Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2004, 10:10   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard Europese grondwet: referendum?

Europese grondwet: referendum?

De Europese grondwet is afgewerkt en daar wil de VLD een volksraadpleging over houden. Een wetsvoorstel in die richting wordt zowat het eerste dossier dat de commissie Grondwetsherziening bij het begin van het nieuwe legislatuurjaar in de Kamer onder de ogen zal krijgen.

Ook coalitiepartner SP.A ziet dat wel zitten. SP.A-fractieleider Dirk Van der Maelen verbindt er echter twee voorwaarden aan. De eerste voorwaarde is dat er voor het referendum stemplicht moet zijn; de tweede is een degelijke informatiecampagne die aan de kiezers uitlegt waarover het referendum handelt. "Ervaringen in het verleden wijzen uit dat zo'n referendum anders kan uitdraaien op een stemming voor of tegen de regering," stelt Van der Maelen. Nou ja ... dat zou pas catastrofaal zijn voor Verhofstadt. Maar mogen we dan ook de hoop uitdrukken dat de informatiecampagne niet uitdraait op een reclamespotje voor de paarse regering?

Opmerkelijk aan het initiatief is dat VLD en SP.A blijkbaar alleen referenda willen organiseren over onderwerpen waarvan zij van mening zijn dat 'de mensen' zich mogen uitspreken. De vraag is dus waarom 'de mensen' zich in een referendum niet mogen uitspreken over andere, minstens zo belangrijke onderwerpen. In het verleden was er al het vreemdelingenstemrecht; in de nabije toekomst niet alleen de Europese grondwet, maar ook de toetreding van Turkije tot de Europese Unie.

Zijn die onderwerpen niet belangrijk genoeg om aan 'de mensen' voor te leggen? Of is er misschien de vrees dat de mening van 'de mensen' niet het verhoopte resultaat zal brengen?

bron vb
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 11:43   #2
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde

LA'er's schermafbeelding

Standaard

Het is duidelijk dat de VLD en SP.a zich genoodzaakt zien om een referendum te houden omdat dat in de andere Europese landen ook gebeurd. Het niet houden van een referendum over het migrantenstemrecht heeft diepe wonden geslagen bij menig Vlaming. Proberen VLD en SP.a daar nu iets aan te doen? Daar lijkt het wel op.

Afgaande op de beslissing om een referendum te houden kan ik dit voorstel, als overtuigd democraat, alleen maar toejuigen.
Oud 20 augustus 2004, 11:56   #3
Tegendradigaard

Standaard

Een referendum houden over iets wat al goedgekeurd is ... zijn dat geen vijgen na pasen ? Wat als een land neen zegt ? Wat gaat men dan doen ?

Maar voor het overige ben ik van mening dat het goed is om referendums te organiseren. alle weken 1 zou nog beter zijn vind ik.
Referendums kleuren je week.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 11:58   #4
LA'er
Provinciaal Gedeputeerde

LA'er's schermafbeelding

Standaard

Elke week één is zeker geen goed idee, zo krijgen mensen een afkeer van die referenda zoals nu met de verkiezingen. Anti-politiek zal dan weer de kop opsteken.
Oud 20 augustus 2004, 11:58   #5
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Een referendum houden over iets wat al goedgekeurd is ... zijn dat geen vijgen na pasen ? Wat als een land neen zegt ? Wat gaat men dan doen ?

Maar voor het overige ben ik van mening dat het goed is om referendums te organiseren. alle weken 1 zou nog beter zijn vind ik.
Referendums kleuren je week.
Dan doen ze net zoals met het referendum over het Verdrag van maastricht in denemarken; het referendum overdoen totdat ze er een meerderheid voor hebben!

Laatst gewijzigd door jan hyoens : 20 augustus 2004 om 11:58.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 12:01   #6
Tommy_
Schepen

Standaard

De mensen gaan dan in voordeel spreken voor het voorstel omdat men het beu is om steeds een stemming te doen. Dat is zeer democratisch.
Tommy_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 12:01   #7
Tegendradigaard

Standaard

Wat is de zin der dan nog van ?
Maar ja wat is de zin van het leven he ?

LOL trappen zou ik zeggen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 20 augustus 2004, 13:23   #8
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Die grondwet is een grap, tenminste toch voor elk groot land buiten Europa. Afgezwakt totdat elk land er zijn voordeel mee kan doen ten koste van de anderen. Typisch Europa.

En een referendum is ook al zo idioot, tegenwoordig bepaalt de media hoe er gestemd wordt, toch?
Oud 20 augustus 2004, 14:12   #9
Tegendradigaard

Standaard

Dat weet ik nog zo niet. Als de media het zou bepalen dan zou het Vlaams Blok niet zoveel halen. Dan zouden ze volgens de media maar 2,4 % halen ipv 24 %.

Ik geloof in het oordeel van de burger. Ben het er niet altijd mee eens, zelfs meestal niet, maar dat is iets anders .

Oud 20 augustus 2004, 14:23   #10
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Ik moet me toch aansluiten bij Dehaene, de gemiddelde burger interesseert zich niet aan die grondwet, heb je dat al eens gelezen, zo een hoop droge kost?

Tenzij ze er een duidelijke samenvatting van kunnen geven en iedereen kunnen duidelijk maken wat de gevolgen zullen zijn, maar wel op een objectieve manier, zie ik geen heil in een volksraadpleging.
Oud 20 augustus 2004, 14:39   #11
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Europese grondwet: referendum?

De Europese grondwet is afgewerkt en daar wil de VLD een volksraadpleging over houden. Een wetsvoorstel in die richting wordt zowat het eerste dossier dat de commissie Grondwetsherziening bij het begin van het nieuwe legislatuurjaar in de Kamer onder de ogen zal krijgen.

Ook coalitiepartner SP.A ziet dat wel zitten. SP.A-fractieleider Dirk Van der Maelen verbindt er echter twee voorwaarden aan. De eerste voorwaarde is dat er voor het referendum stemplicht moet zijn; de tweede is een degelijke informatiecampagne die aan de kiezers uitlegt waarover het referendum handelt. "Ervaringen in het verleden wijzen uit dat zo'n referendum anders kan uitdraaien op een stemming voor of tegen de regering," stelt Van der Maelen. Nou ja ... dat zou pas catastrofaal zijn voor Verhofstadt. Maar mogen we dan ook de hoop uitdrukken dat de informatiecampagne niet uitdraait op een reclamespotje voor de paarse regering?

Opmerkelijk aan het initiatief is dat VLD en SP.A blijkbaar alleen referenda willen organiseren over onderwerpen waarvan zij van mening zijn dat 'de mensen' zich mogen uitspreken. De vraag is dus waarom 'de mensen' zich in een referendum niet mogen uitspreken over andere, minstens zo belangrijke onderwerpen. In het verleden was er al het vreemdelingenstemrecht; in de nabije toekomst niet alleen de Europese grondwet, maar ook de toetreding van Turkije tot de Europese Unie.

Zijn die onderwerpen niet belangrijk genoeg om aan 'de mensen' voor te leggen? Of is er misschien de vrees dat de mening van 'de mensen' niet het verhoopte resultaat zal brengen?

bron vb
mij moet men nog eens proberen uit te leggen waarom een referendum het summum van de democratie is
neem nu de doodstraf, had men een referendum gehouden toen ze werd afgeschaft, had men dat referendum altijd verloren
nu is wellicht min. 75% tegen de doodstraf, en vindt men deze praktijk barbaars

maw (volgens mij), soms moeten politici een lichtend pad zijn, en niet de slaafse volgers van de wil des volks
Oud 20 augustus 2004, 14:42   #12
Tegendradigaard

Standaard

nog eens ? dus ze hebben het al uitgelegd maar ge snapte het niet ? tja .. daar he ik genen tijd voor zenne.

lichtend pad ... geen echt gelukkige naam zou ik zo zeggen ..

Oud 20 augustus 2004, 14:43   #13
Tegendradigaard

Standaard

het beste voorbeeld van een lichtend pad politieker was misschien wel .. A.H. ?

Oud 20 augustus 2004, 14:44   #14
Tegendradigaard

Standaard

allez beste, bij wijze van spreken he.

Stel dat den Dolf een referendum zou gehouden hebben onder de Duitsers VOOR dat hij ten oorlog trok met de vraag : beginnen we ne 5 jaar durende oorlog ? Zou hij wel een meerderheid achter zich gekregen hebben ? 'k peins van nie. Maar ja hij ging eens het lichtende voorbeeld zijn he. we hebben het gezien ..
akkerdjie

Oud 20 augustus 2004, 14:47   #15
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Nee, dat was een voorbeeld van een politicus die zijn boekje te buiten ging, en een volk dat zich liet opzwepen in de nasleep van een vroegere nutteloze oorlog en de vernederingen van een volk nadien.

Als ik een politicus op democratische wijze een mandaat geef, wil ik niet dat hij mij nadien nog eens over elke beslissing komt lastigvallen. Als de belgen echt tegen die grondwet zijn moeten ze maar op straat komen, petitie's tekenen, enz.
Oud 20 augustus 2004, 14:57   #16
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het beste voorbeeld van een lichtend pad politieker was misschien wel .. A.H. ?
verklaar je nader
Oud 20 augustus 2004, 14:58   #17
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nog eens ? dus ze hebben het al uitgelegd maar ge snapte het niet ? tja .. daar he ik genen tijd voor zenne.

lichtend pad ... geen echt gelukkige naam zou ik zo zeggen ..
ze hebben geprobeerd me te overtuigen, maar verder dan een dogmatisch "het volk heeft gelijk" komt men niet
Oud 20 augustus 2004, 19:37   #18
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
maw (volgens mij), soms moeten politici een lichtend pad zijn, en niet de slaafse volgers van de wil des volks
Dat mag u best denken, maar besef dan wel dat waar u voor pleit een soort verlicht despotisme is en helemaal niks met democratie te maken heeft.

Nu, verlicht despotisme is niet noodzakelijk slecht (meestal wel), maar om goed te kunnen zijn vereist dat integere politici met kennis van zaken. Ik zie die weinig in belgië en al helemaal niet in de regering.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 20 augustus 2004 om 19:40.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 19:45   #19
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Dat mag u best denken, maar besef dan wel dat waar u voor pleit een soort verlicht despotisme is en helemaal niks met democratie te maken heeft.

Nu, verlicht despotisme is niet noodzakelijk slecht (meestal wel), maar om goed te kunnen zijn vereist dat integere politici met kennis van zaken. Ik zie die weinig in belgië en al helemaal niet in de regering.
dat is wel democratie
als het de mensen niet aanstaat, verkiezen ze de volgende keer wel iemand anders

vraag de mensen: "wil je 10% belastingen betalen"? ik geef het je op een blaadje dat je dit referendum zal winnen
maar is dit democratie? bij verkiezingen heb je tenminste een vierjaarlijkse kans om je mening te geven
Oud 20 augustus 2004, 20:04   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LA'er
Het is duidelijk dat de VLD en SP.a zich genoodzaakt zien om een referendum te houden omdat dat in de andere Europese landen ook gebeurd.
In heel veel landen weet men hoegenaamd nog niet of er een volksraadpleging komt. In Duitsland, Oostenrijk, Finland en Zweden is er nog steeds geen beslissing gevallen. Ook in Frankrijk nog niet, al ziet het er naar uit dat er toch een referendum komt. In Griekenland komt er gewoon geen volksraadpleging. In dat laatste land zou men daarvoor de grondwet moeten veranderen, en dat wil men niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be