![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Hebben creatievelingen en artistiekelingen ook bestaansrecht?
Mogen die ook gesteund worden? Of moet het allemaal productiviteit en rendement en nutsfactor zijn? Het antwoord is wellicht, dat ze zichzelf moeten bedruipen? Of denken verschillende politieke richtingen daar verschillend over? Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2012 om 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
basisinkomen a la vivant was een kunstenaarsdroom ![]() Het is een heel moeilijke discussie die met gemak gaat leiden tot naast elkaar praten. Een dokter/chirurg bv moet ook soms creatief zijn. Een manager die een bedrijf moet redden ook. En wat zeg je in mijn geval, zijnde (ir) architect? Ik heb geen subsidie voor mijn creativiteit. De grote creatievelingen van vroeger hebben vaak in miserie geleefd.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 11 januari 2012 om 13:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Hangt allemaal af van je ideologie. Ik denk niet dat de meeste ideologieën daar rekening meehouden, met uitzondering van distributisme (dat specifiek preekt voor een groep kunstenaars) en de volksnationalistische ideologieën.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() In feite ben ik het eens met hem: Kapitaal is een groot goed. Iedereen zou het moeten hebben. (Zodat we aan kunst kunnen doen) Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2012 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Distribitisme is bijvoorbeeld ook heel goed compatibel met die eco-dorpjes die men over de gehele wereld aan het stichten is, en natuurlijk ook de biogroentenbeweging. Laatst gewijzigd door Albrecht : 11 januari 2012 om 13:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() @ Steven
Ja velen moeten creatief zijn binnen hun job. Maar velen doen ook geestdodend repetitief werk waar ze niets aan hebben voor hun eigen ontplooiïng. Maar ik zou het houden bij creatief zijn op een manier dat je iets maakt. Iets creatiefs maakt. Een verhaal of een voorwerp Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2012 om 13:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hun creativiteit is hun productiviteit, natuurlijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aldus Wikipedia over distributisme: Distributism promotes a society of artisans and culture. This is influenced by an emphasis on small business, promotion of local culture, and favoring of small production over capitalistic mass production. A society of artisans promotes the distributist ideal of the unification of capital, ownership, and production rather than what distributism sees as an alienation of man from work. Bij de volksnationalistische ideologieën zal kunst en creativiteit waarschijnlijk in dienst staan van de staat. Laatst gewijzigd door Albrecht : 11 januari 2012 om 13:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben het er ook eens. Alhoewel het vaag blijft. Het kan platvloers zijn (unizo / kmo strijd tegen ikea wetten) of heel intellectueel (romantisch theoretisch gezwets). Het hangt evenwel samen met niet-economische opvattingen en het openbreken van het concept "nut" en "allocatie". Wat in elk geval vaststaat is dat de efficiëntie van kapitaal en bezit niet in vraag wordt gesteld. Alleen wordt het beschouwd als een te verdelen principe.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 11 januari 2012 om 13:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Schrijvers beschikken over aanmoedigings- en werkbeurzen. Het eerste wordt echter pas toegekend als men al één publicatie op z'n naam heeft staan; het tweede pas vanaf twee publicaties.
Het zijn dus vooral debutanten die het moeilijk hebben. Om een boek te schrijven heb je tijd nodig en - wat minstens zo belangrijk is - de vrijheid om op eender welk moment van de dag te schrijven. Zoiets is dus moeilijk te combineren met voltijdse job. Vandaar dat ik van oordeel ben dat aanmoedigingsbeurzen ook voor debutanten moeten worden uitgereikt van zodra ze een contract met een uitgever hebben: de beurs kan dan eerder gederfde inkomsten compenseren en ook de periode van redactie dekken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Hebben creatievelingen en artistiekelingen ook bestaansrecht?
Volgens mij hebben ze dat zeker. Maar steunrecht? Ik vind van niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
het leefloon, zijn daar eigenlijk voorwaarden aan verbonden ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Mij lijkt de uitgeverswereld een katastrofe, van wat ik er van weet. Vlaanderen heeft nauwelijks nog uitgevers. Je moet door Nederland geadopteerd worden... Nederland subsidieerde haast alle kunstenaars enorm. Dat stelsel is, voor zover ik weet, grotendeels gelikwideerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Die hebben we nog niet. Dus: ONNOZEL ![]() 't Is hier K&K niet hé. Je bewijst nog eens ten overvloede, hoe je verdiend permabans verdient ![]() Over naar serieus aub Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2012 om 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() Kunst en technologie gaan samen natuurlijk, tegenwoordig digitale.
Computer artists... Ik ken er niets van ![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2012 om 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |