Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2004, 19:31   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Sommige staten, zijn ze deel van een confederatie?

Een internationale communautaire vraag... Er zijn zogezegd geen confederaties meer in de wereld. Maar hoe zit het dan met:
  • het Koninkrijk der Nederlanden: lijkt mij eerder een statenbond te zijn dan een federatie
  • British Commonwealth: of is dit een personele unie? Wat zijn de bevoegdheden
  • GOS: Voorlopig lijkt me dat erg leeg, of toch?
  • EU
Oud 26 september 2004, 19:34   #2
Bruno232
Banneling

Bruno232's schermafbeelding

Standaard

Nederland heeft toch nog bevoegdheden op Aruba en, in meerdere mate, op Curaçao en Bonaire?

Het Commonwealth is ook een vrij lege doos...
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2004, 21:32   #3
Tantist

Standaard

Het koninkrijk der Nederlanden is een verbond van Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen. Deze 3 partners zitten in deze structuur, officieel gelijkwaardig, maar in de praktijk is Nederland (door zijn demografische overgewicht) de dominante partner. Waarom zou Nederland dan meer te zeggen hebben in deze Nederlandse Antillen dan in Aruba?

En hoe leeg is die lege doos van het Commonwealth of Nations?
Oud 26 september 2004, 23:09   #4
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Het koninkrijk der Nederlanden is een verbond van Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen. Deze 3 partners zitten in deze structuur, officieel gelijkwaardig, maar in de praktijk is Nederland (door zijn demografische overgewicht) de dominante partner. Waarom zou Nederland dan meer te zeggen hebben in deze Nederlandse Antillen dan in Aruba?
De drie partners zijn wel niet gelijkwaardig. In de Nederlandse defensie en buit. zaken hebben de ABC eilanden niks te zeggen, omgekeerd wel...
Oud 26 september 2004, 23:46   #5
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
De drie partners zijn wel niet gelijkwaardig. In de Nederlandse defensie en buit. zaken hebben de ABC eilanden niks te zeggen, omgekeerd wel...
OFFICIEEL gelijkwaardig. Nu is het zo dat Aruba meer bewegingsvrijheid geniet, omdat het een status aparte heeft, maar het is niet Nederland die dit inperkt ten opzichte van de andere ABC en SSS eilanden, maar Curaçao. De Nederlandse Antillen is nu eenmaal een eenheidsstaat (voeldem komme?), en Curaçao is door zijn hoge inwonerstal (150 000 tov 220 000 inwoners) zo dominant in die eenheidsstaat dat het in feite Bonaire, Sint-Eustasius, Sint-Maarten en Saba overheerst....
Oud 27 september 2004, 01:40   #6
Bruno232
Banneling

Standaard

Citaat:
OFFICIEEL gelijkwaardig. Nu is het zo dat Aruba meer bewegingsvrijheid geniet, omdat het een status aparte heeft, maar het is niet Nederland die dit inperkt ten opzichte van de andere ABC en SSS eilanden, maar Curaçao. De Nederlandse Antillen is nu eenmaal een eenheidsstaat (voeldem komme?), en Curaçao is door zijn hoge inwonerstal (150 000 tov 220 000 inwoners) zo dominant in die eenheidsstaat dat het in feite Bonaire, Sint-Eustasius, Sint-Maarten en Saba overheerst....
Mooi. Maar die officiële gelijkwaardigheid tussen Nederland en de overzeese Rijksdelen is toch niet enkel onevenwichtig door het hogere inwonersaantal in sommige delen van het Caraibisch gebied (waardoor ongetwijfeld het evenwicht daar zoals je zegt feitelijk "verstoord" is), maar ook door het feit dat Nederland exclusieve bevoegdheden heeft (buit. zaken, defensie), en dat is wat ik zei.
Oud 27 september 2004, 02:30   #7
Tantist

Standaard

Citaat:
Mooi. Maar die officiële gelijkwaardigheid tussen Nederland en de overzeese Rijksdelen is toch niet enkel onevenwichtig door het hogere inwonersaantal in sommige delen van het Caraibisch gebied (waardoor ongetwijfeld het evenwicht daar zoals je zegt feitelijk "verstoord" is), maar ook door het feit dat Nederland exclusieve bevoegdheden heeft (buit. zaken, defensie), en dat is wat ik zei.
Maar waarschijnlijk wel door het onevenwichtig hogere inwonerstal van Nederland tov de andere twee gebieden. Voila!
Oud 27 september 2004, 11:02   #8
Dimitri

Standaard

Citaat:
Een internationale communautaire vraag... Er zijn zogezegd geen confederaties meer in de wereld. Maar hoe zit het dan met:
  • het Koninkrijk der Nederlanden: lijkt mij eerder een statenbond te zijn dan een federatie
  • British Commonwealth: of is dit een personele unie? Wat zijn de bevoegdheden
  • GOS: Voorlopig lijkt me dat erg leeg, of toch?
  • EU
Een 'gemenebest' is een samenwerkingsvorm en is losser dan de staatsvormen 'statenbond', 'bondsstaat' en 'eenheidsstaat'. Het is een vrije associatie zonder gezamenlijke bevoegdheden (zoals bij een statenbond) waar elk lid zonder problemen uit kan stappen. In het Britse Gemenebest is er overigens geen sprake van een personele unie, want niet alle lidstaten van het Gemenebest hebben de Britse koningin als staatshoofd. Er zitten ook republieken tussen, bijv. India. Een gemenebest kun je dus beter omschrijven als een samenwerkingsverband, een club van bevriende landen. Hoewel het bij het GOS eerder om een club ruziënde landen gaat. Vandaar dat het GOS nooit van de grond is gekomen: Rusland is te dominant en de kleinere lidstaten beschouwen de samenwerking eerder als inmenging van Rusland in hun staat.

De EU heeft zowel kenmerken van een vrije associatie als van een confederatie en een federatie. Moeilijk om in te delen.

Het Koninkrijk der Nederlanden is een federatie. De onderbouwing heb je in Samenwerkingsakkoorden zelf gegeven: "er is een tussenoplossing, waarbij zowel deelgebieden en de bond soeverein zijn en een constitutioneel recht hebben van bestaan. Dit is een federatie." Dit is het geval: zowel het Koninkrijk als de Landen hebben exclusieve bevoegdheden en noch de Landen, noch het Koninkrijk kunnen die bevoegdheden eenzijdig veranderen. In een confederatie kan elk land dat zelfstandig beslissen en zelfstandig uit de confederatie stappen, in het Koninkrijk der Nederlanden kunnen de verhoudingen alleen veranderd worden met toestemming van alle Landen. Dus als een Land uit het Koninkrijk wil stappen, moeten de andere Landen daar eerst hun goedkeuring aan geven.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2004, 11:18   #9
Dimitri

Standaard

Citaat:
De 'Koninkrijksaangelegenheden' zijn geen exclusieve bevoegdheden van Nederland. Daarover wordt gezamenlijk met de Nederlandse Antillen en Aruba beslist in de Rijksministerraad. Alleen als een onderwerp enkel Nederland en niet de Antillen en/of Aruba 'raakt', hoeven de Antillen en/of Aruba niet met hun 'Gevolmachtigde minister' aanwezig te zijn bij een vergadering van de Rijksministerraad. De Koninkrijksaangelegenheden staan opgesomd in het 'Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden', de grondwet voor het Koninkrijk zeg maar:

[font=Arial][size=1]
[font=Arial][size=1]Artikel 3[/size][/font]
[/size][/font][font=Arial][size=1]1. Onverminderd hetgeen elders in het Statuut is bepaald, zijn aangelegenheden van het Koninkrijk:[/size][/font]
[font=Arial][size=1]a. de handhaving van de onafhankelijkheid en de verdediging van het Koninkrijk;[/size][/font]
[font=Arial][size=1]b. de buitenlandse betrekkingen;[/size][/font]
[font=Arial][size=1]c. het Nederlanderschap;[/size][/font]
[font=Arial][size=1]d. de regeling van de ridderorden, alsmede van de vlag en het wapen van het Koninkrijk;[/size][/font]
[font=Arial][size=1]e. de regeling van de nationaliteit van schepen en het stellen van eisen met betrekking tot de veiligheid en de navigatie van zeeschepen, die de vlag van het Koninkrijk voeren, met uitzondering van zeilschepen;[/size][/font]
[font=Arial][size=1]f. het toezicht op de algemene regelen betreffende de toelating en uitzetting van Nederlanders;[/size][/font]
[font=Arial][size=1]g. het stellen van algemene voorwaarden voor toelating en uitzetting van vreemdelingen;[/size][/font]
[font=Arial][size=1]h. de uitlevering.[/size][/font]
[font=Arial][size=1]2. Andere onderwerpen kunnen in gemeen overleg tot aangelegenheden van het Koninkrijk worden verklaard. Artikel 55 is daarbij van overeenkomstige toepassing.[/size][/font]

[font=Arial][size=1][font=Verdana][size=2][/size][/font][/size][/font]
[font=Arial][size=1][font=Verdana][size=2]Bovendien is er nog een extra bevoegdheid, volgens artikel 43:[/size][/font][/size][/font]

[font=Arial][size=1][font=Arial][size=1]
[font=Arial][size=1]Artikel 43[/size][/font]
[/size][/font][font=Arial][size=1]1. Elk der landen draagt zorg voor de verwezenlijking van de fundamentele menselijke rechten en vrijheden, de rechtszekerheid en de deugdelijkheid van het bestuur.[/size][/font]
[font=Arial][size=1]2. Het waarborgen van deze rechten, vrijheden, rechtszekerheid en deugdelijkheid van bestuur is aangelegenheid van het Koninkrijk.[/size][/font]

[font=Arial][size=1][font=Verdana][size=2][/size][/font][/size][/font]
[font=Arial][size=1][font=Verdana][size=2]Ook aan fundamentele wijzigingen in de grondwetten van de drie Landen (d.w.z. wijzigingen die een ander Land raken, of die te maken hebben met de Koninkrijksaangelegenheden, bijv. de grondrechten) moet de Rijksregering haar goedkeuring verlenen.[/size][/font]
[/size][/font][/size][/font]

Laatst gewijzigd door Dimitri : 27 september 2004 om 11:20.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be