Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2015, 05:58   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Antwerpen worstelt met welstandsvlucht

Welke is volgens jullie de ideale grootte van de stad/gemeente om aangenaam in te wonen ? En dat doenbaar is voor de ecologie natuurlijk.

Wie een beetje welvaart bij mekaar kan sprokkelen, verhuist graag naar een plaats waar hij een huisje met een tuintje kan verwerven, zodat de kindjes veilig kunnen spelen, en er bij het minste dat het zonnetje schijnt, aangenaam vertoefd kan worden op het terras. Waar de gezinsauto's op de oprit of onder de carport kunnen staan, en waar niet alle dagen de autoruiten ingetikt worden door junkies op zoek naar spul dat ze kunnen verkopen voor wat centen.
School tot aan het hoger onderwijs moet direct in de omgeving zijn.

Best wonen dus in de rand van de grote steden, of iets verder daarvan in kleinere steden. Geen te kleine gemeenten, want onvoldoende service door de kleinschaligheid. (geen middelbare scholen; geen behoorlijk winkelaanbod, cultuuraanbod ....)

Maar zeker niet in grotere steden als Antwerpen, Gent, Oostende, Kortrijk, Mechelen ....

En let op !!! De migranten van derde of volgende generatie ... doen net hetzelfde.

titel: Antwerpen worstelt met welstandsvlucht
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150920_01876439

Citaat:
Antwerpen verliest steeds meer inwoners aan andere gemeenten in Vlaanderen. Vooral dertigers met kinderen, maar ook allochtonen zoeken steeds meer de groene rand op. Daarom spreekt de stad over 'welstandsvlucht'.

Meer dan 4.000 Antwerpenaren verlieten in 2014 de stad. Tegelijkertijd daalde het aantal migranten tot een historisch minimum. Alleen de nataliteit doet de bevolking van de stad nog groeien.

Het rapport Verhuisbewegingen stad Antwerpen 2014 brengt mooi in kaart hoe de witte stadsvlucht opnieuw toeneemt. Verschillende burgemeesters beten hun tanden stuk op het fenomeen. Ook huidig burgemeester Bart De Wever (N-VA) kan de trend niet keren.

Vooral dertigers met kinderen houden de stad voor bekeken. Zij gaan op zoek naar een betaalbaar huis met een tuin. Sinjoren met een allochtone achtergrond maken steeds meer dezelfde redenering. Daarom spreekt de stad van een welstandsvlucht. In tegenstelling tot wat wordt aangenomen, trekken senioren niet naar de stad.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 13:54   #2
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ge zou voor minder met zo'n burgemeester. In Deurne hebben ze zelfs de democratie afgeschaft. Daar wordt geregeerd zonder meerderheid.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 13:58   #3
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

OK, de stad is niet aantrekkelijk genoeg en zeker niet voor mensen die het zich kunnen veroorloven om elders te wonen. Ik denk dat vooral rust en privacy de sleutelwoorden zijn, zaken die je in een grootstad toch niet kan realiseren. Misschien in de stadsrand, als men daar wat residentiële wijken kan organiseren. Maar als men daar dan weer gaat inzetten op "sociale diversiteit" is dat natuurlijk een maat voor niks.

Mensen gaan waar ze het goed kunnen hebben, zodra ze zich dat kunnen veroorloven. Jammer voor een stad als men dan uiteindelijk achterblijft met de 'sukkelaars' die weinig geld kunnen opbrengen aan de belastingen, maar veel valt er in mijn opinie niet aan te doen.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 13:59   #4
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Meer dan 4.000 Antwerpenaren verlieten in 2014 de stad. Tegelijkertijd daalde het aantal migranten tot een historisch minimum. Alleen de nataliteit doet de bevolking van de stad nog groeien.
En De Wever maar huilen dat zijn stad niet meer vluchtelingen meer kan opvangen. Er klopt iets niet aan dat plaatje.
Oud 21 september 2015, 14:01   #5
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

