![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu lopen er nog teveel mensen rond die denken dat het "katholiek onderwijs" beter zou zijn. Maar als dat op sommige plaatsen zo al zou zijn dan ligt dat meer aan het feit dat bepaalde scholen "probleemgevallen" doorschuiven door bvb meer financiële eisen te stellen qua schoolreizen enz zodat bepaalde ouders dan maar voor de goedkopere versie kiezen! "Menslievend" is anders! Het is/was daar ook van "luister naar mijn woorden en kijk niet naar mijn daden"! Pas wanneer alle "godsdienstlessen" uit de klassen worden gebannnen kan men dat ingewonnen uur voor iedereen voor iets nuttigers gebruiken! De katholieke koepel/zuil/whatever zal dat wel niet leuk vinden dat hun onderwijs niet meer de aanloop zal vormen voor kleine en later grotere CVP-ertjes, maar bon. Moeten ze maar reclame maken op een andere manier. Tussen haakjes: dit zal ook wel inhouden dat in onze scholen geen islamlessen aan bod komen zeker? uit DSonline vandaag Laatst gewijzigd door andev : 12 maart 2015 om 16:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() God of Allah en al wat ze de mensen willen laten uitvoeren ter ere van die waandenkbeelden hoort niet thuis op een school. Op een school moet objectiviteit en waarheid en wetenschappelijkheid nagestreefd worden. Geen machtsspelletjes.
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zedenleer, onder welke godsdienst valt dat dan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn interessantere zaken om te leren, iets waar de leerlingen nu amper weet van hebben en waar ze veel meer me zullen zijn in het volwassen leven dan met godsdienst of zedenleer.
Scholen die wel godsdienst willen inlassen, zoals het katholieke onderwijs of de joodse scholen en dergelijke, moeten ze onmiddellijk hun subsidies ontnemen. Laatst gewijzigd door Garry : 12 maart 2015 om 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ter verduidelijking : dit geldt enkel voor het officieel onderwijs.
Voor het overige: eindelijk.
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De man probeert al jaren zijn fantasie te slijten aan het GO!... in het vrome wordt hij net niet openlijk uitgelachen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En straks zal blijken dat dat vooral een probleem zal vormen voor leerlingen "uit een bepaalde bevolkingsgroep" die wetenschap enz wil aanpassen aan hun levenswijze en "godsdienst", tussen haakjes want die naam niet waardig.
Maar in welk domein vormt die "bepaalde bevolkingsgroep" geen probleem? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De verandering bestaat er in dat de meeste leerlingen "voor het gemak" maar voor het een of het ander kozen en niet als enkeling wilden opvallen door "niets" te kiezen. En de lessen zedenleer konden wel interessant zijn voor iedereen maar dat soort lessen kunnen eventueel een andere naam krijgen nu en nuttig zijn voor iedereen, ook voor diegenen die vroeger, meestal zomaar, godsdienst volgden. Trouwens, de twee waren al lang naar elkaar aan het groeien. De getoonde programma's en filmpjes over alles en nog wat in de klassen (dikwijls naast elkaar)verhuisden regelmatig van de godsdienst naar de zedenleerles en omgekeerd. Veel "godsdienst" zat er niet echt meer in. Heb ik destijds genoeg zien gebeuren.
Laatst gewijzigd door andev : 12 maart 2015 om 19:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is wel even kort door de bocht. Volgens hem zou godsdienstles moeten worden vervangen door godsdienstgeschiedenis, de herkomst en relaties tussen religies. Filosofie zou hier ook aan toegevoegd worden. Lijkt me een zeer goed idee. Heeft dus niks met vroomheid te maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze lachen hem daar uit mijn zijn vak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat valt eveneens onder de noemer 'levensbeschouwelijke vakken'.
Verder, zie ik niet waar de verandering zit. Ouders kunnen al langer een vrijstelling vragen voor hun kind om geen levensbeschouwelijk vak te volgen. Op veel scholen gebeurt dat vooral bij kindjes die jehova zijn. Deze keuze dient wel binnen de eerste week van het schooljaar bekend te worden gemaakt. Anders is vrijstelling vrijwel onmogelijk als je een moeilijke directeur hebt. Ouders veranderen tegenwoordig van levensbeschouwing op scholen, alsof ze van onderbroek veranderen.
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als er nu iets is om schrik van te hebben, dan is het wel het leerpakket "levensbeschouwingen en burgerschap".
Ik ben blij dat er een katholiek net blijft bestaan.
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een stedelijke school zou ik mijn kinderen wel de keuze laten, met een lichte voorkeur voor anglicaanse godsdienst.
Laatst gewijzigd door lombas : 12 maart 2015 om 21:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |