![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Pensioen sparen , de ultieme maar bedrieglijke droom van velen , en je kan dat aftrekken van de belasting . deze bedrieglijke utopie is nu wel duidelijk .
Ik heb nooit van die luchtbel moeten weten en vind de voorkeur voor een eigen huis stukken beter en veiliger |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Je ruilt de ene bubbel voor de andere bubbel ?
Sowieso is de bank in vele gevallen eigenaar van je geld bij pensioensparen en eigenaar van je huis bij een hypotheeklening. En dat is allebei nooit te vertrouwen.
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Pensioensparen zal broodnodig zijn want ik ben er zo goed als zeker van dat ik geen pensioen meer zal trekken. OF toch niet genoeg om te leven en mijn eventuele medische kosten te betalen op hogere leeftijd. Ok de vorm waarin het vandaag de dag bestaat en het verlies in waarde baart me ook zorgen. Ga daar nog een oplossing voor moeten zien te vinden. Een eigen huis beter en veiliger? Weet het zo niet. Men geloofd ook al decennia in die bubbel die we met zijn allen blijven voeden. Er zijn al massa's bubbels gesprongen die men als "everlasting" bestempelde (Renault ging nooit verdwijnen, bedrijf X of Y zelfde want dat marcheert goed ect., dat financieel systeem zal nooit arsten, die bank zal nooit overkop kunnen,...) en er gaan er nog volgen in de toekomst. En zelfs al waren of zijn het geen bubbels, springen kan alles als het ondergraven wordt van binnen of buitenuit al gelijk. Trouwens een huis kost u ook heel uw leven geld; aankoop, afbetaling, onderhoud, belastingen, inrichting, herstelling,... Lijkt mij dan ook niet de allerbeste investering ooit, in zoverre die bestaat. Dat ze een funcie heeft spreekt niemand tegen maar dat is niet altijd voldoende.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Het grote verschil , terwijl je pensioen spaart kan je 1 met dat kapitaal niet werken en er niet ver beschikken of van genieten . en de waarde , al is het enkel omwille van de devaluatie is zeer onzeker en de beheerders ervan nog onzekerder .
Een huis koop je , met ontleend geld , maar je mag er van de eerste dag in wonen en van genieten , en het stijgt in waarde . België zit nog altijd fel onder de gemiddelde handelsweerde van vastgoed . in alle omringende landen zijn huizen stukken duurder . een vraag hoe ver zou je springen als je het verschil tussen het bedrag dat je maandelijks afbetaald aan je woning , en de huurprijs die je anderzijds zou betalen om comfortabel te wonen . als je dat verschil in uitgave zou investen in pensioensparen , ben je dan beter af ? Ik weet zeker van niet . want na de afbataling woon je gratis , en met je pensioensparen zal je de opbrengst ( als die er al is ???) moeten uitgeven aan huishuur. Wat een feit is . als je geen aanbetaling doet aan een eigendom zal je er ook geen verwerven . Als je geen geld in Pensioensparen stop zal je ook geen rendement hebben , MAAR als je wel pensioensparen doet is het zelfs niet zeker of het geen lege doos zal blijken. Conclusie ..... het huis beheer je zelf - pensioensparen is een gok , het is proviant bewaren onder het oog van de aasgieren |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beide natuurlijk.
Pensioensparen is relatief weinig geld, een autootje zit er wel in vanaf 60 jaar. Tot in 64e jaar kun je 30 % aftrekken van de belastingen (de dikke verdieners tot 40 %, maar vanaf 2012 ook 30 %) Zie ik namelijk elk jaar op mijn belastingsafrekening, al ben ik al enkele jaren op pensioen. In het jaar waar je 60 wordt gaat er wel een *flink deel van die tot dan ´gekregen 30 %´ terug naar de staat; van de laatste 4 jaren dus niet. (*is een eenmalige taks op het gespaard kapitaal, niet op de winstdeelname) http://www.mefirst.be/nl/verzekering...FQeIDgod7gn_mg aan huidige beursstand brengt een pensioenspaarverzekering duidelijk meer op (ca 10-12 %) als een persioenspaarfonds, maar dat kan veranderen...
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 31 december 2011 om 14:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister
|
![]() Elke belg heeft gemiddeld €70.000 op zijn spaarrekening ?
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Koop dus een huis/appartement waar je graag woont, en waarin je graag woont. Tenzij het instort als je niet verzekerd bent, blijft het een huis/appartement dat jouw eigendom is. (iemand zei hier reeds dat huizen in het buitenland duurder zijn; dat zijn ze zeker; en bovendien zijn ze nog kleiner ook, vergeleken bij ons) Voor die luizige 910 € vanaf 2012, ga je best in op pensioensparen. Je zal er niet rijk van worden, omdat het bedrag klein is. Maar 't geeft toch een opperbest rendement. En ... 't zal plezant zijn als je de gespaarde som zult kunnen afhalen op een geschikt moment na je 65°.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar ik snap het hoor, hoe simpeler de ziel hoe meer hij aan materieel bezit is verknocht en het verwerven ervan want dat is het hoogste doel in zijn leven. Beter nog tot wat zijn leven herleid is. Zolang geld de hoofdrol speelt in een verhaal zal er altijd wel ergens een voordeel en een nadeel zijn ongeacht welk systeem daarop gebaseerd of afhankelijk van. Je bent altijd gekloot; nobody dies a virgin, modern life fucks you over more than once.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben het zilverfonds nog en de grote hoeveelheid binnen gehaalde allochtonen die dat gaan opvangen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Verder is het jouw recht om mij een simpele ziel te noemen. Het zal mijn recht wel zijn om een simpele ziel te zijn ? De ene gaat werken om drank te kunnen kopen, de andere om een dure auto, nog een derde om weekendvakanties op Ibiza te gaan wildneuken op het strand ... en ik woon graag in mijn (overigens eenvoudig) huisje ... Verder moet je geen huis kopen, als je niet zeker zijt van het te kunnen afbetalen bij de eerste de beste kleine tegenslag. Voor grotere tegenslagen kan je je altijd verzekeren. En al evenmin moet je een huis op afbetaling kopen, als je horizon niet verder dan pakweg tien jaar bedraagt. Na die tijd kan je je huis zelf tijdig verkopen, de hypotheek afkopen (of vervangen door een nieuwe ...) met een mooi winstje. ('t kan zelfs rapper, als je eigen ingebrachte centen hoog genoeg waren, zodat je niet teveel intrest moet betalen in verhouding ....) Bij de aankoop van een huis, of bij eenderwelke andere beslissing of levensstijl, hoeft geld niet altijd de hoofdrol te spelen. Maar wel een belangrijk hulpmiddel. (geld maakt niet gelukkig, maar 't helpt wel hoor !)
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |