![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() In een schrijven gegeven aan de formateur zondag 30 oktober 2011, waarschuwt het NCK voor de impact van de verhoging van de taks op de nucleaire rente. Via de media kon vernomen worden dat de discussies aan de gang onder de leiding van de formateur een herziening voorziet van de in het akkoord tussen GDF SUEZ en de vorige federale regering vastgelegde nucleaire rente. Een dergelijke verhoging houdt een ernstig risico in dat GDF SUEZ zich op haar beurt zal ontrekken aan de verplichtingen tot behoud van de tewerkstelling op 22.000 banen en het behoud van het beslissingscentrum energie van de Branche Energie Europa te Brussel conform het akkoord van 22 oktober 2009. Wenst onze nieuwe regering dit risico te lopen door het opleggen van een in Europa ongekende taks? Het is niet duidelijk of de andere vakbonden het NCK bijtreden in haar bezorgdheid?
De nationale confederatie van kaderleden (NCK) beschikt over 75 % van de mandaten kaderleden in de Ondernemingsraden van het paritair comité 326 Gas en Elektriciteit, waarvan 100 % van de mandaten kaderleden in de Branche Energie Europa en Internationaal inbegrepen Electrabel. Vanuit de verantwoordelijkheid voor een belangrijke groep kaderleden in de energiesector pleit het NCK voor een lange termijn gericht en stabiel werkkader waarbij zowel GDF SUEZ als de Belgische regering zich houden aan de gemaakte afspraken. De door de formateur voorgestelde verhoging van de taks op de nucleaire rente druist hier tegen in, zeker indien de voorstellen niet gebaseerd zijn op objectieve berekeningen. Een aantal essentiële elementen werden namelijk over het hoofd gezien door zowel de regulator CREG en als de Nationale Bank van België: - In tegenstelling tot wat wordt beweerd werden slechts voor de eerste drie reactoren de investeringen voor de bouw ervan afgeschreven over 20 jaar. De 4 recentere reactoren hebben nu nog afschrijvingen voor de investeringen die betrekking hebben op bouw. - Het huidige geïnstalleerde vermogen van de 7 reactoren, en dus de energie die wordt opgewekt, liggen circa 10% hoger dan die welke waren gepland bij de constructie, en zijn het resultaat van andere investeringen die niet mogen worden verward met die welke ten grondslag zouden liggen aan de rente. - De kostprijs van de splijtstof waarmee rekening is gehouden is de reële kostprijs inclusief de optimalisering van de contracten op lange termijn en van het splijtstofbeheer. De in aanmerking te nemen kostprijs is niet die maar behoort de marktprijs te zijn die nu zou moeten worden betaald bij de beste leverancier, anders zou de belaste rente de productiviteitswinst omvatten die is gerealiseerd dank zij het beleid van het bedrijfsmanagement. - Insgelijks omvatten de exploitatie- en onderhoudskosten enerzijds de kosten voor uitbesteding waarop men hetzelfde argument kan toepassen als voor de splijtstof en, anderzijds, de personeelskosten. Nu is het echter zo dat in 2002-2003, als gevolg van de openstelling der markten, er nieuwe statuten voor de kaderleden en bedienden gelden die gemiddeld 25% minder gunstig zijn dan de vorige. Het mechanisch effect daarvan was een vermindering van de loonmassa met constante perimeter. Die productiviteitswinst moet afgetrokken worden van de berekende rente, anders vormt ze een directe bedreiging voor de tewerkstelling. - Het beginsel zelf van de afschrijving van een investering en de fiscale vrijstelling ervan bestaat erin het kapitaal weer samen te stellen om het opnieuw te kunnen investeren. Er is geen enkele raming gemaakt van die herinvesteringen. Onze inventaris op basis van de resultaatrekeningen van de elektriciteitsproducenten die voor het tijdvak 1985-2004 bij de NBB werden ingediend geeft echter een niet-geactualiseerd bedrag van 206 miljard BF of 7,2 miljard € (geactualiseerde waarde 2010) te zien. Dat bedrag betreft de investeringen in het productiepark uitsluitend in België en zou moeten worden vergeleken met de fiscale winst voortvloeiend uit een snellere afschrijving. Uit de hierboven vernoemde argumenten blijkt duidelijk dat de voorgestelde nieuwe taks op de nucleaire rente een objectieve grondslag mist en in praktijk neerkomt op een bijkomende belasting voor de sector. Dit druist in tegen het gelijkheidbeginsel zoals vastgesteld door het Grondwettelijk hof. Het beginsel om de nucleaire rente te belasten werd bevestigd door het grondwettelijk hof voor zover het hoofdargument de versnelde afschrijving van de investering bij de start van een industriële of commerciële activiteit is. Dit is niet het geval voor het voorstel die vandaag door de onderhandelaars wordt besproken, aangezien een aantal essentiële elementen niet werden meegenomen, zoals blijkt uit onze analyse. Tot slot onderlijnt het NCK dat dit nieuw voorstel een concurrentievervalsing veroorzaakt tussen de in België geïmporteerde energie en de geproduceerde energie. Het gevolg kan een delokalisatie van de productie zijn met de nodige gevolgen op het vlak van de energieafhankelijkheid van België t.o.v. van het buitenland, maar uiteraard eveneens op het vlak van tewerkstelling. Integendeel, Frankrijk belast de nucleaire rente niet en in Duitsland hebben Eon en RWE de rentetaks voor de rechtbank voorlopig succesvol aangevochten tegen de Duitse regering in. HET NCK De NCK is een belangenvereniging voor kaderleden en is de enige nationale organisatie die door en voor kaderleden beheerd wordt. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |