Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2007, 11:09   #1
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard Islamitische meisjesschool in Molenbeek

Binnenkort gaat in Molenbeek de eerste islamitische middelbare school voor meisjes van start. Het verwondert me enigszins dat hier op het forum daarover al niet een thread van 10.000 hatelijke commentaren te vinden is, maar misschien heb ik erover gekeken. In dat geval, laat maar weten.
Zoniet, bij deze dan toch een thread.

Het plan voor de school is er gekomen vanuit het verbod op hoofddoeken dat in de meeste Brusselse scholen geldt. De initiatiefnemers willen op deze manier dus die reglementering omzeilen.

Mijn mening hierover is dat het motief om deze school op te richten (het omzeilen van het hoofddoekverbod) een twijfelachtige garantie biedt voor het succes van de school. Ik zou liever hebben gezien dat zo'n school werd opgericht vanuit de optiek om degelijk kwaliteitsonderwijs te geven daar waar er nood aan is, en niet om één of ander te omzeilen. Anderszijds toont dit wel aan dat een verbod op hoofddoeken in scholen niet het beoogde resultaat heeft in een land dat religieuze scholen toelaat. Het resulteert eenvoudigweg in de creatie van islamitische scholen waar de hoofddoek wel mag.

In principe is er niets tegen islamitische scholen in te brengen zolang ook katholieke scholen nog steeds mogen bestaan en zelfs door de staat worden gefinancierd. Op de kwaliteit van het geleverde onderwijs zal de inspectie toezien, net als bij elke school. We moeten misschien wel eens nadenken of het principe van de religieuze school nog wel van deze tijd is, en of het niet eens tijd wordt om de laïcisering van het ganse schoolwezen bespreekbaar te maken.

Laatst gewijzigd door Doki : 1 juni 2007 om 11:34.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 11:12   #2
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Een Islamitische school voor meisjes : zou men er dan enkel de koran mogen leren ? Ik vraag het mij af.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 11:30   #3
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Een Islamitische school voor meisjes : zou men er dan enkel de koran mogen leren ? Ik vraag het mij af.
Nee, het is vergelijkbaar met een katholieke school. Er wordt plaats gemaakt voor lessen over de islam, en ook over de geschiedenis ervan, en dat komt overeen met het aantal lesuren godsdienst in de katholieke scholen. Misschien zijn er ook extracurriculaire activiteiten gepland zoals koranstudie, dat weet ik niet. De rest is standaard leerplan. In een reactie liet Freya VDB weten dat ze erop zal toezien dat L.O. en zwemmen effectief deel uitmaken van het lessenpakket.
Oud 1 juni 2007, 11:32   #4
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Zeer mooi initiatief.

Nu beschikken deze meisjes over een sociaal verantwoorde omgeving waar ze in alle rust & kuisheid kunnen studeren zonder dat hun geest vergiftigd te worden door mannen die niet hun echtgenoot zijn.

Een goeie moslimah is een kuise moslimah.
Oud 1 juni 2007, 11:33   #5
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij gaat dat gebouw vlug tot de grond afbranden...
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 11:35   #6
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Islam is volgens mij hier niet (noodzakelijk) de prioriteit. Het zal wel een deel uitmaken uiteraard.

Het gaat hier vooral om deze meisjes af te zonderen van mannelijke collega's. In Islam horen meisjes en jongens gescheiden te blijven tot aan het huwelijk. Kwestie ... ongelukkige situaties ... te vermijden.
Oud 1 juni 2007, 11:38   #7
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
Nee, het is vergelijkbaar met een katholieke school. Er wordt plaats gemaakt voor lessen over de islam, en ook over de geschiedenis ervan, en dat komt overeen met het aantal lesuren godsdienst in de katholieke scholen. Misschien zijn er ook extracurriculaire activiteiten gepland zoals koranstudie, dat weet ik niet. De rest is standaard leerplan. In een reactie liet Freya VDB weten dat ze erop zal toezien dat L.O. en zwemmen effectief deel uitmaken van het lessenpakket.
Ze kunnen nog altijd gaan zwemmenmet het smurfenpak.

Hopelijk doen ze het zo goed als in katholieke onderwijs : godsdienst hen goed beu maken.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 11:39   #8
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Het gaat hier vooral om deze meisjes af te zonderen van mannelijke collega's. In Islam horen meisjes en jongens gescheiden te blijven tot aan het huwelijk. Kwestie ... ongelukkige situaties ... te vermijden.
Heel westerse gedachtengang die daarachter schuil gaat...dus is het heel gemakkelijk om de families welke hun kinderen naar zulke scholen sturen het land uit te zetten wegens NIET aangepast aan onze westerse cultuur.
Oud 1 juni 2007, 11:39   #9
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Islam is volgens mij hier niet (noodzakelijk) de prioriteit. Het zal wel een deel uitmaken uiteraard.

