Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2004, 21:44   #1
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard Vlaamse aderlating 38,6 miljoen euro !

Vlaams Blok verwerpt federale overval op Vlaamse financiën via vakantiegeld

Vlaams Blok steunt juridisch en politiek verzet tegen aderlating 38,6 miljoen euro

VLD en SP.a moeten ingreep op federaal niveau blokkeren

De federale overheid heeft het plan opgevat om extra inkomsten te verwerven door de Vlaamse overheid de bijdragen op het vakantiegeld van haar ambtenaren te laten betalen.

De kostprijs daarvan voor Vlaanderen moet geraamd worden op maar liefst 38,6 miljoen euro, zo blijkt uit het antwoord van minister Dirk Van Mechelen vandaag aan Vlaams Blok-parlementslid Rob Verreycken in de commissie Financiën van het Vlaams parlement. Indien de CAO onderwijs wordt uitgevoerd, loopt dat zelfs op tot 64 miljoen euro in 2009.

Het Vlaams Blok veroordeelt deze éénzijdige overval van de federale regering op de Vlaamse financiën, en steunt alle initiatieven die deze overval willen voorkomen en die vandaag aangekondigd werden: het inwinnen van grondig juridisch advies, het uitputten van alle juridische middelen tegen deze ingreep, en de onmiddellijke agendering op het Overlegcomité.

Het Vlaams Blok kan zich echter niet voorstellen dat VLD en SP.a op het Vlaamse niveau stoer verzet zouden aankondigen, en op federaal niveau deze maatregel ongemoeid zouden laten. Daarom dringt het Vlaams Blok erop aan dat VLD en SP.a deze éénzijdige federale overval op de Vlaamse schatkist ‘onverwijld’ laten herroepen in de federale regering.

Filip Dewinter
Fractievoorzitter Vlaams Blok
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2004, 22:29   #2
William
Provinciaal Statenlid

William's schermafbeelding

Standaard

Mja, dat de federale overheid met veel moeite door z'n begroting is geraakt mocht Vlaanderen bekopen, eerst krijgen we een verhoging van de taxes op rolsigaretten en op bedrijfswagen (80% Vlaamse) gedirigeerd door onze welgekende bello Elio, en nu mag Vlaanderen terug z'n laatste centjes afgeven aan onbekwame broer Guy....

Hoeveel procent kreeg het Vlaams Blok weer enkele maanden geleden, en met hoeveel gaan we dat vermenigvuldigen in 2006?
En dan staan ze in de Wetstraat nog vertseld van het zogezegd oprukkende 'anti'-politiek, yeah right, zeg Guyke waarom dien je geen klacht in tegen het Vlaams Blok van uitlacherij tijdens de verkiezing van 13/06, dikke copain Leman zal daar wel voor zorgen...
Oud 21 oktober 2004, 00:13   #3
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door William
zeg Guyke waarom dien je geen klacht in tegen het Vlaams Blok van uitlacherij tijdens de verkiezing van 13/06, dikke copain Leman zal daar wel voor zorgen...
Leman heeft zijn functie als directeur van het CGKR maanden geleden verlaten. Up-to-date info blijkt bij Blokkers niet beschikbaar. 8)

Af en toe de krant lezen en niet alléén de website van Flupke De Winter en zijn vriendjes bekijken.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 08:30   #4
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Leman heeft zijn functie als directeur van het CGKR maanden geleden verlaten. Up-to-date info blijkt bij Blokkers niet beschikbaar. 8)

Af en toe de krant lezen en niet alléén de website van Flupke De Winter en zijn vriendjes bekijken.
speciaal voor U !!

Bart De Wever (N-VA) klaagt geldstromen naar Wallonië aan - 21/10/2004

,,De geldstromen van Vlaanderen naar de Franstaligen zijn hoger dan we ooit hadden gedacht. Wij Vlamingen dragen meer af dan wat West-Duitsers aan het voormalige Oost-Duitsland afdragen'', zegt Bart De Wever. De N-VA-voorzitter hoopt dat het langverwachte rapport van de Vlaamse administratie ,,de Franstaligen zal aansporen om zich wat bescheidener op te stellen''.

De Vlaamse administratie Budgettering, Accounting en Financieel Management (Abafim) begroot de geldstromen van Vlaanderen naar Brussel en Wallonië op 6,6 miljard euro in 2003. De solidariteit van Vlamingen met Franstaligen staat daarmee op een historisch hoogterecord. In 1990 bedroeg de transfer 3,85 miljard euro, in 2000 al 5,56 miljoen euro.

AANSLUITEND
Geldstroom naar Wallonië bereikt recordhoogte

,,In 2003 droeg elke Vlaming dus 1.100 euro over aan de Franstaligen. En Abafim houdt dan nog niet eens rekening met de staatsschuld'', zegt Bart De Wever. ,,Ik heb die aanvullende berekening wel gemaakt: dan kom ik tot een geldstroom van 11,3 miljard, of 2.000 euro per Vlaming per jaar. Ik wil met dat geld niet elk gezin een auto cadeau doen zoals het Vlaams Blok zegt, maar wel een beter beleid voeren.'' Uw conclusie uit het rapport? Bart De Wever : ,,Duitsland is in een crisis gesukkeld door de hereniging met Oost-Duitsland, wat de transfers tussen het vroegere West-Duitsland en die staatseconomie op gang bracht. Wij betalen in verhouding nog meer dan de West-Duitsers en doen dat al vele jaren. Dat is toch opvallend. Ik laat me niet intimideren door de stelling dat het rijke industriële Wallonië het verpauperde Vlaanderen in een ver verleden heeft onderhouden. Dat verhaal is een pure leugen: sinds 1830 is nooit een Waalse frank naar Vlaanderen overgekomen, heeft ook professor Juul Hannes vastgesteld.''

,,Er wordt zo vaak gezegd dat de geldstromen door de vergrijzing zouden gaan afnemen, en zelfs de andere richting uitgaan. Maar ook dat wordt in dit rapport ontkracht, want in 2030 vloeit volgens de huidige situatie 7,4 miljard naar Wallonië. Zelfs als de tewerkstellingsgraad in Brussel en Wallonië spectaculair toeneemt, betaalt Vlaanderen in 2030 nog altijd 2,6 miljard euro.''

Wil u dan helemaal geen solidariteit met de Franstaligen? ,,Toch wel. Er zijn altijd objectieve redenen om geld van de ene naar de andere gemeenschap te transfereren. Maar het Vlaams regeerakkoord eist daarvoor wel transparantie, objectiviteit en doelmatigheid. Transparant zijn de transfers zeker niet, want zelfs de Abafim-studie is gebaseerd op een schatting, weliswaar wetenschappelijk gefundeerd. Wie het probleem durft aankaarten, wordt door de PS van fascisme en racisme beschuldigd. Gaat het geld naar mensen die het volgens objectieve maatstaven nodig hebben? Voor een deel wel. Maar er zijn genoeg voorbeelden waar dat niet het geval is. Kijk naar de aloude wafelijzerpolitiek: in Luik wordt een peperduur station gebouwd waarvan de noodzaak nooit is aangetoond, enkel en alleen omdat het Antwerpse station gerenoveerd wordt. Is dat doelmatig besteed geld?''

Postbeambten

,,De overheidstewerkstelling ligt in Wallonië ook aanzienlijk hoger. Er zijn in verhouding tot het aantal inwoners veel meer politieagenten, ambtenaren, postbeambten. De politieke cultuur in Wallonië is er een van benoemen en benoemen. Elke gemeente met drie huizen heeft er een postkantoor. Zo'n systeem in stand houden, is wellicht best aangenaam voor de betrokkenen, maar eigenlijk lijkt dit wel Oost-Europa. Wallonië kan dat alleen maar volhouden omdat het de rekening doorschuift naar een ander. Dat is geen solidariteit, maar een georganiseerde afroming van onze welvaart om een systeem in stand te houden dat eigenlijk onhoudbaar is.''

Hoe wil u dan wel solidair blijven met de Franstaligen? ,,Ik wil een solidariteit van gemeenschap tot gemeenschap. Nu dragen alle Belgen bij tot de federale pot, en die bijdragen gaan naar diezelfde personen terug. Ik wil een Vlaamse sociale zekerheid, naast een voor de Franstaligen. Ieder jaar maakt elke gemeenschap een balans op, en als er een objectief verklaarbaar verschil is, kan de ene gemeenschap de andere helpen. Maar alleen op objectieve gronden, niet om bijvoorbeeld een overbodige scanner te financieren in elk Waals ziekenhuis.''

Het lijkt wel ontwikkelingssamenwerking. ,,Dat is een zeer lelijke vergelijking. Ik wil solidariteit op een Europese leest. Ik zie niet in waarom ik meer solidair moet zijn met een Franstalige dan met een Spanjaard uit Extremadura of een Zuid-Italiaan. Als je klare rekeningen hebt, kan je een gemiddeld bestedingspatroon vastleggen en een bovengrens vastleggen van wat elke deelstaat maximaal aan solidariteit moet betonen. Solidariteit betekent toch niet dat ik mijn portefeuille op tafel leg en je er zoveel centen uit mag nemen als je denkt nodig te hebben.''

