Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2014, 11:57   #1
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard De anti-homo wet in Uganda

Ik was toevallig enkele weken geleden in Uganda.
Net als in veel Afrikaanse landen heerst er een zekere vijandigheid ten opzichte van het idee van homoseksualiteit, toch zijn homo's duidelijk aanwezig in het straatbeeld en het uitgaansleven, zij het discreet. Lesbische seks lijkt er heel wijdverbreid, ook tussen vrouwen die zich als hetero bestempelen.

Ik heb er met Ugandezen over gesproken, de meeste vinden niet dat homo's in de gevangenis moeten, maar ze zijn wel tegen het idee dat homoseksualiteit gelijk is aan heteroseksualiteit, en vinden dat elke echte man een familie moet stichten en kinderen krijgen. Wat hij daarnaast doet is zijn zaak. Het is algemeen geweten dat veel Afrikaanse mannen veel minaressen hebben en naar de hoeren gaan, dat is algemeen aanvaard.

Ze willen vooral vermijden dat, zoals in het VK, er hele homogemeenschappen ontstaan, en de westerse druk werkt averechts.

Ik vind dat we de keuze van de Ugandese maatschappij moeten aanvaarden en niets opdringen.

Die wet vind ik natuurlijk onzin, Uganda heeft veel grotere prioriteiten dan het bestrijden van homoseksualiteit en minijurkjes. Bestrijden van armoede bvb.
Die wet kwam er onder invloed van Amerikaanse evangelisten, dezelfde die abortus in de illegaliteit houden en de verspreiding van condooms verhinderen in een land met miljoenen HIV-lijders.

In Kenya proberen die evangelisten hetzelfde, maar Kenianen lijken niet bereid hun hedonistische levensstijl op te geven. Seksualiteit is geen "issue" in Kenia, veel minder nog dan in het Westen. Homoseksualiteit wel maar toch komt het veel en vrij openlijk voor. Ik denk dat de grenzen tussen homo en hetero er ook veel minder duidelijk zijn dan in het Westen, zeker tussen vrouwen. De meeste Keniaanse die ik ken geven toe "het" al gedaan te hebben met vrouwen.
In Kenia is homoseksualiteit verboden, maar in de praktijk merk je daar weinig van. In het slechtste geval moet een "betrapte" homo enkele bankbriefjes geven aan de politie. De wet in Kenia en de meeste Afrikaanse landen stelt niets voor, vooral een manier om het karige salaris van ordehandhavers aan te vullen.

Laatst gewijzigd door tomm : 28 februari 2014 om 12:05.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 12:05   #2
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Net als in veel Afrikaanse landen heerst er een zekere vijandigheid ten opzichte van het idee van homoseksualiteit, toch zijn homo's duidelijk aanwezig in het straatbeeld en het uitgaansleven, zij het discreet. Lesbische seks lijkt er heel wijdverbreid, ook tussen vrouwen die zich als hetero bestempelen.

Ik heb er met Ugandezen over gesproken, de meeste vinden niet dat homo's in de gevangenis moeten, maar ze zijn wel tegen het idee dat homoseksualiteit gelijk is aan heteroseksualiteit, en vinden dat elke echte man een familie moet stichten en kinderen krijgen. Wat hij daarnaast doet is zijn zaak. Het is algemeen geweten dat veel Afrikaanse mannen veel minaressen hebben en naar de hoeren gaan, dat is algemeen aanvaard.

Ze willen vooral vermijden dat, zoals in het VK, er hele homogemeenschappen ontstaan, en de westerse druk werkt averechts.

Ik vind dat we de keuze van de Ugandese maatschappij moeten aanvaarden en niets opdringen.

Die wet vind ik natuurlijk onzin, Uganda heeft veel grotere prioriteiten dan het bestrijden van homoseksualiteit en minijurkjes. Bestrijden van armoede bvb.
Die wet kwam er onder invloed van Amerikaanse evangelisten, dezelfde die abortus in de illegaliteit houden en de verspreiding van condooms verhinderen in een land met miljoenen HIV-lijders.

In Kenya proberen die evangelisten hetzelfde, maar Kenianen lijken niet bereid hun hedonistische levensstijl op te geven. Seksualiteit is geen "issue" in Kenia, veel minder nog dan in het Westen. Homoseksualiteit wel maar toch komt het veel en vrij openlijk voor. Ik denk dat de grenzen tussen homo en hetero er ook veel minder duidelijk zijn dan in het Westen, zeker tussen vrouwen. De meeste Keniaanse die ik ken geven toe "het" al gedaan te hebben met vrouwen.
Had ik het niet gedacht, de Oegandese overheid heeft een anti-homowet gestemd (jouw Russische vrienden trouwens ook), en het is de schuld van wie? Juist, de VS en de Christenen.

What a bunch of crap.

Laatst gewijzigd door Antoon : 28 februari 2014 om 12:06.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 12:08   #3
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vrees dat die wet in Oeganda sommigen er zal toe aanzetten tot afschuwelijke mishandelingen van holebi's en zelfs tot lynchpartijen zal aanleiding geven.

Ik kan er begrip voor opbrengen dat de Oegandezen anders aankijken tegen noties zoals huwelijk en gezin dan vele Europeanen die zichzelf als "progressief" bestempelen. Het is een vorm van Europese hooghartigheid om onze "progressieve" visie per se te willen opdringen aan de Afrikaanse samenleving. Maar de inhumane behandeling van mensen is niet geoorloofd. De wet welke Museveni heeft ondertekend overschrijdt de grens die overal hoort te gelden. Het plaatst Oeganda in dezelfde categorie als Iran waar holebi's met hijskranen worden opgehangen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 12:10   #4
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
Had ik het niet gedacht, de Oegandese overheid heeft een anti-homowet gestemd (jouw Russische vrienden trouwens ook), en het is de schuld van wie? Juist, de VS en de Christenen.

What a bunch of crap.
helemaal niet.

On March 14, 2012, the Center for Constitutional Rights (CCR) filed a federal lawsuit on behalf of Sexual Minorities Uganda (SMUG), a non-profit umbrella organization for LGBTI advocacy groups in Uganda, against Abiding Truth Ministries President Scott Lively, a U.S.-based attorney, author, and self-described world-leading expert on the “gay movement.” Filed in the United States District Court in Springfield, Massachusetts, the suit alleges that Lively’s involvement in anti-gay efforts in Uganda, including his active participation in the conspiracy to strip away fundamental rights from LGBTI persons, constitutes persecution.
http://ccrjustice.org/LGBTUganda/

Lively was de eerste die conferenties gaf in Uganda over homoseksualiteit, een onderwerp dat tot dan toe in de taboesfeer zat, zoals in de meeste Afrikaanse landen. Het is hij die de aanzet gegeven geeft tot die wet.
Het is ook hij en andere evangelisten die preken om abortus illegaal te houden en in te zetten op "onthouding" in plaats van condooms in de bestrijding van HIV. Als je Afrika een beetje kent weet je natuurlijk dat dat onzin is. Ze zullen zich toch amuseren, en als er geen condooms beschikbaar zijn dan maar zonder...
Oud 28 februari 2014, 12:19   #5
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik vrees dat die wet in Oeganda sommigen er zal toe aanzetten tot afschuwelijke mishandelingen van holebi's en zelfs tot lynchpartijen zal aanleiding geven.

Ik kan er begrip voor opbrengen dat de Oegandezen anders aankijken tegen noties zoals huwelijk en gezin dan vele Europeanen die zichzelf als "progressief" bestempelen. Het is een vorm van Europese hooghartigheid om onze "progressieve" visie per se te willen opdringen aan de Afrikaanse samenleving. Maar de inhumane behandeling van mensen is niet geoorloofd. De wet welke Museveni heeft ondertekend overschrijdt de grens die overal hoort te gelden. Het plaatst Oeganda in dezelfde categorie als Iran waar holebi's met hijskranen worden opgehangen.
In Afrikaanse landen is er een verschil tussen wet en realiteit. Ik denk dat er in de realiteit weinig zal veranderen voor Ugandese homo's. Wel zullen ze nog discreter moeten zijn. Wat je nu al ziet zijn bvb. homo's en lesbo's die trouwen, kinderen krijgen en dan elk hun eigen ding blijven doen. Niet alleen om de wet te omzeilen, maar ook door de druk van de familie.

Ik denk dat vooral de holebi's die een "high profile" aangenomen hebben het nu moeilijker zullen hebben. Ik denk dat die wet ook specifiek voor hen bedoeld was. Dit zijn meestal mensen uit de betere klasse en die kunnen naar Kenia om te doen waar ze zin in hebben.

Voor de mensen die in dorpen leven, de grote meerderheid, verandert er helemaal niets. Daar geldt niet de wet van de staat maar de wet van de gemeenschap.
Oud 28 februari 2014, 12:54   #6
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:

What a bunch of crap.
Niet alle Christenen, uiteraard. Maar dat in Afrika evangelische fundamentalisten van Amerikaanse kerken werkzaam zijn is goed gedocumenteerd. Dat is een minderheid onder de Christenen, maar ze doen wel ferm hun best om haat en vervolging te verspreiden.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 12:55   #7
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er in de realiteit weinig zal veranderen voor Ugandese homo's.
Behalve dan dat de heksenjachten en moordpartijen nog intensiever worden. Business as usual dus.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 15:41   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.W.T.P. Bekijk bericht
Wetten, gemaakt op basis van zogenaamde religieuse visies, zijn altijd achterlijk. Ook hier bij ons (zelfs binnen dit forum) zijn er mensen, die de katholieke visie nog hoog in het vaandel dragen.
Dat heb ik ook gemerkt. Maar voor alle duidelijkheid: ikzelf ben in ieder geval nog steeds een voorstander van een totale scheiding van Kerk en Staat en heb een genuanceerde mening over homorechten, abortus en dergelijke.
Hoe diep mijn Geloof ook moge zijn. Forumleden die mijn berichten lezen weten dit.
Oud 28 februari 2014, 16:22   #9
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Afrikaanse landen is er een verschil tussen wet en realiteit. Ik denk dat er in de realiteit weinig zal veranderen voor Ugandese homo's. Wel zullen ze nog discreter moeten zijn. Wat je nu al ziet zijn bvb. homo's en lesbo's die trouwen, kinderen krijgen en dan elk hun eigen ding blijven doen. Niet alleen om de wet te omzeilen, maar ook door de druk van de familie.

Ik denk dat vooral de holebi's die een "high profile" aangenomen hebben het nu moeilijker zullen hebben. Ik denk dat die wet ook specifiek voor hen bedoeld was. Dit zijn meestal mensen uit de betere klasse en die kunnen naar Kenia om te doen waar ze zin in hebben.

Voor de mensen die in dorpen leven, de grote meerderheid, verandert er helemaal niets. Daar geldt niet de wet van de staat maar de wet van de gemeenschap.
Wat een minimalisering van de feiten. Net als in Rusland worden homo's in Uganda vervolgd. En net als in Rusland worden ze op straat ineengeslagen.

Mannen op bodaboda’s, fietstaxi's, patrouilleren in de straten en als zij vermoeden dat je homo bent, vallen ze je aan.
Oud 28 februari 2014, 16:24   #10
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik ook gemerkt. Maar voor alle duidelijkheid: ikzelf ben in ieder geval nog steeds een voorstander van een totale scheiding van Kerk en Staat en heb een genuanceerde mening over homorechten, abortus en dergelijke.
Hoe diep mijn Geloof ook moge zijn. Forumleden die mijn berichten lezen weten dit.
Jouw mening is vooral ingegeven door Amerikaans exceptionalisme en heeft inderdaad over het algemeen in de verste verte niets met het ware Christendom te maken (net zoals de hele gepolitiseerde ketterse club van de Religious Right).
Oud 28 februari 2014, 16:29   #11
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Niet alle Christenen, uiteraard. Maar dat in Afrika evangelische fundamentalisten van Amerikaanse kerken werkzaam zijn is goed gedocumenteerd. Dat is een minderheid onder de Christenen, maar ze doen wel ferm hun best om haat en vervolging te verspreiden.

Wie de ketters Evangelische Christenen noemt, zou een soort vergoeding moeten betalen, zodat de duivel zich niet kan verheugen dat de vijanden van het Evangelie en het kruis van Christus een naam wordt gegeven in strijd met hun werken.

Ketters moet worden genoemd met die naam om het afgrijzen op te wekken van hen die dat zijn en hun dodelijke gif bedekken met de sluier van een naam van de Verlossing.

Ignatius of Loyola
Oud 28 februari 2014, 16:50   #12
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Deze nieuwe wet brengt een en al gezelligheid met zich mee. Homo,s die in de bekende "redpepper" krant als prooi worden neergezet, homo,s die totaal niet veilig zijn voor hun leven (was al zo, maar deze wet maakt dat alleen maar erger)...

Jaja, en dan zijn er nog mensen hier die dat lopen te bagatelliseren, chapeau.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 17:42   #13
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Er geweest zijn betekent niet dat je het land kent of dat je niet selectief bent in het delen van informatie. Het is al langer bekend dat in Oeganda gezichten van vermoedelijke homo's in kranten gedeeld worden en dat om zulke mensen het leven zuur te maken doordat geburen hen lastigvallen.

Ik heb ook al Oegandezen gezien in interviews en velen schijnen voorstander te zijn om homo's op te sluiten (geen idee hoe selectief ze waren, maar ze hadden geen moeite veel zulke mensen te vinden). Beeldmateriaal liegt niet. Ik heb ook al Oegandese holebi's gezien in een interview die beweren dat ze vaak zijn moeten verhuizen door klopjachten.
Het beeldmateriaal is misschien geen aanvaarde kwaliteitsjournalistiek (is relatief), maar de Oegandezen in een aflevering van Spuiten en Slikken zijn geen acteurs, als je het mij vraagt. Verder komt Pastor Ssempa uit Oeganda en schijnt hij veel navolging te krijgen bij zijn publiek in het alomgekende YT-filmpje. Dat krijg je met een natie waar het gemiddelde IQ 75 is, dan krijg je volwassen kinderen.

Wel is het zo dat zelfs in Oeganda homobars bestaan. Paradoxaal als het moge klinken. Tja, zelfs in Berlijn in Nazi-Duitsland waren er ontmoetingsplekken voor homo's en dit terwijl dat regime homo's naar concentratiekampen stuurde (en lesbiënnes waren er niet strafbaar). Algemeen bekend.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 februari 2014 om 18:01.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 19:32   #14
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Interessant om te zien hoe de topicstarter de hele problematiek in de schoenen van de VS probeert te schuiven.

Het lukt evenwel niet bijster. Uganda is immers nog steeds 100 % verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen, en ook al was dit niet zo, dit betekent niet dat de grove schendingen van mensenrechten zomaar getolereerd of geminimaliseerd moeten worden.

Nou ja, mensenrechten en Afrika, het zal nooit iets worden vrees ik.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 19:36   #15
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

What a bunch of crap.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 19:52   #16
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:

In Kenia is homoseksualiteit verboden, maar in de praktijk merk je daar weinig van. In het slechtste geval moet een "betrapte" homo enkele bankbriefjes geven aan de politie. De wet in Kenia en de meeste Afrikaanse landen stelt niets voor, vooral een manier om het karige salaris van ordehandhavers aan te vullen.
Stel u voor dat we communisten zouden vervolgen in theorie, maar in praktijk vragen we u gewoon wat discreet te zijn...
Wat zou je daar van vinden?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 20:29   #17
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Wat zou michelleke Verschueren daar allemaal van vinden?

Laatst gewijzigd door Remspoortobback : 28 februari 2014 om 20:33.
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 20:39   #18
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Remspoortobback Bekijk bericht
Wat zou michelleke Verschueren daar allemaal van vinden?
Onze kleine, in een week tijd fervent verdediger van de holebi-beweging!
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2014, 21:17   #19
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

http://www.youtube.com/watch?v=euXQbZDwV0w
Oud 28 februari 2014, 21:19   #20
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Onze kleine, in een week tijd fervent verdediger van de holebi-beweging!
Stop eens met trollen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be