Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 25 augustus 2004, 09:02   #1
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard Crisis bij Sociale Zekerheid

Crisis bij Sociale Zekerheid

De sociale zekerheid vertoont een structureel tekort. Het probleem is heel simpel: de uitgaven zijn groter dan de inkomsten. Men moet geen doctor in de economische wetenschappen zijn om te beseffen dat zoiets niet kan blijven duren. Bovendien wordt het steeds erger: de uitgaven stijgen sneller dan de inkomsten.

Men zou daar op twee manieren iets aan kunnen doen: bezuinigen op de uitgaven of voor meer inkomsten zorgen. De enige gezonde oplossing ligt in een combinatie van beide maatregelen.

Bezuinigen op de uitgaven is al moeilijk genoeg in een normaal land. Niemand geeft graag zijn verworven rechten op. Maar in België is het helemaal onmogelijk. Iedereen weet dat de grote misbruiken in Wallonië zitten. Dat geldt voor bijna alle takken van de sociale zekerheid, van klinische biologie en medische overconsumptie tot werkloosheidsuitkeringen. Op papier zijn de normen in heel het land dezelfde, maar in Wallonië worden ze veel ruimer geïnterpreteerd, en er is nauwelijks controle, zodat misbruiken vrijwel nooit ontdekt en gesanctioneerd worden. Daar zou men gemakkelijk miljarden kunnen besparen zonder ook maar één echte zieke, werkloze of gehandicapte te treffen. Maar die logische en voor de hand liggende oplossing wordt tegengehouden door het veto van de Waalse partijen onder leiding van de PS. Voor hen is de sociale zekerheid een prachtig middel om hun kiezers geschenken uit te delen op kosten van de Vlamingen. Een Belgische regering die aan dat "verworven onrecht" durft raken, tekent haar eigen doodvonnis.

Als men de uitgaven niet kan beperken, dan moet men aan de inkomsten sleutelen. Maar ook dat is problematisch. De sociale zekerheid in België wordt gefinancierd door sociale lasten op arbeid. Als men die verhoogt, dan wordt de loonkost óók hoger, de concurrentiepositie van onze bedrijven verzwakt, het investeringsklimaat wordt slechter, sommige bedrijven sluiten hun deuren of vertrekken naar het buitenland... Daardoor komen er nog meer werklozen, die allemaal recht hebben op uitkeringen van de sociale zekerheid. Zo gaat het van kwaad naar erger. Dit zou grotendeels vermeden kunnen worden door de sociale zekerheid te financieren met belastingen die door alle burgers betaald worden, en niet meer alleen met lasten op arbeid.

Voorlopig blijft de sociale zekerheid nog overeind doordat de regering er elk jaar miljarden euro inpompt, maar zelfs dat volstaat nu niet meer. Ondanks die jaarlijkse geldtransfusie zit men met een tekort van een miljard per jaar. En wordt geen beterschap verwacht, want de uitgaven in de sociale zekerheid stijgen nog altijd met 4% per jaar. Zelfs de federale overheid zal dat niet kunnen blijven bijpassen. Want ook de grootste optimisten zullen nooit durven beweren dat de economie ook jaarlijks 4% kan groeien. Men is meestal al heel blij met 2%. Ook hier zit men op lange termijn dus met hetzelfde probleem: de uitgaven stijgen sneller dan de inkomsten. Tijd om het roer drastisch om te gooien... Voor Wallonië ons allemaal meesleept in de ondergang.
bron vb
jan hyoens is offline  
Oud 25 augustus 2004, 09:21   #2
Eternity
Parlementsvoorzitter

Eternity's schermafbeelding

Standaard

pffff, hebt u al 1 thread hier gemaakt die GEEN copy paste is van de Vlaams blok website?

En nog nooit gehoord van een bronvermelding?

Frank Dane

Laatst gewijzigd door Eternity : 25 augustus 2004 om 09:21.
Eternity is offline  
Oud 25 augustus 2004, 09:37   #3
Tegendradigaard

Standaard

Ik lees toch onderaan 'bron vb' en Jan Hyoens heeft zijn tekst niet aangepast dus het stond er van den beginne.

En nu inhoudelijk...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 25 augustus 2004, 09:41   #4
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Ik lees toch onderaan 'bron vb' en Jan Hyoens heeft zijn tekst niet aangepast dus het stond er van den beginne.

En nu inhoudelijk...
Euhm inderdaad, over het hoofd gezien.