De geldstromen liggen zo hoog omdat de werkloosheid nu eenmaal hoger ligt in Brussel en Wallonië. Paars heeft toch maatregelen getroffen om meer werklozen tot een actiever zoektocht naar werk te dwingen? ,,Die zijn een lachertje. Waarom is Frank Vandenbroucke uit de federale regering weggegaan, denkt u? Omdat je op federaal niveau niks meer geregeld krijgt als het over de arbeidsmarkt gaat. Sleutel maar eens aan meer flexibiliteit als de PS wil dat elke poetsvrouw een vaste benoeming heeft.''

Tot slot: deze nota is al op 9 juli aan toenmalig minister-president Bart Somers (VLD) bezorgd. Waarom hebben we er niks over gehoord?

,,Een goede vraag. Ik kan alleen maar vermoeden dat de paarse partijen het communautaire overleg niet wilden bemoeilijken.'' De administratie schreef aan Bart Somers ook dat voortijdige publicatie ,,een serene validatie'' kon dwarsbomen.

,,Ze maakt daarmee een politieke inschatting. Dit is inderdaad een bom, want deze bedragen zijn gebaseerd op wetenschappelijk werk.''

Bent u niet bevreesd dat de Franstaligen nu hun stekels zullen opzetten? ,,Dat doen ze toch altijd. Moeten we dan de waarheid verborgen houden uit angst voor onze tegenstander? Als dat de reden is waarom paars deze studie stilhield, getuigt dat alleen maar van zwakte. Neen, deze cijfers vormen een aansporing voor de Vlaamse partijen om zich aan de communautaire afspraken te houden, en voor de Franstaligen om zich eens grondig te bezinnen over de staatsstructuur.''

door Peter DE BACKER en Wim WINCKELMANS
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 21 oktober 2004, 08:31   #5
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

en dat dorian, komt niet van de websites van het Vlaams Blok !!!!!!!!!!!!!!!
Oud 21 oktober 2004, 08:47   #6
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
en dat dorian, komt niet van de websites van het Vlaams Blok !!!!!!!!!!!!!!!
Heb ik al op deze site gezegd: één van de voornaamste mutualiteiten opbellen en info vragen over de "transfers" qua gezondheidszorgen. Er bestaan onderzoeken daarover die bewijzen dat het puur propaganda is.

Bovendien bestaat er geen echt verschil tussen de NVA, een soort mini-sekte van kleingeestige en gefrustreerde nationalisten, en het VB, zelfde bron dus...8)
Oud 21 oktober 2004, 09:03   #7
Spolpoel
Banneling

Standaard

Citaat:
Heb ik al op deze site gezegd: één van de voornaamste mutualiteiten opbellen en info vragen over de "transfers" qua gezondheidszorgen. Er bestaan onderzoeken daarover die bewijzen dat het puur propaganda is.

Bovendien bestaat er geen echt verschil tussen de NVA, een soort mini-sekte van kleingeestige en gefrustreerde nationalisten, en het VB, zelfde bron dus...8)
Ik stel voor dat jij eens bij een Waals ziekenhuis naar de prijs van een blinderdarmoperatie informeert, en vervolgens bij een Vlaams ziekenhuis.

Ik stel voor dat jij eens uitzoekt hoeveel door de PS geinstalleerde sociale fraudeurs er dit jaar al geschrapt werden, en vervolgens dezelfde oefening doet voor Vlaanderen.

Dit heeft niets met enggeestig nationalisme te maken; enkel met een Vlaamse bekommerdheid voor behoorlijk bestuur. Een begrip waar ze bij de PS ,en bij uitbreiding bij alle franstalige partijen, nog nooit van gehoord hebben. Voor meer info, kan je misschien eens gaan aankloppen bij de kleingeestige en gefrustreerde studiediensten van de KBC.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 09:09   #8
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spolpoel
Voor meer info, kan je misschien eens gaan aankloppen bij de kleingeestige en gefrustreerde studiediensten van de KBC.
Van fraudeurs gesproken ...
Oud 21 oktober 2004, 11:13   #9
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bij alle franstalige partijen
Citaat:
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 11:27   #10
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

En de PS van fraudeurs gesproken ....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 11:47   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom dat de cijfers van de KBC over de tranfers lager uitvielen dan ze in werkelijkheid blijken te zijn, hé?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 oktober 2004 om 11:47.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 11:50   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En niet de miljardjes zwart geld vergeten van de Belgische ex.premier die bij KBC-Luxemburg ontdekt werden, hé?

