![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hier enkele resultaten op de enquête door de Hogeschool Van West-Vlaanderen op verzoek van het Vlaams Dienstencentrum:
Moeten de gemeenschappen en de gewesten meer bevoegdheden krijgen? JA: 49,3 % NEE: 12,1 % Neutraal: 28,8 % Geen mening: 9,8 % Moet Vlaanderen onafhankelijk worden? JA: 22,7 % NEE: 49,3 % Neutraal: 22,9 % Geen mening: 5,1 % Zal Vlaamse onafhankelijkheid tot meer belastingen leiden? JA: 30,8 % NEE: 24,9 % Moeten de transfers naar Wallonië verdwijnen? JA: 51,9 % NEE: 18,1 % Met welk bestuursysteem bent u het meest verbonden? Met de gemeente / stad: 58,3 % Met België: 54,4 % Met Vlaanderen: 53,7 % Met de provincie: 32,8 % Met Europa: 26,9 % Wat voelt u zich in de eerste plaats? Belg: 50,4 % Vlaming: 40 % Bent u Koningsgezind? Ja: 28 % Nee: 27,7 % Neutraal: 39,7 % Deze enquête werd aan 844 Vlamingen uit alle provincies voorgelegd. Dat is ongeveer 0,015 % van de Vlamingen.
![]() |
#2 |
Vreemdeling
|
![]() uit mijn lessen statistiek en marktonderzoek heb ik toch steeds geleerd dat, om een representatieve steekproef te houden op zo'n grote schaal (namelijk een bevolking), men minstens 1000 personen nodig heeft, en liefst meer natuurlijk.
Vind het daarom raar dat een hogeschool slechts 877 mensen aan een enquete onderwerpt.... Desalniettemin zijn een aantal interessante conclusies naar voor gekomen maar hou een enquête onder 877 andere mensen en je gaat andere cijfers hebben, simpelweg omdat de groep te klein is |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Inderdaad, dat vroeg ik mij ook af.
De beste enquête is en blijft het referendum. ![]()
![]() |
#4 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Met welk bestuursysteem bent u het meest verbonden?
Met de gemeente / stad: 58,3 % Met België: 54,4 % Met Vlaanderen: 53,7 % Met de provincie: 32,8 % Met Europa: 26,9 % -------------- Toen ik het de eerste keer (te vlug) las, zocht ik achter Windows XP ![]()
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, Rikske Verwaest, ik heb al twee keer een folder in de bus gekregen waar uwe foto bijstond. Ge bent goed campagne aan het voeren man, proficiat! ![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil ook zo'n folderke
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als je in de provincie Antwerpen woont, heb je het zeker gekregen. Tenzij in de Kempen, daar is de Post erin geslaagd de folder van Oost-Vlaanderen te bussen... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Zozo, Yanneman is "vergeten" om een paar cijfertjes te vermelden...
De sociale zekerheid moet gesplitst worden JA: 43,6% NEE: 21,8% ![]() De aanwezigheid van Leeuwenvlaggen vind ik sympathiek JA: 46,2% NEE: 17,1% (Slechts 17,1% verzuurde mensen, dat is positief) Tot wie voelt u zich het meeste aangetrokken: Walen: 17,3% Nederlanders: 37,1% !!! Vertrouwen in het koningshuis: 5,1 Vertrouwen in de federale regering: 6,0 Vertrouwen in Vlaamse regering: 6,4 A little grasp...
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind leeuwenvlaggen op sportwedstrijden ook bijzonder sympathiek.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van de massale BUB steun zal er dus niet veel in huis komen...
![]() |
![]() |
#16 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
De sociale zekerheid moet niet gesplitst worden, wel moeten de misbruiken overal worden aangepakt. Ik kan me niet inbeelden dat verstandige Franstaligen willen dat er ook met hun geld gemorst wordt (stel je voor wat een verlies dat is voor de Waalse werkgevers als er een medische overconsumptie is). De federale overheid moet trouwens de cijfers m.b.t. de zgn. transfers volledig vrijgeven, op transparantie is niets tegen. Enkel zo kunnen we weten waar en of er misbruiken zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Een kleine berekening (veronderstellend dat de peiling juist is) geeft ons dan het volgende: 6/10 VB is 12 % van de Vlamingen. De N-VA haalde 4, 84 (dus bijna vijf) op 18 mei, en laten we even veronderstellen dat dit allen separatisten zijn. 12 % + 5 % = 17% Dat betekent dat er nog 18 % separatisten zijn binnen de SP.A, VLD en CD&V ![]() |
|
![]() |
![]() |