Wat nogaltijd het feit overlaat dat dit forum overspoeld wordt met vb berichten, vanaf er iets nieuws op de vb site staat, staat het ten laatste 2 uur later hier ook ...

De andere Vlaams blokker slagen er zelfs in om elke ANDERE thread over het vlaams blok te laten gaan.
Bijvoorbeeld Wolf: die erin slaagt gelijk welke topic te laten ontaarden in een discussie over de multiculture samenleving.

Frank Dane

Laatst gewijzigd door Eternity : 25 augustus 2004 om 09:42.
Eternity is offline  
Oud 25 augustus 2004, 09:47   #5
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard U bent goed bezig

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eternity
Euhm inderdaad, over het hoofd gezien.

Wat nogaltijd het feit overlaat dat dit forum overspoeld wordt met vb berichten, vanaf er iets nieuws op de vb site staat, staat het ten laatste 2 uur later hier ook ...

De andere Vlaams blokker slagen er zelfs in om elke ANDERE thread over het vlaams blok te laten gaan.
Bijvoorbeeld Wolf: die erin slaagt gelijk welke topic te laten ontaarden in een discussie over de multiculture samenleving.
U bent goed bezig om ook van het onderwerp af te wijken.
Oud 25 augustus 2004, 09:51   #6
Tegendradigaard

Standaard

tja alles draait rond het Vlaams Blok in dit land en in de politiek he.
Er worden slechts twee soorten forums geopend : ofwel tegen het Vlaams Blok ofwel voor het Vlaams Blok.

en heel af en toe komt er eens een ander tussen (liefst over homo's) en binnen de kortste keren zit men daar ook over het Vlaams Blok te praten.

Tja het is nu eenmaal zo... en ik denk dat het er nog niet op zal beteren ..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 25 augustus 2004, 09:52   #7
Tzuvar Raemborr
Minister

Tzuvar Raemborr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tsja, is dat de verdienste van alléén de Blokkers? Ik heb er nog even over gedacht om in die euthanasiediscussie te vermelden dat het promoten van geborgen hechte gezinnen óók al een verbetering in het aantal eenzamen en depressieven zou kunnen brengen maar ik heb het maar niet gedaan want je kan voelen waar dat op afstevent : een discussie over de VB gezinspolitiek (vrij geïnterpreteerd door Piano en co) en Rob Verreycken.
But I'm stubborn, like those garbage bags that time cannot decay,
I'm junk but I'm still holding up this little wild bouquet.
Tzuvar Raemborr is offline  
Oud 25 augustus 2004, 09:56   #8
Tegendradigaard

Standaard

Bon nu we onze zeg weer over het Vlaams Blok hebben gedaan kunnen we dit laten voor het was in dit forum en ons buigen over het echte probleem : de crisis in de sociale zekerheid. Een tekort van 1 miljard euro volgens de kranten.
Wie gaat dat betalen ? Juist. gij en ik, de niet profiteurs van de sociale zekerheid.

Oud 25 augustus 2004, 09:58   #9
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr
Tsja, is dat de verdienste van alléén de Blokkers? Ik heb er nog even over gedacht om in die euthanasiediscussie te vermelden dat het promoten van geborgen hechte gezinnen óók al een verbetering in het aantal eenzamen en depressieven zou kunnen brengen maar ik heb het maar niet gedaan want je kan voelen waar dat op afstevent : een discussie over de VB gezinspolitiek (vrij geïnterpreteerd door Piano en co) en Rob Verreycken.
Neen, ook niet-blokkers bezondigen zich aan de zonde van veralgeming en ongefundeerde vooroordelen.

Wel zie ik geen enkel andere partij hier constant partijberichten plaatsen of elke topic vb of multikul related te maken.

Een politiek forum hoort om meer te gaan dan een discussie van blokkers tegen niet-blokkers.

Als nu beide! partijen zich een beetje zouden inhouden en proberen inhoudelijk te discussieren zonder alle vooroordelen van de wereld (in beide richtingen) te gebruiken zouden we al heel ver komen ...

