![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Ik het het niet echt begrepen op copy/paste, maar vermits het gaat over een bekend media figuur die naar de politiek is overgestapt, geef ik hier een klein interviewtje betreffende zijn mening over het mijns insziens belangrijkste thema in de Belgische politiek, nl de onafhankelijkheid van Vlaanderen
website: http://vlaamsbelang.org/ Jurgen Verstrepen voor Vlaamse onafhankelijkheid Er was wat onduidelijkheid over jouw standpunt inzake Vlaamse onafhankelijkheid? Laat ik duidelijk zijn: het beste wat Vlaanderen kan overkomen is onafhankelijkheid. Je moet er dus naar streven. Ik besef dat verwarring ontstaat rond mijn visie en uitspraken. Waarom? Neem nu de slogan 'België Barst'. Ik vind het een verouderde, agressieve slogan die de lading niet dekt. Je vertrekt hiermee vanuit het Belgische artificiële model. Ik vertrek liever vanuit Vlaanderen. Mijn realistische kant gekoppeld aan mijn media-achtergrond leiden tot de volgende conclusie: graag zou ik een onafhankelijk Vlaanderen willen zien maar ik denk dat de Belgicisten en hun machtsstructuren dit niet zullen toelaten, kost wat kost. Laten we dus vooral nu beginnen met zoveel mogelijk bevoegdheden over te hevelen naar Vlaanderen en dan zal de toekomst wel uitwijzen wat er met België gebeurt. Wat zijn voor jou de grootste voordelen van een onafhankelijke Vlaamse lidstaat in de EU? Ik heb geen glazen bol maar ik denk dat zowel op het vlak van beslissingen, modern bestuur en financiën het beter zou gaan. Vlamingen die niet achterom moeten kijken naar Walen, die in hun nek zitten ademen, zouden wel eens 'duidelijkere' meningen formuleren. Samengevat: Vlaanderen zou sneller evolueren op vlak van bvb. internationale handel. Compensaties vallen weg en compromissen moeten niet gezocht worden. Je beslist immers voor een regio, een taalgebied. Slagvaardiger dus, met als keerzijde, minder stemgewicht binnen de EU. Je moet het ervoor over hebben. Di Rupo antwoordt ook nu nog 'non' op de vraag van splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde vanuit Vlaanderen. Verwacht je dat de Vlamingen hun meerderheid durven gebruiken? Of zijn we te braaf? Wat mij tot nu toe ergert is de makke houding van de Vlamingen ten opzichte van de strijdlustige Walen. Hard roepen is niet goed genoeg. Slogans roepen bekt misschien lekker maar daar win je geen strijd mee. Je moet je tanden laten zien en zelfs een crisis daarvoor over hebben. Tot nu toe heb ik heel veel koehandel gezien, zacht geblaat gehoord en zeer veel knievallen van Vlamingen gezien. Vlamingen zijn dus inderdaad té braaf en moeten meer fierheid en koppigheid tonen als het gaat om hun belangen... ![]() Jurgen Verstrepen Vlaams volksvertegenwoordiger
|