen heeft Vlaams Belang is z'n armen gesloten. Dat klonk duidelijk in de reportage van RTBF. En dat heeft de partij te danken aan de ziekte van Marie-Rose Morel. Ze kreeg van de Vlaamse media immers een forum om haar strijd tegen kanker uit te spelen. Ook de aanwezigheid van andere politici kon de Waalse pers niet begrijpen. Zo was Leo Delcroix aanwezig en de tranen van Bart De Wever konden ook op weinig sympathie rekenen.

De hele reportage bleef zich focussen op de politieke en extreem-rechtse achtergrond van Morel. Het menselijke aspect, dat in de Vlaamse media gelukkig wel aanwezig was, werd genegeerd. De volgende vertaling spreekt voor zich: "Vandaag in Antwerpen leek alles vergeten. Vandaag bracht Vlaanderen hulde aan wat de Vlaamse media noemen: 'Een heldin in de strijd tegen kanker'. Ze vergeten te benadrukken dat deze kanker misschien gediend heeft om haar extreem-rechtse ideeën in de media door te drukken." (gb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...g-cordon.dhtml

Vooral die laatste zin is bij mij in het verkeerde keelgat geschoten. Net of iemand er om vraagt te mogen sterven aan kanker om zo zijn of haar politieke overtuiging in het strot van anderen te kunnen rammen.
Zoiets noem ik riooljournalistiek van de laagste soort.
En of dit nu over Mevr. Morel gaat of iemand anders, dat speelt voor mij geen rol. En dan moeten wij respect hebben voor de Walen? Vergeet het!!!
Maar je onderschrift is toch héél ironisch in deze context: "Dwarsliggers zijn nodig.....ze houden de sporen recht"

Is de RTBF nu net geen dwarsligger?
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 11:25   #9
Ars_Nova
Minister

Ars_Nova's schermafbeelding

Standaard

Ze zijn daar in't zuiden helemaal paranoïde geworden…

Laatst gewijzigd door Ars_Nova : 14 februari 2011 om 11:25.
Ars_Nova is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 11:41   #10
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Maar je onderschrift is toch héél ironisch in deze context: "Dwarsliggers zijn nodig.....ze houden de sporen recht"

Is de RTBF nu net geen dwarsligger?
uiteraard niet ... RTBF is pal mainstream in haar eigen biotoop.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 11:42   #11
olu
Vreemdeling

Standaard

Niet alle, maar de meste franstalige media in Belglë, zijn uit noodaak ( ??) links tot ultra links , maar deze belediging aan he hele vlaamse volk verdient een behandeling door de tuchtraad van de pers. Of is het makkelijker om alle walen over de franse grens te jagen, zodat Vlaanderen één groot landje wordt?
olu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 11:43   #12
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
RTBF dient haar waalse politieke meesters, niks nieuws onder de zon ...

Daar lijkt de politieke journalistiek mij eerder de regel dan de uitzondering
RTBF dient in de eerste plaats niet de Waalse maar de Franco-Brusselse belangen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 12:02   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

probleem is dat die zienswijze ongeveer iedere Vlaming ofwel op de lachspieren werkt, ofwel een verontwaardiging oproept. Maar geneen die er ook maar iets van zichzelf in herkent...

Dat je natuurlijk met een Blok partij wat extremere reacties kunt krijgen dat is duidelijk, maar dat het van de hoek van wallonie moest komen is wel merkwaardig ?

En dan nog gaan verdedigen dat dit objectief is ?

Het is in feite een vorm van laster... en kan volgens mij juridisch vervolgd worden...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 17:02   #14
MonaLisaOverDrive
Vreemdeling

MonaLisaOverDrive's schermafbeelding

Standaard

Ik dien in ieder geval een klacht in bij de Conseil de déontologie journalistique !
http://www.deontologiejournalistique.be/

Hier zijn de grenzen van het fatsoen overschreden, het zaait haat en werkt opruiend tegen de Vlamingen.

