Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2004, 00:04   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Vlamingen studeren meer in Nederland

Een duidelijk teken in de convergentie van Vlaanderen en Nederland. In de Metro (hey, ik moest toch de trein nemen!) stond dit berichtje.

In 2002-2003 gingen 1574 Vlaamse studenten naar Nederland. In 1995-1996 was dit nog maar 611. Een verdrievoudiging dus in minder dan 10 jaar tijd. Vooral aan de TU van Delft is een groei merkbaar, juist omdat deze opleidingen aanbiedt die nergens anders in de Lage Landen te doen zijn.
Oud 25 september 2004, 00:16   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Stond er ook bij hoeveel Nederlanders in Vlaanderen komen studeren ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 00:19   #3
Tantist

Standaard

Geen idee, maar zo lang die numerus fixus in Nederland van kracht blijft, zal zeker de geneeskunde en de tandheelkunde vol Nederlanders blijven steken
Oud 25 september 2004, 00:28   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Geen idee, maar zo lang die numerus fixus in Nederland van kracht blijft, zal zeker de geneeskunde en de tandheelkunde vol Nederlanders blijven steken
Geldt er geen in Begie?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 00:32   #5
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Geldt er geen in Begie?
Op een andere manier: hier mag iedereen beginnen die in zijn toelatingsexamen slaagt. In Nederland wordt er geloot... Aan de finish staan in Vlaanderen ook maar een beperkt aantal RIZIV nummers klaar... Dat heeft alleen invloed als je in België wil werken, vandaar dat die Nederlanders de grens overtrekken: de "verhuiskosten" zijn minimaal.
Oud 25 september 2004, 11:13   #6
Olivier
Banneling

Standaard

Ik ben 1 van die 1574.

TU Delft inderdaad.
Olivier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 11:54   #7
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een duidelijk teken in de convergentie van Vlaanderen en Nederland. In de Metro (hey, ik moest toch de trein nemen!) stond dit berichtje.

In 2002-2003 gingen 1574 Vlaamse studenten naar Nederland. In 1995-1996 was dit nog maar 611. Een verdrievoudiging dus in minder dan 10 jaar tijd. Vooral aan de TU van Delft is een groei merkbaar, juist omdat deze opleidingen aanbiedt die nergens anders in de Lage Landen te doen zijn.
De TU is dan ook de enige deftige onderwijsinstelling in Nederland, vor de rest laat de linkse ondermijning van het onderwijs zich in Nederland sterk gevoelen. Ons Vlaams onderwijs is beter dan het Nederlandse en het Franse.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 12:06   #8
Tiger777
Burgemeester

Tiger777's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Tiger777
Standaard

omgekeerd is de beweging Vééél groter hoor; Aan het examen van arts/tandarts namen héél veel Nederlanders deel, dat heb ik met mijn eigen ogen gezien.

Ook in de richting die ik uitga (diergeneeskunde) stikt het van de Nederlanders. Na vorige week 3 dagen inleidingslessen gehad te hebben, ben ik ervan overtuigd dat hun niveau een heel stuk lager ligt dat dat van de Vlamingen.

Nu is wel misschien leuk om weten, maar 1 student diergeneeskunde kost de Vlaamse gemeenschap per jaar bij benadering 1 miljoen oude belgische frank...
Tiger777 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 12:19   #9
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
De TU is dan ook de enige deftige onderwijsinstelling in Nederland, vor de rest laat de linkse ondermijning van het onderwijs zich in Nederland sterk gevoelen. Ons Vlaams onderwijs is beter dan het Nederlandse en het Franse.

Leef jij maar verder in je droomwereldje. De Grandes Ecoles in frankrijk hebben wereldfaam en behoren tot de zwaarste opleidingen in west europa. In Nederland heb je de TU's die kwa ingenieursopleidingen in bepaalde gebieden ook meedraaien aan de top. De universiteit van Tilburg is onlangs voor zijn opleidingen op de 10de plaats ter wereld terecht gekomen ( de 9 ervoor zijn Britse en Amerikaanse elite universiteiten zoals Harvard).

De Vlaamse universiteiten zijn ondergefinancierd, maar relatief goedkoop voor de student en makkellijk binnen te komen. Huisvesting is hier ook geen probleem. Het is daarmee dat zoveel Nederlanders in Belgie komen studeren.
Oud 25 september 2004, 12:36   #10
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Olivier
Ik ben 1 van die 1574.

TU Delft inderdaad.
Ik heb geen flauw idee wat je doet, maar ik durf te wedden dat het een richting is die je in België niet kan doen.
Oud 25 september 2004, 12:52   #11
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Stond er ook bij hoeveel Nederlanders in Vlaanderen komen studeren ?
Volgens de laatste zgn. Grenslandtelling van het ministerie van OCW uit 2002 volgden in het jaar 2000/2001 in totaal 1533 Nederlanders een studie aan een Vlaamse universiteit en 1162 Vlamingen een studie aan een Nederlandse universiteit. Het aantal Vlamingen in Nederland was in het jaar 2002/2003 dus gestegen tot 1574, maar hoe het aantal Nederlanders in Vlaanderen zich heeft ontwikkeld heb ik niet teruggevonden. Misschien kan iemand met een abonnement eens zoeken in het archief van een Vlaamse krant van de laatste dagen?

Overigens was het totaal aantal Nederlanders dat onderwijs volgde in Vlaanderen veel hoger dan het aantal Vlamingen in Nederland: 15.435 tegenover 5.558. Dat komt uiteraard door het veel grotere aantal Nederlanders dat in Vlaanderen woont, maar ook door leerlingen uit de grensstreek die over de grens onderwijs volgen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2004, 12:54   #12
Tantist

Standaard

Begrijpelijk, als je uit Zeeuws-Vlaanderen komt, is de UGent een logischer keuze dan Amsterdam, Utrecht of Delft.
Oud 25 september 2004, 12:58   #13
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Vandaar dat volgens de ranglijst van de Jiao Tong University in Sjanghai (http://ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm) die gebaseerd is op het aantal nobelprijswinnaars, meest geciteerde wetenschappers en publicaties in Science en Nature, er twee Nederlandse universiteiten bij de top 100 van de wereld staan (Utrecht op plaats 39 en Leiden op plaats 63) en geen Belgische. In Europa staat Utrecht volgens deze lijst zelfs zesde, na Cambridge, Oxford, twee Londense universiteiten en de technische universiteit van Zürich.
Oud 25 september 2004, 13:06   #14
Tantist

Standaard

Vergeef het "Koenraad", alles wat niet stinkt naar keltische kruisen is in zijn ogen links en dus slecht.
Oud 25 september 2004, 13:18   #15
Dimitri

Standaard

Citaat:
Vergeef het "Koenraad", alles wat niet stinkt naar keltische kruisen is in zijn ogen links en dus slecht.
Dat wordt dan studeren in Ierland denk ik.
Oud 25 september 2004, 16:58   #16
Olivier
Banneling

Standaard

Vlaanderen (onderwijs vind ik 1 van de weinige goede splitsingen, al ben ik belgicist) biedt volgens mij een van de meest degelijke opleidingen geneeskunde aan, of ben ik hier verkeerd in ?
Oud 26 september 2004, 16:47   #17
jandeman
Vreemdeling

Standaard

Dat zoveel zeeuws-vlamingen kiezen voor een vlaamse universiteit valt wel mee, heb zelf het vwo in hulst gedaan en studeer nu in amsterdam, van mijn jaar, iets van 60 man gingen er maar drie naar belgie, waarvan 1 belgische jongen.
jandeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 16:49   #18
jandeman
Vreemdeling

Standaard

Geografisch mag vlaanderen wel vlakbij zijn, het onderwijssysteem is voor nederlanders niet echt aanlokkelijk, in belgie hebben de professoren erg veel autoriteit, in nederland gaat het er gemoedelijker aan toe.
jandeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 17:17   #19
Olivier
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jandeman
Geografisch mag vlaanderen wel vlakbij zijn, het onderwijssysteem is voor nederlanders niet echt aanlokkelijk, in belgie hebben de professoren erg veel autoriteit, in nederland gaat het er gemoedelijker aan toe.
Meeste lessen worden gegeven door universitaire docenten (Ph.D's of zelfs gewoon M.Sc.s) en daar kan je gewoon naartoe met uw vragen. Professoren zijn meestal volgeboekt en zult ge via zijn secetaresse moeten gaan.
Oud 26 september 2004, 17:29   #20
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jandeman
Ik heb verleden week nog gevoetbald met een puttybal met die autoritaire proffen

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be