![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Saïd El Khadraoui: “Transport via de weg weer een stuk veiliger” Het Europees parlement heeft zopas de herziening van de richtlijn over de tachograaf goedgekeurd. Als het van het parlement afhangt, zullen in de toekomst de rij- en rusttijden van chauffeurs van op afstand gecontroleerd kunnen worden en worden transportondernemingen verantwoordelijk voor eventueel geknoei met de tachograaf. Er zijn nu ook meer voertuigen - ook lichtere vrachtwagens - die een tachograaf moeten hebben. Volgens Europees parlementslid en transportspecialist Saïd El Khadraoui zullen de nieuwe regels het transportverkeer een stuk veiliger maken, op voorwaarde dat ook de Raad instemt met de nieuwe regels.
De tachograaf houdt gegevens bij over het rijgedrag van vrachtwagenbestuurders, zoals de zogenaamde rij- en rusttijden. Op die manier kan nagegaan worden of chauffeurs de regels naleven die zijn vastgelegd om de verkeersveiligheid, de werkomstandigheden van de bestuurders en de eerlijke concurrentie tussen de bedrijven te bevorderen. Aanvankelijk waren er in vrachtwagens analoge tachografen geïnstalleerd, maar voertuigen die na 1 mei 2006 werden geregistreerd, moeten beschikken over een digitale tachograaf. Omdat de technologie zich verder ontwikkelt én omdat het wegtransport veiliger moet worden, werd het tijd voor een grondige herziening van de betrokken richtlijn, die al dateert van 1985, maar inmiddels al een tiental keer werd aangepast. “Er gebeuren veel inbreuken tegen sociale regels in het wegtransport,” zegt Saïd El Khadraoui. “Een op vier inbreuken heeft te maken met manipulatie van de tachograaf. Dat leidt tot het niet naleven van de rij- en rusttijden, een stijgende kost voor ongevallen, gezondheidsproblemen voor de bestuurders een buitensporig concurrentievoordeel voor de overtreders en daardoor een verstoring van de interne markt.” Als het van het Europees parlement afhangt moet elk voertuig van meer dan 2.8 ton een tachograaf hebben. Vandaag geldt dat enkel voor voertuigen boven de 3.5 ton. “Dit zorgt ervoor dat een heel nieuwe reeks voertuigen opgenomen wordt, wat bijdraagt tot de veiligheid en zorgt voor een gelijk S&D speelveld tussen de ondernemingen,” zegt Saïd El Khadraoui. “Wij willen dat in de toekomst alle voertuigen voor het vervoer van goederen een tachograaf moeten hebben. Zij maken immers ook lange uren op de baan en kunnen daardoor net zo goed een gevaar voor de verkeersveiligheid betekenen. Hen opnemen in het toepassingsgebied zou zorgen voor een gelijk speelveld tussen alle professionele bestuurders. Je vermijdt ook dat een vrachtwagen zijn goederen gaat overhevelen in kleinere bestelbusjes, om zo de sociale verplichtingen van de rij- en rusttijden te omzeilen.” Een uitzondering op de regel zijn bestuurders die weliswaar materiaal vervoeren voor de uitoefening van hun job, zoals loodgieters of schilders, maar die geen professionele chauffeurs zijn. Zij mogen in een straal van 100 kilometer rond de onderneming zonder tachograaf rijden. De herziening van de richtlijn maakt het mogelijk de digitale tachograaf van op afstand te controleren. “De controleautoriteiten kunnen naast de vrachtwagen rijden en meteen de gegevens opvragen,” zegt El Khadraoui. “Op die manier worden tijdrovende controles vermeden. Als uit de controle een vermoeden van fraude blijkt, kan de vrachtwagen aan de kant gezet worden voor een uitgebreide controle.” Nieuw is ook dat bij inbreuken niet de bestuurder, maar de transportonderneming verantwoordelijk gesteld wordt. “Dat verhindert dat de onderneming druk uitoefent op de chauffeur om de regels te overtreden,” zegt El Khadraoui. De tachograaf wordt in de toekomst ook gelinkt aan het Global Navigation Satellite System (GNSS), wat plaats- en tijdstipbepaling vergemakkelijkt. De tachograaf bevat nu ook een gewichtsensor die informatie verschaft over het laden en lossen van het voertuig. Dit moet een betere controle op de cabotageregels mogelijk maken. Deze regels beperken het transport door buitenlandse vrachtwagens in de binnenlandse transportmarkt om onder meer sociale dumping te vermijden. De richtlijn bepaalt nu ook dat chauffeurs die vooral in de ene lidstaat rijden, maar hun contract in een andere lidstaat hebben afgesloten, toch vallen onder het recht van het land waar ze het grootste deel van de tijd werken. “Dat moet verhinderen dat transportbedrijven concurreren door gebruik te maken van soepelere buitenlandse arbeidsovereenkomsten. Dit zal er toe bijdragen dat misbruiken in de transportsector, zoals die de laatste tijd in de pers kwamen, bestreden kunnen worden,” zegt Saïd El Khadraoui. Na de stemming in het Europees parlement moet de herziening van de richtlijn nog onderhandeld worden met de Raad. “Daar liggen de opinies soms anders,” zegt El Khadraoui, “wat betekent dat we de komende maanden nog voor zware onderhandelingen staan.” Meer info: Saïd El Khadraoui Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |