![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Europa investeert 230 miljoen in nieuwe transportinfrastructuur, Transportcommissie in Europees parlement geeft groen licht voor pilootproject rond projectobligaties voor infrastructuurprojecten. De Transportcommissie van het Europees Parlement keurde deze morgen een tekst goed die het mogelijk maakt een pilootfase voor projectobligaties op te starten. Projectobligaties kunnen bedrijven helpen die betrokken zijn in Europese infrastructuurprojecten en die moeite hebben om fondsen te werven. Dit is vooral van belang wanneer banken geen geld uitlenen en de overheid niet veel investeert. Om de obligaties aantrekkelijk te maken voor investeerders is de EU bereid om de obligaties te ondersteunen met garanties en leningen. Na de transportcommissie moeten ook de budgetcommissie en de plenaire vergadering hun fiat nog geven.
Bedoeling is om tegen te zomer met de pilootfase aan te vangen, hiervoor wordt 230 miljoen Euro voorzien, en dit voor de periode 2012-2013 Philippe De Backer: "Ik ben tevreden dat het parlement wil dat de pilootfase voor de projectobligaties zo snel mogelijk start. Ik ben er van overtuigd dat deze projectobligaties een boost kunnen geven aan de investeringen in transportinfrastructuur. Private investeerders moeten dan wel zeker zijn van de randvoorwaarden voor projectobligaties. Een pilootfase kan de laatste onzekerheid wegnemen en de interesse in de projectobligaties aanwakkeren." De projectobligaties maken deel uit van de Connecting Europe Faciliteit (CEF), waarmee de Europese Commissie voor de periode 2014-2020 gebruik zal maken om meer infrastructuurwerken te kunnen financieren. In de CEF wordt een budget opgemaakt voor de investeringen in het Europese transportnetwerk, TEN-T, en worden nieuwe financiële instrumenten aangekondigd, die samen met de klassieke subsidies en leningen de investering in infrastructuur aantrekkelijker maken. Institutionele investeerders zoals pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en andere private investeerders worden op die manier betrokken bij investeringen in het Europees transportnetwerk. De CEF zal gebruikt worden om investeringen in transport, energie en ICT samen te financieren, goed voor een investering van meer dan 50 miljard euro. 30 miljard is voorbehouden voor transport. Voor België behoren investeringen in de Vlaamse havens, de steden Antwerpen en Brussel, alsook talrijke binnenvaart- en spoorverbindingen tot de mogelijkheden. Over de CEF wordt deze namiddag in de transportcommissie gedebatteerd. Philippe De Backer "De creatie van een Europees transportnetwerk kan enkel voltooid worden als er voldoende financiële middelen voorzien worden. Het betrekken van private investeerders zorgt voor een hefboom van het Europese budget. Nu moeten we ook nog de lidstaten overtuigen van een Europese aanpak. Ik ben er van overtuigd dat een uitgebreid Europees transportnetwerk zal leiden tot meer groei en meer jobs, waar niet alleen de Europese Unie, maar ook elke lidstaat afzonderlijk beter van wordt." Voor de Europese interne markt zijn transport en mobiliteit van vitaal belang. Toch ontbreekt het vaak aan de juiste infrastructuur, of is de bestaande infrastructuur beschadigd of onafgewerkt. Daarom kwam de Commissie in oktober vorig jaar met een voorstel, waarbij tegen 2050 een geïntegreerd Europees netwerk van water-, spoor en landwegen gecreëerd wordt. Daarbij hoort een plan om de nodige infrastructuurwerken financieel te ondersteunen tot in 2020 (de Connecting Europe Faciliteit, CEF). De Commissie koos voor een gemeenschappelijk financieringsinstrument voor trans-Europese netwerken. De 3 betrokken sectoren zijn transport, energie en ICT. Het laatste decennium zijn de investeringen in infrastructuur gedaald, een ommekeer in mentaliteit kwam er door de economische en financiële crisis, die interesse in investeringen in infrastructuur weer deed stijgen. De Europese Commissie is van mening dat dergelijke investeringen zullen helpen banen te creëren en het Europese concurrentievermogen zullen versterken. In het huidige voorstel heeft de Faciliteit een budget van 50 miljard EUR, transport krijgt 31,7 miljard, waarvan 10 miljard uit Europees cohesiefonds zal komen. Het energienetwerk krijgt 9,1 miljard, telecommunicatie 9,2. 50 miljard euro is veel, maar toch is er veel meer nodig. 500 miljard alleen al om het Europees transportnetwerk volledig uit te bouwen. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |