![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() 'De ambtenarenpensioenen worden onhoudbaar', zegt Mark Suykens, directeur van Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG). Hij wijst er op dat de steden en gemeenten het enige niveau is dat hun pensioenen 100 procent zelf betaalt. 'Vlaanderen wentelt bijna de hele pensioenfactuur af op de federale overheid.'
Suykens ziet twee manier om aan dat probleem een mouw te passen. 'De ambtenarenpensioenen zijn veel te genereus', zegt Suykens. 'Het is toch niet normaal dat wanneer je een loonsverhoging onderhandelt met het personeel, het pensioen van de gepensioneerden automatisch ook omhoog gaat.' Dat is de zogenaamde perequatie. Daarnaast vraagt de VVSG ook dat de Vlaamse en federale overheid een half miljard bijdraagt aan de toename van de pensioenfactuur. Die neemt tegen 2018 toe met 650 miljoen euro.Andere eisen De pensioeneis is de voornaamste van een reeks eisen die de Vlaamse gemeenten en OCMW's hebben opgesteld om hun financiën onder controle te houden. Met die eisen willen ze het debat aangaan met de federale en Vlaamse overheid. Zo willen de gemeenten bijvoorbeeld ook een blijvende stijging van het Gemeentefonds met minimum 3,5 procent per jaar. De vraag is of de nieuwe Vlaamse regering dat ritme zal behouden als ze aantreedt na de verkiezingen van 2014. De federale en Vlaamse overheid mogen hun budgettaire ingrepen ook niet afwentelen op de lokale besturen, vinden ze. 'Dit is een noodkreet' De Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) trok eerder al aan de alarmbel. Door de bijkomende uitgaven en afnemende ontvangsten vrezen de gemeenten dat ze drastische ingrepen niet kunnen voorkomen, zoals het terugschroeven van de dienstverlening en het afdanken van personeel. 'Mensen zullen merken dat onder meer de diensten worden afgebouwd en dat de lokale overheden personeelsleden moeten laten gaan', zegt VVSG-voorzitter Luc Martens op Radio 1. 'Dit is een noodkreet.' http://www.standaard.be/cnt/dmf20130613_00621731 Ze weten niet meer hoe ze die ambtenaren hun pensioenen moeten betalen en we staan nog maar aan het begin van de massale pensionering vd babyboomers! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hé! Een topic over ambtenarenpensioenen! D�*t was lang geleden zeg...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() Het blijft oneerlijk dus het blijft actueel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Echt waar hoe is dit een noodkreet?
Gaan die ambtenaren verhongeren? Euh nee. Ik zeg niet dat ge hierover geen draad moogt maken. Maar uw titel is een belediging voor mensen die wel aan honger lijden, ook sexwerkers, soit iedereen die echt een noodkreet nodig heeft.
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het staat hem vrij om geen gat te vertonen of geen bullshit te verkopen. Hij doet wat hij niet kan laten.
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
'Het is duidelijk dat de cijfers die ik lees en de dingen die we horen (rond Dexia, red.) wel zorgwekkend zijn.' Dat heeft gewezen premier Yves Leterme (CD&V) vrijdag gezegd aan Radio 1. Nog een noodkreet : De staatsschuld is onder Di Rupo nominaal met bijna 100 miljard Euro gestegen. Alleen aan intrest op die staatsschuld betalen wij jaarlijks meer dan 13 miljard Euro. Dus : hoe gaan wij die dubbele ambtenarenpensioenen betalen en iedereen zegt dat dit niet gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die noodkreet slaat eerder op hun cholesterolgehalte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het staat mij ook vrij wèl te reageren wanneer het mij niet aanstaat. Daar heb jij je niet mee te bemoeien.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Belastingen verhogen. In de eerste plaats voor de hoogste inkomens.
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die noodkreet was 20 jaar geleden ook al te horen. Met berekeningen en alles inbegrepen.
Maar wat hebben de klassieke machtspartijen gedaan ? Niks ! Geen kloten hebben ze gedaan. Het had ruimschoots volstaan om twee dingen te doen: a) een modern vernieuwd ambtenarenstatuut te ontwerpen, maar ... het klonk NON beneden de taalgrens en in vakbondsmiddens. b) de staat een beetje te ontvetten van overbodige en dubbele zaken enz. , maar ... het klonk NON beneden de taalgrens en in vakbondsmiddens. En de politiekers van de Vlaamse oude machtspartijen bogen het hoofd; lieten de broek zakken en leunden voorover. Voor Di Rupo en de zijnen. Als ge dan nu, in 2013 niet weet hoe ge dat als kiezer gaat oplossen in mei 2014, dan zijt ge pas een echte uil. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe de n-va er in slaagt om de bevolking wijs te maken dat het daar niets mee te maken heeft en een maagd in't wit is, is compleet absurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Detroit strategie, als het ware.
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen moet ge u wel eens beter informeren, wie deze machtspartijen wel zijn/waren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar kan uiteraard geen sprake van zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik niet. De zaak is veel te ernstig. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bijlange niet. Dat is wat men simpele zielen graag wil laten geloven.
![]() |
![]() |