Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2015, 16:24   #1
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard Geen godsdienstlessen meer!

Citaat:
Ouders die niet willen dat hun kind godsdienstles of zedenleer krijgt, kunnen dat voortaan simpelweg weigeren. Dat heeft het Grondwettelijk Hof donderdagmiddag beslist.

Het waren Brusselse ouders die een jaar geleden het probleem van verplichte lessen godsdienst of zedenleer aanklaagden. Volgens hen kunnen we in België gerust spreken van het schenden van godsdienstvrijheid in onze scholen. Een kind kan niet gedwongen worden om urenlang naar een geloofsovertuiging te luisteren, vinden ze.

Het Grondwettelijk Hof heeft hen vandaag gelijk gegeven: voortaan is het verboden voor Belgische scholen om kinderen te dwingen godsdienstles of zedenleer te volgen.

Na de aanslag op de redactie van het satirische blad Charlie Hebdo in Parijs barstte het debat over godsdienstlessen los in Wallonië. MR toonde zich de afgelopen weken voorstander van de totale afschaffing van godsdienstlessen. In plaats daarvan stelt MR voor om lessen filosofie te geven of lessen die de culturele geschiedenis van godsdiensten blootleggen.

In het Vlaamse gemeenschapsonderwijs kunnen ouders al enige tijd zulke lessen weigeren. Een vervangingsles is er evenwel niet. De kinderen worden vriendelijk verzocht om zich tijdens de lessen godsdienst of zedenleer 'in stilte bezig te houden'.
Alvast een stap in de goede richting. Onderwijs moet en mag niets met godsdienst te maken hebben! Dat moeten de gegadigden kunnen volgen op andere plaatsen en andere ogenblikken, zoals een cursus computer of kooklessen! We moeten naar één onderwijssysteem van goede kwaliteit zonder dat daar "Katholiek" voor staat! Daarmee hoeft de kwaliteit van het onderwijs absoluut niet in te boeten! Alle scholen moeten aan dezelfde verwachtingen voldoen en daar zijn lesprogramma's en inspecties voor!
Nu lopen er nog teveel mensen rond die denken dat het "katholiek onderwijs" beter zou zijn. Maar als dat op sommige plaatsen zo al zou zijn dan ligt dat meer aan het feit dat bepaalde scholen "probleemgevallen" doorschuiven door bvb meer financiële eisen te stellen qua schoolreizen enz zodat bepaalde ouders dan maar voor de goedkopere versie kiezen!
"Menslievend" is anders! Het is/was daar ook van "luister naar mijn woorden en kijk niet naar mijn daden"!
Pas wanneer alle "godsdienstlessen" uit de klassen worden gebannnen kan men dat ingewonnen uur voor iedereen voor iets nuttigers gebruiken!
De katholieke koepel/zuil/whatever zal dat wel niet leuk vinden dat hun onderwijs niet meer de aanloop zal vormen voor kleine en later grotere CVP-ertjes, maar bon. Moeten ze maar reclame maken op een andere manier.
Tussen haakjes: dit zal ook wel inhouden dat in onze scholen geen islamlessen aan bod komen zeker?
uit DSonline vandaag

Laatst gewijzigd door andev : 12 maart 2015 om 16:25.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 16:40   #2
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