Frank Dane
Eternity is offline  
Oud 25 augustus 2004, 09:59   #10
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Bon nu we onze zeg weer over het Vlaams Blok hebben gedaan kunnen we dit laten voor het was in dit forum en ons buigen over het echte probleem : de crisis in de sociale zekerheid. Een tekort van 1 miljard euro volgens de kranten.
Wie gaat dat betalen ? Juist. gij en ik, de niet profiteurs van de sociale zekerheid.
Spijtig genoeg vrees ik ervoor, inderdaad

Frank Dane
Eternity is offline  
Oud 25 augustus 2004, 10:02   #11
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

En er is slechts 1 middel om het op termijn op te lossen! Bliven VB stemmen.
Op individuen zoals Yves L. en Geert B. moeten we niet rekenen, die doen slechts eigen job eerst.

Laatst gewijzigd door Freddie : 25 augustus 2004 om 10:03. Reden: typefouten
Freddie is offline  
Oud 25 augustus 2004, 10:03   #12
Tegendradigaard

Standaard

De enige manier zal zijn : besparen, besparen en nog eens besparen in de uitgaven.
De inkomsten verhogen zou gewoon zelfmoord zijn voor onze economie.

Oud 25 augustus 2004, 10:04   #13
Karel Hendrik
Gouverneur

Standaard

@Eternity

En nu terzake

Er zijn in België 150 volksvertegenwoordigers. Er zijn er 88 die Nederlandstalig zijn en er zijn er 62 die Franstalig zijn.
Normaal gezien is dat een meerderheid van 58 % voor de Vlamingen.
Door het cordon wordt er met 18 van die Nederlandstaligen niet gesproken, geen overleg gepleegd enz.
De Vlaamse vertegenwoordiging in het Parlement valt daardoor terug op 70 of 46%.
Uiteraard is het in die omstandigheden onmogelijk om de sociale zekerheid structureel aan te pakken.
Overigens is dat cordon er helemaal niet nodig: de sociale zekerheid kan maar gesplitst worden (geheel of gedeeltelijk) mits instemming van de minderheid in dit land.
De bijzondere meerderheid van art.4 van de Grondwet is daarvoor nodig.
Als de 150 kamerleden aanwezig zijn betekent dat, dat 21 Franstaligen of slechts 14% van de verkozenen alles kunnen blokkeren.
En wat doen die superintelligente Vlamingen die voorstander zijn van het cordon? Ze zorgen ervoor dat zelfs, wanneer een gewone meerderheid volstaat, er geen overleg wordt gepleegd zodat wij niet langer zeker zijn van onze gewone meerderheid.
In een staat waar het spel op die manier wordt gespeeld heeft een intelligente kiezer geen ander keuze dan voor het Blok te stemmen. En ze van verkiezing tot verkiezing sterker te maken. Het is de enige methode om de crypto-fascisten van de zogenaamde democratische partijen van antwoord te dienen.

Laatst gewijzigd door Karel Hendrik : 25 augustus 2004 om 10:07.
Karel Hendrik is offline  
Oud 25 augustus 2004, 10:04   #14
Tegendradigaard

Standaard

Ik heb 5 jaar geleden al (op een ander forum) gezegd dat de sinterklaas politiek van paars vanaf 1999 falikant zou aflopen....

Weer een voorspelling die uitkomt .. soms is het wel eens leuk helderziend te zijn, alhoewel iedere blinde zag het zelfs afkomen. Ge moest gewoon wat gezond verstand gebruiken.

Oud 25 augustus 2004, 10:05   #15
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Neen, ook niet-blokkers bezondigen zich aan de zonde van veralgeming en ongefundeerde vooroordelen.

Wel zie ik geen enkel andere partij hier constant partijberichten plaatsen of elke topic vb of multikul related te maken.

Een politiek forum hoort om meer te gaan dan een discussie van blokkers tegen niet-blokkers.

Als nu beide! partijen zich een beetje zouden inhouden en proberen inhoudelijk te discussieren zonder alle vooroordelen van de wereld (in beide richtingen) te gebruiken zouden we al heel ver komen ...
Het staat iedereen vrij om een stelling van een andere partij hier ter bespreking te posten! kan ik er aan doen dat het Vlaams Blok de enige partij is die tenminste duidelijk stellingen inneemt over maatschappelijke problemen.
Ik overtreed hier de regels ivm copy-pasten niet en zal dus verder doen tot spijt van wie benijdt! Wat mij wel opvalt is dat er maar weinig inhoudelijke kritiek komt en bepaalde mensen er een plezier in vinden de topics te laten ontaarden tot een één en weergescheld! Hoe het wel kan is te zien onder de topic ivm de wooncode! Als het u niet aanstaat bent u nog altijd vrij om er niet op te reageren zodat de topic na verloop van tijd vanzelf verdwijnt!
jan hyoens is offline  
Oud 25 augustus 2004, 10:07   #16
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Het staat iedereen vrij om een stelling van een andere partij hier ter bespreking te posten! kan ik er aan doen dat het Vlaams Blok de enige partij is die tenminste duidelijk stellingen inneemt over maatschappelijke problemen.
Ik overtreed hier de regels ivm copy-pasten niet en zal dus verder doen tot spijt van wie benijdt! Wat mij wel opvalt is dat er maar weinig inhoudelijke kritiek komt en bepaalde mensen er een plezier in vinden de topics te laten ontaarden tot een één en weergescheld! Hoe het wel kan is te zien onder de topic ivm de wooncode! Als het u niet aanstaat bent u nog altijd vrij om er niet op te reageren zodat de topic na verloop van tijd vanzelf verdwijnt!
Als iemand Vlaams blok standpunten wil lezen kan hij nogaltijd naar de Vlaams blok website gaan.
Als u hierover wilde discussieren had u een onafhankelijke bron kunnen gebruiken, partijpropaganda beschouw ik niet echt als juiste informatie.

Frank Dane
Eternity is offline  
Oud 25 augustus 2004, 10:09   #17
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Onze sociale zekerheid is zoals het Danaïden vat. We werken met te weinig om het nog gevuld te krijgen.

Vermits Walen en vooral Allochtonen een torenhoge werkloosheid kennen, betekenen zij een enorme kost voor onze sociale zekerheid. Daarentegen brengen zij niets op. En vermits we een snel-belg-wet kennen, blijft de groep allochtonen alsmaar stijgen.

Eender welke "oplossing" voor dit probleem dat niet inhoudt dat men iets gaat doet aan dit profitariaat van Walen en Allochtonen, is een dweilbeurt terwijl de kranen nog open staan.

Een onmiddelijke splitsing van de sociale zekerheid tussen, eerst tussen Belgen en Allochtonen, daarna dat van de Belgen tussen Vlamingen en Walen, stelt onze Vlaamse Sociale zekerheid veilig.

Daar kan toch geen problemen mee zijn?

....

Of gaat men hier beweren dat allochtonen niet werken, en bijgevolg dat hun sociale zekerheid zo diep in het rood zou staan dat ze zelfs ontwikkelingshulp gaan nodig hebben?
Oud 25 augustus 2004, 10:25   #18
jan hyoens

Standaard

Citaat:
Als iemand Vlaams blok standpunten wil lezen kan hij nogaltijd naar de Vlaams blok website gaan.
Als u hierover wilde discussieren had u een onafhankelijke bron kunnen gebruiken, partijpropaganda beschouw ik niet echt als juiste informatie.
onafhankelijk bron? Dewelke dan wel? grapjas!
jan hyoens is offline  
Oud 25 augustus 2004, 10:35   #19
Marco
Parlementslid

Marco's schermafbeelding

Standaard

Toch wat cijfers over het 'boekjaar' 2002:
Sociale uitkeringen: 59.189 miljoen euro
Sociale ontvangsten: 43.505 miljoen euro
Tekort: 15.684 miljoen euro
Dus:
- die 1 miljard euro meer is eigenlijk een peulschil met wat we elk jaar tekort hebben.
- 43.505 miljoen euro is 40% van de loonkost. Die zou om geen tekort te moeten hebben eigenlijk 54% van de loonkost moeten zijn!

Ik wil toch wel opmerken dat 59189 miljoen euro per jaar gelijkstaat aan een gemiddelde interventie voor elke burger, van hoogbejaard tot piepjong, van een kleine 500 euro per maand! Dit is toch niet normaal.

Een gezin van man, vrouw en twee kinderen zou, als de sociale verzekering privé zou zijn, een jaarpremie van 23.675 euro kunnen betalen en dan nog niet duurder uit zijn dan in ons huidig overheidssyteem. Ik zwijg dan nog over de administratiekost. Absurd! Voor de duidelijkheid, 23.675 euro is bijna één miljoen frank verzekeringspremie!

Snel, help mij, ik krijg een depressie.

Laatst gewijzigd door Marco : 25 augustus 2004 om 10:36.
Marco is offline  
Oud 25 augustus 2004, 10:37   #20
Eternity
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
onafhankelijk bron? Dewelke dan wel? grapjas!
Dus alleen het vlaams blok brengt de waarheid uit?

Frank Dane
Eternity is offline  

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be