![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
http://www.deredactie.be/permalink/1.1100232
Goed nieuws! Nederlands houdt stand in deze FDF-zee. Volgens mij is dit de strategie die de Vlaamse overheid moet volgen om Brussel terug te vernederlandsen. Het Brussel van de toekomst zal vooral bestaan uit allochtonen. De taal die deze allochtonen zullen spreken zal dus uitmaken welke taal men in het Brussel van de toekomst zal spreken. De Vlaamse overheid moet strijden om deze allochtonen het Nederlands (ipv het Frans) kundig te maken. We zien in het filmpje dat allochtonen van betere wil zijn dan Francofonen. Ze willen hun kinderen een betere toekomst geven dan ze zelf hebben. We moeten hen daarin helpen, want zij gaan ons helpen in de strijd tegen de verfransing. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
In de School van Lukaku was te zien dat er allochtone leerlingen waren die erg goed NL spraken op school maar op straat meteen en doodnormaal vloeiend FR gingen spreken want dat is daar de voertaal. Ze voelden zich absoluut geen ambassadeurs van het NL in BRU.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Toevalligerwijze had men het in het journaal over de heroprichting van een Nederlandstalig schooltje (lager onderwijs) in Schaarbeek.Dat was al 33 jaar geleden
Inderdaad....slechts een slinkend aantal van de kinderen zal daar nog familienamen als Vandevelde,Desmet of Dedoncker dragen......Het punt is echter dat,als het NL-talig onderwijs verder een zo goed mogelijke kwaliteit biedt,daar de toekomst in besloten ligt voor het Nederlands in Brussel... Als men er in slaagt om het Nederlands niet alleen als "schooltaal",maar ook als "werktaal" aan te leren...en verder, naarmate steeds duidelijker wordt dat je gewoon meer kansen hebt in en om Brussel met de Nederlandse taal(en,meen ik te mogen opmerken,het vlotter aanleren van het Engels...),dan spreken we binnen een 20-tal jaar misschien wel over een nieuw Brussel! Dat is de reden waarom Vlaanderen,wat er anders ook gebeurt met Brussel,ruimhartige steun moet geven aan het Nederlandse onderwijs in Brussel.....maar strak de hand moet houden aan het Nederlandstalige karekter van dit onderwijs (en niet als dump moet dienen voor de overschotten en de problemen vanuit het Franstalige "onderwijs" en meteen,voor het gemak,ook maar Chinees gaan praten) Laatst gewijzigd door kelt : 31 augustus 2011 om 19:29. |
|
|
|
|
|
#4 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar dat wisten we al 20 jaar. Brussel telt nu 72% inwoners met een recente immigratie achtergrond. Als we illegalen meerekenen is dat nog veel hoger. Is de Vlaamse focus gericht op deze groep? Nee. Citaat:
Vlaamse tv > 85 % Engels Vlaamse radio > 90 % Engels NL commerciele stations verboden |
||
|
|
|
|
|
#5 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Misschien in Brussel ook maar Engels spreken dan? Beter dat dan gediscrimineerd te worden omwille van het Nederlands.
|
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wel is het zo dat door de Engelstalige Vlaamse media het signaal dat Nederlands ongeschikt is als cultuurtaal zeer duidelijk doorklinkt. Ook dit zie ik niet als discriminatie van de Vlaamse overheid ten nadele van het Nederlands, maar gewoon de legitieme keuze voor een andere taal ipv NL. De Vlaamse overheid probeert een auto te verkopen waar ze zelf niet in wil rijden. Het lijkt me niet dat dat de beste reclame is. |
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En dat is nu net de fout die men maakt en gemaakt heeft. Die mensen komen hier toe, en weten niet welke taal ze zich moeten toe-eigenen. Ze nemen dan maar het Frans. We moeten een Vlaams migratiebeleid volgen. In Vlaanderen moet men zich niet inburgeren in het Frans, maar in het Vlaams. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
|
Citaat:
bepaalde burgemeesters houden dat moedwillig tegen. |
|
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De slechte toegankelijkheid van de Nederlandse cultuur (zie mn eerdere post), en de 'witte' uitstraling van wat er wel toegankelijk is, helpt ook al niet. Het feit dat de Vlaamse provincie (wit) voortdurend zit te kakken, pissen en schijten op Brussel (zwart) zal ook niet veel migranten verleiden om voor de nederlandstaligheid te kiezen (wel het tegendeel). Iedereen die weleens op een evenement met voornamelijk gekleurde Nederlandstalige Belgen is geweest, weet dat Vlaanderen en Vlaming steeds meer klinkt als scheldwoord. Termen als Belgie en Nederland(s) zijn dan wel weer okee. En daar kunnen al die hardwerkende , open, en goedbedoelende Vlamingen in Brussel en omgeving op veel Nederlandstalige scholen bijvoorbeeld niet aan af doen. Ook zij draaien op voor de benepenheid, angst, onbeholpen agressie, boertigheid en voortdurende strategische blunders van de huisvlaming uit de verkaveling. |
|
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De financiele prioriteiten (vooral dat), inertie, vreemdelingenangst, racisme, electorale overwegingen en klachten uit het onderwijs zelf (teveel anderstaligen!) houden dat tegen. |
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dan denk ik soms inderdaad...als de Franstaligen zich zo superieur voelen ten aanzien van het Nederlands omwille van hun 'wereldtaal' dat ze dan maar leren omgaan met een nog superieurdere taal, het Engels, wat ze typisch amper beheersen, maar ze kunnen er tenminste niet op neerkijken. Daarna denk ik dan weer dat deze gedachtegang kinderachtig en te rancuneus is. Maar misschien wel begrijpelijk omdat ik het geen aangename ervaring vind dat mijn landgenoten me scheef bekijken als ik Nederlands spreek, in mijn eigen hoofdstad dan nog wel. En als je dan leest dat de Vlamingen degenen met zo'n houding ook nog systematisch financieren...en in plaats van respect krijg je hoogmoed...dan is het niet altijd gemakkelijk om die situatie te blijven accepteren. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Mooi!