God of Allah en al wat ze de mensen willen laten uitvoeren ter ere van die waandenkbeelden hoort niet thuis op een school. Op een school moet objectiviteit en waarheid en wetenschappelijkheid nagestreefd worden. Geen machtsspelletjes.
Oud 12 maart 2015, 16:45   #3
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Zedenleer, onder welke godsdienst valt dat dan?
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 18:15   #4
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Alvast een stap in de goede richting. Onderwijs moet en mag niets met godsdienst te maken hebben! Dat moeten de gegadigden kunnen volgen op andere plaatsen en andere ogenblikken, zoals een cursus computer of kooklessen! We moeten naar één onderwijssysteem van goede kwaliteit zonder dat daar "Katholiek" voor staat! Daarmee hoeft de kwaliteit van het onderwijs absoluut niet in te boeten! Alle scholen moeten aan dezelfde verwachtingen voldoen en daar zijn lesprogramma's en inspecties voor!
Nu lopen er nog teveel mensen rond die denken dat het "katholiek onderwijs" beter zou zijn. Maar als dat op sommige plaatsen zo al zou zijn dan ligt dat meer aan het feit dat bepaalde scholen "probleemgevallen" doorschuiven door bvb meer financiële eisen te stellen qua schoolreizen enz zodat bepaalde ouders dan maar voor de goedkopere versie kiezen!
"Menslievend" is anders! Het is/was daar ook van "luister naar mijn woorden en kijk niet naar mijn daden"!
Pas wanneer alle "godsdienstlessen" uit de klassen worden gebannnen kan men dat ingewonnen uur voor iedereen voor iets nuttigers gebruiken!
De katholieke koepel/zuil/whatever zal dat wel niet leuk vinden dat hun onderwijs niet meer de aanloop zal vormen voor kleine en later grotere CVP-ertjes, maar bon. Moeten ze maar reclame maken op een andere manier.
Tussen haakjes: dit zal ook wel inhouden dat in onze scholen geen islamlessen aan bod komen zeker?
uit DSonline vandaag
Ik vind zelfs dat dat totaal verboden moet zijn in de school. Godsdienst is een persoonlijke aangelegenheid die zich best binnenhuis afspeelt. Net zoals politieke overtuigingen niet thuis horen in een school hoort eveneens godsdienst daar niet thuis. Deontologisch is het een leerkracht verboden zijn politieke overtuiging te delen met zij leerlingen, dus moet dat ook gelden voor godsdienstige overtuigingen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 18:17   #5
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Er zijn interessantere zaken om te leren, iets waar de leerlingen nu amper weet van hebben en waar ze veel meer me zullen zijn in het volwassen leven dan met godsdienst of zedenleer.

Scholen die wel godsdienst willen inlassen, zoals het katholieke onderwijs of de joodse scholen en dergelijke, moeten ze onmiddellijk hun subsidies ontnemen.

Laatst gewijzigd door Garry : 12 maart 2015 om 18:20.
Oud 12 maart 2015, 18:21   #6
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Indomitable Bekijk bericht
God of Allah en al wat ze de mensen willen laten uitvoeren ter ere van die waandenkbeelden hoort niet thuis op een school. Op een school moet objectiviteit en waarheid en wetenschappelijkheid nagestreefd worden. Geen machtsspelletjes.
groot gelijk
Oud 12 maart 2015, 18:26   #7
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Ter verduidelijking : dit geldt enkel voor het officieel onderwijs.

Voor het overige: eindelijk.
Oud 12 maart 2015, 19:12   #8
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
uit DSonline vandaag
In het GO! bestaat de vrijstelling voor levensbeschouwelijke vakken al langer, ik zie de verandering niet echt....
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 19:21   #9
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
groot gelijk
Ik ben voorstander van dit alternatief :

http://www.levensbeschouwingen.be/
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 19:25   #10
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Ik ben voorstander van dit alternatief :

http://www.levensbeschouwingen.be/
Het lauwe, neutraal vormeloos "lief zijn voor iedereen" vak van Patrick Loobuyck...
De man probeert al jaren zijn fantasie te slijten aan het GO!... in het vrome wordt hij net niet openlijk uitgelachen.
Oud 12 maart 2015, 19:27   #11
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
groot gelijk
En straks zal blijken dat dat vooral een probleem zal vormen voor leerlingen "uit een bepaalde bevolkingsgroep" die wetenschap enz wil aanpassen aan hun levenswijze en "godsdienst", tussen haakjes want die naam niet waardig.
Maar in welk domein vormt die "bepaalde bevolkingsgroep" geen probleem?
Oud 12 maart 2015, 19:34   #12
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
In het GO! bestaat de vrijstelling voor levensbeschouwelijke vakken al langer, ik zie de verandering niet echt....
De verandering bestaat er in dat de meeste leerlingen "voor het gemak" maar voor het een of het ander kozen en niet als enkeling wilden opvallen door "niets" te kiezen. En de lessen zedenleer konden wel interessant zijn voor iedereen maar dat soort lessen kunnen eventueel een andere naam krijgen nu en nuttig zijn voor iedereen, ook voor diegenen die vroeger, meestal zomaar, godsdienst volgden. Trouwens, de twee waren al lang naar elkaar aan het groeien. De getoonde programma's en filmpjes over alles en nog wat in de klassen (dikwijls naast elkaar)verhuisden regelmatig van de godsdienst naar de zedenleerles en omgekeerd. Veel "godsdienst" zat er niet echt meer in. Heb ik destijds genoeg zien gebeuren.