De auto uit de stad en stadsrand bannen en investeren in nieuwe generatie appartementsgebouwen waar ge uw buurman niet hoort kakken kan al veel verhelpen.
Oud 21 september 2015, 14:04   #6
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
De auto uit de stad en stadsrand bannen en investeren in nieuwe generatie appartementsgebouwen waar ge uw buurman niet hoort kakken kan al veel verhelpen.
Hmm ... eerst de welvaart vernietigen in de stad (door de auto te bannen) en dan de boel neersmijten voor luxe-appartementen. We hebben een plan!
Oud 21 september 2015, 14:04   #7
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hmm ... eerst de welvaart vernietigen in de stad (door de auto te bannen) en dan de boel neersmijten voor luxe-appartementen. We hebben een plan!
Oud 21 september 2015, 14:22   #8
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht

Geen "luxe-appartementen" maar degelijke familieappartementen. De beste architecten tekenen monumentale stations-, gerechts- of kantoorgebouwen en de woonblokken daar is nog nooit deftig over nagedacht. Het moet perfect mogelijk zijn om betaalbare gebouwen neer te poten waar mensen geen last hebben van elkaar en aldus de stadsvlucht en betonnering van het resterende groen tegen te gaan.
Oud 21 september 2015, 15:43   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie zou er moeten investeren ? De stad Antwerpen met haar schuldenberg die de sossen nagelaten hebben ? De hogere overheden, met gelijkaardige schulden?

Of gelijk ikzelf. Ik heb geïnvesteerd in mijn gezinswoning. Maar dan wel op de bouwgrond naar mijn goesting en met de rest er op en errond ook al naar mijn goesting; helaas ook naar mijn betaalbaarheid.
En straks zal ik nog eens hetzelfde doen, voor een appartement, als ik zelf het gras niet meer wil afrijden door mijn ouderdom.
Maar wel op de plaats en bla bla ... naar mijn goesting.
En dan nog eens voor een serviceflat. Daarna RVT zeker, als het al niet het crematorium zal zijn.

Niet goed gelezen misschien ? Diegenen die het zich kunnen veroorloven, die trappen het af.
En dat zowel in Antwerpen als in Brussel of Gent, Aalst, Mechelen ... noem maar op.

Met dat verschil: wie het echt breed heeft, kan wel een poepsjieke loft kopen, gelijk Onderlijveke Jansens, met een benijdenswaardig mooi zicht op de stroom. Dat kan Schoofken hem niet permitteren ...

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 september 2015 om 15:45.
Oud 21 september 2015, 16:03   #10
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wie zou er moeten investeren ? De stad Antwerpen met haar schuldenberg die de sossen nagelaten hebben ? De hogere overheden, met gelijkaardige schulden?

Of gelijk ikzelf. Ik heb geïnvesteerd in mijn gezinswoning. Maar dan wel op de bouwgrond naar mijn goesting en met de rest er op en errond ook al naar mijn goesting; helaas ook naar mijn betaalbaarheid.
En straks zal ik nog eens hetzelfde doen, voor een appartement, als ik zelf het gras niet meer wil afrijden door mijn ouderdom.
Maar wel op de plaats en bla bla ... naar mijn goesting.
En dan nog eens voor een serviceflat. Daarna RVT zeker, als het al niet het crematorium zal zijn.

Niet goed gelezen misschien ? Diegenen die het zich kunnen veroorloven, die trappen het af.
En dat zowel in Antwerpen als in Brussel of Gent, Aalst, Mechelen ... noem maar op.

Met dat verschil: wie het echt breed heeft, kan wel een poepsjieke loft kopen, gelijk Onderlijveke Jansens, met een benijdenswaardig mooi zicht op de stroom. Dat kan Schoofken hem niet permitteren ...

.
Gij kunt u al veel te veel permitteren voor wat ge maar bij gedragen hebt, niets. Jansens heeft samen met velen Antwerpen op vele vlakken terug op de kaart gezet, die verdient wel iets meer dan uw afgunst.

Laatst gewijzigd door Scherven A. Mok : 21 september 2015 om 16:03.
Oud 21 september 2015, 16:24   #11
Patrick M.
Eur. Commissievoorzitter

Patrick M.'s schermafbeelding

Standaard

Hasselt.
Patrick M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 17:41   #12
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk is iedereen de waanzin en stress in de steden beu. De gewone man in de straat zal dat meer en meer doen. In de steden kan je alleen geld vinden voor de rest is daar niet veel te vinden.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 17:53   #13
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Ik zou zelfs verdergaan en een ban invoeren op alle dingen die menselijke relaties vervangen of als surrogaat dienen voor menselijke relaties zoals die zwakzinnige facebook e.d.....
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 18:18   #14
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Geen "luxe-appartementen" maar degelijke familieappartementen. De beste architecten tekenen monumentale stations-, gerechts- of kantoorgebouwen en de woonblokken daar is nog nooit deftig over nagedacht. Het moet perfect mogelijk zijn om betaalbare gebouwen neer te poten waar mensen geen last hebben van elkaar en aldus de stadsvlucht en betonnering van het resterende groen tegen te gaan.
Het probleem is denk ik dat betaalbaarheid ver zoek ik. In de bouwsector is er een tendens naar goedkopere en kwalitatief mindere materialen, terwijl de prijzen van de appartementen die ze opleveren ongeziene hoogtes hebben bereikt. Een beter alternatief zijn misschien "cohousing"-projecten, de bewoners investeren dus zelf in hun appartement(-enblok) en worden ook eigenaar. Beter dan het overlaten aan bouwpromotoren allerhande die enkel als doel hebben de prijs op te drijven voor steeds minder geleverde kwaliteit. De vraag is of je daar modale burgers nog kunt voor warm krijgen. Dan moet het eerst en vooral een betaalbare investering zijn, maar de normen zijn ongemeen streng... Ik volg uw redenering wel, maar eens zulke appartementen dan worden opgeleverd zullen ze direct in de duurdere prijsklasse zitten denk ik, terwijl mensen die het zich kunnen veroorloven dan liever een eigen stulpje zullen willen verwerven dan zich blauw te betalen aan huur in een stedelijke omgeving.
Oud 21 september 2015, 18:18   #15
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

x

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 21 september 2015 om 18:20.
Oud 21 september 2015, 18:18   #16
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

x

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 21 september 2015 om 18:20.
Oud 21 september 2015, 18:26   #17
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
En De Wever maar huilen dat zijn stad niet meer vluchtelingen meer kan opvangen. Er klopt iets niet aan dat plaatje.
en wat klopt er aan het plaatje dat we economische vluchtelingen opnemen ipv echte oorlogsvluchtelingen?
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 18:30   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gij kunt u al veel te veel permitteren voor wat ge maar bij gedragen hebt, niets. Jansens heeft samen met velen Antwerpen op vele vlakken terug op de kaart gezet, die verdient wel iets meer dan uw afgunst.
Hela, een beetje mededogen aub,
ik heb geen vriend-acteur om op zijn schouder uit te huilen !

.

Oud 22 september 2015, 04:39   #19
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed plan , investeer maar .
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2015, 04:52   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Welke is volgens jullie de ideale grootte van de stad/gemeente om aangenaam in te wonen ? En dat doenbaar is voor de ecologie natuurlijk.
Ideaal gezien gebeurt dat vanzelf door "de vrije markt", he. Als de steden te groot zijn, en onaangenaam worden, dan verlaten mensen die het kunnen, die steden. Als leuke dorpjes wat klein uitvallen, dan is het interessant (want goeiekoop) om daar te vestigen. Als transport ontbreekt, is er een gat in de markt om transport aan te bieden....

Het is pas als een of andere plan-idioot denkt moeten uit te werken hoe de mensen zouden moeten leven, en daardoor via "gedragsveranderende maatregelen" alles in het honderd stuurt, dat, eh, alles in het honderd loopt.

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be