Zoals vermeld was de reden voor oprichting van deze school het omzeilen van het verbod op hoofddoeken, niet het scheiden van jongens en meisjes. Heb jij een bron waaruit blijkt dat dat wel het geval zou zijn?
Oud 1 juni 2007, 11:44   #10
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Volgens mij gaat dat gebouw vlug tot de grond afbranden...
Hopelijk hebben dan alle meisjes hun hoofddoek op. Anders moeten ze terug het brandende gebouw in, zoals in Saudi-Arabië
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 11:48   #11
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Hopelijk hebben dan alle meisjes hun hoofddoek op. Anders moeten ze terug het brandende gebouw in, zoals in Saudi-Arabië
Wat S-A doet met zijn mensen raakt mijn koude kleren niet...we kunnen het enkel maar gebruiken als voorbeeld.
S-A is dan ook één van de betere voorbeelden van moslimstaten en heb er een diep respect voor dat deze staten vast houden aan eeuwenoude tradities en cultuur.
Daarom mag de sharia met al zijn aspecten ook ingevoerd worden in belgique/europa voor de moslims. Dus een apart strafrecht bovenop ons strafrecht (gaande van zweepslagen, handen afkappen, stenigingen, verkrachtingen,...).
Oud 1 juni 2007, 13:50   #12
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Ik vraag mij af in welke mate vandaag de dag een school nog op de nodige erkenning kan hopen indien ze duidelijk discrimineert op basis van zowel geloof als geslacht. De Katholieke scholen hebben het gemengd onderwijs ook (al dan niet met tegenzin) moeten aanvaarden.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 13:52   #13
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat wettelijk gezien alle onderwijs gemengd moest zijn tegenwoordig? Of heb ik het mis?
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 14:03   #14
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Ik dacht dat wettelijk gezien alle onderwijs gemengd moest zijn tegenwoordig? Of heb ik het mis?
Goeie vraag. Ik dacht dat ook eigenlijk. Maar in de praktijk is het nog veel anders. Hoe het voor deze school zit weet ik niet.
Oud 1 juni 2007, 14:04   #15
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Wat S-A doet met zijn mensen raakt mijn koude kleren niet...we kunnen het enkel maar gebruiken als voorbeeld.
S-A is dan ook één van de betere voorbeelden van moslimstaten en heb er een diep respect voor dat deze staten vast houden aan eeuwenoude tradities en cultuur.
Daarom mag de sharia met al zijn aspecten ook ingevoerd worden in belgique/europa voor de moslims. Dus een apart strafrecht bovenop ons strafrecht (gaande van zweepslagen, handen afkappen, stenigingen, verkrachtingen,...).
Ik ben Vlaam Belanger en islamhater, maar geen islamietenhater. Als de vuurdood van islamitische jonge meisjes jou koud laat, dan zijn we uitgepraat.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 14:15   #16
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Dat is ook zo meen ik te weten,
maar als er zich geen meisjes in een jongensschool of omgekeerd jongens in een meisjesschool inschrijven, dan is dat zo, maar scholen moeten wel openstaan voor bijde groepen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2007, 16:33   #17
Zonlicht
Lokaal Raadslid

Zonlicht's schermafbeelding

Standaard

Net als de katholieke scholen, moet een islamitische zuil worden verboden. Geen brainwashen van kinderen gesubsidieerd door de staat!
Zonlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 10:42   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Een verwittigd mens is er twee waard. Hopelijk loop het met de Molenbeekse school anders af dan met de Nederlandse islamitische scholen:

Dijksma sluit drie islamitische scholen.
Gepost door Redactie - Bron: ANP

Gepubliceerd: zaterdag 2 juni 2007 @ 09:11

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs stopt op 1 augustus met de subsidie aan drie islamitische basisscholen in Amsterdam. Dat heeft ze de Tweede Kamer laten weten. De zeshonderd leerlingen moeten op zoek naar een andere school. Het personeel is ontslag aangezegd.

Het bestuur van de scholen moest vorig jaar aftreden na gerommel met de administratie. Bovendien zou het onderwijs onder de maat zijn. Een andere onderwijsinstelling wilde de scholen overnemen maar de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van de drie scholen wees het overnamevoorstel af. De overnamekandidaat wilde de islamitische identiteit waarborgen, maar de ouders vonden die toezegging onvoldoende.

De gemeente Amsterdam heeft met schoolbesturen afspraken gemaakt over een zo soepel mogelijke overgang naar andere scholen. Dijksma vindt het jammer en onbegrijpelijk dat de overname is afgeketst, zei ze zaterdag in het Radio I-journaal. Ze wil wettelijke mogelijkheden om eerder in te grijpen al de Onderwijsinspectie constateert dat het niet goed gaat op een school.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 10:55   #19
gladiator
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Een andere onderwijsinstelling wilde de scholen overnemen maar de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad van de drie scholen wees het overnamevoorstel af. De overnamekandidaat wilde de islamitische identiteit waarborgen, maar de ouders vonden die toezegging onvoldoende.

Anders gezegd, niet radicaal genoeg?
gladiator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 11:19   #20
jurgen79
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym Bekijk bericht
Ik ben Vlaam Belanger en islamhater, maar geen islamietenhater. Als de vuurdood van islamitische jonge meisjes jou koud laat, dan zijn we uitgepraat.
Wie zegt dat het mij koud laat?
Ik vind dat wij ons totaal niet te bemoeien hebben met andere culturen en hoe zij hun cultuur/geloof beleven.
Als dit gepaard gaat met het levend offeren van schoolgaande meisjes so be it.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be