Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 10 juni 2004, 07:25   #1
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Vlaamse grondwet

Deze namiddag voerde het Vlaams Blok een symbolische actie aan het Vlaams Parlement waar er een bord werd onthuld met de 10 basisrechten uit de Vlaamse grondwet die het Vlaams Blok reeds een tijdje geleden had voorgesteld. Het eerste en belangrijkste basisrecht is het recht op vrije meningsuiting.

Met deze actie reageert het Vlaams Blok op de nota van minister-president Bart Somers en Vlaams Parlementsvoorzitter Norbert De Batselier met hun prioriteiten voor de volgende staatshervorming. Het Vlaams Blok is van mening dat er een volwaardige Vlaamse grondwet moet komen.

Het bord werd onthuld door Filip Dewinter en Vlaams Blok-voorzitter Frank Vanhecke.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 10 juni 2004, 07:27   #2
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een grondwet voor Vlaanderen

Artikel 1
Recht op vrije meningsuiting
Artikel 2 :
Iedere Vlaming is gelijk voor de wet. Gelijke kansen voor iedereen.
Artikel 3 :
Vlaanderen is een parlementaire democratie. Iedere Vlaming heeft via rechtstreekse en
bindende referenda recht op inspraak.
Artikel 4 :
Vrijheid van vereniging, vergadering en drukpers
Artikel 5 :
Recht op veiligheid
Artikel 6 :
Recht op het behoud van onze identiteit en culturele eigenheid
Artikel 7 :
Recht op werk, eigendom en persoonlijke ontwikkeling.
Artikel 8 :
Recht op persoonlijke vrijheid en eerbiediging van eenieders privé- en gezinsleven
Artikel 9 :
Vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing
Artikel 10 :
Recht op vrij en gratis onderwijs
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 10 juni 2004, 07:37   #3
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toespraak Filip Dewinter : Vlaamse Grondwet 9 juni 2004 – Vlaams Parlement
Dames en heren,
Tien dagen geleden presenteerden minister-president Somers en Vlaams Parlementsvoorzitter Norbert De Batselier een nota met enkele van hun Vlaamse prioriteiten voor een volgende staatshervorming.
In de marge van deze nota deelden ze ook nog even mee dat er ook een Vlaamse grondwet moest komen.
Maar in werkelijkheid is van een echte grondwet bij De Batselier en Somers absoluut geen sprake. Ze hebben het in de realiteit slechts over een ‘Handvest’. Volgens De Batselier is het ‘Handvest’ slechts, ik citeer, “de uiting van een Vlaams gevoel, zonder daardoor de Vlaamse autonomie na te streven”.
Het Vlaams Blok eist dat het federale niveau aan de deelgebieden een grondwetgevende bevoegdheid toekent. Een verklaring tot herziening van de federale Grondwet kan dit mogelijk maken. Bovendien moet in het nieuwe Vlaams regeerakkoord de bepaling worden ingeschreven dat Vlaanderen werk maakt van een eigen grondwet.
In tal van federale landen zoals Duitsland, Zwitserland, Canada en de Verenigde Staten is de grondwetgevende autonomie van de deelstaten wel uitdrukkelijk erkend, hoewel die deelstaten niet noodzakelijk over ruimere bevoegdheden beschikken dan Vlaanderen.
In België is dit niet het geval. Volgens de eerste drie artikelen van de federale Grondwet is het Vlaams Parlement immers niet bevoegd een juridisch bindende akte aan te nemen die kan worden beschouwd als een grondwet.
Het Vlaams Blok heeft in tegenstelling tot parlementsvoorzitter De Batselier en ministerpresident Somers niet gewacht tot het einde van de legislatuur om met een basistekst voor een Vlaamse Grondwet naar buiten te komen.
Het Vlaams Blok heeft reeds eind 1999 een ‘Werkgroep Grondwet’ opgericht met parlementsleden uit Vlaams Parlement, Kamer en Senaat. De onmidddellijke aanleiding was toen het verwerpen van een door 24.000 handtekeningen ondersteund verzoekschrift voor een ‘grondwet voor een Vlaamse staat’ dat was ingediend door het ANZ en OVV. In het Vlaams Parlement kreeg dit verzoekschrift toen alleen de steun van het Vlaams Blok. De andere partijen waren niet bereid om het ‘bestaande institutionele kader’ te verlaten. De werkzaamheden van deze Werkgroep leidden begin 2002 tot de publicatie van ‘Proeve van Grondwet van de Republiek Vlaanderen’.
Vandaag stelt het Vlaams Blok hier de 10 belangrijkste basisrechten uit deze grondwet voor. Een Vlaamse grondwet is voor het Vlaams Blok niet zomaar een kladje papier. Ze bevat de essentiële basisrechten en basisplichten waarop onze Vlaamse samenleving is gestoeld, de voornaamste democratische principes van de Vlaamse samenleving.
Wanneer Vlamingen vaststellen dat één van hun basisrechten wordt geschonden moeten ze naar deze Vlaamse Grondwet kunnen verwijzen.
In tegenstelling tot het Handvest van Norbert De Batselier is het Vlaams Blok de mening
toegedaan dat het principe van de vrije meningsuiting hét fundament moet zijn van onze Vlaamse democratische samenleving.

In Vlaanderen moet de vrijheid centraal staan, zowel de politieke als de economische vrijheid maar ook de vrijheid om zijn gedachten en meningen vrij te kunnen uiten. In een open en democratische samenleving moeten alle meningen en overtuigingen hun plaats kunnen hebben, ook wanneer deze politiek niet correct zijn.
De vrije meningsuiting moet naast de principes van gelijkwaardigheid, rechtvaardigheid, verdraagzaamheid, en solidariteit de grondslag uitmaken van onze Vlaamse samenleving.
Uiteraard is iedere Vlaming gelijk voor de wet. De Vlaamse samenleving moet een open democratie zijn met gelijke kansen voor iedereen. Elke Vlaming moet ook een zo maximaal mogelijk medebeslissingsrecht krijgen dat hij of zij kan waarmaken via rechtstreekse en bindende referenda over alle mogelijke themata met groot maatschappelijk belang.
Het Vlaams Blok legt in deze basisrechten ook de nadruk op het recht op veiligheid.
Veiligheid is immers een basisvoorwaarde voor het samenleven en de bescherming van lijf en goed behoort tot de primaire levensvoorwaarden. Veiligheid is een mensenrecht. Het recht op veiligheid vinden we overigens ook terug in het Verdrag van de Rechten van de Mens (1950).
Vooralsnog staat dit ‘recht op veiligheid’ niet in de Belgische Grondwet ! In onze Vlaamse Grondwet hebben wij dit grondrecht heel uitdrukkelijk wel opgenomen !
Vanzelfsprekend moet ook het onderwijs in Vlaanderen vrij zijn. In Vlaanderen moet de vrijheid om onderwijs te organiseren met een eigen levensbeschouwelijk en/of pedagogisch project dat het universele respect voor de rechten van de mens erkent, worden gewaarborgd.
De Vlaamse overheid zou bovendien een kosteloze toegang tot en deelname aan het leerplichtonderwijs moeten verzekeren.
Kortom, het Vlaams Blok wil met het opstellen van een Vlaamse grondwet de fundamentele rechten en vrijheden van de Vlamingen garanderen : recht op vrije meningsuiting, het recht op vrijheid van vereniging, vergadering en drukpers, de vrijheid van godsdienst, het recht op veiligheid, het recht op de eerbiediging van het privé- en gezinsleven, het recht op eigendom, het recht op persoonlijke vrijheid, het recht op vrij onderwijs en uiteraard ook het recht op het behoud van onze identiteit, taal en culturele eigenheid.

Filip Dewinter
ancapa is offline  
Oud 10 juni 2004, 12:24   #4
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
Vlaanderen is een parlementaire democratie. Iedere Vlaming heeft via rechtstreekse en indende referenda recht op inspraak.
En zijn dat referenda op initiatief van het volk of betreft het slechts hondenbrokreferenda om de schijn van democratie hoog te houden?!
Is dat trouwens niet volledig in tegenspraak met het eerste gedeelte van dat artikel? Hoe kan men immers spreken van een parlementaire democratie, wanneer er directe democratie bestaat en vice versa?

Citaat:
Recht op het behoud van onze identiteit en culturele eigenheid
En dat betekent?

Citaat:
en gratis onderwijs
? En ik die dacht dat ik Annemans vorige week hoorde verkondigen dat het Vlaams Blok geen voorstander is van gratis onderwijs?!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 10 juni 2004, 12:31   #5
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Stoort het iemand dat ik mij wel kan vinden in die 10 punten ?

Dies ik denk dat in een zo perfect mogelijk werkende democratie het juist het samengaan van parlement en de mogelijkheid tot bindend referendum het ideaal kan bereikt worden. Alle voor zover ge ooit van ideaal kunt klappen he.

Voor mij persoonlijk moeten die bindende referenda trouwens kunnen komen zowel van parlement als van bevolking (bij voldoende aantal handtekening bijvoorbeeld)

Maar die 10 punten op zich vind ik wel te pruimen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 10 juni 2004, 12:41   #6
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dies

democratie = demos cratos = de wil van het volk !

of 80 % van de Vlamingen was tegen dat vervloekte stemrecht !
ancapa is offline  
Oud 10 juni 2004, 12:42   #7
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
en gratis onderwijs
? En ik die dacht dat ik Annemans vorige week hoorde verkondigen dat het Vlaams Blok geen voorstander is van gratis onderwijs?!
Euh, het zit 'm in dat verschil tussen gratis en kosteloos, Dies.

Ons onderwijs is al gratis : inschrijvingsgeld wordt niet gevraagd.

Aan de andere kant zijn er wel kosten voor boekenhuur, studiereisjes en wat nog niet allemaal.

Dus : VB is wel voor GRATIS onderwijs, maar niet voor KOSTENLOOS onderwijs wegens te grote belasting op budget.

Of zo had ik het toch begrepen
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline  
Oud 10 juni 2004, 13:24   #8
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

juist kistal, sommigen zijn echt doof en van slechte wil, niet waar
ancapa is offline  
Oud 10 juni 2004, 15:11   #9
Master Yoda
Partijlid

Master Yoda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dies

democratie = demos cratos = de wil van het volk !

of 80 % van de Vlamingen was tegen dat vervloekte stemrecht !

Die 80% kwam uit 1 poll. Andere polls gaven een veel kleiner verschil. Er waren er zelfs die een meerderheid VOOR migrantenstemrecht gaven.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be