![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het onderwerp om verdoken prijsstijgingen eens gezamenlijk in een schijnwerper te zetten.
Veel gegevens laten toe om een globaal idee te krijgen van de kost-impact Daartoe deze poging om een draad hieromtrent te starten. Een eerste melding. Bedrijf: supermarkt Colruyt. Product: margarine 500 gram van een huismerk "Everyday" dat ik ook in Spar winkels ben tegengekomen (vermoedelijk wegens een aantal eigenlijk van Colruyt zijnde) Het is de goedkoopste versie van dit soort product. Eerst een verhuis van het hoogste schap naar het laagste. Dan plots weg, en niet meer aangeduid. Dan een kaartje ergens halverwege, zonder dat er ruimte voorzien was in het schap, met erop de melding dat het product tijdelijk onbeschikbaar was. Twee weken later. Het is terug, op het bovenste schap. Aanduiding "Nieuw". Doosje in andere kleuren. Prijs idem. Oef? Nee, vetgehalte was vroeger 75%, nu 59%. 16 van de 75% vet vervangen door water. Vet duurder dan water. Zelfde prijs. Product de facto duurder geworden.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In kleine lettertjes in uw laatste, in hemelsnaam.
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Bij Colruyt kunnen ze er wat van. De kwaliteitsprodukten van vroeger namaken. Mijn eerst stofvod ging tien jaar mee, mijn laatste, en ze ziet er net hetzelfde uit, kan ik twee keer wassen.
![]() De prijs is evenredig met mijn loon mee geëvolueerd. De kwaliteit is ... er is geen kwaliteit meer. Het is gewoon wegwerp geworden. Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 1 februari 2015 om 07:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben gestopt met nieuwe dingen te kopen. Enkel nog okkaziemateriaal, en liefst wat ouder, heb hier een boormachine uit de jaren tachtig die nog niet eens links kan draaien, maar ze gaat al zolang mee, en als je nu een ook voor jan modaal nog betaalbare boormachine koopt, dan gaat ze de pijp uit na enkele jaren, en zit er een fiche bij waarop staat "Niet voor professioneel gebruik". Neem slijpmachines. Lager kapot na enkele schijfjes. Rolmeters: ofwel is het metaal van het lint niet stijf genoeg (plooi doorsnede) waardoor het moeilijker oprolt, ofwel is de veer niet sterk genoeg waardoor het laatste stukje moet geduwd worden, en zo afziet, en breekt. Er is geen enkel product dat niet ergens een mankement heeft dat de levensduur fataal inkort en vervanging nodig maakt. En kijk hoe ze behuizingen maken: niet te openen. Eerst door vijsjes die speciale schroevendraaiers vereisen, en als iedereen deze dan heeft aangeschaft, veranderen ze naar alweer een andere vorm, tot uiteindelijk iedere technieker een kist vol schroevendraaiers / bits nodig heeft, en er geen vormen meer over zijn, en ze behuizingen nu samenpersen (weerhaak principe), met voor de zekerheid nog eens lijm op de binnenrand zodat bricoleurs ze niet open kunnen krijgen zonder ze vrijwel totaal te moeten massacreren. De reele kost kan pas worden gemeten als het te laat is: over X jaar Y vervangingen. De prijs zegt niks, bvb in het geval rolmeters bleek dat op jaarbasis een middelste in prijs de goedkoopste was. Maar deze draad is bedoeld als "verzamelalbum" voor de stiekeme prijsverhogingen. Prijsverlagingen zitten ze met grote labels te afficheren. Consumenten die hetzelfde doen met hun achterbakse verhogingen, lijkt me een passend antwoord. Om te nuanceren: ik kan stiekeme prijsverhogingen wel begrijpen. Onder een juk van een dikke Overheidsmastodont, ben je wel genoopt te volgen om te overleven. Vooral hoe kleiner, hoe lastiger dat is (schaalgrootte voordeel). Maar daar ben ik, als koper, de dupe van. En de vraag is ook in welke mate sommige grote bedrijven (als Colruyt) hand in hand gaan met Overheid. Bvb ik las dat Colruyt op haar warenhuisactiviteit (ik wist toen niet eens dat ze andere activiteiten hadden) vorig jaar verlies maakte. Maar hun totaalbalans was positief / winst, omdat ze blijkbaar in de zeer zwaar gesubsidieerde windmolen/zonnepanelen sector actief zijn (WE-Power en andere rechtstreekse participaties in windmolenparken), en dus in zodanig sterke mate dat het opweegt tegen hun warenhuisactiviteit. Van Colruyt wordt ook beweerd dat ze efficientie ten top drijven. Ik merk eerder het omgekeerde. Bvb pochen ze dat de afwezigheid van kassa's zoveel uitspaarde. Maar als je als klant bvb Aldi en Colruyt vergelijkt, gaat de eerste kassa afhandeling veel sneller. Klant legt op voorhand alles op de lopende band (staat toch te wachten / niks te doen), de kassierster doet ze langs de barcodelezer van de kassa vliegen naar een opvangplaats, waar de klant, eventueel later geholpen door de kassierster, ze terug in de winkelwagen steekt. Bij Colruyt moet de "kassierster zonder kassa" alles 1 voor 1 uit de winkelkar halen, draaien, scannen, en leggen + ordenen in een tweede winkelkar, de klant is genoopt tot onverrichterzake toekijken. Het duurt een veelvoud aan minuten. Ze vangen dat wel op, door meer personeel, maar feit blijft dat hetzelfde werk veel meer manuren vereist, en ze bij Aldi met 2-3 kassiersters hetzelfde verwerken als 6-9 bij Colruyt. Ik shop nu varierend, om bij elk de beste prijs/inhoud te kopen. Soms is dat Aldi, soms is dat Colruyt, en voor bepaalde producten is dat de ene keer de ene, de andere keer de andere, en de volgende keer terug de ene. Af en toe spring ik ook eens andere binnen, gewoon om te zien, maar der is geen die hetzelfde prijsniveau haalt. Wel moet je opletten bij Colruyt, hun goedkoopste (lees: beste prijs/kwaliteit) versies zijn systematisch uitgeput. Ze beperken duidelijk hun verkoopvolume ervan. Want elke keer dat je duurdere wel aanwezige alternatieven koopt gooi je X keer het voordeel weg, je kunt zo op 1 duurdere versie het prijsverschil van 5 goedkope versies weggeven. Het is dus een kwestie van voorraad kopen als het er is. Aldi doet dat niet. Maar ik ben totaal gestopt met nonfood / kledij / materiaal nieuw te kopen. Als een okkazie een kwart kost van een nieuw, dan mag je nog 3 van de 4 slechte/gebrekkige okkazies hebben, het kost nog evenveel. En veel gaan en rondkijken. Kruipt natuurlijk tijd / moeite in. Dat is het nadeel, als je het niet kunt combineren met een andere activiteit. Ik wil maar zeggen: je hebt, als koper, toch enige opties om de schade in te perken. Of dit macro economisch ook zo is, is een andere vraag. Doorgaans zijn het uiteindelijk altijd de vele kleintjes die het gelag betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Gewoon oplichterij. Een klein defect maakt de herstelling al duurder dan een nieuw product. Stoomoven Miele. 2 weken voor afloop waarborg: Massasluiting. Weerstanden aan de massa. gelukkig nog onder waarborg hersteld, anders minstens 500€ kosten. Laatst gewijzigd door DewareJakob : 1 februari 2015 om 12:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om nog een voorbeeld hiervan te geven: parasolverlichting uit Aldi. 9 euro of zo.
Een conische schijf met een aparte adapter. Meerdere gekocht, ook enkele die in afslag stonden (als ze te lang onverkocht blijven in 2 trappen verlaagd). Een maand gebruikt, misschien 4 uur (decoratieve) brandduur gezien, gedaan. De schijf aangesloten op de adapter van een andere: werkt. Dus, de adapter sneuvelde. Zou een losse draad of gelijkrichterdiode kunnen zijn, maar behuizing niet open te krijgen. Wat ook opvalt: er wordt gezegd dat leds minder verbruiken voor dezelfde lichtopbrengst. Dat klopt. Dat is waarom Staat gloeilampen heeft "uitgemoord". Echter, de adapters van die parasolverlichting worden zodanig heet dat je er nauwelijks je hand op kan houden. Net zoals een gloeilamp. De voor de hand liggende verklaring is dat ze een teveel aan spanning niet middels meer koperwindingen of electronica wegschakelen, maar via een lompe warmtedissipatie. Ik zou eens een verbruiksmeter moeten kopen om dat bevestigd te zien. Ik merk ook dat de adapters van nu, voor hetzelfde vermogen, veel kleiner / lichter zijn dan deze van vroeger. Die van vroeger warmden nauwelijks op. Die van nu zijn bijna gloeilampen. Als gloeilampen hun warmte niet kwijt kunnen raken, sneuvelen ze, en vlug. Dito voor die adapters. Je moet zorgen dat ze ruimte hebben, net zoals gloeilampen. Vaak zitten adapters echter in kleine hoekjes / kastjes gedrumd, met het voorspelbare gevolg. Nog zo iets dat vroeger geen probleem was, en nu, door besparing op materiaal, wel. Gerelateerd voorbeeld: kerstverlichting, getwiste draad met ledjes elke 10 cm of zo. Die draden komen uit aan de adapter. Die wordt echter heet, en de draadisolatie werd er bros door, en brak aan de ingang van de behuizing. Resultaat: koperdraadjes die tegen elkaar komen, en de adapter die in kortsluiting lag, gloeiend heet werd, zonder dat er primair kortsluiting is, en zekeringen dus ook niet springen / automaten die niet afschakelen. Dit is een reeel scenario voor brand. NB: de parasolverlichting werkt terug, na maanden een okkazie transfo gevonden voor 1 euro. Dezelfde spanning, iets hogere stroom / vermogen, maar kan geen kwaad (omgekeerd wel). De verkoper heeft nog iets gehad voor afval, en ik heb afval gereduceerd tot enkel de originele adapter. En Staat heeft geen belastingen gezien via een nieuwkoop, net zomin als de producent van de brol.
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Echter enkele maanden geleden een SSD Samsung 1TB gekocht in ongeopende nieuw verpakking (nieuwprijs rond de 500 €) voor sechts 250 €. Blijkt nu defekt te zijn. Geen waarborg uiteraard want geen faktuur. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ging winkel binnen, vroeg regenvest, kreeg dit, 25 euro. Eerste keer dat ik ze nodig had, liet die door. Ging terug naar winkel, vroeg hoe dat kon, verkoopster draaide zich om, pakte een spuitbus, en zei dat ik de vest na gebruik met siliconenspray terug waterdicht moet maken. Heb me omgedraaid en ben weggegaan. Eerder kocht ik eens bij Zeemann een regenbroek + vest. Die was wel waterdicht. 2 maanden later, niet meer. Wat bleek: de waterdichtheid is een binnenlaagje rubber. Het "verstierf" gewoon. Biologisch afbreekbare waterdichtheid. Of botweg: het rotte weg. Ik kocht niet zo lang geleden een okkazie regenvest van K-way. Bekend merk, bestaat allang. Zag er degelijk uit, binnentextiel. Dacht, goede koop. Wat bleek: de waterdichtheid is een soort flinterdun opgespoten materiaal / rubber. Dat in kleine schilfertjes loskomt, en ermee, de waterdichtheid dada. En dan de naden. Die zijn vanbinnen afgetaped. Echter, de lijm van die tape komt los. Je ziet in grote wielerwedstrijden soms dat ze de renners bij een regenbui een soort taai transparant licht hesje toestoppen. Wat precies het ook moge zijn, niet te koop gevonden. Wat ik wel vond waren PVC regenvesten. Gratis gegeven als reklame door diverse bedrijven. De naden zijn gesmolten. Echt volledig waterdicht. Maar stijf materiaal, en zonder binnenwerk tussen erg koud op de huid. Deze met knopen zijn zo van die mini plastic flutknoopjes die al vanzelf losschieten. Bij deze met een rits begint de rits 20 cm boven de onderkant, en eindigt 20 cm onder de bovenkant. En daar wordt je dan toch nat. Of het touwtje van de kap, te dun voor de veerklemmetjes, ze schuiven bijna vanzelf. Vaak is het touwtje van schoenveterstof of zoiets, nat worden = week worden, en strengen die losrafelen tot uiteindelijk breuk. Oplossing: twee regenvesten boven elkaar, de PVC boven. Lukt goed. Heb intussen een voorraadje, prijs varierende tussen de 2.5 en 7.5 euro, gemiddeld 3.5. Eén die top lijkt, soort werk regenvest, met een keuringsmerk, opgezocht, blijkt langdurige tests op waterdichtheid te hebben ondergaan. Was 7.5 euro, halve prijs naar 3.25, kringwinkel. Wel nog niet getest wegens te warm, als het nog eens rotwinterweer is, ga ik eens pogen. Heb hem wel al een tijd onder de kraan gehouden, en liet niks door, net als de PVC vest. Daarmee weet je wel nog niet wat het op termijn / na gebruik gaat zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het baantje blijkt veel minder kans te hebben in de winter om glad te liggen. Putten zijn onbestaande. 15 jaar terug hebben ze eens een segment uitgebroken, om een rioleringsbuis te leggen, en het segment hergoten. Wel, dat ene segment is een pokkendal. Uitgevreten van de vorst. Verweerd. De rand aan de kasseien afgebrokkeld. Dito voor een stuk traject dat geasfalteerd werd. Heeft weinig nodig om spekglad te worden. Zakt in. Putten. Hele uitkalvingen aan randen. Blijkbaar bestond uw Wöhler curve niet in de tijd van dat betonbaantje. Om het nog eens over kerstverlichting te hebben. Herinner de oude lampjeskettingen? Donkergroene taaie plastiek. Gaat na 50 jaar nog mee. Geen bros worden. Geen loskomen / rafelen. Vergelijk dat eens met de plastiek die nu wordt gebruikt. Heeft amper wat nodig om de koper bloot te leggen. Doel: u elk jaar een nieuwe doen kopen. Ik heb geen Wöhler en geen curve nodig om te zien en te beseffen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een nieuwprijs is weinig zeggend. Er wordt ook peperdure brol verkocht. De vraag moet ook altijd worden gesteld waarom iets okkazie wordt. Iemand koopt iets, en verkoopt het terug. Alles heeft een reden, zo ook hier. Zelfs al is/lijkt de verpakking ongeopend. Het kan gevallen zijn. Bij wijze van spreken in het vuur hebben gelegen. Of in de vochtigheid. Het is erg risicovol om tech spullen okkazie te kopen. Heb ook heel wat zulke ervaringen, meer zelfs: ze domineren. De enige uitzonderingen zijn 'gedateerde technologieen'. Voorbijgestreefd. Bvb consumer dvd spelers worden en masse okkazie verkocht of gedumpt bij kringwinkels omdat mensen tegenwoordig hetzelfde kunnen met tabletten en ander miniatuur spul, dat tegelijk ook veel andere zaken kan, 1 apparaat voor alles. Het is veelzeggend dat sommige