Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juli 2012, 15:00   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard S&D : digitale tachograaf maakt controle op rij- en rusttijden eenvoudiger

Saïd El Khadraoui: “Transport via de weg weer een stuk veiliger” Het Europees parlement heeft zopas de herziening van de richtlijn over de tachograaf goedgekeurd. Als het van het parlement afhangt, zullen in de toekomst de rij- en rusttijden van chauffeurs van op afstand gecontroleerd kunnen worden en worden transportondernemingen verantwoordelijk voor eventueel geknoei met de tachograaf. Er zijn nu ook meer voertuigen - ook lichtere vrachtwagens - die een tachograaf moeten hebben. Volgens Europees parlementslid en transportspecialist Saïd El Khadraoui zullen de nieuwe regels het transportverkeer een stuk veiliger maken, op voorwaarde dat ook de Raad instemt met de nieuwe regels.

De tachograaf houdt gegevens bij over het rijgedrag van
vrachtwagenbestuurders, zoals de zogenaamde rij- en rusttijden. Op die
manier kan nagegaan worden of chauffeurs de regels naleven die zijn
vastgelegd om de verkeersveiligheid, de werkomstandigheden van de
bestuurders en de eerlijke concurrentie tussen de bedrijven te bevorderen.
Aanvankelijk waren er in vrachtwagens analoge tachografen geïnstalleerd,
maar voertuigen die na 1 mei 2006 werden geregistreerd, moeten beschikken
over een digitale tachograaf. Omdat de technologie zich verder ontwikkelt én
omdat het wegtransport veiliger moet worden, werd het tijd voor een grondige
herziening van de betrokken richtlijn, die al dateert van 1985, maar inmiddels
al een tiental keer werd aangepast.
“Er gebeuren veel inbreuken tegen sociale regels in het wegtransport,” zegt
Saïd El Khadraoui. “Een op vier inbreuken heeft te maken met manipulatie
van de tachograaf. Dat leidt tot het niet naleven van de rij- en rusttijden, een
stijgende kost voor ongevallen, gezondheidsproblemen voor de bestuurders
een buitensporig concurrentievoordeel voor de overtreders en daardoor een
verstoring van de interne markt.”
Als het van het Europees parlement afhangt moet elk voertuig van meer dan
2.8 ton een tachograaf hebben. Vandaag geldt dat enkel voor voertuigen
boven de 3.5 ton. “Dit zorgt ervoor dat een heel nieuwe reeks voertuigen
opgenomen wordt, wat bijdraagt tot de veiligheid en zorgt voor een gelijk
S&D
speelveld tussen de ondernemingen,” zegt Saïd El Khadraoui. “Wij willen dat
in de toekomst alle voertuigen voor het vervoer van goederen een tachograaf
moeten hebben. Zij maken immers ook lange uren op de baan en kunnen
daardoor net zo goed een gevaar voor de verkeersveiligheid betekenen. Hen
opnemen in het toepassingsgebied zou zorgen voor een gelijk speelveld
tussen alle professionele bestuurders. Je vermijdt ook dat een vrachtwagen
zijn goederen gaat overhevelen in kleinere bestelbusjes, om zo de sociale
verplichtingen van de rij- en rusttijden te omzeilen.”
Een uitzondering op de regel zijn bestuurders die weliswaar materiaal
vervoeren voor de uitoefening van hun job, zoals loodgieters of schilders,
maar die geen professionele chauffeurs zijn. Zij mogen in een straal van 100
kilometer rond de onderneming zonder tachograaf rijden.
De herziening van de richtlijn maakt het mogelijk de digitale tachograaf van op
afstand te controleren. “De controleautoriteiten kunnen naast de vrachtwagen
rijden en meteen de gegevens opvragen,” zegt El Khadraoui. “Op die manier
worden tijdrovende controles vermeden. Als uit de controle een vermoeden
van fraude blijkt, kan de vrachtwagen aan de kant gezet worden voor een
uitgebreide controle.”
Nieuw is ook dat bij inbreuken niet de bestuurder, maar de
transportonderneming verantwoordelijk gesteld wordt. “Dat verhindert dat de
onderneming druk uitoefent op de chauffeur om de regels te overtreden,” zegt
El Khadraoui. De tachograaf wordt in de toekomst ook gelinkt aan het Global
Navigation Satellite System (GNSS), wat plaats- en tijdstipbepaling
vergemakkelijkt. De tachograaf bevat nu ook een gewichtsensor die
informatie verschaft over het laden en lossen van het voertuig. Dit moet een
betere controle op de cabotageregels mogelijk maken. Deze regels beperken
het transport door buitenlandse vrachtwagens in de binnenlandse
transportmarkt om onder meer sociale dumping te vermijden. De richtlijn
bepaalt nu ook dat chauffeurs die vooral in de ene lidstaat rijden, maar hun
contract in een andere lidstaat hebben afgesloten, toch vallen onder het recht
van het land waar ze het grootste deel van de tijd werken. “Dat moet
verhinderen dat transportbedrijven concurreren door gebruik te maken van
soepelere buitenlandse arbeidsovereenkomsten. Dit zal er toe bijdragen dat
misbruiken in de transportsector, zoals die de laatste tijd in de pers kwamen,
bestreden kunnen worden,” zegt Saïd El Khadraoui.
Na de stemming in het Europees parlement moet de herziening van de
richtlijn nog onderhandeld worden met de Raad. “Daar liggen de opinies soms
anders,” zegt El Khadraoui, “wat betekent dat we de komende maanden nog
voor zware onderhandelingen staan.”
Meer info:
Saïd El Khadraoui

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be