Laatst gewijzigd door andev : 12 maart 2015 om 19:35.
Oud 12 maart 2015, 19:48   #13
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De verandering bestaat er in dat de meeste leerlingen "voor het gemak" maar voor het een of het ander kozen en niet als enkeling wilden opvallen door "niets" te kiezen. En de lessen zedenleer konden wel interessant zijn voor iedereen maar dat soort lessen kunnen eventueel een andere naam krijgen nu en nuttig zijn voor iedereen, ook voor diegenen die vroeger, meestal zomaar, godsdienst volgden. Trouwens, de twee waren al lang naar elkaar aan het groeien. De getoonde programma's en filmpjes over alles en nog wat in de klassen (dikwijls naast elkaar)verhuisden regelmatig van de godsdienst naar de zedenleerles en omgekeerd. Veel "godsdienst" zat er niet echt meer in. Heb ik destijds genoeg zien gebeuren.
En wat verandert er nu dan?
Oud 12 maart 2015, 20:41   #14
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het lauwe, neutraal vormeloos "lief zijn voor iedereen" vak van Patrick Loobuyck...
De man probeert al jaren zijn fantasie te slijten aan het GO!... in het vrome wordt hij net niet openlijk uitgelachen.
Dat is wel even kort door de bocht. Volgens hem zou godsdienstles moeten worden vervangen door godsdienstgeschiedenis, de herkomst en relaties tussen religies. Filosofie zou hier ook aan toegevoegd worden. Lijkt me een zeer goed idee. Heeft dus niks met vroomheid te maken.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 20:47   #15
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Dat is wel even kort door de bocht. Volgens hem zou godsdienstles moeten worden vervangen door godsdienstgeschiedenis, de herkomst en relaties tussen religies. Filosofie zou hier ook aan toegevoegd worden. Lijkt me een zeer goed idee. Heeft dus niks met vroomheid te maken.
Ik had het niet over vroomheid, maar over het vrome net.
Ze lachen hem daar uit mijn zijn vak.
Oud 12 maart 2015, 20:55   #16
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat valt eveneens onder de noemer 'levensbeschouwelijke vakken'.

Verder, zie ik niet waar de verandering zit. Ouders kunnen al langer een vrijstelling vragen voor hun kind om geen levensbeschouwelijk vak te volgen. Op veel scholen gebeurt dat vooral bij kindjes die jehova zijn. Deze keuze dient wel binnen de eerste week van het schooljaar bekend te worden gemaakt. Anders is vrijstelling vrijwel onmogelijk als je een moeilijke directeur hebt.

Ouders veranderen tegenwoordig van levensbeschouwing op scholen, alsof ze van onderbroek veranderen.
Oud 12 maart 2015, 21:07   #17
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Als er nu iets is om schrik van te hebben, dan is het wel het leerpakket "levensbeschouwingen en burgerschap".

Ik ben blij dat er een katholiek net blijft bestaan.
Oud 12 maart 2015, 21:30   #18
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als er nu iets is om schrik van te hebben, dan is het wel het leerpakket "levensbeschouwingen en burgerschap".

Ik ben blij dat er een katholiek net blijft bestaan.
Ik ben blij dat mijn kinderen NCZ kunnen blijven volgen.
Oud 12 maart 2015, 21:32   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat mijn kinderen NCZ kunnen blijven volgen.
Goed zo!

In een stedelijke school zou ik mijn kinderen wel de keuze laten, met een lichte voorkeur voor anglicaanse godsdienst.

Laatst gewijzigd door lombas : 12 maart 2015 om 21:32.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2015, 21:36   #20
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Goed zo!

In een stedelijke school zou ik mijn kinderen wel de keuze laten, met een lichte voorkeur voor anglicaanse godsdienst.
Ik denk niet kinderen daar zelf op gaan komen.
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be