winkels je doen tekenen voor kennisname van eventuele verborgen gebreken. De helft van de nieuwprijs neertellen voor een okkazie tech ding waar je zelf niks aan kan fixen of laten fixen, is nogal risico nemen. Neem nou usb sticks. Er zijn massa's te koop als namaak en met valse capaciteiten, waarbij de controller chip de reele wegmoffelt tegenover het OS en de gebruiker door stiekem oude data te wissen maar wel nog in de index te laten. Een standaard test die wat data wegschrijft faalt hierop, je moet werkelijk de stick grotendeels volschrijven en de data verifieren met een bestandsvergelijkingsprogramma. Maar andere zaken kun je goed bekijken, en duidelijk zien of er wat scheelt ergens, als je weet waarop je moet letten. En zelf herstellen. Vaak kom je allerhande losse zaken tegen, om mee te bricoleren / te vervangen. Die koop ik ook, en meestal zijn het flutprijsjes van enkele tientallen eurocent tot 1 euro. Maar ze kunnen wel dingen redden die 10 of 20 keer zoveel kosten. Ervaring opdoen in okkazie zaken heeft een verder kostenbesparend nut. Je merkt dat bij sommige andere bezoekers die blijkbaar kopen om door te verkopen. Als controlemachines gaan ze door een stapel kledij, en op basis van wat ze weten vullen ze hun mandje met het gedeelte dat kwaliteit is, en dus aan meer kan worden verkocht dan de eropgeplakte standaardprijzen in die winkels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() very good topic!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog een.
Heb een oude (20+ jaar) Philips stereoketen die ik enkel nog gebruik voor weergave vanaf pc. Groot ding. CD speler met lade die manueel moet getrokken worden wegens riempje gerokken, tuner, cassettedecks ongebruikt en schaarse plaats verkwistend, past niet volledig in kast, dus zoek al enige tijd naar een vervanging. Paar weken terug, kringwinkel, actieve (ingebouwde versterker) boxen. Merk "Apart". Geluidsvermogen 30W. Bediening / volume en een paar leds clippen achteraan de actieve box. Prijs 50 euro. Is qua 2dehands wat aan de hoge kant voor wat het is (soort eerder groot uitvallende pc boxenset met montagebeugels), maar zag er gloednieuw / ongebruikt uit, en kocht het. En voordeel van kringwinkel is dat het getest zou zijn. Sluit het aan, blijkt dat volume nog maar halverwege (combinaties pc gebaseerde regeling en knop op toestel zelf) al clippen geeft. Ook: bij aanzetten direct lawaai/kraken, 10 seconden lang. Alsof er iets moet opwarmen en tot zolang dat veroorzaakt. Uit opzoeken blijkt een nieuwprijs van 170 euro, en betaalde dus minder dan een derde voor iets dat nieuw is. Maar, en opnieuw, de dingen zijn niet zoals ze waren geclaimd. Mijn oude Philips staat nu opzij, maar geeft 20W elk, klinkt stukken beter, geen gekraak en clippen pas op max volumeregeling, en enkel lichtjes merkbaar, terwijl bij deze nieuwe dat uitermate dominant boven de muziek gaat. Het moet een rotscenario zijn om 170 euro te hebben uitgegeven voor iets als deze "Apart". RMS vermogen zou effectief geluidsvermogen moeten zijn, een bekend truukje van fabrikanten / verkopers was en is om piekvermogen op te geven, maar dit is een tweede truukje, een versterker die maar tot de helft van het geluidsvermogen zonder vervorming werkt. Of aan de andere kant, de luidsprekers die maar tot de helft van het geluidsvermogen van de versterker normaal weergeven.
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() Nou.
