Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 mei 2009, 13:57   #1
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard Tijd voor automatisch inkomen geleverd door de staat.

De staat zou iedere landgenoot, mensueel, automatisch, onvoorwaardelijk, een geindexeerd inkomen moeten leveren,
dit in de grootorde van 140% op het huidige bestaansminimum, dat in mindering wordt gebracht op de loonstrook van de werkende bevolking.

(Nota bene is een bestaansminimum - dat momenteel te laag is in relatie met de armoedegrens - sowieso voorzien in de wetgeving voor alle Belgen, en is iedere Belg gerechtigd op sociale bijstand zoals pensioen, enz.)

Dat systeem kan ook in rekening brengen, die zaken zoals verwarmingstoelages, enz En kan dus bijkomend gekoppeld worden aan een tweede index - uitsluitend ter verhoging - als er nood is voor hogere (tijdelijke) rechten door de conjunctuur.

Het zal niet alleen iedereen een leefbaar inkomen leveren, maar uiteindelijk zal men een pak onkosten kunnen schrappen bij al die diensten, die de rechten moeten bepalen, betalen enz. Want veel uitkeringen (pensioen, invaliditeit, leefloon, werkloosheid,...) zitten rond die grens zodat de automatische betaling het bedrag reeds dekt.

Ook de werkkrachten binnen deze diensten kunnen in andere sectoren tewerkgesteld worden, zoals bv in de diensten fraudebestrijding bij de belastingen enz.

Ik pleit dus ook daar voor vereenvoudiging (niet van administratie), maar van politiek inzake.

Want draai of keer het, de impact van de vergrijzing en de werkloosheid zal stijgen.

Dat laatste is het gevolg van de optimalisatie van de productieprocessen, de informatisering, de automatisering, de mechanisering, de evolutie van wetenschap en techniek dat uiteindelijk leidt tot minder werk. Als men de peins en vrede wilt bewaren bij de bevolking in de toekomst, moet men nu reeeds handelen en de rust waarborgen door de mensen een gegarandeerd inkomen te leveren zodat ze op zijn minst kunnen rond komen. En zeker en vast die klasse in de bevolking die het momenteel uiterst moeilijk heeft.

Het heeft dan ook geen zin om de mensen die nu in nood zijn, met de vinger te wijzen, te zeggen zus of zo. Te vermanen, te beteugelen, zelfs op te jagen door verschillende methodes.

Symbolisch, een dier in de hoek gedrumd, moet men niet met de stokken slaan,
want het zou in zijn verdediging naar de keel springen.

Men moet eerder het probleem erkennen, de oorzaken bekijken, de toekomst verkennen, en dan daadwerkelijk die stappen ondernemen om de mensen in nood daadwerkelijk te helpen door vooruitziende beslissingen.

En dat is er één van.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 6 mei 2009 om 14:24.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 14:10   #2
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Volledig akkoord!!!!

Voor álle Belgen.

Allemaal hé...

Dit lees ik op mijn muurkrant

Citaat:
In een vraaggesprek met Jo Vandeurzen van de CD&V beschrijft Luc Van der Kelen in HLN wat het nieuwe "verstrenging" (!!!!!!) van de snel-Belgwet zoal betekent. Het is werkelijk verbijsterend om te lezen wat er achter de rug van de gewone Vlaming door dit linkse parlement allemaal wordt uitgevreten.

Wat denkt u van deze:

Alle meerderjarige kinderen van een vreemdeling die Belg werd en in België woont krijgen automatisch het recht op de Belgische nationaliteit, zonder dat ze nog naar België moeten komen.
Ze zullen alles kunnen regelen vanuit hun eigen land. Ze hoeven verder geen enkele band met België te hebben! . Het volstaat dat ze een ouder hebben die naar België emigreert en zich laat naturaliseren.
Daarna volgt de hele clan in het buitenland:
meerderjarige kinderen, hun kinderen enzovoort.
Na een tijd heb je in alle landen hele kolonies Belgen.

"De hele wereld Belg" lijkt wel een devies van de regering, dwars tegen alle Vlaamse partijen in !!
Met nieuwjaar een kaartje sturen volstaat om de "band" aan te tonen tussen de Belg en de kandidaat-Belgen!!!
Indien er twijfel bestaat over die band, die trouwens de enige voorwaarde is (!) om Belg te kunnen worden, MOET HET PARKET NAAR HET LAND VAN DE KANDIDAAT-BELG GAAN OM GINDER DE ZAAK TE GAAN ONDERZOEKEN !!!!!
Onze parketten hebben in België toch weinig of niets te doen.

Je moet hier dus nooit geweest zijn, maar je kan wel stemmen en alle rechten van een Belg uitoefenen .
Een betere en snellere methode om de islam te verspreiden werd nog nergens ter wereld uitgevonden, en het zal van België in de kortste keren een islamstaat maken.

Een volgens Vandeurzen veel toegepaste "truuk" in België is de volgende:
zwangere vrouwen komen als toerist naar België en bevallen hier.
Ze geven het kind niet aan bij hun ambassade. Volgens de Belgische wetgeving is dat kind dan statenloos, en heeft het dus recht op de Belgische nationaliteit.
Op basis daarvan eist de moeder een verblijfsvergunning, waarmee ze naar
het OCMW stapt voor een leefloon. Tenslotte kan ze dan, als ze lang genoeg in het land is, zelf de nationaliteit aanvragen.

Vandeurzen besluit: "Laurette Onckelinx heeft de aanpassing van de snel-Belgwet weggemoffeld in een verzamelwet met diverse bepalingen. Zo moet er niet apart over gestemd worden. Haar partij heeft het er namelijk moeilijk mee."

Wanneer zullen de ogen van de ongeïnteresseerde, zelfgenoegzame, volgevreten en ongelooflijk domme Vlamingen eindelijk opengaan?
Oud 6 mei 2009, 14:16   #3
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Inderdaad.

Ik roep dan ook iedereen op, gezien de nakende verkiezingen, om dit gedachtengoed ter brief te stellen
en dit op te sturen naar Uw volksvertegenwoordiger in Uw buurt.

Alsook deze gedachte te verspreiden.
Oud 6 mei 2009, 14:33   #4
Sfax
Banneling

Standaard

En wie gaat dat betalen?
Ik ben alvast niet bereid om extra bij te gaan dragen om dat te realiseren. Ik ga niet werken om anderen (buiten mijn gezin/familie dan) te onderhouden...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 20:15   #5
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Sax, die 140% ben ik nog nergens tegengekomen. Leterme wist tijdens een Rerum novarumtoespraak echter dat er genoeg slapende fondsen waren om het bestaansminimum op te trekken tot de armoedegrens. Jouw bereidheid is dus niet gevraagd.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 20:28   #6
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Goed, dan stop ik vandaag met nog te werken en ga ik levenslang op vakantie. Waarom zou ik tenslotte nog werken, ik moet alleen opdraaien voor degenen die levenslang met vakantie gaan...
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2009, 20:41   #7
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Sax, die 140% ben ik nog nergens tegengekomen. Leterme wist tijdens een Rerum novarumtoespraak echter dat er genoeg slapende fondsen waren om het bestaansminimum op te trekken tot de armoedegrens. Jouw bereidheid is dus niet gevraagd.
Slapende fondsen zijn niet oneindig en Leterme sprak niet over "elke Belg".

Maar ik noteer dat wij er sowieso niets extra voor zullen moeten afstaan. De dag dat je het effectief wil realiseren, zoek je dan zelf maar uit waar je het geld vandaan haalt en blijft halen.
Oud 7 mei 2009, 00:32   #8
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
En wie gaat dat betalen?
Ik ben alvast niet bereid om extra bij te gaan dragen om dat te realiseren. Ik ga niet werken om anderen (buiten mijn gezin/familie dan) te onderhouden...
Geld is alleen maar een spel waarbij alle partijen,
de waarde ervan accepteren binnen een gesteld systeem.

Alsook wordt geld niet alleen uitsluitend verdiend door arbeid.

Citaat:
Slapende fondsen zijn niet oneindig en Leterme sprak niet over "elke Belg".

Maar ik noteer dat wij er sowieso niets extra voor zullen moeten afstaan. De dag dat je het effectief wil realiseren, zoek je dan zelf maar uit waar je het geld vandaan haalt en blijft halen.
Tuurlijk, gewoon de persmachine ze laten persen.
Zoals ze altijd doen.
En gezien je in het briefje gelooft, zal er geen probleem zijn.
En wat de dalende koopkracht betreft die er het gevolg van is.
Daar zal de diplomatie wel een mouw aanpassen.
Handelsakkoorden, een paar verdragen en wat moeilijke woorden ertussen en opgelost.
Tenslotte heeft ieder land schulden, dus wegen genoeg naar Rome.

De gewone man gaat er niks van merken, zoals gewoonlijk...

Laatst gewijzigd door JurgenD : 7 mei 2009 om 00:37.
Oud 7 mei 2009, 00:39   #9
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wie gaat dat betalen?
140% van het bestaansminimum gratis voor jan en alleman, veel gekker moet het er niet op worden. Ze zouden het bestaansminimum wss ook rond 1000 of 1500 per maand becijferen

Werklozen en andere mensen die niet werken in onze maatschappij worden al ruim voldoende vergoed in verhouding voor wat ze opbrengen (haast niets). Mensen die door een handicap niet kunnen werken, ok, daar kan je niets van zeggen. Maar mensen die in staat zijn om te werken dienen dit te doen. Ik vind het schandalig dat sommige werkloosheidsuitkeringen even hoog liggen als bepaalde lonen voor mensen die full time moeten werken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2009, 05:49   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
140% van het bestaansminimum gratis voor jan en alleman, veel gekker moet het er niet op worden. Ze zouden het bestaansminimum wss ook rond 1000 of 1500 per maand becijferen

Werklozen en andere mensen die niet werken in onze maatschappij worden al ruim voldoende vergoed in verhouding voor wat ze opbrengen (haast niets). Mensen die door een handicap niet kunnen werken, ok, daar kan je niets van zeggen. Maar mensen die in staat zijn om te werken dienen dit te doen. Ik vind het schandalig dat sommige werkloosheidsuitkeringen even hoog liggen als bepaalde lonen voor mensen die full time moeten werken.
²
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2009, 08:19   #11
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Geld is alleen maar een spel waarbij alle partijen,
de waarde ervan accepteren binnen een gesteld systeem.
En dan nu een antwoord op de vraag die er stond? Wie gaat dat betalen?
Het systeem is er immers...

Citaat:
Alsook wordt geld niet alleen uitsluitend verdiend door arbeid.
Ik ben evenmin bereid om ook maar iets of iets meer af te staan op mijn inkomsten uit beleggingen, enkel en alleen om jan en alleman te onderhouden.

Citaat:
Tuurlijk, gewoon de persmachine ze laten persen.
Zoals ze altijd doen.
En gezien je in het briefje gelooft, zal er geen probleem zijn.
En wat de dalende koopkracht betreft die er het gevolg van is.
Daar zal de diplomatie wel een mouw aanpassen.
Handelsakkoorden, een paar verdragen en wat moeilijke woorden ertussen en opgelost.
Tenslotte heeft ieder land schulden, dus wegen genoeg naar Rome.

De gewone man gaat er niks van merken, zoals gewoonlijk...
Of met andere woorden, inhoudelijk heb je niet het flauwste vermoeden waarover je het hebt en realiteitszin is een overbodigheid?
Oud 7 mei 2009, 08:21   #12
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Uiteraard.
Die uitkeringen horen dan ook dringend naar beneden te gaan en in de tijd beperkt te worden. Het is niet meer dan logisch dat je het financiëel krap zou hebben, wanneer je niet gaat werken...
Oud 7 mei 2009, 13:15   #13
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Uiteraard.
Die uitkeringen horen dan ook dringend naar beneden te gaan en in de tijd beperkt te worden. Het is niet meer dan logisch dat je het financiëel krap zou hebben, wanneer je niet gaat werken...
Tuurlijk kun je de mensen nog meer in de slavernij drijven.

Denk je nu echt dat je de mensen in nood, waar een groot deel jongeren, dat je ze als lammetjes naar de slachtbank zult kunnen laten brengen ? Dat je ze mooi in de pas zullen laten lopen, de regeltjes allemaal zullen volgen, en Jouw bezittingen zullen respecteren als je ze zonder geld zet ?

Stop toch eens met dromen, man.

En werk is er minder en minder door de technologische vooruitgang.
Dus er is geen ander alternatief dan de motor bij te sleutelen,
hoe we de maatschappij runnen.
Arbeid is niet meer het antwoord daarop, zoals vroeger het geval was.

De economische recessie is ondermeer het gevolg van hebzucht.
Niet het gevolg van sociale ondersteuning !

We leven in 2009. Er moet meer welzijn en welvaart komen, geen inkrimping.
Dat is het doel van vooruitgang, evolutie van een maatschappij.

Citaat:
En dan nu een antwoord op de vraag die er stond? Wie gaat dat betalen?
Het systeem is er immers...
Zie hoe het aan het draaien is En hoe dat systeem trouwens de aarde naar de kl.ten maakt door het dak te verbranden van het huis waar men in woont, dit alles ten koste van een waanzin, te denken dat men naar evolutie streeft.

Maar we zijn er nog slechter van af dan in de Middelleeuwen, waar we nog gezond voedsel op ons bord kregen en frisse lucht hadden (zonder fjn stof en weet ik veel)

Uw systeem is in afbraak en de herstelling zal niet geschieden wat men hoopt.
Dat ik het gezegd heb.

Citaat:
Of met andere woorden, inhoudelijk heb je niet het flauwste vermoeden waarover je het hebt en realiteitszin is een overbodigheid?
Inhoudelijk zeg ik precies waar het op staat. Sla ik de nagel op de kop.

Dat geld niet meer is dan een afspraak waar alle partijen zich (tijdelijk) aan houden.
Het is een systeem, beter gezegd, een geloofssysteem.

En zolang men het aanvaardt, houdt het stand.

Dringend tijd dat je zaken doorneemt zoals fiat geld, fractioneel bankieren, fractionele reserve enz. Dat zul je beseffen dat zelfs het gros van het geld, niet eens de waarde kan omzetten in goud, goederen of arbeid, maar dan het LUCHT is.

Dat is ondermeer de tweede reden van de economische recessie (lees: depressie)

Citaat:
Ik ben evenmin bereid om ook maar iets of iets meer af te staan op mijn inkomsten uit beleggingen, enkel en alleen om jan en alleman te onderhouden.
Maar blijkbaar weet je maar al te goed hoe je het best en het meest efficient geld kunt verdienen zonder te werken, zonder arbeid.

Citaat:
Inderdaad, iets op tegen ? Momenteel heb je inderdaad rond de 1000-1500 euro nodig om rond te komen in deze tijden...

Het wordt tijd dat je eens je oogjes open doet, voordat je een reactie uit, je eerst de stellingen naleest en wat opzoekingswerk doet.

Ik ga nog niet spreken over de daling van de koopkracht van het geld tot 20% (of is het al meer) Dus het bestaansminimum is al 20% gezakt in slagkracht, terwijl de index tekort schiet om het op te vangen.

De economische recessie (lees: depressie ) is het gevolg, niet van werken voor geld, maar door geld te kapitaliseren, door van lucht geld te maken. Refractioneel bankieren, fiat geld, enz. De verhouding geld dat op die manier wordt aangemaakt is dermate groot dat je inderdaad eens de vraag moet stellen wat de definitie GRATIS, GELD en nog veel meer: WAARDE VAN GELD is. Ik spreek dan nog niet over KOOPKRACHT.

Dat Jouw brein er blijkbaar niet bij kan, dat zaken gratis geleverd kunnen worden als resultaat van een economie, dat een niveau heeft bereikt dat we ieder mens een menswaardig bestaan kunnen geven, zelfs een minimuminkomen zonder iets voor in de plaats te stellen, dat is te wijten aan kortzichtigheid, onwetendheid alsook de onkunde om de economische (financiële) bewegingen te begrijpen in onze maatschappij.

Citaat:
Werklozen en andere mensen die niet werken in onze maatschappij worden al ruim voldoende vergoed in verhouding voor wat ze opbrengen (haast niets).
Jij kunt niet bepalen wat de inbreng is van een persoon in de maatschappij. het is niet omdat een persoon werkloos is dat hij (zij) geen inbreng doet in de maatschappij. Jij moet dringend eens de fiml bekijken van George Lucas, THX1138. Een oude film van 1971 maar met een prachtige moraal. Computers beheren daar wat de economische waarde is van een individu. Iedereen draagt op de borst een licht. En als het rood wordt, dan is je tijd gekomen, lees, je economische waarde is tot nul gedaald.

Mensen moeten in de eerste plaats rondkomen. Ik heb al gepost dat mensen met een inkomen van 800 (of minder) niet rondkomen. Men dwingt ze om werk te zoeken, maar er is minder en minder werk. Mensen zoals Jij, hebben er blijkbaar plezier in telkens te zitten kakken tegen deze mensen. Het getuigt van bekrompenheid en gebrek aan empathie. Want steeds opnieuw zit je deze zaken aan te vallen. Als je dan zo graag werkt, tot je erbij neervalt, bekritiseer dan jezelf, en ga dan verder gaan werken in plaats van je tijd hier te verdoen.

En je moet niet zo hoog van stapel lopen dat de huidige maatschappij het goed doet.
Veel mensen werken, maar werken om te werken. Werken om zogenaamd te leven.
Zonder de vraag bij te stellen: ten koste van wat ? We kunnen alleen maar zien dat de scheikunde, de wijze van economie voeren, de techniek, de wetenschap momenteel de aarde om zeep aan het helpen is. Dus als je werkt, stel dan eens de vraag in welke mate je daaraan meewerkt. Dan zullen je kinderen, of de mensen die na je komen op deze aarde wijzen, misschien wel wijzen naar Jou en zeggen: hij dacht dat hij bijdroeg, maar heeft mee de wereld om zeep geholpen.

Kortzichtigheid is een gebrek aan visie.

Citaat:
Mensen die door een handicap niet kunnen werken, ok, daar kan je niets van zeggen.
Ook daar moet je stilstaan bij de gedachte dat je voor een paar euro's een kind in Brazilie kunt helpen, terwijl je soms tot duizend euro's moet investeren om pépé weer op de voet te krijgen. ik zeg niet dat er geen zorg moet zijn, maar soms moet men ook daar realistisch in zijn.

Citaat:
Maar mensen die in staat zijn om te werken dienen dit te doen. Ik vind het schandalig dat sommige werkloosheidsuitkeringen even hoog liggen als bepaalde lonen voor mensen die full time moeten werken.
Ik vind het schandalig dat mensen met een werkloosheidsuitkering in de winter moeten zitten bevriezen, dat jonge mensen op wachtuitkering rondlopen als schooiers en hun lichaam verzieken met rotzooi die ze moeten eten uit de gekende rotzooiverkoperij.
Dat men de toekomst van dit land teleur laat gaan, door niet efficient deze mensen een inkomen te bezorgen, opdat ze inderdaad vol moed kunnen solliciteren, werk gaan zoeken of beter hun inbreng doen in de maatschappij.

Eerst voedsel, gezondheid, onderdak, kortom genormeerd welzijn en dan de rest.

We leven niet in Afrika. Maar in een Westerse wereld waar we de morele plicht hebben om te zorgen voor iedere mens in nood.

En 1250 euro is inderdaad een realistisch bedrag om momenteel rond te komen.
En dan ga je NOG niet ver lopen.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 7 mei 2009 om 13:44.
Oud 7 mei 2009, 14:22   #14
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Volledig akkoord!!!!

Voor álle Belgen.

Allemaal hé...

Dit lees ik op mijn muurkrant
heb je hier een link van? Dateert dit van 2006, of is het een recent artikel?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2009, 15:50   #15
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk kun je de mensen nog meer in de slavernij drijven.
Daar steken ze zichzelf in door commitments aan te gaan die ze niet kunnen betalen, door ogen te hebben die groter zijn dan hun vermogen en door per se mee te willen met de rest, ipv te kunnen wachten. Koop niet wat je niet kan betalen, en dan heb je geen miserie.

Citaat:
Denk je nu echt dat je de mensen in nood, waar een groot deel jongeren, dat je ze als lammetjes naar de slachtbank zult kunnen laten brengen ? Dat je ze mooi in de pas zullen laten lopen, de regeltjes allemaal zullen volgen, en Jouw bezittingen zullen respecteren als je ze zonder geld zet ?
Dreigementjes doen me weinig. Als je enige repliek is dat het moet zijn zoals jij zegt, of dat ze anders wel eens alles met geweld komen afpakken, dan sta je in een zwakke positie. Het voordeel van "hebben" trouwens, is dat je met gemak tegenegweld kan betalen, wist je dat al?

Citaat:
Stop toch eens met dromen, man.

En werk is er minder en minder door de technologische vooruitgang.
Dus er is geen ander alternatief dan de motor bij te sleutelen,
hoe we de maatschappij runnen.
Arbeid is niet meer het antwoord daarop, zoals vroeger het geval was.

De economische recessie is ondermeer het gevolg van hebzucht.
Niet het gevolg van sociale ondersteuning !

We leven in 2009. Er moet meer welzijn en welvaart komen, geen inkrimping.
Dat is het doel van vooruitgang, evolutie van een maatschappij.
Wie meer welzijn en welvaart wil, die moet daar maar voor werken. Wie dat laatste niet wil, die moet vooral niet zagen en klagen. Het is te eenvoudig om voor al je verzuchtingen telkens naar de ander te kijken en met het handje open te staan. Eigen verantwoordelijkheid, had je daar al eens van gehoord?

Citaat:
Zie hoe het aan het draaien is En hoe dat systeem trouwens de aarde naar de kl.ten maakt door het dak te verbranden van het huis waar men in woont, dit alles ten koste van een waanzin, te denken dat men naar evolutie streeft.

Maar we zijn er nog slechter van af dan in de Middelleeuwen, waar we nog gezond voedsel op ons bord kregen en frisse lucht hadden (zonder fjn stof en weet ik veel)
Met platte demagogie ga je anderen ook niet overtuigen. Als jij nu wil stellen dat ze in de Middeleeuwen beter af waren, dan moet je misschien maar eens proberen te leven zoals ze toen leefden. Wedden dat je het geen twee dagen uit kan houden?

Citaat:
Uw systeem is in afbraak en de herstelling zal niet geschieden wat men hoopt.
Dat ik het gezegd heb.
Leuk hoor, maar wie ben jij opdat we aan jouw statements geloof zouden hechten? Zeker wanneer we in het achterhoofd houden dat jouw achterliggende redenering er eentje is van "ik wil betaald worden zonder dat ik er iets voor doe, en anderen moeten daar maar voor zorgen"...

Citaat:
Inhoudelijk zeg ik precies waar het op staat. Sla ik de nagel op de kop.
Nee, je verkoopt wat wollige praat, maar je mist elke link met de realiteit.

Citaat:
Dat geld niet meer is dan een afspraak waar alle partijen zich (tijdelijk) aan houden.
Het is een systeem, beter gezegd, een geloofssysteem.

En zolang men het aanvaardt, houdt het stand.
Leef je gerust uit en druk je eigen geld dan maar eens bij. Als jouw insteek correct is, ga je dadelijk hopen mensen vinden, die jouw "geld" als zoete broodjes zullen aanvaarden. Bonne chance...

Citaat:
Dringend tijd dat je zaken doorneemt zoals fiat geld, fractioneel bankieren, fractionele reserve enz. Dat zul je beseffen dat zelfs het gros van het geld, niet eens de waarde kan omzetten in goud, goederen of arbeid, maar dan het LUCHT is.
Misschien moet je dan ook de technieken erachter eens doorlichten; dan zal je zien dat het vreemd genoeg geen lucht is...

Citaat:
Dat is ondermeer de tweede reden van de economische recessie (lees: depressie)

Maar blijkbaar weet je maar al te goed hoe je het best en het meest efficient geld kunt verdienen zonder te werken, zonder arbeid.
Maar met risico.
Als het dan toch zo'n vanzelfsprekendheid is, dan hoef je zelfs niet te pleiten voor een basisinkomen gewaardborgd door de staat. Dan kan jij immers dezelfde technieken gaan toepassen, en dan heb je ook een inkomen. Of durf je dat niet aan?

Citaat:
Inderdaad, iets op tegen ? Momenteel heb je inderdaad rond de 1000-1500 euro nodig om rond te komen in deze tijden...

Het wordt tijd dat je eens je oogjes open doet, voordat je een reactie uit, je eerst de stellingen naleest en wat opzoekingswerk doet.

Ik ga nog niet spreken over de daling van de koopkracht van het geld tot 20% (of is het al meer) Dus het bestaansminimum is al 20% gezakt in slagkracht, terwijl de index tekort schiet om het op te vangen.

De economische recessie (lees: depressie ) is het gevolg, niet van werken voor geld, maar door geld te kapitaliseren, door van lucht geld te maken. Refractioneel bankieren, fiat geld, enz. De verhouding geld dat op die manier wordt aangemaakt is dermate groot dat je inderdaad eens de vraag moet stellen wat de definitie GRATIS, GELD en nog veel meer: WAARDE VAN GELD is. Ik spreek dan nog niet over KOOPKRACHT.
Newsflash: deflatie is realiteit op dit moment.

Citaat:
Dat Jouw brein er blijkbaar niet bij kan, dat zaken gratis geleverd kunnen worden als resultaat van een economie, dat een niveau heeft bereikt dat we ieder mens een menswaardig bestaan kunnen geven, zelfs een minimuminkomen zonder iets voor in de plaats te stellen, dat is te wijten aan kortzichtigheid, onwetendheid alsook de onkunde om de economische (financiële) bewegingen te begrijpen in onze maatschappij.
Als het toch zo vanzelfsprekend is, dan mag het geen probleem zijn om eens te beargumenteren waarom we nu concreet moeten opdraaien voor anderen en waarom we gratis dingen zouden moeten doen. Die argumenten zie ik hier nergens staan.

Citaat:
Jij kunt niet bepalen wat de inbreng is van een persoon in de maatschappij. het is niet omdat een persoon werkloos is dat hij (zij) geen inbreng doet in de maatschappij. Jij moet dringend eens de fiml bekijken van George Lucas, THX1138. Een oude film van 1971 maar met een prachtige moraal. Computers beheren daar wat de economische waarde is van een individu. Iedereen draagt op de borst een licht. En als het rood wordt, dan is je tijd gekomen, lees, je economische waarde is tot nul gedaald.

Mensen moeten in de eerste plaats rondkomen. Ik heb al gepost dat mensen met een inkomen van 800 (of minder) niet rondkomen. Men dwingt ze om werk te zoeken, maar er is minder en minder werk. Mensen zoals Jij, hebben er blijkbaar plezier in telkens te zitten kakken tegen deze mensen. Het getuigt van bekrompenheid en gebrek aan empathie. Want steeds opnieuw zit je deze zaken aan te vallen. Als je dan zo graag werkt, tot je erbij neervalt, bekritiseer dan jezelf, en ga dan verder gaan werken in plaats van je tijd hier te verdoen.
Verder werken om nog meer te moeten opdraaien voor jou en diegene die jouw gedachtengoed aanhangen? No thanks.

Citaat:
En je moet niet zo hoog van stapel lopen dat de huidige maatschappij het goed doet.
Veel mensen werken, maar werken om te werken. Werken om zogenaamd te leven.
Zonder de vraag bij te stellen: ten koste van wat ? We kunnen alleen maar zien dat de scheikunde, de wijze van economie voeren, de techniek, de wetenschap momenteel de aarde om zeep aan het helpen is. Dus als je werkt, stel dan eens de vraag in welke mate je daaraan meewerkt. Dan zullen je kinderen, of de mensen die na je komen op deze aarde wijzen, misschien wel wijzen naar Jou en zeggen: hij dacht dat hij bijdroeg, maar heeft mee de wereld om zeep geholpen.

Kortzichtigheid is een gebrek aan visie.
Klopt; misschien moet je dat ook eens op jezelf toepassen.

Citaat:
Ook daar moet je stilstaan bij de gedachte dat je voor een paar euro's een kind in Brazilie kunt helpen, terwijl je soms tot duizend euro's moet investeren om pépé weer op de voet te krijgen. ik zeg niet dat er geen zorg moet zijn, maar soms moet men ook daar realistisch in zijn.

Ik vind het schandalig dat mensen met een werkloosheidsuitkering in de winter moeten zitten bevriezen, dat jonge mensen op wachtuitkering rondlopen als schooiers en hun lichaam verzieken met rotzooi die ze moeten eten uit de gekende rotzooiverkoperij.
Dat men de toekomst van dit land teleur laat gaan, door niet efficient deze mensen een inkomen te bezorgen, opdat ze inderdaad vol moed kunnen solliciteren, werk gaan zoeken of beter hun inbreng doen in de maatschappij.

Eerst voedsel, gezondheid, onderdak, kortom genormeerd welzijn en dan de rest.

We leven niet in Afrika. Maar in een Westerse wereld waar we de morele plicht hebben om te zorgen voor iedere mens in nood.
Moraliteit is het argument van zij die geen inhoudelijke input meer kunnen geven. Jouw moraal is irrelevant voor anderen, want hij is subjectief.

Citaat:
En 1250 euro is inderdaad een realistisch bedrag om momenteel rond te komen.
En dan ga je NOG niet ver lopen.
Dan moeten ze er maar voor gaan werken.
Oud 7 mei 2009, 16:50   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De staat zou iedere landgenoot, mensueel, automatisch, onvoorwaardelijk, een geindexeerd inkomen moeten leveren,
dit in de grootorde van 140% op het huidige bestaansminimum, dat in mindering wordt gebracht op de loonstrook van de werkende bevolking.

(Nota bene is een bestaansminimum - dat momenteel te laag is in relatie met de armoedegrens - sowieso voorzien in de wetgeving voor alle Belgen, en is iedere Belg gerechtigd op sociale bijstand zoals pensioen, enz.)

Dat systeem kan ook in rekening brengen, die zaken zoals verwarmingstoelages, enz En kan dus bijkomend gekoppeld worden aan een tweede index - uitsluitend ter verhoging - als er nood is voor hogere (tijdelijke) rechten door de conjunctuur.

Het zal niet alleen iedereen een leefbaar inkomen leveren, maar uiteindelijk zal men een pak onkosten kunnen schrappen bij al die diensten, die de rechten moeten bepalen, betalen enz. Want veel uitkeringen (pensioen, invaliditeit, leefloon, werkloosheid,...) zitten rond die grens zodat de automatische betaling het bedrag reeds dekt.

Ook de werkkrachten binnen deze diensten kunnen in andere sectoren tewerkgesteld worden, zoals bv in de diensten fraudebestrijding bij de belastingen enz.

Ik pleit dus ook daar voor vereenvoudiging (niet van administratie), maar van politiek inzake.

Want draai of keer het, de impact van de vergrijzing en de werkloosheid zal stijgen.

Dat laatste is het gevolg van de optimalisatie van de productieprocessen, de informatisering, de automatisering, de mechanisering, de evolutie van wetenschap en techniek dat uiteindelijk leidt tot minder werk. Als men de peins en vrede wilt bewaren bij de bevolking in de toekomst, moet men nu reeeds handelen en de rust waarborgen door de mensen een gegarandeerd inkomen te leveren zodat ze op zijn minst kunnen rond komen. En zeker en vast die klasse in de bevolking die het momenteel uiterst moeilijk heeft.

Het heeft dan ook geen zin om de mensen die nu in nood zijn, met de vinger te wijzen, te zeggen zus of zo. Te vermanen, te beteugelen, zelfs op te jagen door verschillende methodes.

Symbolisch, een dier in de hoek gedrumd, moet men niet met de stokken slaan,
want het zou in zijn verdediging naar de keel springen.