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Daarnaast is Europa 'verangelsaxist' als gevolg van de overwinning van de VS in WO2. In Japan heb je zelfs een verengelsing. En dat is een trots volk. Persoonlijk luister ik regelmatig naar Vlaamse 'kleinkunst'. Ik zou liever meer Vlaamse en Nederlandse artisten in die taal bezig zien. Ik kan genieten van het indrukwekkend mooie taalgebruik in een lied als Tim (Wim Decraene), ontdaan van goedkope moderne modewoorden die tegenwoordig tot 'Nederlands' gepromoveerd worden alsof de taal een goedkoop commercieel product betreft dat aan de man gebracht moet worden. Het is trouwens niet het Engels dat het succes van muziekartiesten uiteindelijk zal bepalen vermoed ik. Kijk maar hoe enthousiast deze kerel tekeer gaat op iets dat hij waarschijnlijk niet eens begrijpt. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 augustus 2011 om 22:18. |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb verder niets te maken met deze muzikanten. Waarom onze overheid kiest voor deze mensen ipv Nederlandstalige artiesten uit bv NL of SU heeft alles te maken met het feit dat het Vlaamse cultuurbeleid rasgestuurd ipv taalgestuurd is. Om de racistische perceptie van "Brussel" op Vlaanderen nog te versterken Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 31 augustus 2011 om 22:48. |
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Lijkt me redelijk zinloos. |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
(Eigenaardig ergens dat er zoveel mensen naar overheidsradio's luisteren in Vlaanderen. Maar dat is de keuze van de bevolking zeker.) Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 31 augustus 2011 om 22:59. |
|
|
|
|
|
|
#19 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zeker. Hier heb je het fundamentele verschil te pakken tussen Franstalige en Vlaamse beleidsmakers. De eersten zien de mens in de eerste plaats als culturele actor, de tweede groep wenst een mens veeleer als productie-eenheid te beschouwen. Vandaar ook dat relatief simpele dingen als a) stopzetten op de verplichting op het Frans b) stoppen met het subsidieren en promoten van Engels -en Franstalige Vlamingen. onmogelijk zijn te realiseren omdat : ad a) We hebben onze welvaart aan dat verplichte Frans te danken ad b) Dan vloeien de auteursrechten weg naar Nederland en Amerika. Zodra er ook maar een lichtste vermoeden is van een negatief economisch effect gaat het belang van de Nederlandse taal overboord. Specifiek voor de muziekwereld geldt dat de Vlaamsche media, en Vlaamse politiek en contentproviders als EMI, Sony en Warner innig verbonden zijn. De marginale kost van het vermarkten van Amerikaanse producten is bijna 0, dus willen deze jongens met die producten in Vlaanderen de boer op. Alleen een politieke leider met politiek kapitaal én ballen zou het medialandschap kunnen vernederlandsen. Zoals je weet: Die leider is er niet in Vlaanderen. Vooralsnog blijft de boodschap dus van de VL overheid dat Nederlands als instrument voor cultuur ongeschikt is. Dat de radio voor meer dan 90 % Engels uitzendt is voor vele 'normaal' geworden. Daar verfranst Turnhout niet van, maar de negatieve impact op degenen die moeten 'kiezen' in BHV de komende jaren is evident. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 31 augustus 2011 om 23:26. |
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|