Foei toch!

Van KBC.
Oud 21 oktober 2004, 11:58   #13
Spolpoel
Banneling

Standaard

De franstalige pers blijft opvallend stil over de Vlaams geldtransfers.

Benieuwd of ze d'r op de RTBF vanavond een woordje over zullen lossen. Wellicht niet. Waarschijnlijk past deze informatie niet in hun racistische anti-Vlaamse propaganda die ze voeren sinds de splitsing B-H-V weer op de agenda staat.

Of zouden ze gebukt gaan onder een reusachtig gevoel van schaamte omwille van deze gelagiliseerde vorm van diefstal?

Eigenlijk kunnen we deze diefstal, die de PS als een verworven recht probeert te verkopen, gerust de 'kraak van de eeuw' noemen.
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 12:01   #14
HerrUU
Gouverneur

HerrUU's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De franstalige pers blijft opvallend stil over de Vlaams geldtransfers.

Benieuwd of ze d'r op de RTBF vanavond een woordje over zullen lossen. Wellicht niet. Waarschijnlijk past deze informatie niet in hun racistische anti-Vlaamse propaganda die ze voeren sinds de splitsing B-H-V weer op de agenda staat.

Of zouden ze gebukt gaan onder een reusachtig gevoel van schaamte omwille van deze gelagiliseerde vorm van diefstal?

Eigenlijk kunnen we deze diefstal, die de PS als een verworven recht probeert te verkopen, gerust de 'kraak van de eeuw' noemen.
Tja, kunnen we die 2000 euro niet gewoon aftrekken van onze belastingen? Het is toch een schenking aan een goed doel? :devil:
Oud 21 oktober 2004, 12:34   #15
MT
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat jij eens bij een Waals ziekenhuis naar de prijs van een blinderdarmoperatie informeert, en vervolgens bij een Vlaams ziekenhuis.

Ik stel voor dat jij eens uitzoekt hoeveel door de PS geinstalleerde sociale fraudeurs er dit jaar al geschrapt werden, en vervolgens dezelfde oefening doet voor Vlaanderen.

Dit heeft niets met enggeestig nationalisme te maken; enkel met een Vlaamse bekommerdheid voor behoorlijk bestuur. Een begrip waar ze bij de PS ,en bij uitbreiding bij alle franstalige partijen, nog nooit van gehoord hebben. Voor meer info, kan je misschien eens gaan aankloppen bij de kleingeestige en gefrustreerde studiediensten van de KBC.
Spoloel, doe toch geen moeite om Dorian te overtuigen, eens achterlijk altijd achterlijk.
Alhoewel....als ik dan naar zijn/haar locatie zie heeft hij/zij er alle belang bij om zich van den domme te houden.
MT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 12:37   #16
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MT
Spoloel, doe toch geen moeite om Dorian te overtuigen, eens achterlijk altijd achterlijk.
Alhoewel....als ik dan naar zijn/haar locatie zie heeft hij/zij er alle belang bij om zich van den domme te houden.
hoe ? een achterlijke waal ?

is dat niet hetzelfde als een zwarte neger of witte sneeuw
Oud 21 oktober 2004, 12:39   #17
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

als Dorian al gaat twijfelen aan de geloofwaardigheid van officiële instellingen... wie gelooft hij dan wel ?! "dirupette" ?

Laatst gewijzigd door ancapa : 21 oktober 2004 om 12:40.
Oud 21 oktober 2004, 12:42   #18
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik moet zeggen dat ik vandaag op de radio der nog niks van gehoord heb. En op het avondnieuws op tv ook niks gehoord of gezien ...

De Vlaamse (?????) pers zwijgt lekker mee...
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2004, 13:02   #19
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
Ik moet zeggen dat ik vandaag op de radio der nog niks van gehoord heb. En op het avondnieuws op tv ook niks gehoord of gezien ...
De Vlaamse (?????) pers zwijgt lekker mee...
je mag de Vlamingen niet meer wakker maken... ze zijn allemaal naar het ocmw voor een stookoliebon en daarna beginnen ze hun winterslaap
Oud 21 oktober 2004, 13:06   #20
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
hoe ? een achterlijke waal ?

is dat niet hetzelfde als een zwarte neger of witte sneeuw
En een fascistische Vlaming ?
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be