Men moet eerder het probleem erkennen, de oorzaken bekijken, de toekomst verkennen, en dan daadwerkelijk die stappen ondernemen om de mensen in nood daadwerkelijk te helpen door vooruitziende beslissingen.

En dat is er één van.

Dat is dus een onwaarschijnlijk interessant plan, en heeft inderdaad een onwaarschijnlijk sterk profiel. Maar de achilleshiel is dit.

Onze maatschappij draait niet zonder dat er werk verzet wordt. Er is al altijd een verband geweest tusen arbeid en inkomen. Je hebt al heel veel 'sociale' loskoppelingen tussen arbeid en inkomen.

ALs je die loskoppeling maakt zoals jij hier voorstelt heb je echt wel een beleid die onfinancierbaar wordt
Het is dus niet een kwestie van dier en angst , een beetje schrik aanjagen aan de mensen die wel wat meer bezitten omdat ze werken dat ze nu alles gaan gestolen worden dat ze nog meer hebben dan die leefloner;

Zeg maar rustig als je eens 50% tot 70% inclusief sociale zekerheid belast wordt op arbeid, heb je langs geen kanten nog goesting om veel solidair te zijn, je heb tfeitelijk uw deel al gegeven... Je vindt het dus genoeg.

Daarom draai het maar rustig om, zorg maar dat al uw mensen die hun hand openhouden, daar terug het verband weer vinden van wat moet je daarvoor doen, hoe hard zweet je om dat geld op uw rekening te zetten... De zweetfactor als parameter van respect voor het werk van een ander en zijn geld dat hij afdraagt, kan alleen maar de missing key zijn om te zorgen dat iedereen het normaal vindt dat hij terug gaat werk zoeken...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2009, 19:10   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik daag u uit daar de kostprijs van te berekenen.

Dat wordt lachen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2009, 23:24   #18
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik daag u uit daar de kostprijs van te berekenen.

Dat wordt lachen.
De staat trakteert daar moeten geen vragen bijgesteld worden.
Buiten dat automatisch inkomen zou ik trouwens ook nog graag een gratis bus en treinabonnement krijgen, een gratis internetaansluiting, een gratis woning (sociaal of niet), een gratis computer om dat internet op aan te sluiten en dit alles liefst voor 6 december.
Oud 8 mei 2009, 02:09   #19
Heftruck

Standaard

En als dat welvaartsproductie nu eens doet terugvallen naar een niveau dat zo laag is dat dat gegarandeerd inkomen niet eens meer volstaat? Wat dan? Geld printen?

Iemand nog slechte ideeen?

Laatst gewijzigd door Heftruck : 8 mei 2009 om 02:09.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 02:47   #20
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
En als dat welvaartsproductie nu eens doet terugvallen naar een niveau dat zo laag is dat dat gegarandeerd inkomen niet eens meer volstaat? Wat dan? Geld printen?

Iemand nog slechte ideeën?
Natuurlijk.

De staat gaat AL het ZWART geld opsporen... en in beslag nemen.
Begin maar via Lichtenstein.

De staat gaat nu eens eindelijk ALLE belastingen innen.

De staat gaat, zoals beloofd, de Senaat afschaffen.
Alle lonen van die dames en heren komen dan vrij.

De staat gaat het loon met de helft verminderen voor ELK politiek mandaat.

De staat gaat snoeien in overdreven uitkeringen van bepaalde pensioenen.

De staat gaat eens eindelijk stoppen met geld te spenderen aan ontwikkelingshulp.
(zie bijv. Congo, Karel van de VLD had gelijk)

In Laken kan de staat ook enkele besparingen doorvoeren

En dan zwijg ik met opzet over de transfers naar over de taalgrens.

Afschaffen van de bedrijfswagen zoals wij dat NU kennen.
Het kan toch niet dat iemand uit Aalter een schroefje voor een "Heftruck"
gaat leveren in Luik he
(mopje he gasten maar mijn voorbeeld klopt)

Ik heb er nog hoor...
Maar laten we met dit al eens beginnen.

Neem deze gelden en geef ze aan Fortis.
Beding een rente van 2 �* 3%....

We gaan nog geld overhouden.
We gaan niet weten wat we allemaal met die centen moeten gaan doen
Of gaan we het toch weten?
Het zou kunnen: geef de mensen in de zorg iets meer loon bijv.
Ik denk aan al dat personeel in ziekenhuizen, rusthuizen en nog van deze
gelijkaardige instellingen. Al die mensen lopen zich te pletter voor een hongerloon.

Nu zie ik wel iets....
Het zijn verdorie geen slechte ideeën, het zijn zelfs goede.
Sorry hoor Heftruck.

Laatst gewijzigd door Tejokus : 8 mei 2009 om 02:53.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be