![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Spartacusplan: sneltramproject is onaanvaardbaar duur prestigeproject, waar niemand om vraagt Vlaams Belang vraagt als alternatief de reactivering van 10 km van de historische treinlijn 20 tussen Hasselt en Maastricht. Kostprijs: 1/10 van sneltramproject
Deze namiddag staan in de commissie Openbare Werken en Mobiliteit van het Vlaams Parlement verschillende informatieve vragen geagendeerd met betrekking tot het Limburgse Spartacusplan, in het kader waarvan ook drie sneltramlijnen zouden worden aangelegd. Het Vlaams Belang is van mening dat het prijskaartje verbonden aan het sneltramproject onaanvaardbaar hoog ligt. Er is vooreerst de kostprijs voor de studie betreffende de aanleg van de drie sneltramlijnen. De studiekosten bedragen 4,1 miljoen euro voor lijn 1, 4,2 miljoen euro voor lijn 2 en 3 miljoen euro voor lijn 3. Ondertussen kennen we ook de voorlopige prijs voor de infrastructuur van lijn 1, namelijk 122 miljoen euro. Het Vlaams Belang is van mening dat deze laatste raming slechts de helft bedraagt van wat dit project uiteindelijk zal kosten. Bovendien moeten voor dit prestigeproject elektrische stellen aangekocht worden, waarvan de kostprijs wordt geraamd op 30 miljoen euro, waarbij de vraag rijst of dit bedrag toereikend zal zijn rekening houdend met de eisen die ProRail en de Stad Maastricht stellen. Maastricht is trouwens voorstander van trams met inductie. In de media wordt verkondigd dat De Lijn op jaarbasis 6,8 miljoen reizigers hoopt warm te krijgen voor de sneltram. Een snelle berekening leert dat dit neerkomt op een dagelijks gemiddelde van 18.630 reizigers, waarbij dan van 7u in de ochtend tot 19u ’s avonds 48 ritten plaatsvinden met 355 reizigers. Per stel zijn er 90 zitplaatsen en 100 staanplaatsen. Om de objectieven te halen moeten er telkens twee stellen van 80 m ingezet worden en moeten deze stellen dus barstensvol zitten. Vlaams volksvertegenwoordiger Linda Vissers besluit: "Het aantal van 6,8 miljoen reizigers op jaarbasis is dan ook geheel onrealistisch en ongeloofwaardig om als argument te gebruiken om de Spartacuslijn 1 te verantwoorden of zelfs te verdedigen." Het Vlaams Belang stelt zich de vraag waarom ook niet is onderzocht welke de mogelijkheden zijn in Euregionaal verband. Waarom zou geen samenwerking mogelijk zijn met Veolia voor de EurogioBahn en dit in het kader van de EG-richtlijn liberalisering spoor? Hierbij mag ook niet worden vergeten dat de RailPort Lanaken 32 miljoen euro gekost heeft en dat dit lokaal tramlijntje kreupel zal worden gemaakt doordat de méér dan noodzakelijke verbinding westwaarts geen kans meer krijgt om het Vlaams hinterland met zijn zeehavens via de kortste weg te bereiken. Het Vlaams Belang besluit dat het Spartacusproject een dramatisch duur project is waar niemand om vraagt. Het Vlaams Belang vraagt als alternatief de reactivering van 10 km van de historische spoorlijn 20 tussen Hasselt en Maastricht, meer bepaald tussen Beverst en Lanaken. Deze reactivering kost slechts 20 �* 25 miljoen euro. Dit is een tiende van de huidig geraamde kostprijs van de elektrische sneltram. Onze fractie vindt dat de geraamde sommen efficiënter kunnen worden benut zodat er dringend ook werk kan gemaakt worden van een goed openbaar vervoer voor het Maasland en Noord- en Noordoost Limburg ! Linda Vissers Filip Dewinter Vlaams Volksvertegenwoordiger Fractievoorzitter Vlaams Belang Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
|
![]() "De Lijn" is een "Vlaamse" onderneming ; de "NMBS" daarentegen is een "belgische" onderneming. Ik zou dus verwachten dat het VB de voorkeur zou geven aan een "vlaamse"
oplossing. Overigens is het alleszins correct dat men dit wat ruimer zou moeten onderzoeken: is een herinvoering van een rechtstreekse spoorverbinding niet wenselijker ? Of een intensere Belgo-Nederlandse samenwerking op gebied van openbaar vervoer ? Dat er slechts één transnederland-belgië spoorweg bestaat is toch eigenlijk ondenkbaar. Zou men niet de spoorwezg Turnhout-Tilburg moeten herstellen ?
__________________
Tempo toleras sed vero aperas |
![]() |
![]() |