Wie is er hier dan juist extremistisch ?
MonaLisaOverDrive is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 17:43   #15
skaldis
Banneling

Standaard

Ik zie niets fout in die reportage. Het is toch een feit dat Siegfried Bracke indertijd het mediatieke cordon sanitair heeft doorbroken en dat dat in Wallonië nog steeds niet is gebeurd. Gewoon een andere invalshoek. De Walen leven in een eigen wereldje, in de angelsaksische wereldvisie is het VB een centrumrechtse partij. In de zuiderse visie is het een extreem rechtse partij. En dat ze daar bijna omver vallen van de zaligverklaring van MR Morel is toch niet abnormaal. Ik vind al die aandacht ook overdreven en dat is hier inderdaad niet echt politiek correct om dat te vinden en dat te verkondigen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 17:55   #16
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Ik zie niets fout in die reportage. Het is toch een feit dat Siegfried Bracke indertijd het mediatieke cordon sanitair heeft doorbroken en dat dat in Wallonië nog steeds niet is gebeurd. Gewoon een andere invalshoek. De Walen leven in een eigen wereldje, in de angelsaksische wereldvisie is het VB een centrumrechtse partij. In de zuiderse visie is het een extreem rechtse partij. En dat ze daar bijna omver vallen van de zaligverklaring van MR Morel is toch niet abnormaal. Ik vind al die aandacht ook overdreven en dat is hier inderdaad niet echt politiek correct om dat te vinden en dat te verkondigen.
Dat kan ook niet want het is per decreet bepaald.

In Vlaanderen is een cordon médiatique zelfs verboden, in die zin dat wettelijk bepaald werd dat alle politieke partijen aan bod moeten komen op de VRT.

In franstalig België daarentegen is per decreet vastgelegd dat extreem-rechtse partijen niet aan bod mogen komen.

Vandaar dat het 'gezamenlijk verkiezingsdebat' van de VRT en RTBF vorig jaar niet is kunnen doorgaan: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4742152987.htm
Kawadude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 17:56   #17
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bracke? CM doorbroken? Omdat hij in een hoekje moest kruipen omdat hij als sos wat geld bijverdiende als moderator in een debat tussen het VB en LDD?

Voor de rest ben ik het eigenlijk volledig eens met uw posting.
Oud 14 februari 2011, 17:57   #18
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Dat kan ook niet want het is per decreet bepaald.

In Vlaanderen is een cordon médiatique zelfs verboden, in die zin dat wettelijk bepaald werd dat alle politieke partijen aan bod moeten komen op de VRT.

In franstalig België daarentegen is per decreet vastgelegd dat extreem-rechtse partijen niet aan bod mogen komen.

Vandaar dat het 'gezamenlijk verkiezingsdebat' van de VRT en RTBF vorig jaar niet is kunnen doorgaan: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4742152987.htm
Hilarisch...nooit gehoord van de nota "VRT en de democratische samenleving"?
Oud 14 februari 2011, 18:01   #19
MonaLisaOverDrive
Vreemdeling

MonaLisaOverDrive's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niets fout in die reportage. ...Gewoon een andere invalshoek. ...En dat ze daar bijna omver vallen van de zaligverklaring van MR Morel is toch niet abnormaal. Ik vind al die aandacht ook overdreven en dat is hier inderdaad niet echt politiek correct om dat te vinden en dat te verkondigen.
Dit gaat wel even verder dan een invalshoek ! Iemand beschuldigen van een terminale ziekte te misbruiken om politieke ideeën te verspreiden is ronduit immoreel, om nog maar te zwijgen over een keiharde leugen.

Ik deel absoluut het gedachtengoed niet van Morel maar vind dat hier ethische grenzen zijn overschreden.

Het is niet omdat men medeleven toont bij de dood van een mens met controversiële ideeën dat plots alle Vlamingen extreem rechts zijn geworden !
Dat vind ik persoonlijk een belediging van mijn intelligentie...
MonaLisaOverDrive is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 18:02   #20
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Hilarisch...nooit gehoord van de nota "VRT en de democratische samenleving"?
Neen, maar een linkje zou me misschien duidelijk kunnen maken waarom dit hilarisch zou zijn.
Kawadude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be