Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 september 2012, 08:00   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Woord "Jongeren" mag niet meer gehijackt worden voor specifieke groepen

Constant wordt in de krant het woord "jongeren" gebruikt omdat de pers niet mag spreken over etnische minderheden, om discriminatie en racisme te vermijden.
Echter rijzen daarbij twee ethische problemen:

- het recht op correcte informatie. Persvrijheid is onontbeerlijk in een democratie.

- door het overvloed aan (vaak zware en onbegrijpelijke) misdaden door "jongeren" gepleegd, ontstaat een heel slecht beeld over de Vlaamse of Belgische jongeren.
Dit zowel voor autochtonen die werkelijk niet weten dat het hier vaak om allochtonen gaat, als voor nieuwe Belgen of vreemdelingen.
Maar ook naar het buitenland toe krijgt ons land op deze manier een zeer slechte reputatie.

Wat vinden jullie?

Publieke demonstratie nodig om het woord jongeren terug enkel te gebruiken daar waarvoor het hoort, namelijk wanneer er geen sprake is van een specifieke groep zodat de veralgemeende term niet zomaar misbruikt kan worden?
Als het gaat om chiro-leden die een misdaad hebben gepleegd, of de scholieren van het weet-ik-veel instituut zeggen we toch ook niet dat het gaat om alle jongeren?

Graag jullie mening.
Oud 1 september 2012, 08:03   #2
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Groot gelijk!

We moesten een internetpetitie opmaken en deze versturen naar alle mogelijke media-redacties.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 1 september 2012 om 08:05.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 08:33   #3
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

2
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 08:44   #4
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Er zijn volgens mij wel meer jongeren dan meisjeren bij de jongeren.

Maar ze zijn genitaal niet intact, waardoor ze niet in alle opzichten ooit volledig tot manneren kunnen opgroeien. De seksuele volwassenheid van besneden mannen wordt véél en véél meer ingeperkt dan de media toegeven. Terloops, dit is een vorm van modern seksisme: mannen mogen verminkt worden, vrouwen niet. In zekere zin blijven mohammedanen levenslang 'jongeren' ten gevolge van genitale verminking.

Wat je voorstelt, is echter een tweesnijdend zwaard: ik heb liever dat de mate van eerlijkheid van de media aan hun woordkeuze af te lezen is. Als je 'jongeren' leest, weet je meteen dat het niet de bedoeling is, de aandacht op de seksuele ontoereikendheid van deze mannen te vestigen, maar dat juist verdoezeld wordt dat zij tot het besneden bevolkingsdeel horen. Dan weet je ook dat je uiteindelijk uit eigen ervaring, en niet van de propagandamachine moet leren, en stop je die krant toch in de kachel in plaats van verder te lezen.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 1 september 2012 om 08:53.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 08:54   #5
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Op bepaalde Nederlandse weblog spreekt men i.p.v. over 'jongeren' nu eufemistisch over 'Finnen'

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...e_vandaan.html
Oud 1 september 2012, 09:08   #6
KAHRAMAN Yücel
Schepen

Stuur een bericht via Instant Messenger naar KAHRAMAN Yücel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Er zijn volgens mij wel meer jongeren dan meisjeren bij de jongeren.

Maar ze zijn genitaal niet intact, waardoor ze niet in alle opzichten ooit volledig tot manneren kunnen opgroeien. De seksuele volwassenheid van besneden mannen wordt véél en véél meer ingeperkt dan de media toegeven. Terloops, dit is een vorm van modern seksisme: mannen mogen verminkt worden, vrouwen niet. In zekere zin blijven mohammedanen levenslang 'jongeren' ten gevolge van genitale verminking.

Wat je voorstelt, is echter een tweesnijdend zwaard: ik heb liever dat de mate van eerlijkheid van de media aan hun woordkeuze af te lezen is. Als je 'jongeren' leest, weet je meteen dat het niet de bedoeling is, de aandacht op de seksuele ontoereikendheid van deze mannen te vestigen, maar dat juist verdoezeld wordt dat zij tot het besneden bevolkingsdeel horen. Dan weet je ook dat je uiteindelijk uit eigen ervaring, en niet van de propagandamachine moet leren, en stop je die krant toch in de kachel in plaats van verder te lezen.
Idem voor joden, medisch besnedenen? Doet de afmeting er toe?
Natuurlijk willen gewone burgers geen oorlog, maar uiteindelijk, het zijn de leiders van een land die de macht bezitten, en de mensen naar je toe trekken is heel gemakkelijk, maakt niet uit of het democratie, fascisme, een parlement en zelfs al communisme is. Het enigste wat je moet doen is ze vertellen dat ze aangevallen worden, hun nationalistische gevoelens aanwakkeren en ze een gevaar aangeven. Het werkt overal.
KAHRAMAN Yücel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 09:31   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Constant wordt in de krant het woord "jongeren" gebruikt omdat de pers niet mag spreken over etnische minderheden, om discriminatie en racisme te vermijden.

- het recht op correcte informatie. Persvrijheid is onontbeerlijk in een democratie.

- door het overvloed aan (vaak zware en onbegrijpelijke) misdaden door "jongeren" gepleegd, ontstaat een heel slecht beeld over de Vlaamse of Belgische jongeren.
Dit zowel voor autochtonen die werkelijk niet weten dat het hier vaak om allochtonen gaat, als voor nieuwe Belgen of vreemdelingen.
Maar ook naar het buitenland toe krijgt ons land op deze manier een zeer slechte reputatie.

Wat vinden jullie?

Publieke demonstratie nodig om het woord jongeren terug enkel te gebruiken daar waarvoor het hoort, namelijk wanneer er geen sprake is van een specifieke groep zodat de veralgemeende term niet zomaar misbruikt kan worden?
Als het gaat om chiro-leden die een misdaad hebben gepleegd, of de scholieren van het weet-ik-veel instituut zeggen we toch ook niet dat het gaat om alle jongeren?

Graag jullie mening.
Je haalt terecht het probleem aan. (zelfs al heb ik zo'n persoonlijk gevoelen dat de pers het al door heeft, en dat het fenomeen al een beetje op zijn terugkeer is ...)

Jouw oplossing is een goede en eerbare poging; misschien echter vruchteloos.

Het fenomeen van de "Finnen" is veel krachtiger. Gebalder. En reeds tamelijk ingeburgerd.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 10:01   #8
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KAHRAMAN Yücel Bekijk bericht
Doet de afmeting er toe?
In feite wel hoor. Maar we zeggen tegen jou dat "size does not matter" om je gerust te stellen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 10:17   #9
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het fenomeen van de "Finnen" is veel krachtiger. Gebalder. En reeds tamelijk ingeburgerd.
probleem is dan weer dat binnen de échte Finnen gaan komen reclameren wegens het bezoedelen van hun naam.

Ook leuk is het artikel op de site van het inquisitie centrum:

Citaat:
Correctionele rechtbank Dendermonde, 2 april 2012

Een jonge man is op stap met een travestiet. In een uitgaansbuurt krijgt hij slaag van zogenoemde hangjongeren. Volgens een getuige is de holebigemeenschap in die buurt vaak het slachtoffer van zinloos geweld. Op grond hiervan alsook de verklaringen van het slachtoffer besluit de rechtbank dat er sprake is van verzwarende omstandigheden, namelijk homohaat. De rechtbank motiveert omstandig de strafmaat
http://www.diversiteit.be/index.php?..._detail&id=826

een blik op het vonnis leert ons dat het gaat over:
Citaat:
1. K. Samet, zonder beroep, geboren te Sint-Niklaas op (…), wonende te 9100
Sint-Niklaas, (…);
2. K. Ramazan, zonder beroep, geboren te Sint-Niklaas op (…), wonende te 9100
Sint-Niklaas, (…)
Het woord allochtonen mag men daarentegen niet gebruiken, dat is blijkbaar strafbaar:

http://www.diversiteit.be/index.php?...il&artikel=708

Je mag dus nooit zeggen dat "allochtonen het gedaan hebben". Ik vraag me dus wel af of je mag zeggen dat "autochtonen het gedaan hebben". Zou dat laatste ook strafbaar zijn?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 1 september 2012, 10:29   #10
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht

Wat vinden jullie?

Graag jullie mening.
Een zéér terechte opmerking die ik jaren geleden ook al maakte toen men, de politiek-correcte liberale hoeders van het failliete systeem, de publieke opinie begon te bestoken met deze nieuwe term. "Allochtonen" voldeed niet meer in plaats van migranten / vreemdelingen omdat het nog steeds de nadruk legde op het aspect vreemde afkomst. En dus nam men "jongeren", ten koste van de jongeren bij ons eigen volk die mee op 1 hoop werden en worden gegooid met dat vreemd crapuul.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 10:31   #11
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Ik sluit me aan bij Groentje. We mogen weten wie die "jongeren" zijn die buschauffeurs aframmelen, agenten aanvallen, vrouwen beledigen en allerlei misdaden plegen.
Oud 1 september 2012, 10:36   #12
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KAHRAMAN Yücel Bekijk bericht
Idem voor joden, medisch besnedenen? Doet de afmeting er toe?
Er zal dus wel meer aan de hand zijn dan die besnijdenis. In de lange, lange tijd dat er Joden in België wonen, heb ik nooit gehoord dat zij herrie schopten. In de enkele decennia dat we hier te maken hebben met -ahum - jongeren, gaat er geen dag voorbij zonder problemen.
Ik wijt het aan slechte opvoeding, onmogelijkheid om zich aan te passen aan een vooruitstrevende samenleving en een godsdienst die dwingt tot starheid.
Oud 1 september 2012, 10:39   #13
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
probleem is dan weer dat binnen de échte Finnen gaan komen reclameren wegens het bezoedelen van hun naam.

Ook leuk is het artikel op de site van het inquisitie centrum:

http://www.diversiteit.be/index.php?..._detail&id=826

een blik op het vonnis leert ons dat het gaat over:

Het woord allochtonen mag men daarentegen niet gebruiken, dat is blijkbaar strafbaar:

http://www.diversiteit.be/index.php?...il&artikel=708

Je mag dus nooit zeggen dat "allochtonen het gedaan hebben". Ik vraag me dus wel af of je mag zeggen dat "autochtonen het gedaan hebben". Zou dat laatste ook strafbaar zijn?
U moet dat begrijpen : als autochtonen het niet zelf gedaan hebben, dan is het wel door hun schuld dat allochtonen het doen. Het onbegrip van de autochtonen en zo, ziet u ...
Oud 1 september 2012, 10:49   #14
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Marginalen gebruiken ipv jongeren. Of proletariërs.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 10:52   #15
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik sluit me aan bij Groentje. We mogen weten wie die "jongeren" zijn die buschauffeurs aframmelen, agenten aanvallen, vrouwen beledigen en allerlei misdaden plegen.
Autochtone Vlaamse jongeren bezitten doorgaans ook de weerbaarheid en het lef niet om dergelijke dingen te doen. Iedereen weet ondertussen echt wel wat met die term bedoeld wordt, waardoor dit soort kwezelachtige politieke correctheid zijn doel inmiddels voorbij geschoten is.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 11:05   #16
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

en kijk, ik vind hier net een mooit nieuwe beschrijving:

Hoewel de kleuterparticipatie in Vlaanderen relatief hoog is, zijn er nog steeds kinderen – vaak van maatschappelijk kwetsbare ouders – die niet deelnemen aan het kleuteronderwijs
uiteraard uit het linkse krantje: http://www.dewereldmorgen.be/artikel...nteel-probleem

Heeft iemand van jullie al ooit gehoord dat vlaamse maatschappelijk kwetsbare ouders hun kinderen niet naar de kleuterklas sturen ? Weet iemand of vlaamse maatschappelijk kwetsbare ouders thuis geen nederlands/vlaams dialect spreken?

Hij bedoelt dus gewoon ALLOCHTONE ouders die hun kinderen niet naar de kleuterklas sturen, vermits ze dat niet kennen in Zandbakland.

en trouwens..... waar halen ze het uit om derdegeneratie zandbaklanders als "maatschappelijk kwetsbare ouders" neer te poten? Sommige Turken hebben hele en halve straten opgekocht ! hoe maatschappelijk kwetsbaar ben je dan?

Oud 1 september 2012, 11:36   #17
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Marginalen gebruiken ipv jongeren. Of proletariërs.
Van marginalen gesproken.
Wat gaat ge zeggen als de RVA u straks oproept, Scherven?

'Ik kon niet solliciteren want ik moest de politieke correctheid verdedigen op politics.be'?
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2012, 11:53   #18
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zal dus wel meer aan de hand zijn dan die besnijdenis. In de lange, lange tijd dat er Joden in België wonen, heb ik nooit gehoord dat zij herrie schopten. In de enkele decennia dat we hier te maken hebben met -ahum - jongeren, gaat er geen dag voorbij zonder problemen.
Ik wijt het aan slechte opvoeding, onmogelijkheid om zich aan te passen aan een vooruitstrevende samenleving en een godsdienst die dwingt tot starheid.
Strikt crimino-historisch gezien zijn de problemen, zeker in de steden, sinds de Industriële revolutie al altijd door "jongeren" veroorzaakt, hoor...
Oud 1 september 2012, 12:05   #19
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb dan ook alleen maar geschreven dat de term 'jongere' gedeeltelijk te verdedigen valt doordat de besnijdenis voorkomt dat iemand ten volle een volwassen man kan worden - niet dat de onvolwassenheid misdadigheid in de hand werkt. Daarvoor zorgt de Koran wel, ook zonder dat de mensen genitaal verminkt worden.
Oud 1 september 2012, 12:14   #20
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik heb dan ook alleen maar geschreven dat de term 'jongere' gedeeltelijk te verdedigen valt doordat de besnijdenis voorkomt dat iemand ten volle een volwassen man kan worden - niet dat de onvolwassenheid misdadigheid in de hand werkt. Daarvoor zorgt de Koran wel, ook zonder dat de mensen genitaal verminkt worden.
dit vind ik toch nogal een zeer vergezochte uitleg hoor. Waarom zou het afsnijden van het velletje voorkomen dat een man volwassen wordt?

Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be