![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() De heer Hendrik Bogaert vond het niet nodig zich aan te bieden in het Vlaamse Parlement voor de eedaflegging.
Hij is nochtans rechtstreeks gekozen. Straffe Hendrik heeft wel een uitvlucht. Hij is immers federaal volksvertegenwoordiger. Hij was bij de verkiezingen van 2003 eerste opvolger van Stefaan De Clerck die toen zowel in de Kamer als in de Senaat werd verkozen. Men heeft Stefaan De Clerck toen min of meer verplicht om in de Senaat te gaan zetelen zodat straffe Hendrik zijn zitje in de Kamer kon innemen. En wat blijkt nu? Als sraffe Hendrik aan zijn mandaat in het Vlaams parlement verzaakt om in de Kamer te blijven dan is zijn opvolger...juist geraden: Stefaan De Clerck. Die moet dan weer kiezen, zoals verleden jaar, tussen de Senaat of het Vlaams Parlement. Het perpetuum mobile van de politiek, in gang gezet door straffe Hendrik. De kiezer is weer de sigaar, toevallig de beroepsbezigheid van de familie Bogaert. Want onze Yves had het ons duidelijk gemaakt: wie verkozen is moet zetelen. Vandaag zegt Leterme dat de verkiezing van Bogaert eigenlijk een toeval was (een niet gepland ongelukje dus, een mislukte sigaar, met andere woorden.) En dan is men verwonderd dat de kiezer het kotsbeu wordt.
![]() |
#2 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Daar is eigenlijk niks eigenaardigs aan.
Naar schatting zal ongeveer 18% van de pas gezworene zich laten opvolgen door opvolgers. Zowel hendrik als Geert Bourgeois werken momenteel aan de regeringsonderhandelingen. Het is ergens normaal dat federale kamerleden de resultaten afwachten van het regeringsakkoord . Want anderen zullen dit ook doen, maar die zullen zich nadien pas laten vervangen in het Vlaams parlement. Ik geef toe, anders is beter, maar daar is de Belgische constructie de schuld van. Niemand sluit een contract af zonder dat de onderdelen van de overeenkomst zijn ingevuld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
opvolgers daar, doorschuiven etc .... werkt IEDERE kiezer op de zenuwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Gouverneur
|
![]() @Giserke
"aller eerst zou het regeringsakkoord moeten worden gevormd, voor het parlement wordt gevormd. Dan weet je tenminste waar je mee bezig bent." Klopt: dan ben je bezig in een fascistische staat: dan is niet meer van belang of de kiezer zijn keuze maakt, nee dan zullen de partijen wel beslissen wat er gebeurt. Onze Grondwet is anders zeer duidelijk: art. 122: "De leden van elke Gemeenschaps- og Gewestregering worden gekozen door hun Raad." Het is niet moeilijk de juiste werkwijze af te leiden uit dat artikel: de Vlaamse Raad komt samen en duidt een formateur aan. De fracties kiezen een vertegenwoordiger bij de onderhandelingen. Een akkoord komt tot stand. De Raad spreekt zich uit over dat akkoord en kiest (eventueeel op voordracht van de fracties) de ministers. Zo eenvoudig is dat. Als kiezer heb ik het recht te eisen dat het zo gebeurt. De Grondwet verleent mij het recht dit te eisen. Het is volkomen ongewenst dat leden van andere parlementen of van andere regeringen zich inlaten met de Vlaamse Raad. Als de heer Bogaert vindt dat hij zich moet bezighouden met de Vlaamse Raad, dan moet hij zijn zetel maar prijsgeven in het Federale Parlement en in de Vlaamse Raad gaan zetelen.
![]() |
#7 |
Partijlid
|
![]() En het is niet meer dan normaal dat de grootste partij de president levert, met andere woorden een VB-er en geen tseef of anti-verzuringscremepartij. Ze willen onafhankelijk(!!!!) zetelen dus is het VB de grootste.
Wedden dat dat stoelekehutsekluts volgende verkiezingen voor nog eens +5% gaat zorgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Giserke ik meen mij te herinneren uit mijn lessen vroeger dat het eigenlijk het parlement is dat de wetgevende macht is en dat de regering de uitvoerende macht is. In feite is het dus het parlement dat het belangrijkste is en niet de regering.
Maar dat is natuurlijk lang geleden en maar theorie ondertussen... 't kan ook zijn dat het veranderd is ondertussen ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() 'k zien trouwens niet in waarom iemand die kandidaat is geweest op ne lijst en die verkozen is moet wachten op de samenstelling van een eventuele regering om te gaan zetelen in het parlement waarvoor hij zich kandidaat heeft gesteld..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() @Kangoo
U zegt daar iets. " In tegenstelling tot federale ministers worden de gemeenschaps- en gewestministers niet benoemd door de Koning, maar aangewezen door de raden. Daarom spreekt men van de 'government making power' van de raden: de macht om de regering te maken. In de praktijk neemt de politieke partij die de beste verkiezingsuitslag heeft behaald het initiatief om samen met de andere partijen een regeringsploeg samen te stellen en een regeerakkoord uit te werken. Daarna wordt de regering voorgesteld aan de raad, die daarover een stemming houdt. Aangezien bij de samenstelling van de regering rekening is gehouden met de meerderheden in de raad, wordt de voorgestelde regeringsploeg zo goed als altijd door de raad aanvaard." Auteurs van de tekst: Johan Vande Lanotte, Siegfried Bracke en Geert Goedertier. Tekst te vinden op blz.134 van "België voor beginners" uitgave Die Keure 1998. Mijn conclusie: a)Government making power komt volgens de Grondwet toe aan de leden van de Raad maar zonder enige juridische basis wordt door een docent Grondwettelijk recht en een journalist van de VRT die macht overgedragen aan de partijen. Men kan dus ernstige vragen stellen bijhun beroepsbekwaamheid. b) Het is duidelijk dat volgens hun interpretatie het Blok de regering diende te vormen.[/b]
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wel grappig vind ik het feit dat u als N-VA'er blijkbaar ondersteunt dan wel toegeeft dat voor Bourgeois het federale primeert op het regionale. Waarschijnlijk is dat niet zo bedoeld, maar uw uitleg geeft toch stellig die indruk. Blijkbaar liggen de "Vlaamse reflexen" van voor de verkiezingen alweer ver achter ons...
![]() |