Wat koop jij toch rommel... Kwaliteit betaal je. Einde verhaal. Voorbeeld 1: in 1996 een Bose muzieksysteem gekocht. Kostte toen bijna 40.000 franken. Bestaat nog steeds. Onverslijtbaar. Heb onlangs een addendum gekocht voor de ipod en de iphone. Werk perfect. in 2000 een VW Sharan gekocht. Was iets minder dan 900.000 belgische frankskes. Eerst vijf jaar als gezinswagen gediend, daarna gebruik voor het vervoer van grote zaken/veel kinderen bij feestjes of scoutsactiviteiten en als lastpaard bij de laatste werken in huis. Nog steeds in topvorm. Volledig uitgewoond maar mechanisch niets mis mee. Buiten één keer de airco vervangen en het reguliere onderhoud geen grote kosten aan gehad. Ik heb er laatst nog een bod voor gekregen van 1000€ van een Noord-Afrikaanse medemens. Ben aan het twijfelen. Mijn huidige wagen: Audi A6. Kostte in 2011 rond de 50.000€. Bijna 200.000 km en onverslijtbaar. Enkel periodiek onderhoud. Laptops: Ik heb lenovo's van bijna 10 jaar oud, met Win XP die nog dienen als spelletjesplatform voor de game-nights met mijn broers (wij zijn blijven steken in de jaren 90: Duke Nukem 3D, Red Alert, ...). Niet kapot te krijgen. Zelfs de batterij houdt het nog een dikke 40 minuten uit. Laatste voorbeeld: een zeiljas van Helly Hanssen om bij regen mijn honden mee uit te laten. Bijna 10 jaar oud en doet 200 dagen per jaar dienst. Nog geen druppel doorgekomen. Kostte om en bij de 250€. Mijn oude moeder zweert bij Miele. Heeft op heel haar leven maar 3 wasmachines gekocht die telkens 20 jaar meegingen. De laatste kocht ze in 2008. Nog nooit uitgevallen. Moraal: koop kwaliteit en niet van die aziatische bazaar en je hebt zo'n histories niet voor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zelfs topmerken steken "Aziatische" brol in hun toestellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar lonen worden aangepast volgens prijzen. En dus is kwaliteit een keuze die minder vrij is dan vroeger. Echter door zelf wat te bricoleren, of door zaken te gebruiken voor door de fabrikant onbedoelde toepassingen in zaken van andere fabrikanten, kun je die geplande dood schrappen. Er is hier ook een Miele geweest. Die ging 4.5 jaar mee. 15 jaar terug kocht ik eens 2 dure harde schijven topmerk, topmodel. De ene ging 2 jaar later kapot, de andere 3 jaar later. Ik had toen een reeds aanwezige harde schijf van 10 jaar oud, en die ging nog 10 jaar verder mee, niet wegens kapot maar wegens onbruikbaar geworden door de lage capaciteit. Tot zover kwaliteit is duur. Brol kan ook duur zijn. Het verschil, is soms moeilijk herkenbaar, en bijna altijd post mortem gemeten, als het verlies geleden is. Ik heb "aziatische bazaar" die langer meeging dan Duitse producten. Ik spreek hier uiteraard enkel vanuit mijn ervaring. Ik heb geen groot genoeg zicht op vanalles om te weten of mijn ervaring representatief is. Ik kan ook gewoon pech hebben gehad. U kan ook gewoon geluk hebben gehad. Moraal, is een groot woord, dat vaak even weinig zegt als het groot is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ergens eind jaren zeventig: defect. Winkel gebeld. Technicus komt ter plaatse. Verdict: nieuwe te kopen, en folder met modellen gegeven. In de plaats: loodgieter uit de buurt gecontacteerd. Ging eens komen kijken. Hersteld. Zijn nu 2015, 47 jaar later. Werkt nog altijd. Wordt wel voorzichtig mee omgesprongen (niet overdreven aan/uit/schakelen) en sinds een tiental jaar elk jaar onderhoud gegeven (stof, kaars). Conclusie verhaal? Wel, ze hebben die technicus van de winkel vervangen door onherstelbaarheid.
|
![]() |
![]() |